handdator

Visa fullständig version : Köpa lägenhet


manko
2007-09-16, 12:46
Jag går i tankarna att köpa en lägenhet. Men jag är ju ny på denna bizniz. Så vad är det man ska tänka och kolla på när man är på visning av lägenheterna?

Sen när man ska förhandla med bankerna om att få så bra ränta och tjohej i lånet. Vad ska man kolla extra noga på i dom diskussionerna?

Tacksam för hjälp :)

Jax
2007-09-16, 13:19
Förutom det självklara att titta så att allt ser bra ut så kan det vara idé att prata med någon av grannarna. Lyssna med dom vad de tycker om läget, föreningen osv. De har även ofta koll på om det kan tänkas komma några stora utgifter för föreningen inom närtid som kan påverka hyrorna (främst om det är en liten förening kanske).

Bankerna har bra marginaler, förhandla!
Vid stora lån kan det vara idé att springa lite mellan bankerna och kolla om de kan ge bättre räntor. Själv så snackade jag bara med min egen bank, men jag tyckte att jag fick så bra vilkor att det inte var lönt att prata med andra banker (jämförde med en polare som sprang mellan bankerna).

Sen kan det vara idé att göra en egen budget också. Den banken gjorde var i alla fall inte jag helt nöjd med. Känns bättre att ha koll på det själv. Sen bör du fundare på hur och om du vill binda lånen. Är du inte så haj på det så resonera med banken. Förhoppningsvis så har du en bra och pålitlig kontakt där.

Mental
2007-09-16, 13:21
Är du ensam eller är ni två om köpet?
Hur pass stabilt och säkert är ditt arbete?
Hur klarar du en större räntehöjning?

krilleh
2007-09-16, 13:21
Vänta ett par år så ska du se att lägenheterna har gått ner en hel del i pris. Nu är dom skyhöga och med tanke på att husmarknaden i USA är kaos så kommer det smitta oss i Sverige. Frågan är när.

manko
2007-09-16, 13:36
Är du ensam eller är ni två om köpet?
Hur pass stabilt och säkert är ditt arbete?
Hur klarar du en större räntehöjning?

1: Jag är ensam som kommer stå för lånet. Men flickvän kommer att bo där också.
2: Stabilt
3: Är inte så insatt så kan ej svara på det :)



Förutom det självklara att titta så att allt ser bra ut så kan det vara idé att prata med någon av grannarna. Lyssna med dom vad de tycker om läget, föreningen osv. De har även ofta koll på om det kan tänkas komma några stora utgifter för föreningen inom närtid som kan påverka hyrorna (främst om det är en liten förening kanske).

Bankerna har bra marginaler, förhandla!
Vid stora lån kan det vara idé att springa lite mellan bankerna och kolla om de kan ge bättre räntor. Själv så snackade jag bara med min egen bank, men jag tyckte att jag fick så bra vilkor att det inte var lönt att prata med andra banker (jämförde med en polare som sprang mellan bankerna).

Sen kan det vara idé att göra en egen budget också. Den banken gjorde var i alla fall inte jag helt nöjd med. Känns bättre att ha koll på det själv. Sen bör du fundare på hur och om du vill binda lånen. Är du inte så haj på det så resonera med banken. Förhoppningsvis så har du en bra och pålitlig kontakt där.

Har planer att tag i veckan att springa mellan olika banker och kolla hur bra lån osv dom kan ge mig. Vad kan man nämna som är förhandlingskraftigt?

Vissa säger att man ska försöka få lånen till så kort bindningstid som möjligt, men jag är inte så insatt i sånt där så jag vet inte. Men ska ta och diskutera med min bank nu i veckan om allt sånt. Några förslag vad jag bör ta upp med banken för att få lite mer pejl på allt i lån vägar?


Vänta ett par år så ska du se att lägenheterna har gått ner en hel del i pris. Nu är dom skyhöga och med tanke på att husmarknaden i USA är kaos så kommer det smitta oss i Sverige. Frågan är när.

Har läst i tidningar om det. Men det kan ju mycket möjligt bli stabilt på husmarknaden i USA igen och då kanske det inte smittar ner sig?

krilleh
2007-09-16, 13:46
Har läst i tidningar om det. Men det kan ju mycket möjligt bli stabilt på husmarknaden i USA igen och då kanske det inte smittar ner sig?

Det kommer ta månader innan dom har kontroll på husmarkanden. Många människor har tagit såkallade subprimelån när räntan var låg. Nu när den räntan har höjts rejält har många inte råd att betala huslånen, vilket får konsekvenser hos bankerna osv osv.

Bush mumlade om att hjälpa till med skattepengar men det är fortfarande riktigt osäkert och man vet inte hur allvarligt detta är förän statistik kommer ut.


Vart lite off nu men det är viktigt om du vill ha en bra investering i din lägenhet så du inte köper nu och säljer 20% för billigt.

Jax
2007-09-16, 13:50
Har planer att tag i veckan att springa mellan olika banker och kolla hur bra lån osv dom kan ge mig. Vad kan man nämna som är förhandlingskraftigt?

Vissa säger att man ska försöka få lånen till så kort bindningstid som möjligt, men jag är inte så insatt i sånt där så jag vet inte. Men ska ta och diskutera med min bank nu i veckan om allt sånt. Några förslag vad jag bör ta upp med banken för att få lite mer pejl på allt i lån vägar?
Mest förhandlingskraftigt är väl egentligen att visa vad du får för vilkor på de andra bankerna. Sen kan det även vara idé att fråga hur mycket bättre räntor du får om du väljer att föra över mer av din ekonomi till den banken.

