handdator

Visa fullständig version : vad äter ni inte?


Ignatius72
2007-09-16, 16:38
Vad avstår ni från att käka eller äter mindre av än ni skulle vilja för att det inte är bra för hälsan eller inte är optimalt för träningen?

Samt vad stoppar ni i er för att det är opti och/eller bra för hälsan?

Själv käkar jag mindre smör och dricker färre öl. Jag är inte särskilt förtjust i grönsaker men petar i mig en då och då för att det sägs att det ska vara bra.

LadyInsane
2007-09-16, 16:41
De mesta onyttigheter som choklad och godis. Äter väl det endast när jag är sjuk. (Som denna helg).

Eddie Vedder
2007-09-16, 16:45
Jag dricker mycket mycket sällan alkohol. En gång det här året. Är väl egentligen det enda jag nästintill undviker.

Ganymedes
2007-09-16, 16:46
Egentligen äter jag så gott som allt, och är riktigt nyfiken på att prova allt udda jag kan komma över. Det enda jag inte äter är falukorv och pizza. Dock kan jag någon gång om året göra egen pizza, det känns mer ok. Sedan vägrar jag stoppa i mig hamburgare från McDonalds, men det är mer en grej. Äter ju burgare från Sibylla utan att klaga, ävenom det sker ytterst sällan.

Vad gäller dryck så dricker jag kanske 5 koppar kaffe i veckan på sin höjd. Aldrig läsk, föredrar vatten. Vin kan det bli något glas till maten kanske 3 gånger per månad. Maltwhisky är ett intresse, men jag tar inte mer än 1-2 fyror, en gång i månaden. Ibland två gånger i månaden. Öl kanske en kväll i halvåret, men då aldrig mer än tre stycken. Övrig alkohol är jag inte intresserad av alls.

Shakemynuts
2007-09-16, 16:47
Jag avstår från lax och sniglar. Det är det enda, av normal mat som finns. Fågelägg från Asien med nästan färdigutvecklade kokta fågelfoster är inte normalt.

Muskelbyggaren
2007-09-16, 16:49
Jag dricker mycket mycket sällan alkohol. En gång det här året. Är väl egentligen det enda jag nästintill undviker.

+1

Det enda direkt hälsovådliga livsmedel som finns att köpa i affärerna.

tp_88
2007-09-16, 16:53
Äter vad jag vill, när jag vill. Utöver dom "fasta" målen då, såklart.

Just nu.

gibfel
2007-09-16, 17:15
+1

Det enda direkt hälsovådliga livsmedel som finns att köpa i affärerna.

Snus är även det direkt hälsovåndligt och det går att köpa i affärer+att det är ett livsmedel.

http://www.karlstad.se/miljo/livsmedel/livsstart.shtml

Alfred Nobel
2007-09-16, 17:19
Det finns inte mycket jag avstår från inom mat och dryckes väg. Vissa korvsorter kan jag tycka "sådär" om och kanske inte avnjuter varje tugga av. Men annars slinker de mesta ner, inte kräsen här inte :)

Men jag undviker att äta skräpmat på vardagar och sätter de på bakisdagarna, då man får unna sig lite extra fett ;)

olle lindblad
2007-09-16, 17:40
Avstår inget, men jag inte så förtjust i bakverk, feta såser och skräpmat. Jag skulle aldrig äta saker för att de är nyttiga enbart.

Eddie Vedder
2007-09-16, 17:43
Jag kom på en till sak, tycker illa om korv faktiskt. Har aldrig ätit riktigt fin korv, typ från delikatessavdelningen men i regel ger korv kväljningar.

Vet inte varför men något med korv funkar inte för mig, bara rent slaktavfall känns det som. Det gäller all form av korv som inte är vegetarisk, även kycklingkorv t.ex. Fiskpinnar räknas in i samma typ av mat känner jag.*spy*

Bronkitkorv
2007-09-16, 17:46
Jag undviker sånt jag inte gillar och avstår ibland från öl för att jag jobbar natt var 3dje vecka. Jag borde verkligen ta mej i kragen och äta lite mindre färdigmat. Jag borde försöka vara lite mer rädd om min hälsa men jag orkar inte just nu.... Jag tänker på alla som lever ännu ohälsosammare än mej och ser att dom fortfarande lever och slännger i mej en till panpizza.

