handdator

Visa fullständig version : Deffhjälp


Frau Weber
2007-09-17, 07:42
Jaha ska nu påbörja min första deff och hade nog behövt lite råd ang fördelningen mellan protein, fett och kolhydrater.
Har Tänkt mig ett sammanlagt intag på mellan 1900 och 2200 beroende på hur dagen ser ut. Under tiden tänker jag fortsätta träna styrka 2ggr veckan och kardio ca.3

Utgångspunkt:
längd: 172cm
Vikt: 76.6kg
mål: 68kg

Tacksam för svar även om jag misstänker att många tycker det är uttjatat...

pia
2007-09-17, 08:54
Själv föredrar jag en fördelning på 40% protein 40% kolhydrater och 20% fett. Jag tycker det enklaste är att testa sig fram vad man mår bäst av. Går jag för lågt i kolhydrater mår jag dåligt så jag skulle aldrig kunna gå lägre. Många rekommenderar att köra på 2 g protein/kg kroppsvikt 1 g fett/kg kroppsvikt och resten kolhydrater. En del föredrar utesluta kolhydrater nästan helt men det skulle jag personligen inte göra för jag ser ingen fördel i det om man inte känner att man mår bra av det förståss. Mitt råd är att testa dig fram vad just du mår bäst av och får bäst resultat av.

Frau Weber
2007-09-17, 09:48
Tack för svaret Pia!
Har suttit och pulat med maten nu, det som är är att jag vill äta ofta och vara mätt, har ju plugg och jobb så måste vara social och trevlig :)...
Nå det jag kom fram till är:
Kca:1859
fett:75
Kol:76
prot:192

Det va svårt att få upp fettet dit, men slängde i lite smör i spenaten så blir den ju mycket godare också. just det det bör kanske nämnas att jag är vegg...

Paltkoma
2007-09-17, 10:04
Deffguiden högst upp i detta forum är ju bra läsning.

Extrema lågkolhydratdieter är inget för den som tränar, bara för de som inte tränar särskilt hårt.

Pepz
2007-09-17, 10:11
Tack för svaret Pia!
Har suttit och pulat med maten nu, det som är är att jag vill äta ofta och vara mätt, har ju plugg och jobb så måste vara social och trevlig :)...
Nå det jag kom fram till är:
Kca:1859
fett:75
Kol:76
prot:192

Det va svårt att få upp fettet dit, men slängde i lite smör i spenaten så blir den ju mycket godare också. just det det bör kanske nämnas att jag är vegg...


Fett 75 x9kcal = 675kcal
Kolhydrater 76 x 4kcal =304
protein 192 x 4kcal = 768
Totalt 1747


Gå inte för lågt på kolhydraterna
skulle nog sänka proteinet i ditt fall med tanke på att din målvikt är 68kg
dvs nu äter du nästan 3gr protein per kilo kroppssvikt (målvikt) det är mycket

Frau Weber
2007-09-17, 10:21
Har kollat in deffguiden och tänkt hålla mig lite till den, men insåg att jag kom whey off. Har gjort lite ändringar i mitt intag, som sagt är jag inte klar än, behöver hjälp, det var därför jag skrev in.
vad säger ni om detta då?

Kca:1885
fett:76
kol:93
prot:176

(Har en sida på internet där jag räknar ut siffrona)

jewzie
2007-09-19, 20:25
tycker fortfarande att du äter överdrivet med protein.. hellre lite mer kolhydrater och mindre fett och protein imo.. ungefär: 140g protein, 60g fett, 150g kolhydrater.

King Grub
2007-09-19, 20:58
Har kollat in deffguiden och tänkt hålla mig lite till den, men insåg att jag kom whey off. Har gjort lite ändringar i mitt intag, som sagt är jag inte klar än, behöver hjälp, det var därför jag skrev in.
vad säger ni om detta då?

Kca:1885
fett:76
kol:93
prot:176

(Har en sida på internet där jag räknar ut siffrona)

Inget fel med det. Man kan tänka sig helt annan fördelning som är lika lite fel. Det är faktiskt inte speciellt viktigt med gramprecisionsfördelning av kalorierna, inte heller att det ser lika ut varje dag.