handdator

Visa fullständig version : Förbud mot koffeinpiller?


Nitrometan
2007-09-14, 07:59
Antalet självmord med koffeinpiller har inte minskat (fortfarande ett eller två per år).
Några läkare på läkemedelsverket funderar på om de ska förbjuda koffeinpiller helt.

Finns det inte annat som folk tar livet av sig med som är farligare och fortfarande receptfritt?

Förbjuda allt?

Nåja. Läs här: http://www.sr.se/cgi-bin/p1/program/artikel.asp?ProgramID=406&Nyheter=1&artikel=1597119

– I ljuset av det vi ser nu bör vi fundera på om den medicinska nyttan är så stor att koffeintabletter ska få säljas receptfritt, säger Johan Ahlner.

Bönne
2007-09-14, 08:15
Bättre att folk begår självmord med hjälp av tabletter i hemmet, än att de hoppar från en bro eller framför ett tåg - konstaterades på träningen då en i laget berätta om sin arbetsdag då kvarlevor, från en som valde att gå ur denna världen igenom att lägga sig framför ett tåg, skulle samlas upp.

pia
2007-09-14, 08:40
Blir så trött på denna dubbelmoral. Man vill förbjuda koffeinpiller men inte tobak eller alkohol som många dör av varje år och man vet är farliga. Mat missbrukas och folk dör av fetmarelaterade sjukdomar. Ska vi förbjuda skräpmat också. Börja med det som verkligen är farligt sedan kan man ju diskutera saken. Är just nu så less på Sverige och dubbelmoralen här.

Bönne
2007-09-14, 08:48
Blir så trött på denna dubbelmoral. Man vill förbjuda koffeinpiller men inte tobak eller alkohol som många dör av varje år och man vet är farliga. Mat missbrukas och folk dör av fetmarelaterade sjukdomar. Ska vi förbjuda skräpmat också. Börja med det som verkligen är farligt sedan kan man ju diskutera saken. Är just nu så less på Sverige och dubbelmoralen här.Alkohol och tobak är väldigt utbrett, medans koffein i tabelettform inte är det och därför betydligt lättare att förbjuda.

pia
2007-09-14, 10:07
Alkohol och tobak är väldigt utbrett, medans koffein i tabelettform inte är det och därför betydligt lättare att förbjuda.

Även om det är lättare så är det fel. De som bestämmer brukar väl själv dessa saker så¨därför vill de inte förbjuda dessa. Det är sådan dubbelmoral att inte förbjuda saker som man bevisligen vet är livsfarligt och kostar samhället mycket pengar varje år medan man är på saker som faktiskt i små mängder är postiva för att det finns några som missbrukar det. Det går att missbruka allt och vi kan inte förbjuda allt men som t ex tobak som inte finns något positivt med det ska vara lagligt. Alkohol finns i alla fall någon positiv effekt av om man dricker väldigt lite men i de mängderna som de flesta dricker då är det ett gift. Blir så less på sverige. Jag flyttar snart från detta skitland.

jwzrd
2007-09-14, 10:23
Även om det är lättare så är det fel. De som bestämmer brukar väl själv dessa saker så¨därför vill de inte förbjuda dessa. Det är sådan dubbelmoral att inte förbjuda saker som man bevisligen vet är livsfarligt och kostar samhället mycket pengar varje år medan man är på saker som faktiskt i små mängder är postiva för att det finns några som missbrukar det. Det går att missbruka allt och vi kan inte förbjuda allt men som t ex tobak som inte finns något positivt med det ska vara lagligt. Alkohol finns i alla fall någon positiv effekt av om man dricker väldigt lite men i de mängderna som de flesta dricker då är det ett gift. Blir så less på sverige. Jag flyttar snart från detta skitland.

Till fastlandet?

Saikyou
2007-09-14, 10:47
Tur att man alltid har +10 burkar hemma vid alla tillfällen iallafall :D Vad ligger dödliga nivåer på? Ligger på runt 1000-1500mg om dagen för tillfället *whistle*

ramagoen
2007-09-14, 12:05
En människa som verkligen vill ta sitt liv hittar alltid andra vägar om en annan stängs av. Tror knappast man förhindrar 4 självmord per år genom att förbjuda koffeintabletter...

Bönne
2007-09-14, 19:34
Även om det är lättare så är det fel. De som bestämmer brukar väl själv dessa saker så¨därför vill de inte förbjuda dessa. Det är sådan dubbelmoral att inte förbjuda saker som man bevisligen vet är livsfarligt och kostar samhället mycket pengar varje år medan man är på saker som faktiskt i små mängder är postiva för att det finns några som missbrukar det. Det går att missbruka allt och vi kan inte förbjuda allt men som t ex tobak som inte finns något positivt med det ska vara lagligt. Alkohol finns i alla fall någon positiv effekt av om man dricker väldigt lite men i de mängderna som de flesta dricker då är det ett gift. Blir så less på sverige. Jag flyttar snart från detta skitland.Kolla vad som hände i US när man förbjöd alkohol. Det kommer kosta mycket pengar, att istället begränsa försäljningen mer, är jag defintivit med på, det får gärna vara svindyrt att ta sig en sup.

