handdator

Visa fullständig version : Komma ikapp med vaderna


Martinl
2007-09-14, 17:33
Jag har tyvärr aldrig tränat vaderna. Resultatet därav är givetvis att de är ganska oproportionella gentemot kroppen i övrigt. Men nu undrar jag, en nybörjare som egentligen "inte har några muskler" kan växa väldigt mycket i början är något som man hört ofta och jag är själv ett exempel på det. Kan en liknande effekt vara möjlig när det gälller min vadträning?
Dvs, att om jag (som jag nu har bestämt) börjar träna vaderna riktigt seriöst. Är det möjligt att de växer fort eller har den effekten försvunnit med tanke på att kroppen i övrigt växt mycket sedan jag först började?

Diskussioner om diskobyggning undanbedes.

MVH

Slartibartfast
2007-09-14, 17:40
En muskel som aldrig tränats kommer att svara väldigt fort trots att du tränat resten av kroppen länge.

Dock är det otroligt svårt att bygga massa på vaderna, så bli inte förvånad om du inte ökar alls i vadmassa.

_502
2007-09-14, 19:42
Jag började träna mina vader i mitten på januari, jag har inte mätt men jag har bristningar på dem iaf :) Vilket rimligtvis betyder att dom har vuxit på bra.
Övningarna jag har kört är stående vadpress i smith & Sittande i sån där standardmaskin man sätter valiga vikter på. Tycker det har funkat kanon, nästan vaderna jag är mest nöjd med...

Rahf
2007-09-14, 20:17
För att de ska växa behövs även "ze dreaded kaloriöverskott!"

Martinl
2007-09-14, 22:29
En muskel som aldrig tränats kommer att svara väldigt fort trots att du tränat resten av kroppen länge.

Det var precis det jag ville höra :) Kanon!


Dock är det otroligt svårt att bygga massa på vaderna, så bli inte förvånad om du inte ökar alls i vadmassa.

Vet inte om det är bra eller dåligt :) Bra kanske att det inte gjort någon stor skillnad om jag tränat eller ej, eller dåligt för att inte har så mycket att se fram emot :)

När jag tränade på gymmet i shorts och såg att armarna hade blivit bredare än vad vaderna var så kände jag att det var dags att göra någonting åt det. Även fast det skulle vara svårt att bygga massa tycker jag att man borde kunna göra någonting åt det i alla fall, just nu ser det ju väldigt oproportionellt ut. Tycker i alla fall vissa har byggt upp hyssade vader.

Är ju ganska ivrig som sagt, vad tror ni om att köra 2 gånger i veckan? (Med så mycket vila som möjligt imellan givetvis)

Superwind
2007-09-14, 22:35
aldrig tränat mina vader...däremot var jag lite vild som barn.. Klättrade i träd, cuklade, spelade fotboll etc etc...

Superwind
2007-09-14, 22:43
Med den påverkan att jag inte kan stava till cyklade längre...asg !!!!

Pez
2007-09-15, 00:07
Dock är det otroligt svårt att bygga massa på vaderna, så bli inte förvånad om du inte ökar alls i vadmassa.
Je accuse!... eller ja.. jag menar.. eh. You lie! :D

Jag väljer att inte tro på ovanstående - för nu ska vaderna piskas upp. :)

Jorgen
2007-09-15, 06:58
Dock är det otroligt svårt att bygga massa på vaderna, så bli inte förvånad om du inte ökar alls i vadmassa.

Jag kan inte hålla med. Vaderna kräver mer träning än andra muskelgrupper och det är jobbigt, men otroligt svårt är det inte.

Martinl
2007-09-15, 10:54
Jag kan inte hålla med. Vaderna kräver mer träning än andra muskelgrupper och det är jobbigt, men otroligt svårt är det inte.

Vad har du för tips angående vadträning? Som jag var inne på tidigare funderar jag på att köra 2 gånger i veckan. I alla fall efter ett tag. Men hur ser du på antal reps och sett osv. Tycker jag hört ibland att det passar bra att köra fler reps vid vadträning. 12-15 set med 10 reps i varje? Vanligtvis brukar jag väl ligga mellan 6-8 reps.

phrack
2007-09-15, 15:06
Jag har tränat mina vader en hel del och jag måste också säga att det är en svår muskel att träna, iallafall Gastrocnemius. Det misstag jag antar att jag har gjort mest är ovanligt nog att ta för mycket vikt, vilket i sin tur leder till att jag inte får ut en särskilt bra rörelselängd. Jag ser många på gymmet som gör samma misstag, de kommer aldrig längre upp än paralellt till golvet i stående vadpress för att ta ett exempel. Soleus tycker jag inte är lika lättfuskad, eftersom att man enkelt kan se om man inte kommer hela vägen upp i t.ex. sittande vadpress.
Vaderna är dock en trevlig muskel om man får lite massa och styrka. Skaderisken vid löpning minskar rätt mycket, vad jag har förstått. Shorts blir mycket roligare att ha på sig. Inte på många som man ser de båda huvudena kika fram.

