handdator

Visa fullständig version : Inför en mara


LadyG
2007-09-17, 10:50
Den 13 oktober springer jag min första mara. Gissar att det inte bara är att dyka upp och rusa iväg, utan att det faktiskt krävs någon form av upladdning innan. Jag siktar inte på någon sluttid, jag är nöjd om jag alls kommer i mål vilket jag inte alls är säker på. Men för att ge mig själv en ärlig chans, borde jag ladda på något vis innan? Samma vecka kommer jag träna på mycket längre intensitet än vanligt, löpningen kommer bara att vara för att inte stelna helt (dvs inget ansträngande). Så den biten har jag koll på, men maten..? Hjälp!

LadyInsane
2007-09-17, 11:00
Marathon.se och andra löparsidor har förmodligen en hel del bra tips. Minns att syrran googlade runt endel och kom fram till vad det väsentliga var; kolhydrater.

Kolla runt lite och satsa sedan på dina favort-pastarecpept. :)

(kollos löparelit lär spamma sönder denna tråd snart;))

machine gun
2007-09-17, 11:07
Så det blir Växjö alltså? Coolt. Då får du gott sällskap av bl a Ironwoman :) Ska se till att min utsända hejarklack i Växjö hejar på dig med! ;)

Eftersom du kommer att hålla en låg intensitet så skulle jag inte säga att det behövs någon direkt kolhydratladdning eller liknande. Se bara till att inte slarva med maten dagarna innan, ät och drick tillräckligt och ät "bra" mat. Ett grundtips man brukar köra med är "idrottarens tallriksmodell", dvs halva tallriken kolhyrater från pasta/ris/potatis , en fjärdedel protein från kött/fisk/ägg och en fjärdedel grönsaker. Se till att inte ligga på energiminus och drick lite extra vatten (dock ingen överdrift). Viktigast är egentligen att inte göra några stora förändringar utan ät sådant du är van vid, risken att magen ballar ur är stor om man börjar experimentera för mkt och det är inte kul.

Under loppet så se till att dricka och fylla på med energi regelbundet. Har för mig att man får ställa ut egen vätska vid Växjö marathon någonstans längs varvet. Där kan det ju vara smart att ställa ut någon sportdryck du är van vid. Sportdryck och gel är de vanligaste energikällorna. Sportdryck innehåller salter som är bra för att undvika kramp. Dock viktigt att testa både gel och dryck under träning innan, så att inte magen får en chock. Om du planerar att vara igång länge (uppåt maxtiden), så kan det för vissa vara en idé att få i sig någon mer fast föda under andra halvan av loppet, t.ex. energikaka, bröd, godis, banan el likn. Det är dock individuellt, en del kan inte springa om de ätit fast föda medan andra klarar det bra. Det där får du testa själv innan. Om du har någon anhörig som står och hejar, så kan du ju få hjälp med langning av gel/mat vid varvningarna och då kan du ju känna efter vid varje varv om du behöver påfyllning eller inte.

STORT LYCKA TILL!!

LadyG
2007-09-17, 11:19
Som vanligt kan man lita på att kollo har svaren :)

Jag kommer att ha tillgång till langning, så vid varje varvning lär jag kunna tanka om det skulle behövas. Ett varv är ju bara 5,25km. Fast jag tar nog med mig vätskebältet ändå, för om jag ska hålla mitt tänkta tempo (cirka 8:00 min/km) blir det 40 minuter mellan varvningarna och jag är van att få en skvätt dryck var 20:e minut. Då håller jag mig också lite över lägsta tempot man måste hålla för att komma runt inom maxtiden. Måste ju ha lite marginal :D

Kanske dumt att ha vant sig vid att dricka var 20:e minut men det fungerar så bra om jag får göra så att jag inte har lust att ändra konceptet (spring 20 minuter, gå en bit och drick lite, spring 20 minuter osv). Då är det aldrig längre än tjugo minuter till nästa paus och dit överlever man ju för det mesta.

Äta och springa har jag bara testat en gång en det fungerade den gången. Ostburgare från McD fungerade strålande som bränsle då, men jag vet inte om eller hur jag skulle få tag i det i Växjö. Vet inte ens om de har McD i den delen av universum ;)
Jag ska testa nästa helg igen och se hur magen reagerar på mat mitt i ett längre löppass.

Gel smakar lite lustigt men det fungerar också bra. Fast det är lite läskig konsistens och eftersmaken är obehaglig. Om det inte finns en modell som smakar gott som jag inte hittat än :D

Kanske borde lägga ner någon form av energybar i bältet, om jag nu ändå ska dra på det där bältet i förhoppningvis 8 varv?

machine gun
2007-09-17, 11:24
Kolla upp det där med om man får ställa ut vätska (man har fått göra det de senaste 2 åren iaf av vad jag hört). Isf slipper du ha vätskebälte och kan dricka 2 ggr per varv ändå. Låt lagningspersonen ha din energybar, bara jobbigt att släpa på i sådär 30 km tills man eventuellt behöver den. Och ja, jag tror nog att de har McD även i Växjö ;)

Angående gel och smak så är det sötsliskigt och läskigt. Maxims citronsmak är den som varit minst äcklig av de jag testat hittills tror jag. Tips ang gel: smaska i dig så mkt som du ska ha, sen tar du 1-2 munnar vatten och skölj runt ordentligt i munnen innan du sväljer. Då slipper du den sötsliskiga eftersmaken.

