Visa fullständig version : Periodisk fasta, intervju
Grandmaster
2007-09-15, 19:03
Här summerar jag mina tankar och idéer om konceptet.
http://www.fatlosstroubleshoot.com/if.html
We know that we need proper pre-workout nutrition in order to maximize protein synthesis, in conjunction with weight training, and research supports the benefits of ingesting carbohydrates and protein prior to the workout. Not really doable with one meal per day.
Räcker 12g fria EAA precis innan träning som "pre-workout" mat? Eller måste det vara i större mängder?
Jag tränar bra på tom mage, och blir oerhört slö när jag har ätit.
Räcker 12g fria EAA precis innan träning som "pre-workout" mat? Eller måste det vara i större mängder?
Jag tränar bra på tom mage, och blir oerhört slö när jag har ätit.
12g EAA räcker.
Slartibartfast
2007-09-15, 20:26
YES! :thumbup:
12g EAA räcker.
Tack. :bow:
Intressant, ska läsas vid tillfälle.
Det var intressant läsning Martin, och om jag använde hatt så skulle jag lyfta på den för att hedra dina framgångar. I synnerhet tycker jag att ditt koncept har fungerat som en väckarklocka för många om att det kanske trots allt inte är nödvändigt att sitta vid köksbordet var 2-3 timme, och att kroppen möjligen kan ta upp mer än 30g protein per måltid....
Jag är rädd för att titeln är trademarked, annars skulle du ha kunnat ändra namnet från Grandmaster till Mythbuster.
Tack för att du delar med dig av din kunskap och dina slutsatser.
Mvh Ron
Slartibartfast
2007-09-15, 20:34
Grymt intressant läsning!
En träningsguide som följande? *popcorn*
Måste jag betala en avgift till Kolozzeum för att kränga böcker här, eller får vem som helst göra det?
Slartibartfast
2007-09-16, 10:01
Du säger att man borde lägga ca 80% av dagens födointag efter träningen och bara äta ett litet mål på typ 500 Kcal som ett pre-workout mål. Hur skulle man göra detta praktiskt om man jobbar från åtta till sex och tränar direkt efter jobbet?
Du säger att man borde lägga ca 80% av dagens födointag efter träningen och bara äta ett litet mål på typ 500 Kcal som ett pre-workout mål. Hur skulle man göra detta praktiskt om man jobbar från åtta till sex och tränar direkt efter jobbet?
Jag har liknande arbetstider och tränar direkt efter jobbet, och i mitt fall så skippar jag lunchen helt och smiter istället iväg vid 14:30 och käkar en välkomponerad måltid (enl. rekommendation i intervjun). Kanske om du tar med en matlåda alt. en proteindrink + mackor till jobbet?
Detta kanske funkar för en del men jag fattar inte hur folk klarar att jobba utan att få någon energi. Jag hade dött. Jag behöver energi på jobbet och skulle bli grinig om jag inte får äta under dagen. Även om jag skulle trycka i mig massor på kvällen skulle jag aldrig klara dagen utan mat. Jag tycker ändå det är bra att det kommer upp nya varianter för det passar kanske utmärkt för en del personer men jag måste äta med jämna mellanrum för att må bra och ha energi. Intressant läsning ändå men det är inget för mig.
Vadå "Inte ha energi"?
Energi lagras ju i kroppen och kan användas när som helst, leverglykogenet höjer blodsockret när man börjar bli trött osv.
Vadå "Inte ha energi"?
Energi lagras ju i kroppen och kan användas när som helst, leverglykogenet höjer blodsockret när man börjar bli trött osv.
Jag har testat. Det funkar inte på mig. Jag mår inte bra av att äta stora måltider för att sedan svälta. Jag blir trött hängig och mår allmänt dåligt. Jag känner att jag påverkas negativt av det. Jag behöver äta ofta för att må bra.
Vadå "Inte ha energi"?
Jag har testat en hel del olika varianter. Jag känner mig bäst av att äta stor del av energin på förmiddagen och dagen för att sedan dra ner mot kvällen och det har inte med att jag tror att det är dåligt att äta på kvällen utan för att min kropp verkar må bäst av det upplägget. Det är precis tvärt emot vad detta upplägg säger eftersom min träning ligger på eftermiddag eller kväll men jag tycker det funkar bäst helt enkelt.
För en del passar säkert det här alldeles utmärkt och jag säger inte att det är något fel i det men jag skulle aldrig må bra av det.
Måste jag betala en avgift till Kolozzeum för att kränga böcker här, eller får vem som helst göra det?
Vi ska ha en konferens om det i Generalstaben. Efter detta meddelande återgår vi till ämnet
Slartibartfast
2007-09-16, 11:17
Jag har liknande arbetstider och tränar direkt efter jobbet, och i mitt fall så skippar jag lunchen helt och smiter istället iväg vid 14:30 och käkar en välkomponerad måltid (enl. rekommendation i intervjun). Kanske om du tar med en matlåda alt. en proteindrink + mackor till jobbet?
Så jag skulle äta sista målet för dagen klockan 23 och sen fasta till 15 dagen efter, träna 18-19 och äta igen 19:30-23.
Eeh, låter inget vidare.
Detta påminner mig om hur jag har kört det senaste året/åren. Inte riktigt precis enligt hans diet, men liknande! Fungerar mycket bra för mig iaf.
svartellervitt
2007-09-16, 11:29
att äta såna enorma mängder som krävs för att komma upp i tillräckligt med kcal på bara någon måltid, man kommer ju knappt kunna röra sig efter, magen kommer se ut som om man är gravid, kläderna kommer inte passa direkt efter och hur funkar det socialt?
Eddie Vedder
2007-09-16, 11:32
Vadå "Inte ha energi"?
Det går ju givetvis inte att applicera på alla. Vet du exakt hur Pias dag är upplagd, exakt hur hon tränar, hur aktiv hon är i övrigt, hur hennes kost är komponerad etc.?
Du borde ju veta allt det här eftersom du uttalar dig på ett sätt som förefaller att du vet vad du pratar om.
Klart IF är ett bra upplägg för många men bara för att du lärde dig om blodsockereglering i typ förrgår innebär ju inte det att du vet hur varenda levande individ reagerar på perioder av fasta.
och hur funkar det socialt?
Den sociala biten torde ju vara en av dom absolut största fördelarna. En kalorirk utemiddag är ingen "katastrof" på samma sätt som om man försöker få in hela kaloribehovet i massa små måltider under dagen, du slipper ta med mat överaltt, slipper fixa käk i tid och otid o.s.v.
När jag läste intervjun tyckte jag nästan just den biten var den mest positiva.
Som jag sagt så är jag inte negativ till detta utan jag tror det kan funka på en del eftersom många kan tycka det är jobbigt att äta ofta och hellre äter få måltider och inte har något problem med det. På grund av att det alltid ha sagts att man ska äta mellanmål på grund av ämnesomsättningen mm så är det bra att veta att för de som inte har tid eller ork att äta mycket så gör det inget men för mig skulle det aldrig funka. Det upplägget passar inte mig och förmodligen inte en del andra heller medan det förmodligen funkar utmärkt för en del. Jag tycker inte man ska tvinga sig till något som inte passar en för att vara optimal och samtidigt mår man skit. Jag har svårt att förstå hur man klarar detta men jag vet att en del klarar det alldeles utmärkt eftersom många svensson äter bara 2 mål mat per dag. Jag tycker det är bra att myter krossas och det finns många alternativ att välja på.
Haeffner
2007-09-16, 12:40
Så allt man tidigare pratat om att extremt stora måltid frisätter enorma mängder insulin och därav ökar energiinlagringen och fettinlagringen som bara den ska nu vara fel?