Koloftw
2007-09-16, 17:48
Jag äter allt, dock inte på en gång.

Godis, chips, kakor och choklad utgår av den anledning att det inte mättar nämnvärt per calori. Någon gång i halvåret slinker det ned däremot, en hel del, (julafton nästa).

Allan
2007-09-16, 17:49
Lever.

xarizma
2007-09-16, 17:51
Jag har alltid haft svårt med att äta gröt, smör, ost, ketchup och vitlöksås. Därför äter jag det inte. Finns säkert ett par saker till jag undviker att äta, dock är dessa dom jag kommer på för tillfället.

Koloftw
2007-09-16, 17:59
Jag har alltid haft svårt med att äta gröt, smör, ost, ketchup och vitlöksås. Därför äter jag det inte. Finns säkert ett par saker till jag undviker att äta, dock är dessa dom jag kommer på för tillfället.

... Du räknade nyss upp 5 saker som jag kan trycka i mig *gah!*.

Angel
2007-09-16, 18:00
Äter inte korv. Det är min skräck.

gibfel
2007-09-16, 18:01
Keso är inte särskilt gott. Att ta en tesked ren oliv/matolja är ett helvete*spy*

Ignatius72
2007-09-16, 18:05
Keso är inte särskilt gott. Att ta en tesked ren oliv/matolja är ett helvete*spy*

Jag är fan beroende av lökkeso. Det hade jag ätit även om det hade varit direkt onyttigt. Det som möjligen avskräcker är att priset snart är i heroin klass.

Pepparkakssmurfen
2007-09-16, 18:14
Snus är även det direkt hälsovåndligt och det går att köpa i affärer+att det är ett livsmedel.

http://www.karlstad.se/miljo/livsmedel/livsstart.shtml

besserwisser :thumbup:

L-Sami
2007-09-16, 18:25
Fruktos, transfetter och alkohol äter jag och dricker sällan.

nr16
2007-09-16, 18:33
Äter i princip allt men dricker aldrig alkohol

petersson
2007-09-16, 18:36
Brukar försöka låta bli godis för jag vill inte bli för fet haha

Yes
2007-09-16, 18:48
Jag förstår inte frågan.

Bönne
2007-09-16, 18:53
Svamp, skaldjur, fisk, korv, majs, ärtor, kavjar, ägg, tårtor (fast man börjar komma upp i ålder, så det släpper väl strax), leverpastej, soppor och paj.

Är saker jag inte äter för att det inte är optimalt för träningen, då jag hade tappat all fortsatt aptit alternativt kastat upp förgången mat, ifall jag skulle äta något av ovanstående.

Rahf
2007-09-16, 18:53
Dricker sällan alkohol, i jämförelse med mitt gamla liv då. Flaskar in på ungefär en gång varannan/var tredje månad.

Kebab-Arne
2007-09-16, 18:56
Öhm, antar frågan var vad man avstår för det är onyttigt. De flesta räknar väl upp sånt de inte gillar. Det enda jag kan komma på jag äter/dricker mindre av är cola. Gillar inte heller lightläsk.

seggan
2007-09-16, 19:02
Kebab. Förstår inte hur folk kan äta det.. mår dåligt bara jag ser en kebabslamsa..*spy*

Jax
2007-09-16, 19:03
Kan inte komma på något jag i vuxen ålder avstår från att äta. Finns vissa ingedienser som jag inte skulle komma på tanken att använda själv. Men bjuds det så är det bara att äta.

joriice
2007-09-16, 19:05
Jag undviker snabbmat, och pommes frites i för stora mängder.. det känns både fysiologiskt och psykologiskt när jag ätit för mkt skräpmat, blir seg och får ont i muskler/leder ibland :(

Sedan dricker jag ingen alkohol...

Jag vill äta mer grönsaker, men det inhandlas inte ofta eftersom jag varken kan tillaga dem på varierande sett, och för att de är rätt dyra oftast.

RassK
2007-09-16, 19:09
Pommes frittes.