Rahf
2007-09-15, 16:41
Vadträningsprincipen för mig är att sjunka ner så att jag får sträck, därefter pressa upp till yttersta läget och upprepa. Då jäklar bränner det bra! Man kommer längre än man inser.

Piranha
2007-09-20, 20:03
Je accuse!... eller ja.. jag menar.. eh. You lie! :D

Jag väljer att inte tro på ovanstående - för nu ska vaderna piskas upp. :)

Ut å knata med 10 kg packing några dagar i veckan skall du se :-)

Damien Thorne
2007-09-20, 20:58
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=202987&postcount=31

Här är ett vadprogram som Fredrik Age tipsat om

Halldin
2007-09-21, 06:21
Det finns bara möjlighet att träna vaderna i smithen på gymmet där jag är nu.
Räcker det?

Jorgen
2007-09-21, 06:39
Det finns bara möjlighet att träna vaderna i smithen på gymmet där jag är nu.
Räcker det?

Ja.

Inga hantlar, ingen benpress?

Halldin
2007-09-21, 06:49
Ja.

Inga hantlar, ingen benpress?
Jodå, hantlar finns. Hur ska man träna vaderna med dom, som man inte kan göra bättre i exempelvis smithen?

Benpress finns, men det är en plan benpress. Nada lutning.
Funkar det att träna vaderna i sådana också? Har fått för mig att mina knän inte gillar plana benpressar.

z_bumbi
2007-09-21, 06:57
Hantlar => enbens vadpress
Man får en snedbelastning men i de flesta fall är det nog lindringare än de vikter som man kan lasta på i smithen.

Lutningen på benpressen spelar ingen roll men det är viktigt att man kan ha hälen fritt under fotplattan vilket många tillverkare inte har brytt sig om.

Jorgen
2007-09-21, 07:02
Hantlar => enbens vadpress
Man får en snedbelastning men i de flesta fall är det nog lindringare än de vikter som man kan lasta på i smithen.

Lutningen på benpressen spelar ingen roll men det är viktigt att man kan ha hälen fritt under fotplattan vilket många tillverkare inte har brytt sig om.

Just. Eller +1.

z_bumbi
2007-09-21, 07:11
Just. Eller +1.

Jag trodde du hade åkt till jobbet så jag svarade. :D

Jorgen
2007-09-21, 07:24
Jag trodde du hade åkt till jobbet så jag svarade. :D
Inget jobb idag. SM i AF står på tapeten. In i bilen och ratta upp till Karlstad för att hålla i invägningen är dagens jobb. :)

Corpze
2007-09-21, 09:00
annars kan du stå på huk och simulera en sittande vadpress.... du kan även ha några vikter i knät, håll gärna i dig för det är lätt att välta =P

Gädda
2007-09-21, 15:39
Tränar man vaderna lika mycket som andra muskelgrupper (vilket jag vill hävda väldigt få gör) så växer de också. Tror många prioriterar andra muskler före. Kör man tolv set biceps per vecka för att förvänta sig rejäl tillväxt måste man resonera likadant när det gäller vaderna.

Halldin
2007-09-22, 08:13
Hantlar => enbens vadpress
Man får en snedbelastning men i de flesta fall är det nog lindringare än de vikter som man kan lasta på i smithen.

Lutningen på benpressen spelar ingen roll men det är viktigt att man kan ha hälen fritt under fotplattan vilket många tillverkare inte har brytt sig om.
Enbent vadpress, man ska alltså stå på en platta (som i smithställningen) med två hantlar och gunga upp och ner, ett ben åt gången.

Varför känns det som att balansen kommer skita sig? :/

JohnRick
2007-09-22, 09:20
Enbent vadpress, man ska alltså stå på en platta (som i smithställningen) med två hantlar och gunga upp och ner, ett ben åt gången.

Varför känns det som att balansen kommer skita sig? :/

Eller stå med en hantel i ena näven - upprätthåll balansen med andra handen lätt tryckt mot en vägg e.d. Fortfarande enbenspress med hantlar (-el).