handdator

Visa fullständig version : Kaffe


Ronja
2007-09-14, 08:37
Hej vet att jag nån gång tidigare tog upp detta ämne lite grann men hittar inte tråden längre och hittar väldigt otydlig info på google.

Skulle nån kunna förklara hur mkt kaffe påverkar näringsupptaget?
Vilka näringsämnen påverkas? Går det att förebygga?
Skriv så mkt ni vet omkring detta så skulle ja bli jätteglad! :)

King Grub
2007-09-14, 08:39
Det är en mängd mikronutrienter, men man kan inte få näringsbrist av kaffedrickande. Då har man en 100% genomusel kost från början, och då är det den som är problemet, inte kaffet.

Ronja
2007-09-14, 15:01
Det är en mängd mikronutrienter, men man kan inte få näringsbrist av kaffedrickande. Då har man en 100% genomusel kost från början, och då är det den som är problemet, inte kaffet.

Mikronutrienter?vad/vilka är de?

Nu är det iaf så att bl.a. mitt blodvärde är rätt lågt och vill inte få det sämre, snarare försöker förbättra det.
Har dessutom påbörjan till benskörhet och vill då inte mista näringsämnen som gynnar benstommen.

Snälla ge mig helt enkelt ett svar på min fråga och säg inte hela tiden så fort man frågar nåt : " Oroa dig inte över allt! "

Jag ser det såhär iaf, frågar man inget så förblir man dum. Och näringslära är ett ämne som intresserar mig mkt eftersom det är så kul o få veta hur kroppen fungerar kemiskt osv :)

Eddie Vedder
2007-09-14, 15:12
näringslära är ett ämne som intresserar mig mkt eftersom det är så kul o få veta hur kroppen fungerar kemiskt osv :)

http://www.adlibris.se/searchresult.aspx?&search=quickfirstpage&quickvalue=N%e4ringsl%e4ra+f%f6r+h%f6gskolan&title=N%e4ringsl%e4ra+f%f6r+h%f6gskolan&fromproduct=False

Mikronutrienter är icke energigivande essentiella näringsämnen skulle man kunna säga. Vitaminer och mineraler (och antioxidanter?).

Slartibartfast
2007-09-14, 17:36
Kaffe på maten ftw!

lastbil
2007-09-15, 13:51
Lånar tråd; Att dricka kaffe direkt efter måltid eller att vänta någon timma, gör detta nån skillnad? Kanske positivt att vänta tills maten "lagt sig".
Eller är detta bara nån myt?

Scratch89
2007-09-15, 19:27
Lånar tråd; Att dricka kaffe direkt efter måltid eller att vänta någon timma, gör detta nån skillnad? Kanske positivt att vänta tills maten "lagt sig".
Eller är detta bara nån myt?

Jag tror inte det kommer göra någon skillnad. Det är inte raketforskning...

Ronja
2007-09-16, 14:54
Är det ingen som har ett bra och enkelt svar på min huvudfråga?

Eddie Vedder
2007-09-16, 15:01
Är det ingen som har ett bra och enkelt svar på min huvudfråga?

Om kaffe/té påverkar vissa mikronutrienter? Ja.

Om någon vet exakt hur stor näringsförlust av si och så mycket kaffe/té? Nej.

Som sagt, är du orolig över dåliga Hb-värden, att du får i dig för lite kalcium o.s.v. är det troligtvis ganska klokt att se upp lite med kaffe och té (särskilt i nära samband med måltid) och även försöka hålla isär järnkällor och kalciumkällor i maten.

Så mycket mer går nog inte att säga tyvärr.

Tolkia
2007-09-16, 17:04
Som tredje (?) i raden säger jag nu att ja, kaffe påverkar upptaget av mikronutrienter. Dock så lite att det är svårt att dricka sig till bristsymptom om kosten i övrigt är bra. Har man redan en brist, t.ex. anemi, kan det kanske vara idé att dra ner på kaffekonsumtionen, om den är hög. Sedan får man gå till sig själv och fråga sig vad ens anemi, osteopeni etc. primärt beror på, och försöka åtgärda det problemet, eftersom kaffet är inte primärorsaken.

Ronja
2007-09-17, 06:46
Tack Eddie och Tolkia! De svaren är jag nöjd med! :)