Allan
2007-09-16, 19:14
Jag har under många år etbalerat ett lindrigt sagt stört förhållande till mat ( eller näringsintag som jag också kallat det). Räknat kalorier, satt klockan på alarm för att äta schemamässigt, och både valt bort godsaker för dess eventuella skadliga inverkan på min träning, och faktiskt ätit rent vidriga saker för att de skulle var bra för samma träning (ni skulle varit med om första generationens kosttillskott - jag säger bara Fiskprotein....)
Och till absolut ingen jävla nytta. Jag hade kunnat unna mig mer, och undvikit vidrigheterna, utan att det påverkat mina resultat nämnvärt. För det var inte där hemligheten låg, upptäckte jag efter femton år.
Folk läser alldeles åt helvete för mycket näringslära numer, och tränar för pissigt. Ändrade man i varje fall träningsintensiteten till "acceptabelt" skulle väldigt många fler får goda resultat. Oavsett snabbmat

machine gun
2007-09-16, 19:17
Jag undviker bara vissa livsmedel av etiska och smakmässiga skäl. I övrigt äter jag det mesta. Ser ingen anledning att utesluta något specifikt av hälsomässiga skäl, däremot är ju allt en fråga om mängder och proportioner, såklart.

Degpekka
2007-09-17, 04:11
Alkohol avstår jag helt, och har alltid gjort. OCH JAG HATAR VITLÖK!!

Saker jag inte käkar av ren olust/ogillande: Svamp, alla sorters skaldjur, sniglar, oliver.
Sen är jag inte så förtjust i godis heller, så det blir inte ofta. :)

tejpis
2007-09-17, 04:45
Jag har svårt för räkor, kräftor och liknande om jag måste skala själv. Annars går ett par stjärtar ner. Musslor, sniglar och sånt äckel går fetbort. Paprika är också vidrigt. Förutom detta så är det mesta gott. Utesluter inte pga nyttighetsfaktorn, men försöker begränsa det - älskar verkligen sötsaker.

lectris
2007-09-17, 06:11
Äter typ allt, orka begränsa sig. Det jag inte trycker i mig är ofta pga konsistensen och inte själva maten, eller pga att jag förknippar det livsmedlet med olustkänslor eller en viss händelse som hänt när jag ätit det :D

Paté, sylta, dillkött och laxmousse eller liknande kan man inte ens tvinga i mig. Köttbullar som inte är hemmalagade har jag jättesvårt för. Alkohol dricker jag kanske 3 ggr per år, 75% av det intaget på arvikafestivalen. ;) *kissass*

Jag älskar däremot alla skaldjur, typ kräftor, musslor, ostron, räkor, hummer, krabba.. ahh.. det skulle jag kunna leva på ;P sniglar har jag inte smakat, men det skulle säkert också funka.

tntballe
2007-09-17, 07:19
Mindre alkohol än tidigare.

Hades
2007-09-17, 07:19
Jag har under många år etbalerat ett lindrigt sagt stört förhållande till mat ( eller näringsintag som jag också kallat det). Räknat kalorier, satt klockan på alarm för att äta schemamässigt, och både valt bort godsaker för dess eventuella skadliga inverkan på min träning, och faktiskt ätit rent vidriga saker för att de skulle var bra för samma träning (ni skulle varit med om första generationens kosttillskott - jag säger bara Fiskprotein....)
Och till absolut ingen jävla nytta. Jag hade kunnat unna mig mer, och undvikit vidrigheterna, utan att det påverkat mina resultat nämnvärt. För det var inte där hemligheten låg, upptäckte jag efter femton år.
Folk läser alldeles åt helvete för mycket näringslära numer, och tränar för pissigt. Ändrade man i varje fall träningsintensiteten till "acceptabelt" skulle väldigt många fler får goda resultat. Oavsett snabbmat
Detta kan inte upprepas tillräckligt många gånger. Träna hårt och ät mycket, så är man en riktigt god bit på väg.

Det finns ingen mat jag avstår för att det skulle vara dåligt för träningen, däremot en del jag inte tycker om.

Yankeee
2007-09-17, 07:28
Det finns ingen mat jag avstår för att det skulle vara dåligt för träningen, däremot en del jag inte tycker om.

PLuss et!!

lastbil
2007-09-17, 07:28
Äter allt, dock har ja redan som barn vart strikt med att äta grönsaker och varierat. Saker som smör, vitt bröd, läsk, godis slutade jag äta som 12 åring, tycker inte det är gott.

