handdator

Visa fullständig version : Träningsupplägg


Leop
2007-09-16, 12:31
Finns säkert massa trådar om detta men jag skulle gärna vilja ha lite konstruktiv kritik på mitt träningsprogram.

Dag 1 Rygg-mage
Dag 2 Axlar-biceps
Dag 3 vila
Dag 4 Ben inkl vader
Dag 5 Bröst-triceps
Dag 6 vila

Osv..tränat i ca 3år blir mellan 3-5 övningar per muskelgrupp och reps ligger mellan 3-12.
Bästa muskelgrupp: ben o armar. vill förbättra Axlarna framförallt.

Martinl
2007-09-16, 13:23
Vore bra att få vet hur många set du kör.

Handcuff
2007-09-16, 13:26
Dag 1 Rygg-biceps
Dag 2 Bröst-triceps
Dag 3 vila
Dag 4 Ben inkl vader
Dag 5 Axlar-mage
Dag 6 vila



Hellre såhär typ. Rygg = biceps..så kör inte biceps dagen efter rygg och vice versa :thumbup:

Leop
2007-09-16, 13:33
Kanske skulle skriva övningar oxå...

rygg: Chins, Latsdrag med v-grepp. skivstångsrodd,mark,kabelrodd ibland blir det nån bonusövning. Mage är det vanliga med Crunches i maskin benlyft situps .

Axlar Militärpress stående, sittande sidolyft, baksida i maskin 2 olika drag till hakan. och shrugs med stång.
biceps: stångcurl stående alt sittande med hantlar.scottcurl med hantel hammercurls med rep.

Ben benpress alt böj, hacksquat, benspark,sittande alt liggande lårcurl, stånde o sittande vadpress.

Bröst Bänkpress, snedbänk i smith, hantelflyes eller kabelflyes ibland pecdec flyes.
Triceps : Dips, pushdown, extensions med rep eller hantlar samt omvänd pushdown i kabel 1 hand i taget...

Så är det oftast varierar en hel del med övningar o set o reps med detta är grunden eller vad man ska säga....så tyck gärna till.

Leop
2007-09-16, 13:37
Har kört så där bröst-triceps och rygg-biceps förut men tycker det känns tråkigt att vara helt slut i armarna och kanppt orka 3 övningar när tex biceps passet börjar....
kanske är fel men har inte märk att jag direkt fått sämre resultat av att köra rygg o biceps på skilda dagar heller....hur man än vänder på ett sånt här schema så är det alltid nått som krockar känns det som. Mark med ben eller axlar, bröst rygg, biceps osv...alltid nått.

Handcuff
2007-09-16, 13:44
Vad krockar i mitt förslag :confused: Att köra en muskelgrupp 2 dar i rad är iaf inget att rekomendera...

Leop
2007-09-16, 14:08
Nä inget krockar i det programmet.
säger inte det är nått fel med det.

har provat precis det...men är inte riktigt nöjd med att man efter tex rygg är så slut så man knappt kan fixa 3 ordentliga övningar.

och efter bröst inte göra ordentligt med dips...fast jag kan ju vara klen oxå...:em:

Leop
2007-09-16, 19:13
Kör 3 set per övning 3-12 reps

Deceiver85
2007-09-16, 20:12
Vad gör du på dag 7?

JohnRick
2007-09-16, 21:13
Jag förstår inte fixeringen vid 7-dagarscykler (läs:vecka).
Själv kör jag en rutin som löper över fem dagar innan omstart.
Förhoppningsvis börjar han om på dag 1 efter dag 6. Annars kan man lika gärna undra vad han gör dag 12.

Deceiver85
2007-09-16, 22:07
Jag förstår inte fixeringen vid 7-dagarscykler (läs:vecka).
Själv kör jag en rutin som löper över fem dagar innan omstart.
Förhoppningsvis börjar han om på dag 1 efter dag 6. Annars kan man lika gärna undra vad han gör dag 12.

En vecka är väldigt praktiskt att lägga upp träningen efter, speciellt ifall gymmet har stängt på helgen. Personligen tänker jag alltid i veckor, funkar bäst så.

Leop
2007-09-17, 18:23
Självklart så börjar schemat om dag 7...följer inte nån vecko plan utan det rukllar konstant 2 dagar träna 1 vila. Sen blir det extra vilodagar ibland men inte allt för ofta försöker lyssna på kroppen o hur den känns.