handdator

Visa fullständig version : Vilken roll spelar greppet vid marklyft?


Ormen13
2007-09-14, 09:04
Hur stor roll spelar det hur man håller greppet vid marklyft, dvs om man har "skiftat" grepp eller håller båda händerna åt samma håll?

Är det bättre att sträva efter att inte hålla omvänt grepp?

Degpekka
2007-09-14, 10:00
Kör du med remmar kan du hålla båda på samma håll. Men i så gott som alla andra fall så är nog mixat att föredra, man är grymt mkt starkare där.

Knabb
2007-09-14, 10:06
Utgå från det som ger dig bäst form i lyftet, en del som mixat blir helt sneda i ryggen och andra blir raka av det. Spela in dig själv på video och titta. Ser alla varianterna bra ut välj det du är starkast i.

Big Lou
2007-09-14, 10:42
Jag kör symmetriskt grepp på de vikter jag orkar hålla så.
Mixat när det börjar bli tyngre vikter.

Officer
2007-09-14, 10:53
Jag brukar köra första 2-3 seten utan remmar, och då kör jag mixat grepp - som jag växlar för varje set så det inte blir "ensidigt".

Damien Thorne
2007-09-14, 10:58
Jag kör mixat på alla vikter, även på 20kg.

Växlar aldrig grepp (alltid handflatan framåt med vänster hand)

Ormen13
2007-09-14, 11:01
Kör du med remmar kan du hålla båda på samma håll. Men i så gott som alla andra fall så är nog mixat att föredra, man är grymt mkt starkare där.

Jag vill helst inte börja med remmar förrän det blir helt nödvändigt, men vill däremot göra på det mest lämpliga sättet med händerna. Själv har jag också upplevt att jag orkar lite mer om jag håller händerna mixade, men jag har också hört att det är sämre av något skäl.

OM man kör med omvända händer, är det i så fall viktigt att regelbundet byta vilken händer som är utåt / inåt?

Degpekka
2007-09-14, 11:05
jag byter mellan varje set om jag kör mixat.

Timme
2007-09-14, 11:43
Mixat all the way!

Damien Thorne
2007-09-14, 11:59
Mixat all the way!

Byter du grepp mellan setten när du kör mixat? (höger handflata framåt på ena settet och höger handflata bakåt på nästa set)

polaren
2007-09-14, 12:12
Byter du grepp mellan setten när du kör mixat? (höger handflata framåt på ena settet och höger handflata bakåt på nästa set)

Det gör han nog inte. Enligt fetknoppen behöver man inte det heller, och jag litar på honom. Det blir väl en liten rörelse i axeln, men jag tror knappast man börjar bli sned om man kör med samma grepp hela tiden. Då skulle nog hela SL-eliten se ut som quasimodo ;)

delta_mats
2007-09-14, 12:15
Vanligt så länge jag orkar, sedan tumlås och sist mixat.

Damien Thorne
2007-09-14, 12:15
Det gör han nog inte. Enligt fetknoppen behöver man inte det heller, och jag litar på honom. Det blir väl en liten rörelse i axeln, men jag tror knappast man börjar bli sned om man kör med samma grepp hela tiden. Då skulle nog hela SL-eliten se ut som quasimodo ;)´

Det blir jag glad av att läsa. Fetknoppen brukar veta vad han pratar om. :thumbup:

För det känns alldeles för avigt/bakvänt/konstigt att vända på greppet. Då känns det som jag drar snett direkt.

Ormen13
2007-09-14, 12:46
Om man kör med lika grepp, finns det någon "rätt" variant att hålla händerna? Dvs skall man i så fall hålla båda handflatorna utåt eller inåt?

Sheogorath
2007-09-14, 15:56
Om man kör med lika grepp, finns det någon "rätt" variant att hålla händerna? Dvs skall man i så fall hålla båda handflatorna utåt eller inåt?

Inåt.