Att kroppen inte kan tilgodogöra sig mer än ett visst antal gram protein på en gång och att resten bara går rätt igenom systyemet? kommer man inte vara superkatbol under resten av dygnet?
Man har ju tidiagera läst ångesttrådar om att folk missar att få i sig ett visst antal gram protein var tredje timme, frågor om exakt antal gram av speciella aminosyror på minuten hur långt innan/efter träning.
Verkar finnas två läger; Ett som bara ser till att få önskade kalorier, när och på vilket sätt är mindre relevant.
Medans andra ligger med matvågen och väger exakt på grammet av olika substanser som intas med exakt timing. Äter var tredje timme ur både GI synpunkt, har superkoll på kcal och protein.
Hur kan det vara så stora skilnader på vad folk säger, jag käner mig sjukt förvirrad :confused:
Mycket bra! IF är verkligen mycket bra. Jag älskar det!
att äta såna enorma mängder som krävs för att komma upp i tillräckligt med kcal på bara någon måltid, man kommer ju knappt kunna röra sig efter, magen kommer se ut som om man är gravid, kläderna kommer inte passa direkt efter och hur funkar det socialt?Min rutin som det blivit, är en jättestor måltid till en film precis innan läggdags - sover utmärkt på det.
Åt så redan i grundskolan då jag aldrig åt frukost och var för kräsen för skollunchen.
Att äta ofta har inga fördelar för mig, blodsockert håller sig jämt över hela dagen ändå och jag blir väldigt sällan hungrig förrens sent på dagen då man varvar ner, när jag dessutom nu ett tag har levt så, blir det ännu mer påtagligt. Fast inget jag lever efter, bjuds det på mat eller fika i sociala sammanhang så käkar man såklart eller dagar man bara driver.
Enda negativa effekten för mig (som jag känner till) är att nytt folk reagerar jäkligt konstigt på det när det kommer fram (inget jag talar om direkt, men folk märker det ju förr eller senare).
Slartibartfast
2007-09-16, 13:10
Den sociala biten torde ju vara en av dom absolut största fördelarna. En kalorirk utemiddag är ingen "katastrof" på samma sätt som om man försöker få in hela kaloribehovet i massa små måltider under dagen, du slipper ta med mat överaltt, slipper fixa käk i tid och otid o.s.v.
Jag tycker det är en av de största nackdelarna. Har man en affärslunch klockan 12 och inte får avbryta fastan före 14-15 så är det ju kört. Eller om man far ut med polarna och tar en bärs sent på kvällen.
Mycket bättre rent socialt att skita i allt vad tidsintervaller och antal mål heter och bara se till att få i sig den energi man behöver oavsett hur och när man gör det.
Men IF är säkert kanon för någon som har ett väldigt rutinbaserat liv.
Eddie Vedder
2007-09-16, 13:13
Jo det är klart, man måste ju se till hur allas liv ser ut. I ditt fall är det ju absolut en nackdel såklart.
Finns inte den typen av problem som du nämner är det nog deso lättare. Jag som student skulle nog i regel klara av det. Nu känner inte jag att IF riktigt är min grej iom att det är riktat till personer som styrketränar mest, vet inte hur det skulle funka för mig med ett långdistanspass efter så många timmars fasta faktiskt.
machine gun
2007-09-16, 13:22
vet inte hur det skulle funka för mig med ett långdistanspass efter så många timmars fasta faktiskt.
Anders Szalkai kör långpass innan frukost, så för vissa fungerar det uppenbarligen. Personligen skulle jag förmodligen avlida :D
Slartibartfast
2007-09-16, 13:40
Martin, hur har IF-bulken gått? När ska du uppdatera din bildtråd med resultat?
att äta såna enorma mängder som krävs för att komma upp i tillräckligt med kcal på bara någon måltid, man kommer ju knappt kunna röra sig efter, magen kommer se ut som om man är gravid, kläderna kommer inte passa direkt efter och hur funkar det socialt?
Exakt.
Därför tränar man på eftermiddagen/kvällen och ser svullen ut under natten då det är mörkt/man sitter hemma.
Det går ju givetvis inte att applicera på alla. Vet du exakt hur Pias dag är upplagd, exakt hur hon tränar, hur aktiv hon är i övrigt, hur hennes kost är komponerad etc.?
Du borde ju veta allt det här eftersom du uttalar dig på ett sätt som förefaller att du vet vad du pratar om.
Klart IF är ett bra upplägg för många men bara för att du lärde dig om blodsockereglering i typ förrgår innebär ju inte det att du vet hur varenda levande individ reagerar på perioder av fasta.
Kanske inte det, och jag har inte heller sagt att det passar henne, sa bara en sak. Hon tog det inte lika hårt som dig faktiskt.
Jag har testat en hel del olika varianter. Jag känner mig bäst av att äta stor del av energin på förmiddagen och dagen för att sedan dra ner mot kvällen och det har inte med att jag tror att det är dåligt att äta på kvällen utan för att min kropp verkar må bäst av det upplägget. Det är precis tvärt emot vad detta upplägg säger eftersom min träning ligger på eftermiddag eller kväll men jag tycker det funkar bäst helt enkelt.
För en del passar säkert det här alldeles utmärkt och jag säger inte att det är något fel i det men jag skulle aldrig må bra av det.
Okej.
Men som sagt så har ju 6 måltider/dag fungerat tidigare, och kommer alltid fungera :).
Jag tror personligen inte att de fysiologiska fördelarna är speciellt många eller stora, det mesta är nog mentalt.
svartellervitt
2007-09-16, 18:12
Exakt.
Därför tränar man på eftermiddagen/kvällen och ser svullen ut under natten då det är mörkt/man sitter hemma.
det låter faktiskt rätt bra. jag har stora problem med min mage som svullnar så fort jag äter och gör ont efter jag ätit. men dom problemen borde ju lösas om jag gör som du skriver. bara ont på kvällen men det märker man ju inte efter man somnat (iaf inte jag) och borta på morgonen när man vaknar och svullen blir jag ju vilket som, men jag slipper det på dagen isåfall. hmmm.
Min rutin som det blivit, är en jättestor måltid till en film precis innan läggdags - sover utmärkt på det.
om jag äter en stor måltid (uppemot 1000 kcal, alltså stor för mig som äter 3 måltider och 3 mellanmål) nära inpå läggdags så kan jag absolut inte sova. jag blir så jäkla varm om jag äter mkt så skulle nog inte funka för mig?
Svartellervitt,
uppenbarligen inte?.........
För det är såklart ingen av er som kommer ha ett jobb nån gång, som kräver en hel del energi????
För det är såklart ingen av er som kommer ha ett jobb nån gång, som kräver en hel del energi????
Jo, men man behöver ju inte äta mindre för att man äter enligt IF.
Men man har ju glykogen lagrat i lever/muskler för arbete, jag går förvisso i skolan ... men gympalektioner är ändå ganska ansträngande och det går finfint för mig.
Jo, men man behöver ju inte äta mindre för att man äter enligt IF.
Men man har ju glykogen lagrat i lever/muskler för arbete, jag går förvisso i skolan ... men gympalektioner är ändå ganska ansträngande och det går finfint för mig.
MEnar du att du håller gympalektioner dagarna i ända?
Gympa har inte den minsta likhet med att vara trappsnigel, stå i affär eller jobba på bygge
För det är såklart ingen av er som kommer ha ett jobb nån gång, som kräver en hel del energi????Jag jobbar i affär 40h i veckan, står/går hela dagarna där.
Tre gånger i veckan efter en sådan dag cyklar jag åtta km till träningen (i förhållandevis högt tempo), styrketränar i 1½ timme (med övningar som marklyft, knäböj, bänkpress, viktade chins/dips) och sedan cyklar åtta km hem.