Sheogorath
2007-09-14, 19:41
Jag anser att koffein är en så kraftfull drog att det egentligen finns anledning att reglera den. Om jag ska vara ärlig. Men sen är jag ju såklart glad att både kaffe och koffeintabletter (som jag för övrigt kombinerar i en dekokt, varje morgon), är så lättillgängligt. Men det borde inte vara det i ljuset av övrig läkemedelsreglering. Faktiskt.

Rahf
2007-09-14, 20:40
Det är skillnad på att dra in alkohol som påverkar i princip alla krogar i landet samt alla barer och klubbar. För att inte tala om en övervägande del av Sveriges befolkning.

Bra mycket lättare att dra in en sketen tablett som "några stycken" använder. De förlorar inte ansiktet om de gör det.

Rökning har funnits för länge för att det skulle förbjudas helt, det tar nog ett flertal år till skulle jag tro.

KniveN
2007-09-14, 21:35
Det är skillnad på att dra in alkohol som påverkar i princip alla krogar i landet samt alla barer och klubbar. För att inte tala om en övervägande del av Sveriges befolkning.

Bra mycket lättare att dra in en sketen tablett som "några stycken" använder. De förlorar inte ansiktet om de gör det.

Rökning har funnits för länge för att det skulle förbjudas helt, det tar nog ett flertal år till skulle jag tro.

Bara för att det är lättare att förbjuda koffein innebär väl inte att man ska göra de? Vill folk ta självmord så kommer dom göra de med eller utan koffein.


Sen så dör nog inte alla som försöker ta självmord med koffein vilket kanske leder till att personer i deras omgivning får reda på att allt inte står rätt till.

Rahf
2007-09-14, 21:55
Nej jag säger inte att de behöver det. Men om valet skulle stå mellan alkohol & tobak mot koffeinpiller så krävs det nog inte någon närmare eftertanke.

Racso
2007-09-14, 22:10
Alkohol och tobak är väldigt utbrett, medans koffein i tabelettform inte är det och därför betydligt lättare att förbjuda.

Att något är utbrett eller alltid varit på ett visst sätt är inget argument.

Racso
2007-09-14, 22:12
Jag anser att koffein är en så kraftfull drog att det egentligen finns anledning att reglera den. Om jag ska vara ärlig. Men sen är jag ju såklart glad att både kaffe och koffeintabletter (som jag för övrigt kombinerar i en dekokt, varje morgon), är så lättillgängligt. Men det borde inte vara det i ljuset av övrig läkemedelsreglering. Faktiskt.

Eh va? Både alkohol och tobak är värre på alla sätt.

Sheogorath
2007-09-15, 02:29
Eh va? Både alkohol och tobak är värre på alla sätt.

Mja. Tobak är och borde förbjudas om vi ska vara konsekventa. Alkohol kan de flesta bruka ansvarsfullt tycker jag. Det är ingen vardagsdrog som koffein och nikotin. Att droga sig på helgen och att droga sig utan läkaruppsyn varje dag, flera gånger om dagen, är väsensskilda tycker jag.

Koffein är mycket potent och påverkar/förstör lätt för övrig psykofarmaka som kan tänkas förskrivas, och borde därför regleras. Som jag skrev ovan är jag som glad koffeinbrukare (nej, inte missbrukare) glad att det inte är reglerat. Och jag tror inte att det kommer bli det heller. :)

pia
2007-09-16, 09:53
Eh va? Både alkohol och tobak är värre på alla sätt.

Precis min mening. Bara för att det är lättare att förbjuda är ingen ursäkt för det är fortfarande faligare droger. Att de flesta kan sköta alkohol och att det inte är ett utbrett problem är bullshit. Det kostar oss otroliga mängder pengar varje år och det finna otroligt många alkoholister i vårat land och tänk alla barn och alla andra som blir påverkade av detta. Mycket av våld mm kan hänvisas till alkohol. Hur många dödas varje år av någon som brukat alkohol eller dödas av skador relaterade till alkohol. Att säga att det inte är en otroligt farlig drog handlar om att man själv gillar att dricka för all fakta visar på att alkohol är inblandat i mycket skit som händer.

Tobak är mest skadligt för de som brukar det men det har inte ens någon positiv effekt ens i små mängder.