Skräpmat, alkohol samt chips intar jag minst vid ett tillfälle i veckan (totalt oplanerat, altså ingen ätardag eller nått sånt trams)

Skulle nog kunna äta hur som helst utan att det påverkar min kropp allt för negativt, har ett fysiskt krävande arbete och tränar 3-4 ggr i veckan så jag förbränner det mesta tror jag.

jwzrd
2007-09-17, 07:30
Jag avstår väl egentligen bara sprit (som jag inte avstår helt ifrån ändå). Äter bara vettiga måltider men lägger till den mängd bs jag känner för, när jag känner för den.

Taragon
2007-09-17, 07:39
Jag äter inte fisk, räkor, kräftor och sånt konstigt...

RealMagic
2007-09-17, 07:49
Jag äter då fan inte ärtsoppa!
Det varken smakar eller ser inbjudande ut.

pia
2007-09-17, 07:56
Jag är extremt kräsen så det skulle vara lättare att räkna upp det jag äter. Jag undviker en del saker av hälsomässiga skäl och även många för att jag inte gillar det. Har aldrig gillat skräpmat men visst finns det sådant jag undviker för att det är onyttigt. Jag har drag av tvångsmässigt beteende och jag vill gärna äta likadant varje dag. Att rubba mina vanor förstör min dag.

Calleman
2007-09-17, 07:59
Jag har alltid haft svårt med att äta gröt, smör, ost, ketchup och vitlöksås. Därför äter jag det inte. Finns säkert ett par saker till jag undviker att äta, dock är dessa dom jag kommer på för tillfället.

Fan, det där lever jag nästan på...

skaparn
2007-09-17, 08:06
Jag äter väldigt sällan grönsaker. Ska jag inte träna utan bara sitta ensam och ha orolig mage så kan jag gärna äta min egen vikt i vitkål och morötter, men ska man träna vettigt går det bort nästan helt.

Jax
2007-09-17, 08:29
Glömde en sak i mitt förra inlägg. Är det något jag försöker att undvika så långt det går är Fun Light och motsvarande. Palla att betala för något helt utan energivärde och med en konstig söt smak. Riktigt socker ftw!

jwzrd
2007-09-17, 08:37
Glömde en sak i mitt förra inlägg. Är det något jag försöker att undvika så långt det går är Fun Light och motsvarande. Palla att betala för något helt utan energivärde och med en konstig söt smak. Riktigt socker ftw!

+1

Shakemynuts
2007-09-17, 08:47
Jag ser det inte som att man äter alkohol.
Men eftersom de flesta nämner det gör väl jag det också, aldrig alkohol för min del.

Doctor Snuggles
2007-09-17, 08:54
Försöker avstå från all tillagad mat där det skett överdriven glycation, d.v.s. tillagade kolhydrater/proteiner i hög värme och utan fukt så att "brunprocessen" har skett, t.ex rostat bröd, stekt kött, karamelliserat socker osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glycation

jwzrd
2007-09-17, 09:01
Försöker avstå från all tillagad mat där det skett överdriven glycation, d.v.s. tillagade kolhydrater/proteiner i hög värme och utan fukt så att "brunprocessen" har skett, t.ex rostat bröd, stekt kött, karamelliserat socker osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glycation

Skulle precis fråga dig om en förklaring för att förstå, men så ser jag URL:en nu. Ska läsa!

Vinter
2007-09-17, 09:12
Jag äter aldrig socker, har lärt mig äta annat istället. Så socker har inte samma dragkraft längre.

Tomten
2007-09-17, 09:15
Ändrade man i varje fall träningsintensiteten till "acceptabelt" skulle väldigt många fler får goda resultat. Oavsett snabbmat

Utveckla please :)

jwzrd
2007-09-17, 09:17
Jag har under många år etbalerat ett lindrigt sagt stört förhållande till mat ( eller näringsintag som jag också kallat det). Räknat kalorier, satt klockan på alarm för att äta schemamässigt, och både valt bort godsaker för dess eventuella skadliga inverkan på min träning, och faktiskt ätit rent vidriga saker för att de skulle var bra för samma träning (ni skulle varit med om första generationens kosttillskott - jag säger bara Fiskprotein....)
Och till absolut ingen jävla nytta. Jag hade kunnat unna mig mer, och undvikit vidrigheterna, utan att det påverkat mina resultat nämnvärt. För det var inte där hemligheten låg, upptäckte jag efter femton år.
Folk läser alldeles åt helvete för mycket näringslära numer, och tränar för pissigt. Ändrade man i varje fall träningsintensiteten till "acceptabelt" skulle väldigt många fler får goda resultat. Oavsett snabbmat

+1



+2 faktiskt.

