handdator

Visa fullständig version : Hur pass fort mättar kalorier?

Depzon
2007-09-16, 16:39
Jag känner en ganska omedelbar mättnad om jag stoppar i mig ett par nävar jordnötter, men om jag stoppar i mig samma mängd morotsbitar så känns det knappt alls. Kan det verkligen gå så fort? Eller är det något psyk(osomat)iskt? Man tycker ju att samma storlek och någorlunda samma konsistens borde ge samma sorts mättnadskänsla i det korta loppet.

Kaloririk mat kanske alltid har en annan sorts konsistens/fysisk komposition än kalorisnål mat, som känns mer i matspjälkningssystemet? Jag vet inte, det känns som en hårfin gräns mellan det fysiska och det "abstrakta" (verkan) hos maten om man börjar tänka i såna banor.

Kanske låter lite flummig nu men, hoppas ni förstår vad jag menar.

Martinl
2007-09-16, 16:41
Har tänkt på precis samma sak och tycker att det är väldigt skumt, hoppas någon kan svara på det :)

jontet
2007-09-16, 16:56
jo, eller typ 2dl vatten borde ge en rätt bra mättnad vilket det inte heller gör. ingen aning vad det är som styr, vore kul om nån visste ;>

Ola Wallengren
2007-09-16, 18:20
Aptitregleringen är väldigt komplex och fungerar fantastikst bra egentligen med tanke på hur svårt det är att försöka räkna energin i maten.

För det första så vet du att du blir mättare av jordnötter än morot, redan på förhand är det skilland alltså.
Sedan finns det trots allt mer lätt tillgänglig energi i jordnötter. Man kännerredan i munnen att de är fetare mm, redan där sänds säkert vissa signaler om att energi är på väg in. Råa morötter bryts ner ganska långsamt och det är främst lite socker som frigörs. Jordnötterna lämnar ifrån sig både fett och kolhydrater, det blir fler mättnadssiganler som samverkar. Rdan i mun och magsäck finns det receptorer som känner av vad som är på väg in vilket ger vissa mättnadssignaler. Men det är främst när maten någ tolvfingertarmen som de flesta mättnadssignaler börjar spridas. Vissa utsöndras som hormoner i blodet, andra går via nervsystemet till förlängda märgen och inte minst hypotalamus som sänder signaler vidare upp i hjärnan.
Det hela blir ett samspel av signaler från tarm, lever bukspottkörtel, fettväv och nervsystem som påverakr hjärnans högre centra att reglera intag och fysiskaktivitet och övrigt beteende så att energibalansen är relativt konstant.