Springer också ett par gånger i veckan, högintensivt 4km löpning, back- och intervallträning.
Inte direkt jättejobbiga dagar eller extrem träning, men det är fortfarande ett aktivt liv och det funkar utmärkt trotts att jag inte äter förrens på kvällen.
Allan och Jwzrd:
Nej, men jag hade friluftsdag i förra veckan och det gick optimalt (var en del krävande grenar såsom 400m).
Nästa vecka ska jag praoa i en affär och kommer få gå/stå hela tiden, får väl se hur det går :).
Allan och Jwzrd:
Nej, men jag hade friluftsdag i förra veckan och det gick optimalt (var en del krävande grenar såsom 400m).
Wow. En byggnadsarbetare (TBM) förbränner mellan 2600-3000 kcal per dag bara under arbetstid, vid normal arbetsinsats (siffror fr Previa). Är det extremt kallt, vilket händer, eller jävligt varmt, vilket också händer, ökar denna förbränning. Och sen ska man få i sig så det räcker till hård träning och återuppbyggnad också
Koloftw, jag lovar att det är en väldigt, väldigt stor förändring med att sitta i skolan och arbeta. Men visst, vissa kanske kan hålla sig under hela dagen och äta på kvällen, och vissa inte. Det är väl tur det.
Grandmaster
2007-09-16, 21:15
Wow. En byggnadsarbetare (TBM) förbränner mellan 2600-3000 kcal per dag bara under arbetstid, vid normal arbetsinsats (siffror fr Previa). Är det extremt kallt, vilket händer, eller jävligt varmt, vilket också händer, ökar denna förbränning. Och sen ska man få i sig så det räcker till hård träning och återuppbyggnad också
Ja, och vad är din poäng? Man väljer det sätt att äta som passar en bäst. Sorgligt att se moderator agera troll här.
Jag tror att poängen är att om man har ett tungt kroppsarbete så blir det svårt med IF, dels för att man kommer att ha svårt att orka med sitt arbete, dels för att det kommer att bli jobbigt att få i sig de mängder man kommer att behöva äta vid sina "stora mål" och må bra.
Grandmaster
2007-09-16, 21:26
Jag tror att poängen är att om man har ett tungt kroppsarbete så blir det svårt med IF, dels för att man kommer att ha svårt att orka med sitt arbete, dels för att det kommer att bli jobbigt att få i sig de mängder man kommer att behöva äta vid sina "stora mål" och må bra.
Ja, absolut, men varför dra upp extremfall? Det borde väl vara självklart att man ska kunna anpassa sitt energiintag/måltidsfrekvens efter levnadsförhållanden. Det är ju inte direkt som att jag försöker sätta någon ny standard, som jag vill att alla ska följa.
Då är vi mycket nyfikna troll:D
Till sak.
Jag tycker det är naturlig att man prövar sin hypotes genom att gå ut i extrempunkterna. Pröva sina idéer genom att arbeta med extremfallen. Extremfallen är här personer med extremt litet energibehov och personer med extremt högt enegibehov. Det kanske kommer upp nya fördelar i ytterområdena ?
Tänk, jag tycker inte jag är ett extremfall. De flesta av oss måste vara både pigga och alerta på våra arbeten, oavsett kroppslig ansträngning. Men det är kanske vettigare att fråga hur normalfallet ser ut????
Då är vi mycket nyfikna troll:D
Till sak.
Jag tycker det är naturlig att man prövar sin hypotes genom att gå ut i extrempunkterna. Pröva sina idéer genom att arbeta med extremfallen. Extremfallen är här personer med extremt litet energibehov och personer med extremt högt enegibehov. Det kanske kommer upp nya fördelar i ytterområdena ?
Det tycker jag låter som ett väldigt besynnerligt tillvägagångssätt. Visst ska det understrykas att olika dieter inte passar alla, men man kan inte som kritik mot generella kostråd ta till extremfall? Det är just vad somliga gör när de påpekar att IF inte passar en byggandsarbetare.
Det är just vad somliga gör när de påpekar att IF inte passar en byggandsarbetare.
Om du missat det -eller har mig ignore - frågar jag i inlägget före dig vem som är normalfallet i såna fall.
Om du missat det -eller har mig ignore - frågar jag i inlägget före dig vem som är normalfallet i såna fall.
Jag svarade för snabbt på Sverkers inlägg ser jag nu. Ja, det kanske inte är ett extremfall att man måste vara pigg och alert på jobbet, men att det skulle vara en invändning bygger på att man skulle ha problem hålla sig pigg och alert utan frekventa måltider. Många hävdar ju med bestämdhet motsatsen.
Det trista svaret är väl att det inte finns något normalfall och att alla måste hitta den diet som passar dem bäst osv. Men det är redan sagt en ziljon gånger på kolo. Nu enziljonett gånger.
Någon som bara på jobbet gör av med 3000kcal lär ju inte vara normalfallet i alla fall.
Doctor Snuggles
2007-09-17, 17:22
Men Allan, du förutsätter att alla som skulle fasta periodiskt inte skulle ha energi nog att utföra ett aktivt arbete på dagen, om man nu följer systemet att endast äta på kvällen runt träningstillfällen. För det första, har du, eller andra med aktiva fysiska arbeten under dagen försökt sig på liknande och det inte fungerat? Även om det är så att inte alla skulle klara av det, så är det svårt att bedöma om det är en fysiologisk fråga eller en psykologisk fråga.
Jag har naturligt sett levt med liknande matvanor, och jag har haft både fysiska och stillasittande jobb. Faktum är att jag blir hungrigare under dagen när jag har ett stillasittande jobb. Fysisk aktivitet verkar dämpa min hunger. Men jag har inte mindre energi för det, det verkar jag kompensera för på kvällen då jag istället blir råhungrig (vid stillasittande jobb blir jag hungrig vid lunchtid, och knappt hungrig på kvällen, ingen aning om varför). Men det är hur jag fungerar. Ingen garanti för att alla fungerar på det sättet.
skaparn !
Vad är det för fel och undersöka ifall det är ett linjärt samband eller inte ?
Varför extrapolera kurvan och inte praktiskt undersöka sambandet ?
skaparn !
Vad är det för fel och undersöka ifall det är ett linjärt samband eller inte ?
Varför extrapolera kurvan och inte praktiskt undersöka sambandet ?
Nu har du tappat mig. Ett linjärt samband är oftast intressant endast i området mellan extremerna, om vi nu ska prata linjära samband. Jag såg din kommentar som riktad till svaret på Tolkias exempel på en individ med betydligt högre energiförbrukning än genomsnittet, och tyckte då inte att ditt påstående om att extremerna är vad som är intressant stämde. När är extremer intressant för produktionen generella råd?
Utveckla gärna "Varför extrapolera kurvan och inte praktiskt undersöka sambandet ?".
Jag är bara nyfiken hur metoden fungerar för stillasittande datanördar och för tungviktare på byggarbetsplatsen. Det är oftast i ytterområdena som resultaten är tydligast. Hittar vi ytterpunkterna är det säkrare att extrapolera in mot medianvärdet än att gå från mitten och tänka ut det extrema.
Grandmaster
2007-09-17, 20:03
Jag är bara nyfiken hur metoden fungerar för stillasittande datanördar och för tungviktare på byggarbetsplatsen. Det är oftast i ytterområdena som resultaten är tydligast. Hittar vi ytterpunkterna är det säkrare att extrapolera in mot medianvärdet än att gå från mitten och tänka ut det extrema.
Man behöver inte någon sofistikerad kartläggning/vetenskaplig modell, när det endast är frågan om att använda rationellt tänkande.