Jag flyttade min bilförsäkring och började pensionsspara. På så sätt blev jag uppklassad till en annan kundkategori. Fick även ytterligare lite bättre vilkor när jag sa att jag fortfarande inte var helt nöjd med den rörliga räntan och att jag inte hade någon lust att springa till en annan bank och fråga dem. Föreslog istället att de skulle sänka den ytterligare något så, vilket de gjorde.

Angående bindningstiden så är det helt upp till vilken säkerhet du vill ha och hur länge du funderar på att ha kvar lägenheten och lånet. Vill du i förväg veta att månadsavgiften kommer att bli en specifik summa så kan det vara idé att binda, särskilt om du tänker bo kvar länge. Att bo kvar länge är bra vid lång bindningstid för att du ska slippa att lösa lånet. Det kan bli dyrt med bindningstid kvar.

Om du däremot är lite mer gambler och har goda marginaler så tycker jag att du ska satser mer på rörligt. Det lönar sig i längden, men på kort sikt så kan det bli dyrare. Räkna alltid på om du klarar av en ganska kraftigt höjd ränta.

Sen går det givetvis att kombina lånen också. Exempelvis dela upp det i tre delar. En rörlig, en på fem år och en på tio.

Jax
2007-09-16, 13:52
Det kommer ta månader innan dom har kontroll på husmarkanden. Många människor har tagit såkallade subprimelån när räntan var låg. Nu när den räntan har höjts rejält har många inte råd att betala huslånen, vilket får konsekvenser hos bankerna osv osv.

Bush mumlade om att hjälpa till med skattepengar men det är fortfarande riktigt osäkert och man vet inte hur allvarligt detta är förän statistik kommer ut.


Vart lite off nu men det är viktigt om du vill ha en bra investering i din lägenhet så du inte köper nu och säljer 20% för billigt.
FED har ju i och för sig sänkt räntan och verkar göra det igen. Det lär hindra att allt för många råkar illa ut. Å andra sidan tror jag inte att det är något genidrag för ekonomin som helhet, men det är en annan sak.

Grisen
2007-09-16, 13:53
1: Jag är ensam som kommer stå för lånet. Men flickvän kommer att bo där också.
2: Stabilt
3: Är inte så insatt så kan ej svara på det :)




Har planer att tag i veckan att springa mellan olika banker och kolla hur bra lån osv dom kan ge mig. Vad kan man nämna som är förhandlingskraftigt?

Vissa säger att man ska försöka få lånen till så kort bindningstid som möjligt, men jag är inte så insatt i sånt där så jag vet inte. Men ska ta och diskutera med min bank nu i veckan om allt sånt. Några förslag vad jag bör ta upp med banken för att få lite mer pejl på allt i lån vägar?



Har läst i tidningar om det. Men det kan ju mycket möjligt bli stabilt på husmarknaden i USA igen och då kanske det inte smittar ner sig?

Tänk på att lägenheten kan komma att omfattas av en eventuell bodelning (sambo) i framtiden.

krilleh
2007-09-16, 13:56
FED har ju i och för sig sänkt räntan och verkar göra det igen. Det lär hindra att allt för många råkar illa ut. Å andra sidan tror jag inte att det är något genidrag för ekonomin som helhet, men det är en annan sak.

Det är verkligen inte ett genidrag långsiktigt. Plus att marknaden redan antar att FED kommer sänka med minst 25punkter. Om dom nu låter den vara när dom ses på tisdag, ja då blir det kaos!

Just nu finns det inga direkta lösningar. Fixa så det är svårare att låna större summor, så att inte det här kan hända igen är väl det ända.

coxie
2007-09-16, 14:06
Om ni ska bo i "din" lägenhet så tänk på att allt ni inskaffar när hon bor där hamnar under sambolagen. Betalar du för allt har hon ändå rätt till 50% den dagen ni går skilda vägar.

krilleh
2007-09-16, 14:22
Om ni ska bo i "din" lägenhet så tänk på att allt ni inskaffar när hon bor där hamnar under sambolagen. Betalar du för allt har hon ändå rätt till 50% den dagen ni går skilda vägar.

Men man kan ju fixa innan ett stort köp så att det är ens egna.

coxie
2007-09-16, 14:27
Men man kan ju fixa innan ett stort köp så att det är ens egna.

Självklart, samboavtal skrivs på samma vis som ett äktenskapsförord. Frågan är bara hur många som kan med att be om sådana saker, jag själv skulle känna mig gniden som en smålänning om jag skulle ta upp samboavtal när vi kollar på möbler.

krilleh
2007-09-16, 14:32
Självklart, samboavtal skrivs på samma vis som ett äktenskapsförord. Frågan är bara hur många som kan med att be om sådana saker, jag själv skulle känna mig gniden som en smålänning om jag skulle ta upp samboavtal när vi kollar på möbler.

Det har du rätt i

The_RobRoy
2007-09-16, 14:46
Självklart, samboavtal skrivs på samma vis som ett äktenskapsförord. Frågan är bara hur många som kan med att be om sådana saker, jag själv skulle känna mig gniden som en smålänning om jag skulle ta upp samboavtal när vi kollar på möbler.

Är väl bara se till att man delar iallafall ungefärligt lika på inköpen.