(i övrigt: sedan en tid har jag lärt mig tumlås, och slipper nu oroa mig för asymmetri, byte etc. etc. enkel lösning på enkelt problem. tummen härdas fort, även om det gör ont i början)

bertbert
2007-09-14, 16:02
Sheo:
Vad jag har hört riskerar man att skada vissa nerver i tummen vid excessivt användande av tumlås. Jag tror det är klokare att köra med mixat grepp, eller ve och fasa, med dragremmar om man är rädd för snedbelastningen. Greppträningen kör du väl separat ändå? ;)

Liten Men Fet
2007-09-14, 16:13
Sheo:
Vad jag har hört riskerar man att skada vissa nerver i tummen vid excessivt användande av tumlås. Jag tror det är klokare att köra med mixat grepp, eller ve och fasa, med dragremmar om man är rädd för snedbelastningen. Greppträningen kör du väl separat ändå? ;)

Ja jag har för mig att Arne svarade när någon frågade på del ett av kursen han höll i stockholm i våras att det var ett utmärkt sätt att skada vissa nerver tummarna. Hoppas jag minns rätt.

Sheogorath
2007-09-14, 16:32
Sheo:
Vad jag har hört riskerar man att skada vissa nerver i tummen vid excessivt användande av tumlås. Jag tror det är klokare att köra med mixat grepp, eller ve och fasa, med dragremmar om man är rädd för snedbelastningen. Greppträningen kör du väl separat ändå? ;)

Nervskada i tummen vill jag ha. Det låter som något min framtida sjukgymnastexamen kan bita i. ;)

Dragremmar är mer en hederssak. Jag skulle skämmas något otroligt och då är det inte värt det. :D

bertbert
2007-09-14, 16:38
Dragremmar är mer en hederssak. Jag skulle skämmas något otroligt och då är det inte värt det. :D

Det är sant, dragremmar är en hederssak [att undvika!!!]. Men kör mixat grepp då!

Sheogorath
2007-09-14, 16:39
Det är sant, dragremmar är en hederssak [att undvika!!!]. Men kör mixat grepp då!

Nu handlade inte tråden om mig. Jag kör på nervskaderisken istället så slipper jag ligga i svettiga ångestattacker om natten och tänka på hur ryggen [eventuellt] snedbelastas. ;)

Timme
2007-09-14, 17:47
Byter du grepp mellan setten när du kör mixat? (höger handflata framåt på ena settet och höger handflata bakåt på nästa set)

Aldrig :D

Ello
2007-09-14, 18:19
Exakt vad innebär tumlås? Om det helt enkelt betyder att man "knyter" handen runt stången och greppar runt tummen med pekfingret så kör jag också med tumlås...

major Pectoralis
2007-09-14, 18:37
Tummlås är att man greppar runt stången och tummen; dvs. man har tummen innanför övriga fingrarna och inte utanför. Det fungerar inte speciellt väl för mig dock....
Största risken för snedbelastning i marklyft föreligger om man har olika långa ben, vilket inte alls är ovanligt, snarare tvärtom. Vanligt med personer som har detta är att man lägger en större del av belastningen på det ena benet (gissningsvis oftast det kortare).

Sheogorath
2007-09-14, 18:43
Tummlås är att man greppar runt stången och tummen; dvs. man har tummen innanför övriga fingrarna och inte utanför. Det fungerar inte speciellt väl för mig dock....
Största risken för snedbelastning i marklyft föreligger om man har olika långa ben, vilket inte alls är ovanligt, snarare tvärtom. Vanligt med personer som har detta är att man lägger en större del av belastningen på det ena benet (gissningsvis oftast det kortare).

Jag har 17 mm kortare vänsterben och kompenserar detta med att stå lagom upphöjt med vänstern. En smal viktskiva eller annat som ni hittar. Ett tips kanke, för er som vill marklyfta utan skor/inlägg och ändå korrigera er benlängdsskillnad! Fungerar kalas. Tränar f.ö. stelbenta marklyft och good-mornings på samma vis.

Sheogorath
2007-09-14, 18:46
Exakt vad innebär tumlås? Om det helt enkelt betyder att man "knyter" handen runt stången och greppar runt tummen med pekfingret så kör jag också med tumlås...

Precis som MP skriver ovan. Hook grip på engelska.

http://www.myogenic.de/gfx/grip.jpg

Schiz
2007-09-14, 19:59
Så greppet blir alltså starkare av detta?
Jag hade bara problem med greppet när jag började träna mark. Latsdragen är lite seg kanske. Men tumlåset funkar även när man drar neråt?

Sheogorath
2007-09-14, 20:02
Så greppet blir alltså starkare av detta?
Jag hade bara problem med greppet när jag började träna mark. Latsdragen är lite seg kanske. Men tumlåset funkar även när man drar neråt?