IF lämpar sig inte inte lika bra för personer som har en extremt hög energiförbrukning under dagen eftersom
1) det innebär att de måste spendera en stor del av kvällen till att äta, förutsatt att de äter måltider som kräver tillagning och inte bara slänger i sig första bästa hämtpizza. Vill man vara social efter arbetet, kanske umgås med familjen, så blir det ju en märklig situation om man samtidigt ska försöka få i sig 5-6000 kalorier inom ett ganska kort tidsintervall.
2) blodsockersvängningar kan förekomma om det fysiska arbetet inbegriper mycket arbete på fastande mage under dagen (som vi antar att en byggnadsarbetare gör). Detta är delvis relaterat till kosthållningen dagen innan, och huruvida arbetet är anaerobiskt eller aerobiskt till sin natur.
Tack för svaret Grandmaster.
Najs intervju.
Kul att du får ögonen på dig. Ser fram emot din bok Martin.
/Joakim Larsen
http://hac_egetforum_se.egetforum.se/images/hac_egetforum_se/files/mat.jpg
Haha, och då är det planerat att äta lite till därefter!
Har jobbat på affär i några dagar nu, (7h arbete utan minsta vila och jag lyfte grönsakslådor hela dagarna.
Gick helt superbt.
IF FTW :D
insolation
2007-09-23, 19:17
innan jag började med IF dieten nu så brukade jag alltid dricka mivitotal till frukost,samt att jag spred ut mitt kreatin intag på 4 ggr.men nu när jag inte äter nåt på morgonen samt äter under bara några timmar så kommer jag inte kunna att dricka mivitotal på morgonen samt kreatin då jag inte äter nåt.
så min fråga är finns det några belägg för det jag tror eller går det bra att dricka mivitotal samt dricka kreatin utan nåt annat till,eller är det helt bortkastat eller går det helt enkelt utmärkt att dricka det under en kortare period.
alså blir upptaget sämre ifall jag inte äter nåt till,eller bryter man fastan på nåt sätt ifall jag gör det?
Doctor Snuggles
2007-09-23, 19:30
Ja, upptaget av fettlösliga vitaminer blir något sämre (känner inte till exakta siffror). Fast det skall tydligen räcka med typ en droppe fett eller nåt (det gjorts iaf en studie som jag känner till där piller som redan innehöll fett hade i princip samma upptagning som vitaminer tagna tillsammans med måltider).
Tror det är kalorimängden som avgör om du bryter fastan, några gram EAA ska tydligen inte göra det. Men jag vet inte vad det är omräknat i kalorier.
ramagoen
2007-09-23, 19:43
Är väl bara att slänga i sig mivitotal på kvällen istället för på morgonen.
Eddie Vedder
2007-09-23, 19:51
Är väl bara att slänga i sig mivitotal på kvällen istället för på morgonen.
+1
Knappast som att du MÅSTE ta vitaminpillren på morgon. Så jag kan inte se det problemet. Angående kreatinet kan det ju vara en annan sak som någon med insikt i IF får behandla.:)
tntballe
2007-09-23, 21:39
kaffe, the, kreatin, esapro ska inte vara några problem. alltså sånt med väldigt lite kalorier är ok.
är 16timmar något magiskt nummer eller är hela grejjen att koncentrera intaget under dagen 8 timmar runt träningen. jag tränar lite oregelbundet. 9 på morgonen före skolan, 13 på en håltimme och efter skolan vid 5.
hur ska man då tillämpa IF dessa dagar?:smash:
Vad jag förstår är det den långa fastan som är viktigast. 20 - 22 timmar vid inaktivitet och ned mot 16 timmar när man är aktiv.
Lite snabb energi innan träningen, för att inte gå in i väggen, och därefter alla kalorierna under 8 timmar efter träningen när kroppen är mest motaglig för energiinlagring i musklerna.
Fast hur blir det med EsaPro upptaget innan träning om man ska slänge i sig några snabba lätta kalorier? Blir inte den effekten likvärdig med vassle då med mat i magen?
Anders The Peak
2007-09-24, 07:47
Fast hur blir det med EsaPro upptaget innan träning om man ska slänge i sig några snabba lätta kalorier? Blir inte den effekten likvärdig med vassle då med mat i magen?
Du bör blanda ut det med maltodextrin, eller varför inte köpa HydraPro som är betydligt bättre ur en effektivitetssynpunkt jämfört med bara EsaPro. Oxidationen minskar kraftigt när EAA tas med snabba kolhydrater såsom vitargo/maltodextrin dvs antikatabolt.
insolation
2007-09-24, 07:54
Vad jag förstår är det den långa fastan som är viktigast. 20 - 22 timmar vid inaktivitet och ned mot 16 timmar när man är aktiv.
Lite snabb energi innan träningen, för att inte gå in i väggen, och därefter alla kalorierna under 8 timmar efter träningen när kroppen är mest motaglig för energiinlagring i musklerna.
vad menar du med 20-22 timmar vid inaktivitet,ska man fasta ännu längre då??
har jag missat nåt??
Grandmaster: Är det mycket sämre att äta sista målet 20.00 dagen innan för att bryta fastan 12.00 dagen efter jämfört med 24.00 sista mål och brytra fastan 16.00 dagen efter?
Anledningen till varför jag frågar är för att jag borde äta skolmaten då jag blir onödigt dyr om jag endast äter maten hemma.
Jag har en rätt korkad fråga;
finns det någon gräns för hur många kcal man kan få i sig utan att effekterna från fastan avtar?
Grandmaster
2007-09-24, 18:24
Du har förstått fel. 16/8 alla dagar, som påpekats många gånger om i tråden. Jag vet inte vad du menar med "snabb" energi, då fastan oftast bryts med en ordentlig måltid.
Grandmaster
2007-09-24, 18:25
Grandmaster: Är det mycket sämre att äta sista målet 20.00 dagen innan för att bryta fastan 12.00 dagen efter jämfört med 24.00 sista mål och brytra fastan 16.00 dagen efter?
Anledningen till varför jag frågar är för att jag borde äta skolmaten då jag blir onödigt dyr om jag endast äter maten hemma.
Spelar ingen roll, gör det som passar din dagliga rutin bäst.
Grandmaster
2007-09-24, 18:28
Jag har en rätt korkad fråga;
finns det någon gräns för hur många kcal man kan få i sig utan att effekterna från fastan avtar?
Det är ett dos-respons förhållande. Så nära 0 som möjligt (vilket inte betyder att man ska börja räkna kalorier från sötningsmedel till kaffé, lightläsk etc).
Du har förstått fel. 16/8 alla dagar, som påpekats många gånger om i tråden. Jag vet inte vad du menar med "snabb" energi, då fastan oftast bryts med en ordentlig måltid.
Självklart menade jag 16/8 för personer som tränar.
Då säger vi mat:em: Jag trodde jag läste att man skulle tanka en gainer på kanske 500 kcal för att inte bli för katabol i träningspasset som avslutar fastan.
denna tillämpning fungerar alltså inte när man tränar oregelbundet? funkar ju bäst när man har fast träningstid ca kl5 men mitt gym har tex inte öppet så länge på helger... vad göra? går det att köra lite on/off med denna metod?
Spelar ingen roll, gör det som passar din dagliga rutin bäst.
Utmärkt! Tack för din hjälp.
insolation
2007-10-02, 15:50
Jag har nu börjat med IF och är inne på min första träningsvecka, och nu har det uppstått lite förvirring angående hur man ska gå till väga för att gå ner i vikt.
Det kanske är en dum fråga egentligen då det är till stor del detta som är hela skillnaden med IF.