LadyG
2007-09-17, 11:49
Nu har jag rotat - de hade ju en hemsida jag missat!

"Under och efter loppet har alla förstklassig service. Det finns 2 vätskestationer på varje varv, där serveras sportdryck " SportActive" och vatten. Vid stationen vid varvningen serveras i slutet av loppet: Bananer, saltgurka, apelsiner, russin, godis, kaffe mm."

Det låter ju perfekt, då kanske jag inte behöver bältet alls. Kanske bara en mycket liten ficka med en gel och en bar om det är svårt att hitta någon bra plats att langa på, men om det finns ett bra ställe behöver jag inte bära på något extra alls.

Maxim har jag inte testat faktiskt, men jag ska ge den en chans också.

Vinter
2007-09-17, 12:06
Synd att gel är bland det vidrigaste man kan äta *spy* Så det kan vara bra att räkna ut hur mycket man behöver ha med sig och när man bör äta det för att få bästa effekten. Viktigast är att klä sig rätt(inte för varmt) och sedan hålla sig uppvärmd till start.

machine gun
2007-09-17, 12:12
Viktigast är att klä sig rätt(inte för varmt) och sedan hålla sig uppvärmd till start.

Ja, för varmt är inte bra. Då går onödigt mkt energi åt till att kyla ner kroppen. Under SM när det var 30 grader varmt såg jag folk i långa svarta tights och långärmade tröjor - galningar! Om det inte regnar så borde ett par tunna långa tights och en tunn långärmad tröja räcka till Växjö marathon. Fördelen med en flervarvsbana är ju att om man skulle tagit på sig för mkt, så kan man ju ta av ett lager (om man har flera) vid varvningen.

Att hålla sig varm till start är viktigt, men att värma upp är bara kontraproduktivt som motionär. Mna kommer ju ändå hålla uppvärmningstempo i flera timmar.

LadyG
2007-09-17, 12:13
Vet inte om det är mer psykologiskt eller om det hjälper men destroxoltabletter, en vid varje drickapaus tycker jag verkar fungera. Men det kan som sagt vara ren inbillning. Förlitar mig hur som helst inte enbart på sockertabletterna utan vill gärna ha sportdryck också, vad som helst verkar duga för min mage bara det är energi och salter :)

Fast du sa något där Vinter, jag har inte ens övervägt hur mycket jag kan tänkas behöva... Hm... tål att försöka räkna ut, det också.

LadyG
2007-09-17, 12:14
Långärmat? Jag hade tänkt 3/4-tights och en kortärmad funktionströja..! Blir det för kallt i det?

machine gun
2007-09-17, 12:29
Långärmat? Jag hade tänkt 3/4-tights och en kortärmad funktionströja..! Blir det för kallt i det?

Det beror ju på hur kallt det är i oktober. Det är mkt möjligt att det räcker, är det 10-15 grader räcker det definitivt, förutsatt att du inte behöver gå så mkt, för då kan det kanske bli lite kyligt. Det där vet du bäst själv. Just angående klädsel är det nog bäst att avvakta och se vad det blir för väder. Oktober är lynnigt och kan som bekant bjuda på allt från strålande sol till snöbyar.

Vinter
2007-09-17, 12:30
Långärmat? Jag hade tänkt 3/4-tights och en kortärmad funktionströja..! Blir det för kallt i det?

Det tror jag inte, men det kan ju vara individuellt. Personligen var jag tvungen att dumpa handskar och mössa efter 30min på vintern när det var -5 till -10 grader, sprang då även i löpartights med träningsbyxor över och endast dubbla t-tröjor(lång o kort) med vindjacka över. Annars blev det för varmt.

Fast regn är nog jobbigast så förhoppningsvist är det torrt. Annars kanske du ska tänka på något plagg som du kan dumpa efter ett tag, som MG skrev. Typ vindjacka.

machine gun
2007-09-17, 12:31
Vet inte om det är mer psykologiskt eller om det hjälper men destroxoltabletter, en vid varje drickapaus tycker jag verkar fungera. Men det kan som sagt vara ren inbillning. Förlitar mig hur som helst inte enbart på sockertabletterna utan vill gärna ha sportdryck också, vad som helst verkar duga för min mage bara det är energi och salter :)

Dextrosol är ju glukos och fungerar lika bra som gel egentligen. Skillnaden är bara konsistensen egentligen. Tror gelen är aningen mer koncentrerad också.

