handdator

Visa fullständig version : Teknik latsdrag


tomccc
2007-09-15, 10:41
När jag kör latsdrag känns det som om det inte är latsen som begränsar belastningen utan snarare att det bränner i underarmarna när man närmar sig sista repsen. När jag släpper stången är det verkligen en lättnadskänsla för underarmarna. Är det så för alla eller har det med tekniken och göra, kanske greppet?

nutz
2007-09-15, 10:47
Du är klen i greppet och det kommer ge med sig automatiskt.

I min mening tränas greppet enklast genom barholds.

Handcuff
2007-09-15, 10:48
Låter som att du drar med armarna och nyper hårt med händerna. Försök att verkligen dra med latsen.

Hur? Sänk vikten rejält och börja om. Fokusera på draget med ryggen, armarna och händerna ska bara vara "krokar"...som att stången fäster vid handleden.

major Pectoralis
2007-09-15, 12:03
När jag kör latsdrag känns det som om det inte är latsen som begränsar belastningen utan snarare att det bränner i underarmarna när man närmar sig sista repsen. När jag släpper stången är det verkligen en lättnadskänsla för underarmarna. Är det så för alla eller har det med tekniken och göra, kanske greppet?

Om jag kör många repetitioner eller tungt så kan greppet vara ett problem. Det kan vara idé att använda dragremmar eller motsvarande för att kunna träna ryggen hårdare; är man för svag i greppet i förhållande till dragstyrkan så kommer latsdragen bara att bli "greppträning".
Naturligtvis är ett starkt grepp även önskvärt. Av denna anledning kan det vara bra att köra latsdragen utan grepphjälp samt att specialträna greppstyrkan med specifik övning/övningar.

Alucard
2007-09-15, 22:28
Vet inte hur pass strikt du gör dina lastdrag, men var noga med att möta stången med bröstet och riktigt dra bak dina skuldror

Arnoldski
2007-09-16, 00:00
Ar det latsen du vill trana sa kor med dragremmar.

Visst vill man ha starkt grepp men det ar bara onodigt att lata greppstyrkan begransa din ryggutveckling.

(ar i England, utan prickar....)

Sheogorath
2007-09-16, 01:43
Ar det latsen du vill trana sa kor med dragremmar.

Visst vill man ha starkt grepp men det ar bara onodigt att lata greppstyrkan begransa din ryggutveckling.

(ar i England, utan prickar....)

Det finns inga övningar som matchar drag uppifrån när det kommer till massa i underarmarna, i min mening; så det är också ett sett att se det. Bli stark i underarmarna och låt latsen komma när du förtjänar det. Varje länk ska stärkas i sin takt är min melodi.