Jag tänkte gå ner i vikt och ligga på -500kcal men har inte riktigt förstått hur martin använde sitt exempel, dvs om det var -500 på 2 dar eller -500 i veckan eller -500 per dag, skillnaden är ju stor så det är väl viktigt att man gör rätt hära.
samt hur man fördelar protein/kolh/fett under dagarna man tränar och icke tränar.
Hade tänkt mig ungefär så hära, 3000kcal dagarna jag inte tränar där 50 gram är fett 400 gram protein och sen 240 gram kolh, och under den dagen jag tränar typ 475 gram kolh + 250 gram protein + 100 gram fett.
låter det vettigt eller är det nåt som ska ändras??
a) Huvuddelen av maten efter träning.
b) Sikta på ett veckounderskott, hur stort beror på hur snabbt du vill gå ner i vikt.
c) Vad väger du? Dina siffror låter höga.
insolation
2007-10-02, 16:00
a) Huvuddelen av maten efter träning.
b) Sikta på ett veckounderskott, hur stort beror på hur snabbt du vill gå ner i vikt.
c) Vad väger du? Dina siffror låter höga.
101kg
jag tränar styrketräning 3 ggr i veckan, ska börja med promenader med för att öka förbränningen också.
kanske ska sikta på lite högre kcal då det blir cirka 3428 kcal om dagen med detta mått, -500 om dagen är rätt mycke trots allt,ska försöka att öka i styrka samtidigt(om det går återstår att se)och då kan man knappast ligga på för mycke minus.
tack för svaret förövrigt.
101kg
jag tränar styrketräning 3 ggr i veckan, ska börja med promenader med för att öka förbränningen också.
kanske ska sikta på lite högre kcal då det blir cirka 3428 kcal om dagen med detta mått, -500 om dagen är rätt mycke trots allt,ska försöka att öka i styrka samtidigt(om det går återstår att se)och då kan man knappast ligga på för mycke minus.
tack för svaret förövrigt.
-500 tycker jag är minst sagt lagom, och om du bara har 4 dagar med underskott (totalt ~2000 kcal) blir inte viktnedgången så snabb.
promenader gör att du förbrukar mer kalorier, inte ökar förbränningen.
400 gram protein
400 gram protein låter lite väl mastigt. Grub visade väl en studie som visade på att kroppen inte ens kunde at upp mer än ca 200 gram per dag, oavsett hur mycket man väger.
insolation
2007-10-02, 16:22
400 gram protein låter lite väl mastigt. Grub visade väl en studie som visade på att kroppen inte ens kunde at upp mer än ca 200 gram per dag, oavsett hur mycket man väger.
jag tyckte det lät som overkill med, men tänkte låta dom mer kunniga avgöra det så jag vände mig hit för att få svar. Det som jag ser är problemet är att vad jag ska fylla upp resten av med dagsbehov med då, fett eller kolh(tänker inte låta fettet överstiga 100 gram om dagen dock)antar att det är kolh som man får öka på.
nu kanske jag svarade på frågan själv, men frågan är om det jag tror stämmer överens?nån som vet bättre?
jag tyckte det lät som overkill med, men tänkte låta dom mer kunniga avgöra det så jag vände mig hit för att få svar. Det som jag ser är problemet är att vad jag ska fylla upp resten av med dagsbehov med då, fett eller kolh(tänker inte låta fettet överstiga 100 gram om dagen dock)antar att det är kolh som man får öka på.
nu kanske jag svarade på frågan själv, men frågan är om det jag tror stämmer överens?nån som vet bättre?
Ta bort 100 gram protein och lägg till 50 gram kolhydrater och resterande kcal till fett!
50 gram fett är ganska lite för en person som väger 101 kg
Det är mitt tips! :)
Eddie Vedder
2007-10-02, 17:12
Det som jag ser är problemet är att vad jag ska fylla upp resten av med dagsbehov med då, fett eller kolh(tänker inte låta fettet överstiga 100 gram om dagen dock)antar att det är kolh som man får öka på.
Får jag fråga varför det är uteslutet att fylla upp med mer fett? Fett är bra och många fettkällor såsom smör äggula, oliv- och rapsolja etc. är allmänt näringsrika livsmedel.
Visst behöver du inte fylla upp varenda kcal med fett såklart, men inte behöver du oroa dig över fettet heller. Jag skulle öka både på fett och kolhydrater, t.ex. en äggmacka, en leverpastejmacka och en tesked linfröolja kanske?
Vet dock inte vilken kcalmängd vi pratar om här, hur mycket energi är det du vill "fylla upp" med?
Ursäkta att jag går lite offtopic, Eddie och insolation.
Men nu när IF är på tapeten igen måste jag ställa denna fråga: Är det katastrof om 8 timmars fönstret råkar bli ett 10 eller 11 timmars fönster några dagar i veckan??
machine gun
2007-10-02, 19:40
Ursäkta att jag går lite offtopic, Eddie och insolation.
Men nu när IF är på tapeten igen måste jag ställa denna fråga: Är det katastrof om 8 timmars fönstret råkar bli ett 10 eller 11 timmars fönster några dagar i veckan??
11 timmar låter ju som en vanlig dag för många av oss som inte kör på IF. T.ex. frukost vid 7, middag innan 18.
insolation
2007-10-02, 19:56
Får jag fråga varför det är uteslutet att fylla upp med mer fett? Fett är bra och många fettkällor såsom smör äggula, oliv- och rapsolja etc. är allmänt näringsrika livsmedel.
Visst behöver du inte fylla upp varenda kcal med fett såklart, men inte behöver du oroa dig över fettet heller. Jag skulle öka både på fett och kolhydrater, t.ex. en äggmacka, en leverpastejmacka och en tesked linfröolja kanske?
Vet dock inte vilken kcalmängd vi pratar om här, hur mycket energi är det du vill "fylla upp" med?
det är detta jag syftar på
non-WO days: only lean protein and veggies (max 100 g carbs). Stay in the 1200-1500 kcal range and include 60-90 min of low intensity cardio. Kcal intake on these days is set to approximately 50% maintenance for most males.
WO-days: have a moderate sized meal of 50-60/50-60 carb/pro (minimum fat) pre-WO (approx 450-550 kcal). PWO-meal is ideally a high carb, moderate protein and low fat refeed. Kcal target for this day should be around maintenance+25% with the absolute majority of kcals eaten PWO. General guidelines for this day is (at least) 1 g protein/bw and 2 g carbs/ bw, and then you may fill out with whatever macronutrient you want to a certain degree. Ideally, emphasis should be put on carbs while fat intake is kept low; these conditions are the most favourable in order to prevent fat storage and optimize glycogen storage.
jag kanske rent av ligger för högt i fett intag redan nu enligt denna modell, svårt att säga vad lowfat betyder när det inte finns nån procent enhet att gå efter.
om jag ska få efter vad han skriver så borde jag som väger 101 kg och inte rör mig speciellt mycke ligga på 50% av mitt vanliga behov den dagen jag inte tränar och 25% mer än vanligt dagen jag tränar. Då skulle det bli ca 1800 kcal med väldigt lite kolh max 100 gram. Varav sen när jag tränar ligger jag på 5000 kcal där det mesta kommer ifrån kolh(för att nå 5000kcal skulle jag behöva få i mig typ 800 gram kolh :eek: då 4*800=3200 då har jag 1800 kcal att fylla upp resten med varav typ 300 gram protein(mer kolh kan jag väl inte äta???)då är jag uppe i 4400 och behöver 600 kcal till och vad ska man då ta av om inte fett??
när jag läser detta känns det inte som att detta koncept är till för dom som väger 100 kg om man ska göra som martin skriver, det verkar helt sanslöst.
Grandmaster
2007-10-02, 20:29
Det var väldigt länge sedan jag skrev ovanstående och mycket har hänt sedan dess. Jag föredrar att arbeta individbaserat och är inte glad för fasta formler.