D angelo
2007-09-17, 09:21
Lever.

Gåslever, kom igen:thumbup:

machine gun
2007-09-17, 09:23
Glömde en sak i mitt förra inlägg. Är det något jag försöker att undvika så långt det går är Fun Light och motsvarande. Palla att betala för något helt utan energivärde och med en konstig söt smak. Riktigt socker ftw!

+1

machine gun
2007-09-17, 09:27
Försöker avstå från all tillagad mat där det skett överdriven glycation, d.v.s. tillagade kolhydrater/proteiner i hög värme och utan fukt så att "brunprocessen" har skett, t.ex rostat bröd, stekt kött, karamelliserat socker osv.

http://en.wikipedia.org/wiki/Glycation

Så du äter inga livsmedel som genomgått en Maillardreaktion? Låter hemskt smaklöst och tråkigt. Skär du bort kanter på vanligt bröd och så också? Hur kommer det sig att du valt att leva så?

Shakemynuts
2007-09-17, 09:50
Gåslever, kom igen:thumbup:

Gåslever är också något jag aldrig skulle få för mig att äta, rent principiellt pga det sättet gåslever görs.

mini
2007-09-17, 10:02
Jag har inte valt bort något jag vill äta. Däremot vill jag inte äta så mycket godis eller dricka alkohol.
Det jag stoppar i mig pga träningen som jag inte skulle "ätit" annars är proteintillskott.
Tycker inte att det är en speciellt stor uppoffring, då hade jag förmodligen prioriterat annorlunda.

Doctor Snuggles
2007-09-17, 10:10
Så du äter inga livsmedel som genomgått en Maillardreaktion? Låter hemskt smaklöst och tråkigt. Skär du bort kanter på vanligt bröd och så också? Hur kommer det sig att du valt att leva så?

Nej, jag försöker att inte äta det. Det betyder inte att jag alltid lyckas. Rostat bröd är grymt gott. :D
Sen så är det väl i rimlig grad, jag äter ju ute och socialt och så, då bryr jag mig inte så mycket.
Men smaklöst? Nej, inte speciellt. Hört talas om sallader? Sushi? Långkok av diverse spannmål och grönsaker med kryddor (indiska t.ex.) och kött?
Man undviker dessutom en hel del genom att inte äta färdigproducerad mat där AGE-restprodukter används som smaksättning.
Varför? En hälsofråga, både långsiktig (mindre risk för hjärtproblem, diabetes, alzheimers and you name it) och kortsiktig (jag mår helt enkelt mycket, mycket bättre på sådan kost). Varför ska man stoppa i sig mat man bevisligen vet är ohälsosam i övermått?

machine gun
2007-09-17, 10:19
Nej, jag försöker att inte äta det. Det betyder inte att jag alltid lyckas. Rostat bröd är grymt gott. :D
Sen så är det väl i rimlig grad, jag äter ju ute och socialt och så, då bryr jag mig inte så mycket.
Men smaklöst? Nej, inte speciellt. Hört talas om sallader? Sushi? Långkok av diverse spannmål och grönsaker med kryddor (indiska t.ex.) och kött?
Man undviker dessutom en hel del genom att inte äta färdigproducerad mat där AGE-restprodukter används som smaksättning.
Varför? En hälsofråga, både långsiktig (mindre risk för hjärtproblem, diabetes, alzheimers and you name it) och kortsiktig (jag mår helt enkelt mycket, mycket bättre på sådan kost). Varför ska man stoppa i sig mat man bevisligen vet är ohälsosam i övermått?

Jag råkar bara vara en sucker för stekt och ugnsbakad mat. Speciellt som jag är vegetarian så tycker jag att det kan förhöja smakerna väldigt mkt. Jag kompenserar mina ibland mindre hälsosamma livsmedelsval genom att träna 6-10 h/vecka. Jag tror att det borde väga upp det ganska bra :D

Att jag frågade är mest för att jag är intresserad av varför folk gör vissa val vad gäller matvanor. Jag pluggar till dietist, så det ligger i min intressesfär kan man säga. Hoppas du inte kände dig påhoppad.

