Visa fullständig version : Kebab/gyros?
Hej!
Tänkte bara höra om någon vet vad det är för skillnad på kebab och gyros näringsmässigt sett? När man beställer kebab är det ju alltid en chansning, och man får sitta som på nålar och hoppas på att det inte är dessa läderremsor man får, utan det "småhackade" köttet som smakar mycket bättre. Vad är remsorna för slags kött tros?
Hoppas någon har lite kebabkoll :) Kan ju vara bra att veta vad man stoppar i sig.
Handcuff
2007-09-15, 14:17
Kebab = får?
Gyros = gris? (typ fläskfilé)
NisseEriksson
2007-09-15, 14:28
Förr innehöll Kebab fårkött, nu innehåller kebab oftast nötkött eller griskött.
Gyros är marinerat kött, ursprungligen från Grekland, köttkällan kan även där variera
för mig är det tvärt om. Jag avskr de där småhackade äckelbitarna. De smakar ju bara fett. Nej tacka vet jag de långa, goa, fina köttremsorna.
Degpekka
2007-09-15, 17:04
för mig är det tvärt om. Jag avskr de där småhackade äckelbitarna. De smakar ju bara fett. Nej tacka vet jag de långa, goa, fina köttremsorna.
+1! *drool*
Gillar inte alls de långa remsorna. När jag köpte en kebabpizza häromveckan så fick jag urlånga, urbreda kebabremsor lagda på pizzan, och det omöjliggjorde ätande för hand. De var också väldigt kalla, som långa kebabremsor alltid verkar vara.
Exakt samma sak är det, långa skivor = malet kött, ister, kryddor som pressats ihop, hackat = skivat kött, ister och kryddor som pressats ihop (30 kotletter som ligger ovanpå varandra typ)
Gyros är grishals som ligger ovanpå varandra på spettet.
Guybrush
2007-09-16, 08:03
Kebab skall vara lammkött enligt originalreceptet, men beställer man det i en vagn på torget är det sällan så!
Gyros innehåller som Nisse säger marinerat kött.
I en kebab är ingredienserna nerstoppade i ett uppskuret pitabröd, medan en gyros skall vara inrullad.
Varför dyker alltid dessa funderingar upp på söndag morgon ;)
Eddie Vedder
2007-09-16, 08:33
Varför dyker alltid dessa funderingar upp på söndag morgon ;)
Frågan dök visserligen upp 14:55 på en lördag.:D
Guybrush
2007-09-16, 08:52
Ooops!
Nitrometan
2007-09-16, 09:00
Yes! Timme knows it!
Helt rätt! Kebab ska vara långa fina bitar.
Sen kan det finnas god marinerad gyros också, men det är en helt annan sak.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.