Återigen, hur blir det med hälsan vid en sådan kosthållning?
Det är väldigt stor fokus på just träningsresultaten kring en sådan kosthållning, men hälsan verkar glömd.
Fråga en äldre sådan här tråd, dock var det mest abstrakta svar jag fick där.
Ifall man utgår från att man; lever någorlunda aktivt, tränar kondition och styrka - ligger på energibalans.
Äter inte alltid så, men 25+ dagar i månaden blir det så, märker ingen skillnad mellan dagarna, inga blodsockerdippar, samt att det inte är något jag strävar efter, utan det är något som bara blir - så rent psykiskt uppstår inga besvär.
Det är alltså eventuella risker och effekter det har på den fysiska hälsan jag undrar över - eller det gör jag egentligen inte, men folk som upptäcker det (inget man skryter om direkt) tenderar att göra en sak av det och allt för ofta får man höra att det är dåligt, kan egentligen inte säga emot, då jag inte vet särskilt mycket om dess effekter.
Doctor Snuggles
2007-10-03, 22:57
Det är inte bevisat på människor, men på möss ger iaf varannandags fasta samma positiva effekter på hälsan som CRON (calorie restriction optimal nutrition), d.v.s. i princip alla mer eller mindre åldersrelaterade sjukdomar minskar det risken inför.
Jag blir katabol av att oroa mig över HUR man ska äta mat. *screwy*
Som Saarela eller nån annan Lapp sa till mig när jag själv var färsking och undrade nåt om proteinsyntesen: "vill du gå upp i vikt äter du mer, vill du gå ner i vikt äter du mindre"
...nåt i den stilen iaf. Vilket jag väldigt mycket håller med om nuförtiden. :thumbup:
Doctor Snuggles
2007-10-04, 03:40
Jag blir katabol av att oroa mig över HUR man ska äta mat. *screwy*
Som Saarela eller nån annan Lapp sa till mig när jag själv var färsking och undrade nåt om proteinsyntesen: "vill du gå upp i vikt äter du mer, vill du gå ner i vikt äter du mindre"
...nåt i den stilen iaf. Vilket jag väldigt mycket håller med om nuförtiden. :thumbup:
Inte alla är intresserade av att BARA gå upp i muskelmassa, där ändamålet helgar medlen. Hälsoaspekter kan vara intressanta att ta hänsyn till också. Särskilt för dem som börjar komma upp i åldern.
Grandmaster
2007-10-04, 04:59
Återigen, hur blir det med hälsan vid en sådan kosthållning?
Det är väldigt stor fokus på just träningsresultaten kring en sådan kosthållning, men hälsan verkar glömd.
Fråga en äldre sådan här tråd, dock var det mest abstrakta svar jag fick där.
Ifall man utgår från att man; lever någorlunda aktivt, tränar kondition och styrka - ligger på energibalans.
Äter inte alltid så, men 25+ dagar i månaden blir det så, märker ingen skillnad mellan dagarna, inga blodsockerdippar, samt att det inte är något jag strävar efter, utan det är något som bara blir - så rent psykiskt uppstår inga besvär.
Det är alltså eventuella risker och effekter det har på den fysiska hälsan jag undrar över - eller det gör jag egentligen inte, men folk som upptäcker det (inget man skryter om direkt) tenderar att göra en sak av det och allt för ofta får man höra att det är dåligt, kan egentligen inte säga emot, då jag inte vet särskilt mycket om dess effekter.
Förutom eventuella livsförlängande effekter (dessa är spekulativa och svåra att bevisa när det gäller människor), har periodisk fasta neuroprotektiva effekter vilket innebär att det minskar risken för, exempelvis, alzheimers på och andra neurologiska sjukdomar. Denna effekt är unik för just IF och till viss del oberoende av kaloriintaget (undersökt i en studie där man bl a jämförde samma mängd kalorier i en grupp med frekvent matintag vs en grupp som åt enligt IF). Postiva effekter på insulinkänslighet och blodfetter har också påvisats.
Doctor Snuggles
2007-10-04, 05:51
Förutom eventuella livsförlängande effekter (dessa är spekulativa och svåra att bevisa när det gäller människor), har periodisk fasta neuroprotektiva effekter vilket innebär att det minskar risken för, exempelvis, alzheimers på och andra neurologiska sjukdomar. Denna effekt är unik för just IF och till viss del oberoende av kaloriintaget (undersökt i en studie där man bl a jämförde samma mängd kalorier i en grupp med frekvent matintag vs en grupp som åt enligt IF). Postiva effekter på insulinkänslighet och blodfetter har också påvisats.
Detta stämmer inte efter vad jag har läst, t.ex. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=retrieve&db=pubmed&dopt=AbstractPlus&list_uids=17240074
d.v.s. CRON verkar också ha neuroprotektiva effekter. Vad som däremot uppenbarligen är unikt för IF är att man behöver inte minska kaloriintaget för att få fördelarna med CRON (fast påverkan på livslängd o dyl är fortfarande spekulativt som sagt).
Inte alla är intresserade av att BARA gå upp i muskelmassa, där ändamålet helgar medlen. Hälsoaspekter kan vara intressanta att ta hänsyn till också. Särskilt för dem som börjar komma upp i åldern.
Det är svårt att lära gamla hundar att sitta.
Att äta är ett beteende som vi fostras till under uppväxten. Vi lär oss hur vi ska äta, när vi ska äta och vad vi ska äta. En normalisering, en anpassning till rådande värderingar.
Har man nått vuxen ålder och har familj, villa och Volvo så är det försent att anpassa sig till nya idéer.
Doctor Snuggles
2007-10-04, 06:40
Det är svårt att lära gamla hundar att sitta.
Att äta är ett beteende som vi fostras till under uppväxten. Vi lär oss hur vi ska äta, när vi ska äta och vad vi ska äta. En normalisering, en anpassning till rådande värderingar.
Har man nått vuxen ålder och har familj, villa och Volvo så är det försent att anpassa sig till nya idéer.
Förvisso, för många. Märks särskilt hos den äldre generationen (från lite mer krigsdrabbade länder) som verkar ha kvarlevor ifrån "i-fall-det-blir-krig" tankesättet att det är bra och hälsosamt att vara lite rund så man har lite fettreserver.
Grandmaster
2007-10-04, 14:27
Detta stämmer inte efter vad jag har läst, t.ex. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=retrieve&db=pubmed&dopt=AbstractPlus&list_uids=17240074
d.v.s. CRON verkar också ha neuroprotektiva effekter. Vad som däremot uppenbarligen är unikt för IF är att man behöver inte minska kaloriintaget för att få fördelarna med CRON (fast påverkan på livslängd o dyl är fortfarande spekulativt som sagt).
Uttryckte mig lite fel; effekten är större hos IF gruppen, då man jämför x kalorimängd som konsumeras antingen med regelbundna (CR) eller orgelbundna (IF) intervaller.
Grandmaster
2007-10-06, 16:57
Har precis mailat Petra Lundström som har tyckt till om att Seth Ronland använder sig av konceptet. Blir kul om hon går med på en debatt.
http://www.ystadsallehanda.se/article/20071005/SPORT/710050146
Reportage om Seth:
http://www.ystadsallehanda.se/article/20071005/SPORT/710050145
Blev han felciterad här?
Ett hårt styrkepass bör man dock först köra efter man har ätit något, menar Seth. Detta eftersom styrketräning kräver mycket energi. Däremot ser han inga hinder för att träna kondition under dygnets fastetid.
Beefcake!
2007-10-06, 17:05
Har precis mailat Petra Lundström som har tyckt till om att Seth Ronland använder sig av konceptet. Blir kul om hon går med på en debatt.