Doctor Snuggles
2007-09-17, 10:40
Jag råkar bara vara en sucker för stekt och ugnsbakad mat. Speciellt som jag är vegetarian så tycker jag att det kan förhöja smakerna väldigt mkt. Jag kompenserar mina ibland mindre hälsosamma livsmedelsval genom att träna 6-10 h/vecka. Jag tror att det borde väga upp det ganska bra :D

Att jag frågade är mest för att jag är intresserad av varför folk gör vissa val vad gäller matvanor. Jag pluggar till dietist, så det ligger i min intressesfär kan man säga. Hoppas du inte kände dig påhoppad.

Närå, känner mig aldrig påhopppad. Förutom när jag är påhoppad. ;)
Tycker överhuvudtaget just glykation är en intressant fråga i hälsodebatten. Mer o mer data börjar framkomma om effekterna av just detta, och av ngn anledning har det inte hittat sin väg till aftonbladets löpsedlar än. Det är väl fortfarande för osexigt. Men själva maillard-reaktionen är inte den enda som ger smak för övrigt, så det behöver inte vara smaklöst, även om jag initiellt själv trodde det. Ugnsbakat är nog bättre än stekt isf, speciellt om du bakar på låg temperatur och låter det vara fuktigt i ugnen (vatten och låg värme fördröjer reaktionen).
Sen så kan man tyvärr inte bidra till utrensningen av glykations-produkter genom motion vad jag vet. :( Däremot ALA, karnosin, aspirin o vissa antioxidanter skall hjälpa motverka iaf den endogena glykationen. Och förstås kalori-restriktion (kanske periodisk fasta också), som helt enkelt gör att man får i sig mindre restprodukter både endogent och exogent genom att man helt sonika äter mindre. :D

Doctor Snuggles
2007-09-17, 10:49
Förresten, bara som en sidnot. Glykation anses vara till stor del ansvarigt för rynkor. :D
Ju äldre vi blir, ju mer restprodukter som kroppen inte lyckats rensa ut finner sin väg in i celler och gör dem hårdare och mer inflexibla. Ålderstecken som diverse utväxter, pigmentfläckar osv skall tydligen vara pga glykationsrestprodukter, på samma sätt som de förstör kollagenet i huden o dyl. Kanske inte helt korrekt beskrivet, men ungefär så.

machine gun
2007-09-17, 11:15
Närå, känner mig aldrig påhopppad. Förutom när jag är påhoppad. ;)
Tycker överhuvudtaget just glykation är en intressant fråga i hälsodebatten. Mer o mer data börjar framkomma om effekterna av just detta, och av ngn anledning har det inte hittat sin väg till aftonbladets löpsedlar än. Det är väl fortfarande för osexigt. Men själva maillard-reaktionen är inte den enda som ger smak för övrigt, så det behöver inte vara smaklöst, även om jag initiellt själv trodde det. Ugnsbakat är nog bättre än stekt isf, speciellt om du bakar på låg temperatur och låter det vara fuktigt i ugnen (vatten och låg värme fördröjer reaktionen).
Sen så kan man tyvärr inte bidra till utrensningen av glykations-produkter genom motion vad jag vet. :( Däremot ALA, karnosin, aspirin o vissa antioxidanter skall hjälpa motverka iaf den endogena glykationen. Och förstås kalori-restriktion (kanske periodisk fasta också), som helt enkelt gör att man får i sig mindre restprodukter både endogent och exogent genom att man helt sonika äter mindre. :D

Det var ju ett stort pådrag om akrylamid för något år sedan, så helt har det inte förbigått Aftonblaskan heller :D

Angående motion så menade jag mest att det lär ju vara värre att vara en stillasittande chipsätare än en vältränad chipsätare rent folkhälsomässigt :D

Glykosylering är nog det svenska ord du söker för övrigt. Det är även det som är orsaken till att senkompliaktioner hos diabetiker, som t.ex. retinopati, neuropati, nefropati osv. Fast i deras fall är det ju pga att de haft för höga blodglukosvärden för ofta och inte direkt pga maten.

Som du är inne på tror man även att glykosylering har en roll i den naturliga åldringsprocessen. Huruvida man kan påverka det med kosten är fortfarande en kontroversiell fråga.