Tumlås är inte bra i övningar där du ska flektera (böja) armen. Tycker jag. För mig känns det som att jag kopplar ur muskler i underarmen som hjälper till att dra. Jag blir svagare i vart fall och det känns mindre i underarmarna. I marklyft, hacklift/squat m.fl. fungerar det bra eftersom vikten bara "hänger i tummen". Andra kanske gillar tumlås även vid rodd, pull-ups/downs etc. men jag gör det inte. Olika varianter av drag uppifrån är det bästa som finns för min underarmsutveckling och det vill jag inte ändra på. :)

Honken
2007-09-14, 20:38
Vanligt eller tumlås. Aldrig gillat mixat!

-squat-
2007-09-14, 21:48
Jag har 17 mm kortare vänsterben och kompenserar detta med att stå lagom upphöjt med vänstern. En smal viktskiva eller annat som ni hittar. Ett tips kanke, för er som vill marklyfta utan skor/inlägg och ändå korrigera er benlängdsskillnad! Fungerar kalas. Tränar f.ö. stelbenta marklyft och good-mornings på samma vis.

Hur har du uppmätt den skillnaden och var sitter skillnaden? i underben eller i lårben?

Tabbe
2007-09-14, 22:27
Glömmer alltid bort vilken sida som var fram den förrs gången, får ångest då jag aldrig är säker ;)

Yes
2007-09-15, 00:05
Nyfiken fråga bara; hur mycket måste ni lyfta innan ni börjar fundera på alternativa grepp eller remmar?

Vad gäller tumlås känns det för övrigt som en god ursäkt till att få skrika högt i gymet. Gör ju riktigt bajsont.

jwzrd
2007-09-15, 00:08
Nyfiken fråga bara; hur mycket måste ni lyfta innan ni börjar fundera på alternativa grepp eller remmar?

Vad gäller tumlås känns det för övrigt som en god ursäkt till att få skrika högt i gymet. Gör ju riktigt bajsont.

Kring 180 börjar det bli svårt att hålla pronerat. Tumlås gör inte alls ont, du kanske får öva lite på det?

Yes
2007-09-15, 00:16
Kring 180 börjar det bli svårt att hålla pronerat. Tumlås gör inte alls ont, du kanske får öva lite på det?
När jag närmar mig 180Kg ska jag börja öva på tumlåset. De få gånger jag testat har det känts som tummen manglats mot stången.

Nu behöver jag dock lyckligtvis inte oroa mig för greppet än på ett tag. Händer kanske ibland att det blir lite problem men det är mest uthålligheten som brister, och till att börja med får jag helt enkelt se till att bli starkare.

Av ditt svar att döma bör man dock kunna klara sig bra jäkla länge genom att helt enkelt öka greppstyrkan, vilket är ungefär vad jag alltid har räknat med också.

simpan
2007-09-15, 01:41
Kör alltid mixat grepp och har alltid kört med olika handflator utåt, känner ingen större skillnad. Måste bara se till att jag tar rätt skivstång då vissa på gymmet är väldigt nötta och lättringen är minimal.

Sheogorath
2007-09-15, 02:22
Hur har du uppmätt den skillnaden och var sitter skillnaden? i underben eller i lårben?

Benlängdsskillnaden konstaterades av en ortoped, och han kollade inte hur längdskillnaden låg i benen. Men nu läser jag ju till sjukgymnast och har alla möjligheter att kolla närmare på detta med olika tekniker.

Något speciellt du tänkte på? Blev nyfiken. :)

Rahf
2007-09-15, 08:51
Yay! Jag har också olika långa ben, så till den milda grad att naprapaten tyckte skillnaden var enorm. He få bli inlägg då! (norrländska)

jojjep91
2007-09-15, 10:32
, en del som mixat blir helt sneda i ryggen blir raka av det..

aah! kanske där för jag känner att jag är lite mindre stark i min vänstra rygg pga de mixade greppet marken.

bubbe
2007-09-15, 11:03
Jag kör symmetriskt grepp på de vikter jag orkar hålla så.
Mixat när det börjar bli tyngre vikter.

Samma!

Överhands på uppvärmningen för att tänja lite på greppstyrkan, ifall vanliga marken inte ska köras så tungt kan jag försöka jag ge mig på att pressa greppstyrkan, annars byter jag till mixat innan det blir för svårt att hålla (ca 150-160kg)