Reportage om Seth:
Skall bli intressant att följa. Håll oss underrättade om det blir någon debatt.
Blev han felciterad här?
Varför skulle han blivit felciterad i det påståendet?
Grandmaster
2007-10-06, 17:22
Blev han felciterad här?
Nej, men det tycks råda missförtånd rörande mat innan träningen. Så här ligger det till:
1) mina ursprungliga rekommendationer innebär att du äter ett mål innan träningen men
2) en del tränar på fastande mage, eller med ett intag på 6-12 g EAA strax innan.
3) jag har personligen provat träning på fastande mage och upplevde inga negativa effekter på prestationsförmågan (upp till 18 tim in på fastan). Jag har däremot återgått till att äta innan träningen och mina rekommendationer kring detta kvarstår.
Varför skulle han blivit felciterad i det påståendet?
Som jag förstod det så skulle styrketräning kräva mer energi är konditionsträning.
Nej, men det tycks råda missförtånd rörande mat innan träningen. Så här ligger det till:
1) mina ursprungliga rekommendationer innebär att du äter ett mål innan träningen men
2) en del tränar på fastande mage, eller med ett intag på 6-12 g EAA strax innan.
3) jag har personligen provat träning på fastande mage och upplevde inga negativa effekter på prestationsförmågan (upp till 18 tim in på fastan). Jag har däremot återgått till att äta innan träningen och mina rekommendationer kring detta kvarstår.
Det är jag på det klara med, men är inte den huvudsakliga anledning till en måltid/EAA innan passet att minimera nedbrytningen snarare än att ge energi?
Reportage om Seth:
Jag tycker Petra skriver bra. Hon framhåller fakta och erfarenheter. Petra vet att det inte är de stora förändringarna i mäniskors liv som vinner folkhälsan. Folkhälsan vinner man i små steg som "normala" personer kan ta till sig.
Hon får in en klockren träff när hon tar upp att dieten inte går att rekommendera till diabetiker.
Självklart måste periodisk fasta prövats på diabetiker ? Diabetes har inte ett stort symbolvärde. Diabetes har ett GIGANTISKT symbolvärde.
Sjukdomen är livslång, sjukdomen ger allvarliga följdssjukdomar, antalet insjuknade ökar lavinartat och den drabbar länder som kan betala för sig;)
Anders The Peak
2007-10-07, 13:09
Jag tycker Petra skriver bra. Hon framhåller fakta och erfarenheter. Petra vet att det inte är de stora förändringarna i mäniskors liv som vinner folkhälsan. Folkhälsan vinner man i små steg som "normala" personer kan ta till sig.
Hon får in en klockren träff när hon tar upp att dieten inte går att rekommendera till diabetiker.
Självklart måste periodisk fasta prövats på diabetiker ? Diabetes har inte ett stort symbolvärde. Diabetes har ett GIGANTISKT symbolvärde.
Sjukdomen är livslång, sjukdomen ger allvarliga följdssjukdomar, antalet insjuknade ökar lavinartat och den drabbar länder som kan betala för sig;)
Sverker kan inte du utveckla det här en bit längre jag förstod inte riktigt vad du ville säga.
PS Sverker jag glömde tacka dig för senast när du redde ut det här med argininets former i NO-produkterna :thumbup:
Att jag försvarar Petra här. En dagstidning är inte rätta stället att presentera en radikal diet i.
Även om periodisk fasta har vetenskap i ryggen så krävs det säkert en hel del uppbackning för att normalpersonen ska lyckas.
Anders The Peak
2007-10-07, 18:36
Att jag försvarar Petra här. En dagstidning är inte rätta stället att presentera en radikal diet i.
Även om periodisk fasta har vetenskap i ryggen så krävs det säkert en hel del uppbackning för att normalpersonen ska lyckas.
Halleluja skulle man kunna kalla det som skrivs om IF-dieten.... Placeboeffekten är stark och ger resultat så länge tron är stark.
Doctor Snuggles
2007-10-07, 18:40
Halleluja skulle man kunna kalla det som skrivs om IF-dieten.... Placeboeffekten är stark och ger resultat så länge tron är stark.
Och hur skiljer det sig från.... eh... allt? Om man går omkring och tänker att "nu växer jag minsann hela tiden och blir starkare för att jag [fyll i godtycklig diet]", så är det en placeboeffekt oavsätt. Spelar ingen roll om man äter 9 ggr om dan eller 1 gång. Det är lika mycket religion vilket som.
Beefcake!
2007-10-07, 18:53
Enig med Doctor Snuggles här. Jag följer inte IF för att jag tror att jag skall få fantastiska resultat, jag följer IF först och främst för att det passar mig mycket bättre rent praktiskt än ett "traditionellt" måltidsmönster och därigenom gett mig högre livskvalitet. Att jag inte märkt något negativt med tanke på träningsresultat, snarare tvärtom, är bara en bonus.
Nej, säkert inte Halleluja, men kanske lite jäv-r anamma för att lyckas. Hur placebo skulle fungera kan jag inte förstå.
De som ger sig in i det, fullt ut, lyckas ju, som Seth.
Doctor Snuggles
2007-10-07, 19:45
Hur placebo skulle fungera kan jag inte förstå.
http://en.wikipedia.org/wiki/Placebo#How_the_placebo_effect_works
*whistle*
Kul:D
Det var mer frågan, hur man mentalt intalar sig att dieten fungerar SAMTIDIGT som man får resultat som är mätbara, jag var tveksam till.
Doctor Snuggles
2007-10-07, 19:58
Kul:D
Det var mer frågan, hur man mentalt intalar sig att dieten fungerar SAMTIDIGT som man får resultat som är mätbara, jag var tveksam till.
Det är nog rätt svårmätt om du menar så. Men OT så är det rätt intressant, placeboeffekten. Om vi skulle lära oss att manipulera den bättre så skulle man kunna åtstadkomma fantastiska resultat. T.ex. höja det kroppegna testosteronet bara genom att tänka på det. Kanske finns nån bodybuilder yogi som kan göra det redan. :D
Anders The Peak
2007-10-07, 21:11
Ni underskattar Placeboeffekten grabbar.
Beefcake nej du följer inte IF och det gör inte Martin Berkhan heller men något mellanting är det allt. Beefcake du kör egentligen precis som jag föreslog att man kunde göra tidigare i den här tråden dvs underskott under längre tid och överskott en eller ett par måltider och få likvärdigt/jämförbart resultat.
Sverker, du som har erfarenheten av juvenil diabetes, eller diabetes 1 som det kallas vanligen,tror du verkligen att IF skulle ge dig några som helst fördelar? Möjligtvis kan sk åldersdiabetes typ 2 i gränslandet det metabola syndromet ha fördelar med IF, då menar jag i syfte att få tillbaks hungerregleringen mm, och efter det som en inkörning till ett bättre leverne krävs det en radikal livstilsförändring med stöd av en coach(beteendevetare). Bästa fall tar det bara ca 3 månader för att få till det.
Jag tycker att de placerar lite väl mycket under samma paraply i den där Wikipedia-artikeln, men det är ju min personliga åsikt. Jag skulle inte säga att det som avses här i tråden är en direkt placeboeffekt, effekten av dieten består väl snarare i att den som börjar med den är väldigt nitisk i sitt utövande: noga med mat, träning osv. och resultaten kommer som en följd av detta. Man kan säga att det är en effekt av vad man gör, när man har upplevelsen att man vidtar en åtgärd (som man förstås tror skall fungera, annars skulle man inte göra det). Den effekten har f.ö. de flesta dieter till en början, tills orken tryter och man inte längre är lika noga i sitt beteende (även om man kanske fortfarande tror på dieten). Men placeboeffekt - nja jag vet inte.