Doctor Snuggles
2007-09-17, 12:41
Det var ju ett stort pådrag om akrylamid för något år sedan, så helt har det inte förbigått Aftonblaskan heller :D

Angående motion så menade jag mest att det lär ju vara värre att vara en stillasittande chipsätare än en vältränad chipsätare rent folkhälsomässigt :D

Glykosylering är nog det svenska ord du söker för övrigt. Det är även det som är orsaken till att senkompliaktioner hos diabetiker, som t.ex. retinopati, neuropati, nefropati osv. Fast i deras fall är det ju pga att de haft för höga blodglukosvärden för ofta och inte direkt pga maten.

Som du är inne på tror man även att glykosylering har en roll i den naturliga åldringsprocessen. Huruvida man kan påverka det med kosten är fortfarande en kontroversiell fråga.

Nja, glykosylering är den enzymatiska motsvarande processen. http://en.wikipedia.org/wiki/Glycosylation
" It is an enzyme-directed site-specific process, as opposed to the non-enzymatic chemical reaction of glycation."

Är inte "glycation" glykation på svenska?

Japp, höga blodsockervärden bidrar ju till glykosylering onekligen, vilket är varför hålla blodsocret lågt är en bra ide (läs: diabetikerkost). Men hurivida samma parametrar gäller i tidmässig närhet av träning (som t.ex när det gäller periodisk fasta och "overfeeding" i efterträningsfasen, som torde ge ett ordentligt insulinpåslag), är svårt att svara på. Antagligen är det flera faktorer som spelar in, t.ex att blodsockret hålls på väldigt låg nivå under fastan. Men det är lite off-topic. :)

Det är väl inte riktigt kontroversiellt, man vet att man kan påverka glykosylering genom kosten, men kanske inte riktigt vad som ger bäst resultat. T.ex. fruktos anses allmänt att vara dåligt att ta i stora mängder för det är väldigt reaktivt. Men samtidigt finns det andra som anser att skillnaden om man ersätter fruktsockret med ngt annat inte blir så stor. Samma sak med helt ketogena/kolhydratsfria dieter, där det istället bildas andra ämnen som är 1000-falt mer reaktiva än fruktos tydligen. Fortfarande är det mycket som är okänt då inte tillräckligt stora generella studier har gjorts i ämnet vad jag vet.

jaaaaag
2007-09-17, 13:44
Jag har aldrig varit full i hela mitt liv, och kommer förmodligen aldrig att bli det heller. Varken hälsosamt eller nödvändigt att dricka alkohol. ;)

Gillar inte fisk överhuvudtaget.. äter aldrig det heller fast att det är nyttigt. Gillar faktiskt inte någon mat som kommer från havet alls. Och jag hatar svamp. Jobbar på McDonald's, skulle aldrig få för mig att äta en hamburgare där ifrån. Dom känns så himla plastiga.

Precis som någon annan skrev i tråden så skulle jag aldrig äta något bara för att det är nyttigt om jag inte tycker att det är gott. Det finns i det flesta fall någon annan produkt som jag kan ersätta det jag inte gillar med.

Godis och annat gott blir det ganska sällan.. När jag är extra sugen eller känner att jag presterat extra bra på träningen eller nått ;D.. tycker oftast att en smoothie, eller nån god frukt kan ersätta mitt sockersug. Finns så mkt gott idag som inte är fullproppat med onyttiga fetter och massa socker.

NiXPhoenix
2007-09-17, 13:55
Skaldjur försöker jag undvika i största möjliga mån. Är inte allergisk men ser inte det roliga eller goda i att hålla på och peta i nån äcklig kräfta och få ut 10g kött och lite saft.

Färdigskalade räkor kan jag dock äta, det är okej.


Sen varken äter eller dricker jag alkohol, hehe, undrar hur man skulle kunna äta det. Okej man kan ha det i mat men själva alkoholen brukar dunsta bort då eller hur.

LadyG
2007-09-17, 14:03
Avstår inget för att det skulle vara dåligt för träningen, däremot undviker jag en hel del som jag inte tycker om (som alkohol och lever) men det var ju inte det tråden gällde.

fajiwara
2007-09-17, 15:51
ehmm typ ärtor , annars går allt ner , ärtor är så satans äckligt

Lillman_hero
2007-09-17, 16:23
[QUOTE=jaaaaag;2520538]Jag har aldrig varit full i hela mitt liv, och kommer förmodligen aldrig att bli det heller. Varken hälsosamt eller nödvändigt att dricka alkohol. ;)
[/ätta QUOTE]


Alkohol är livets dryck!