Vinter
2007-09-17, 12:39
Dextrosol är ju glukos och fungerar lika bra som gel egentligen. Skillnaden är bara konsistensen egentligen. Tror gelen är aningen mer koncentrerad också.

Lika bra att testa nästa löprunda, mät upp rätt mängd du behöver och prova knapra ned det antalet tabletter efter halva :D . Gel funkar bra, men det är ju dyrt.

Noodles
2007-09-17, 12:42
machine gun har redan gett massor bra råd. Mina egna erfarenheter är mest att det viktigaste är att äta ungefär som vanligt. Även om din nuvarande kost inte är optimal är det bättre att äta den än att reta kroppen med något ovant. Det har jag lärt mig efter många bra långpass där laddningen bestått av en inte allt för optimal söndagsfrukost. Vid tävling har min kropp oftast varit i sämre form än vid träning pga ändringar i kosten.

Till Lidingöloppet blir det inget laborerande med kosten från min sida.

machine gun
2007-09-17, 12:43
Lika bra att testa nästa löprunda, mät upp rätt mängd du behöver och prova knapra ned det antalet tabletter efter halva :D . Gel funkar bra, men det är ju dyrt.

Jag skulle nog aldrig lyckas knapra i mig dextrosol under en runda, det låter alldeles för torrt, men hon skrev ju att hon brukar göra det och då tycker jag att hon kan fortsätta med det lika väl. Att komplettera med gel kan dock vara bra, så man slipper knapra tabletter tills det dammar ur munnen på en :D

Gel är dyrt, ja. Använder det aldrig på träning annat än för att testa. Brukar göra egen sportdryck som jag använder vid långpass.

Noodles
2007-09-17, 12:49
Lika bra att testa nästa löprunda, mät upp rätt mängd du behöver och prova knapra ned det antalet tabletter efter halva :D . Gel funkar bra, men det är ju dyrt.

Gel är ofta lättare att få i sig än att knapra tabletter tills man har ett moln av socker runt sig.

Personligen tycker jag att kostnaden för gel är försumbar jämfört med vad anmälningsavgifter, resor och träningstid har kostat.

Vinter
2007-09-17, 12:53
Gel är dyrt, ja. Använder det aldrig på träning annat än för att testa. Brukar göra egen sportdryck som jag använder vid långpass.
Har gjort hemagjord gel med jordnötsmör som bas. :D

Men annars tycker jag inte man ska oroa sig så mycket, har man bara grunderna så lär man sig ändå en massa på första loppet.

machine gun
2007-09-17, 18:06
Kom på en sak. Om du tror att du kanske kommer vilja ta på dig en jacka mot slutet alt. vill starta med jacka som du sedan vill ta av dig el likn, så kan det vara ett smart drag att skaffa ett sånt där band att fästa nummerlappen på, som triathleter har. Då slipper du hålla på och krångla med säkerhetsnålarna. Alternativt ha nummerlappen på benet istället om det är tillåtet.

machine gun
2007-09-17, 18:17
Ett sånt här menar jag alltså:

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/trisports_1963_100668660
http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/trisports_1963_100697686

Det finns även "lyxvarianter" med fickor och hällor för gel mm:

http://us.st11.yimg.com/us.st.yimg.com/I/trisports_1963_873047

LadyG
2007-09-17, 18:19
Shit, det där var en smart lösning! Se där vad man kan lära sig :)

Tack för tipset!

machine gun
2007-09-18, 14:44
Till Lidingöloppet blir det inget laborerande med kosten från min sida.

Jag har tenta dagen innan, så kolhydratladdning är så gott som oundvikligt :D

GurraGo
2007-09-18, 21:26
Har själv både testat med kolhydratladdning med pasta, med Vitargo och också utan kolhydratladdning. Vad som normalt sägs är (väl?) att man inte ska ladda upp otroligt mycket just dagen innan utan att det är dagarna innan dagen innan som är viktigare. Mycket osäkert ämne och ena gången kommer man fram till ett resultat och nästa något annat. Här är lite läsning i alla fall:

http://www.puls.se/forums/thread.cfm?topicid=&id=343176&forum=1034&search_terms=kolhydratladdning

Finns mer på puls.se. Sökfunktionen är dock lite halvtaskig men du kanske redan har svar på vad du vill veta.

Ironwoman
2007-09-19, 07:58
Jag tycker man ska köra en liten lätt kolhydratladdning. En stor laddning gör bara att man får bära med sig en massa extra vikt som man inte har någon nytta av, vill man göra en snabb tid tappar man fart på det, ska man bara runt tappar man kraft och benen tar slut snabbare. Kroppens normala förråd av glykogen räcker precis till en mara, så med en liten lätt laddning (typ 1000 kcal extra från kolhydrater sista 2 dagarna) är man på den säkra sidan.