Doctor Snuggles
2007-10-07, 23:53
Det hela handlar om att anektotiska bevis kan bara ge antydningar om en viss effekt. Det behövs mer (kvalitets med kontrollgrupper) studier ang. IF. Inte bara ur ett träningsperspektiv utan också ur ett hälsoperspektiv. IF verkar för mig logiskt på samma sätt som CRON är, d.v.s. bara att genom att mer sällan eller mindre utsätta kroppen för de inflammatoriska effekter/glycation/oxidation osv, så förbättras hälsan och risken för en mängd olika åkommor minskas. Om man sedan dessutom kan t.o.m. öka bättre i muskelmassa samtidigt som man minskar i kroppsfett, more power to ya.
Beefcake!
2007-10-08, 06:04
Beefcake nej du följer inte IF och det gör inte Martin Berkhan heller men något mellanting är det allt. Beefcake du kör egentligen precis som jag föreslog att man kunde göra tidigare i den här tråden dvs underskott under längre tid och överskott en eller ett par måltider och få likvärdigt/jämförbart resultat.
Nu är du ute och cyklar så till vida du inte har ensamrätt på definitionen "intermittent fasting"... Intermittent = "stopping or ceasing for a time", Fasting = "to abstain from food". Och med tanke på att muslimernas måltidsmönster under Ramadan (fasta från soluppgång till solnedgång) i forskningssammanhang populärt benämns som intermittent fasting, så ser jag ingen anledning till att inte kunna kalla fasta enligt Leangains för IF.
Vad du har föreslagit tidigare här i tråden vet jag inget om, och jag vet heller inget om att du vet vad jag följer...
Anders The Peak !
Fördelar. Finns det fördelar så antar jag att det är samma som för vanliga, friska personer.
Idag finns ju insulinerna. De extremt snabba som tar blodsockerstegringen vid första måltiden. De insuliner som är medelsnabba, som undet 8 timmar tar hand om näringsupptaget. Till slut de extremt långsamma, och förlåtande, insulinerna som ger ett bakgrundsvärde av insulin resten av dygnet.
Personligen vinner jag inget. Jag uppskattar flexibilitet och insulinbehandlingen blir för trög. Det kan alltså bli perioder utan insulin och perioder där de olika insulinerna är i blodet samtidigt.
Beefcake!
2007-10-08, 06:54
Känner att den här irriterar mig om den nu är riktad till mig. Menar du att det är placebo att IF passar mig bättre rent praktiskt än ett "traditionellt" måltidsmönster och därigenom gett mig högre livskvalitet? Inbillar jag mig alltså bara att det passar mig bättre? Och inbillar jag mig bara att jag har mycket lättare att hålla mig på ett lägre kaloriintag, och därmed hålla en lägre fettprocent, men med förhållandevis bättre träningsresultat än det jag hade tidigare på samma kaloriintag men med fler måltider?
Jag gick inte över till IF (eller Leangains-IF för att vara mer precis) i förhoppning om någon halleluja-upplevelse. Jag gick över till det för att de praktiska aspekterna med konceptet tilltalade mig.
Anders The Peak
2007-10-08, 10:17
Känner att den här irriterar mig om den nu är riktad till mig. Menar du att det är placebo att IF passar mig bättre rent praktiskt än ett "traditionellt" måltidsmönster och därigenom gett mig högre livskvalitet? Inbillar jag mig alltså bara att det passar mig bättre? Och inbillar jag mig bara att jag har mycket lättare att hålla mig på ett lägre kaloriintag, och därmed hålla en lägre fettprocent, men med förhållandevis bättre träningsresultat än det jag hade tidigare på samma kaloriintag men med fler måltider?
Jag gick inte över till IF (eller Leangains-IF för att vara mer precis) i förhoppning om någon halleluja-upplevelse. Jag gick över till det för att de praktiska aspekterna med konceptet tilltalade mig.
Det var inte riktat till dig...Utan det var ett allmänt uttalande som heter duga i de flesta sammanhang.
Mvh
Anders
Placeboeffekten används allt för lite. Det är kanske bästa medicinen vi har :)
Jag ställde frågan på bodyrecomp. men har inte fått något svar där ännu, så jag ställer den här:
Rent mentalt föredrar jag att skippa mat innan träning och enbart inta 12g fria EAA (för att inte muskelproteinnedbrytningen ska bli för stor). Det är väl inget negativt, fysiologiskt, med det här?
King Grub
2007-10-08, 15:21
Rent mentalt föredrar jag att skippa mat innan träning och enbart inta 12g fria EAA (för att inte muskelproteinnedbrytningen ska bli för stor). Det är väl inget negativt, fysiologiskt, med det här?
EAA stimulerar proteinsyntesen, men minskar inte muskelproteinnedbrytningen, om det inte handlar om intag under själva träningen.
Aww.
Så för att inte proteinnedbrytningen ska bli för stor, bör jag käka lite mat ett par timmar innan passet?
Men om jag tar EAA innan och mat ca. 15-20 min efter passet, kommer det dröja lång tid innan proteinbalansen är positiv?
King Grub
2007-10-08, 15:24
Proteinbalansen vänds till positiv efter träningen av enbart EAA före passet, men det beror på stimulering av proteinsyntesen, inte minskning av proteinnedbrytningen.
Okej, tack. :)
Kör vidare utan mat innan träning.
Anders The Peak
2007-10-08, 20:54
Proteinbalansen vänds till positiv efter träningen av enbart EAA före passet, men det beror på stimulering av proteinsyntesen, inte minskning av proteinnedbrytningen.
Jag tror mig att ha sett att man kan minimera oxidationen med hjälp av ca 50gr snabba kolhydrater om de intas tillsammans med EAA innan passet? Kan säkert också räcka med en kolhydratsdrink under passet.
Grandmaster
2007-10-25, 20:57
Sverker,
är du intresserad att läsa om hur en diabetiker förbättrat sin livskvalité med periodisk fasta, så finns det en berättelse om det på min blogg, i första posten(Intermittent Fasting for diabetes and blood sugar management).
Med det sagt, så har jag inte kompetens att rekommendera något specialiserat IF upplägg för diabetiker, och diabetiker som inte har väldigt god erfarenhet/kroppskännedom bör följa de av läkare föreskrivna rekommendationerna kring kosthållning.
"...So far using IF I’ve experienced better blood sugar control and my all-time lowest A1C value. HDL, LDL, triglycerides, and other blood work are all in the extremely healthy range. Since starting this way of eating I’ve lost about 20 lbs., maintained or gained strength in all of my lifts, and have done so with relatively little effort put into what I am eating other than making the correct choices in the correct time period.
IF certainly isn’t the only way to eat and certainly isn’t for everybody. With that said, using the proper modifications based on individual experimentation it can be an amazing dietary strategy used to achieve excellent blood sugar control"
Tack Grandmaster:thumbup:
Kul att läsa Tylers inlägg om diabetes typ 1 och periodisk fasta.
Han följer de förutsättningar som diabetesen ger. Han har ett lågdoserat och "snällt" långsamverkande insulin i botten. Väl anpassat för att bara hålla blodsockernivån jämn.
Han väljer också att äta mest efter träningen när känsligheten för snabbinsulinet är som störst. Han väljer att äta mindre inför natten för att slippa obehagliga blodsockerdippar under natten och samtidigt slippa skyhögt blodsocker innan han vaknar.
Upplägget passar honom eftersom han tydligen är ett extremt vanedjur med mat och sov klocka, vilket jag och många diabetiker är:D .
Det skulle inte passa mig eftersom upplägget kräver en extrem vana utan flexibilitet:(
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.