OT= Korv äter jag inte och kommer aldrig äta det heller!

vsson
2007-09-17, 18:06
rårakor, ända jag inte äter.

Metal_boy_
2007-09-17, 18:09
Jag äter aldrig smågodis. Typ, sånt med en massa konstiga färger. Tycker inte att det är gott helt enkelt.

mela
2007-09-17, 18:57
Jag äter inte gärna sådant som jag ogillar - och jag är kräsen - om det inte är deff på G eller att jag blir bjuden på middag.

Listan är lång:
ris, risotto, klyftpotatis, bearnesås, kikärtor, oliver, tomatsås, dill, oliak typer av citrussåser, gult godis, gul läsk, ja allt med apelsin/citron osv.. ja det är mycket mer.

Brooklyn
2007-09-17, 18:59
pizzaaaaaaaaaa

Ignatius72
2007-09-17, 20:40
Efter att ha klunkat i mig lite proteinpulver så kan jag nog lägga det på listan över saker jag inte hade dragit i mig om det inte var så att jag trodde att det påverkade tränignen och muskeluppbyggnaden på ett positivt sätt.
vad gäller matvanor och träning så äter jag automatiskt bnättre ju mer jag tränar. Det är precis som om kroppen suktar efter ordentliga matvaror.

Kwon
2007-09-17, 20:41
Gröna ärtor mår jag dåligt av samt Haggis och blodpalt.

Gillar ej heller att dricka öl eller Whiskey.

mela
2007-09-17, 20:50
Jag äter inte gärna sådant som jag ogillar - och jag är kräsen - om det inte är deff på G eller att jag blir bjuden på middag.

Listan är lång:
ris, risotto, klyftpotatis, bearnesås, kikärtor, oliver, tomatsås, dill, oliak typer av citrussåser, gult godis, gul läsk, ja allt med apelsin/citron osv.. ja det är mycket mer.

Kom på att jag avskyr tacos och blir alltid mobbad för detta :(

Timme
2007-09-17, 20:51
Jag dricker aldrig alkohol.

egge
2007-09-17, 21:01
Gröna ärtor mår jag dåligt av samt Haggis och blodpalt.

Gillar ej heller att dricka öl eller Whiskey.

Hehe inte direkt svensk husmanskost ;)

emmzan
2007-09-17, 21:08
Äter inte burkskinka, såndär läskig dallrig skinka med gelé.

machine gun
2007-09-18, 15:18
Tråden handlar ju om vad man inte äter pga att man tror att det påverkar träningen negativt, inte vad man inte gillar.

regus
2007-09-18, 16:06
Fet fisk och allt för rökta saker

Shakemynuts
2007-09-18, 16:07
Tråden handlar ju om vad man inte äter pga att man tror att det påverkar träningen negativt, inte vad man inte gillar.

Typ alla har missuppfattat tråden. :D

regus
2007-09-18, 16:08
Äter inte burkskinka, såndär läskig dallrig skinka med gelé.


Värmer/steker man den blir den skitgod
Edit: Kanske inte skitgod. Men godare :)

regus
2007-09-18, 16:11
Tråden handlar ju om vad man inte äter pga att man tror att det påverkar träningen negativt, inte vad man inte gillar.

Okej. knark.

Ignatius72
2007-09-18, 20:46
Typ alla har missuppfattat tråden. :D

Folk läser inte vad där står utan vad man vill att det ska stå. Inte konstigt att de seriösa debatterna spårar ur ibland...:Virro

gibfel
2007-09-18, 21:45
Äter inte pannkakor till frukost för att jag tror det påverkar kroppen negativt jämfört med riktigt mat:D

Trolltjejen
2007-09-18, 22:06
Jag avstår från en hel massa onyttigt - nästan allt hel och halvfabrikat, snabbmat, bakverk, snacks och godis! Det är varken bra för kroppen eller träningen, du får bättre resultat på ren, naturlig kost! :)
Plus att det dessutom är godare med sån mat - tacka vet jag färsk frukt och grönt!