handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp träningsupplägg


groddddaan
2007-09-16, 21:16
Hej kör just nu styrke träning 5 gånger i veckan har gjort de i 1,5 snart 2 år och behöver hjälp eftersom att jag nu börjat thaiboxning 2 ggr i veckan och är ganska övertygad om att jag inte kan fortsätta träna styrketräning och thaiboxning tsm från sön till tors utan att bli övertränad,

såhär ser mitt schema ut nu

sön: övre delen rygg

mån: axlar baksida framsida och mitten eller vad de kallas, kör många övningar,

tis:armar, kör underarmar biceps och triceps,

ons: ben framsida lår baksida lår vader och nedre delen av rygg då jag kör marklyft med raka ben för att träna både nedre delen rygg och baksida lår.

tors: bröst 5 övningar,

fre: vila

lör:vila

btw kör alltid mellan 6-8 reps på alla mina övningar på alla muskelgrupper,

och nu när jag ska börja träna thaiboxning som är måndag och onsdag så behöver jag hjälp hur jag ska lägga upp de för att kunna fortsätta gå framåt med styrketräningen och bygga muskelmassa samtidigt som jag går framåt i thaiboxningen, misstänker att jag kommer börja träna 2 pass thaiboxning i veckan och 3 pass styrke, men då vet jag inte hur jag ska kunna träna alla muskelgrupper som jag gör nu på 3 pass. tacksam för svar från dom som verkligen kan skriva ett seriöst schema som kommer funka.

JAG KAN HA SKRIVIT NÅT FEL ELLER GLÖMT NÅT MED TANKE PÅ ATT JAG ÄR GRYMT TRÖTT OCH SLUT I SKALLEN NU.

Deceiver85
2007-09-16, 22:11
Ett förslag till upplägg

Måndag: Thaiboxning
Tisdag: framsida och baksida lår + vader
Onsdag: Thaiboxning
Torsdag: bröst, axlar, triceps
Fredag: vila
Lördag: vila
Söndag: Lats & korsrygg + biceps

Vet dock ej hur detta upplägg kommer krocka med de muskler du använder under thaiboxningen, ifall det är bra/dåligt att vara trött i benen på thaiträningen på onsdagen, men det är iallafall ett förslag.

groddddaan
2007-09-16, 22:43
Ett förslag till upplägg

Måndag: Thaiboxning
Tisdag: framsida och baksida lår + vader
Onsdag: Thaiboxning
Torsdag: bröst, axlar, triceps
Fredag: vila
Lördag: vila
Söndag: Lats & korsrygg + biceps

Vet dock ej hur detta upplägg kommer krocka med de muskler du använder under thaiboxningen, ifall det är bra/dåligt att vara trött i benen på thaiträningen på onsdagen, men det är iallafall ett förslag.

Hmm okej tack för förslag! du får gärna kalla mig dumjävel men jag är inte bra på dehär med namn på övningar och muskelgrupper men vad är lats?

Deceiver85
2007-09-16, 22:48
Hmm okej tack för förslag! du får gärna kalla mig dumjävel men jag är inte bra på dehär med namn på övningar och muskelgrupper men vad är lats?

Lats är det jag antog du kallade för "övre rygg". En del kallar dem för vingarna också ;)

groddddaan
2007-09-16, 22:53
Lats är det jag antog du kallade för "övre rygg". En del kallar dem för vingarna också ;)

okej haha joo jag kallar de för vingar :D men de finns ju muskler i mitten av ryggen mellan skuldrorna vet inte heller vad de heter. men jag kör 3 övningar på den muskeln ochså. alltså jag kör väldigt mycke övningar på ett pass och om jag skulle dra ner på dom så vet jag inte om jag skulle gå framåt nåmeri styrketräningen, som när jag kör axlar så kör jag 3 övningar på framsida axlar 2 övningar på mittendelen och 3 övningar för baksida axlar, och så är de även med rygg, kör 4 övningar för lats typ, sen för domdär mittenmusklerna kör jag 3-4 övningar ochså med hantel stång och jag drar snöre i dragmaskin. när jag tränar ben så kör jag korsrygg tillsammans med de ist jag kör rak marklyft som även tar på baksida lår, och de känns som att jag inte skulle växa nåmer om jag skar ner på övningarna

groddddaan
2007-09-16, 22:54
hur många övningar skulle du rekommendera på triceps? bröst? och om jag kör axlar,? per muskelgrupp alltså

Deceiver85
2007-09-16, 23:25
hur många övningar skulle du rekommendera på triceps? bröst? och om jag kör axlar,? per muskelgrupp alltså

Jag antar att du kör mycket pressövningar för just bröst och axlar, så jag skulle göra fördelningen:

3 övningar bröst
3 övningar axlar (2 utsida axlar, 1 baksida)
2 övningar triceps

groddddaan
2007-09-16, 23:28
Jag antar att du kör mycket pressövningar för just bröst och axlar, så jag skulle göra fördelningen:

3 övningar bröst
3 övningar axlar (2 utsida axlar, 1 baksida)
2 övningar triceps


okej men framsida axlar då? :P alltså de känns som att jag inte skulle utvecklas nå om jag bara körde 2 övningar på triceps :/ kör annars 5 övningar typ, mitt mål är att musklerna ska fortsätta och bli stor utan att överträna mig pga thaiboxningen och gå bakåt ist för framåt.

Deceiver85
2007-09-17, 00:21
okej men framsida axlar då? :P alltså de känns som att jag inte skulle utvecklas nå om jag bara körde 2 övningar på triceps :/ kör annars 5 övningar typ, mitt mål är att musklerna ska fortsätta och bli stor utan att överträna mig pga thaiboxningen och gå bakåt ist för framåt.

Det är inte antalet övningar som spelar roll, det är antalet set ;)

Framsida axlar bör du få tillräckligt när du kör bänkpress, lutande bänkpress osv.

groddddaan
2007-09-17, 00:36
Det är inte antalet övningar som spelar roll, det är antalet set ;)

Framsida axlar bör du få tillräckligt när du kör bänkpress, lutande bänkpress osv.


okej hur många set rekommenderar dudå?

jag förstår att jag tänker helt fel angående styrketräningen men jag vet inget annat sätt att tänka :P svårt att bryta mönstret man kört 1,5 år

Deceiver85
2007-09-17, 00:51
okej hur många set rekommenderar dudå?

jag förstår att jag tänker helt fel angående styrketräningen men jag vet inget annat sätt att tänka :P svårt att bryta mönstret man kört 1,5 år

för just bröst, axlar och triceps skulle jag säga följande:

9 set bröst
4 set bänkpress
3 set lutande hantelpress
2 set hantelflyes / cable cross

8 set axlar
4 set drag till hakan
4 set baksida axlar

6 set triceps
3 set dips
3 set pushdowns

groddddaan
2007-09-17, 15:25
okej okej. bara jag fortsätter bygga på muskler så går de :P jag har redan ganska välutvecklad muskulatur nu de är därför jag misstänker att jag skulle börja tappa om jag drog ner på styrke träningen.

Fler får gärna komma med förslag och tips på hur jag ska göra för att komma vidare i thaiboxningen och fortsätta bygga muskler eller åtminstone bibehålla det jag har! tack för hjälpen!

groddddaan
2007-09-18, 12:09
Någon?