Även om jag vet att det skulle vara svårt att förbjuda dessa så tycker jag det är fel och en jävla dubbelmoral som de håller på.

pia
2007-09-16, 10:01
Det såklart politikerna inte vill dra in varken på alkohol eller tobak för det skulle påverka dem själva. De är ju i princip alkoholister hela högen. De har ju hela tiden bjudningar med en massa alkohol som flödar och många röker eller snusar också. Många med högt uppsatta jobb är alkoholister för de behöver dricka för att slappna av och sedan är det ofta mycket bjudningar. Att ta bort det skulle vara katastrofalt för dessa människor.

tp_88
2007-09-16, 10:01
Mycket av våld mm kan hänvisas till alkohol. Hur många dödas varje år av någon som brukat alkohol eller dödas av skador relaterade till alkohol. Att säga att det inte är en otroligt farlig drog handlar om att man själv gillar att dricka för all fakta visar på att alkohol är inblandat i mycket skit som händer.
75% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade.
25% av alla dödsfall bland 20-49åriga män är alkoholrelaterade, osv.

Hur alkohol kan fortsätta vara lagligt kommer jag nog aldrig förstå.

(http://www.srv.se/upload/Om%20verket/Forskning/Forskardagar%202006/Alkohol%20som%20riskafaktor%20f%C3%B6r%20skador%20-%20bildspel.pdf)

Saikyou
2007-09-16, 10:23
75% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade.
25% av alla dödsfall bland 20-49åriga män är alkoholrelaterade, osv.

Hur alkohol kan fortsätta vara lagligt kommer jag nog aldrig förstå.

(http://www.srv.se/upload/Om%20verket/Forskning/Forskardagar%202006/Alkohol%20som%20riskafaktor%20f%C3%B6r%20skador%20-%20bildspel.pdf)

demokrati

Bönne
2007-09-16, 10:47
Att något är utbrett eller alltid varit på ett visst sätt är inget argument.Gällande politik är det definitivt ett argument, tror du man kan köra enligt logikprincip när det gäller politik? Anpassning efter kultur är väldigt viktigt för att det ska gå runt.

Att man sakta med säkert försöker begränsa något är dock inget omöjligt, utan något man borde försöka göra, vilket man också idag gör med alkohol och tobak.

Att tillåta en sak, bara för att en mycket värre redan är tillåten är där emot absolut inget argument, utan bara dumheter.

Nitrometan
2007-09-16, 10:55
Det såklart politikerna inte vill dra in varken på alkohol eller tobak för det skulle påverka dem själva. De är ju i princip alkoholister hela högen.
Det finns mycket större andel nykterister i riksdagen än i resten av samhället.

pia
2007-09-16, 11:25
Gällande politik är det definitivt ett argument, tror du man kan köra enligt logikprincip när det gäller politik? Anpassning efter kultur är väldigt viktigt för att det ska gå runt.

Att man sakta med säkert försöker begränsa något är dock inget omöjligt, utan något man borde försöka göra, vilket man också idag gör med alkohol och tobak.

Att tillåta en sak, bara för att en mycket värre redan är tillåten är där emot absolut inget argument, utan bara dumheter.

Jag ser absolut ingen begränsning på varken alkohol eller tobak. Tobaken till viss del men inte alkohol utan man sänker istället skatten på alkohol och vill ha det mer tillgängligt i butik. Du får ta in mer alkohol i Sverige nu. Koffeintabletter är ju knappast en farlig substans. Då är i princip alvedon farligare. Politikerna kommer aldrig begränsa alkohol.

pia
2007-09-16, 11:29
Det finns mycket större andel nykterister i riksdagen än i resten av samhället.

Får jag fråga hur du vet det? Miljöpartisterna och kristdemokraterna kanske men de har ändå ingen större makt utan det är de andra partierna. De med makten dricker en hel del. Det är ju hela tiden skandaler om att de köpt en massa sprit av skattepengarna och när man även ser på makteliten. De som har pengar och jobbar mycket dricker oftast mer sofistikerat men de dricker ofta. Jag har absolut inget belägg för att det är så utan de jag har sett dricker en del så visst kan jag ha fel men jag tycker inte att det sker någon begränsning av alkohol.

pia
2007-09-16, 11:31
Gällande politik är det definitivt ett argument, tror du man kan köra enligt logikprincip när det gäller politik? Anpassning efter kultur är väldigt viktigt för att det ska gå runt.

Att man sakta med säkert försöker begränsa något är dock inget omöjligt, utan något man borde försöka göra, vilket man också idag gör med alkohol och tobak.

Att tillåta en sak, bara för att en mycket värre redan är tillåten är där emot absolut inget argument, utan bara dumheter.

Jag håller med dig på många punkter men jag ser inget farligt med koffein. Visst finns det dem som missbrukar men många gör det inte. Jag känner inte en enda person. Då finns det fler som missbrukar smärtstillande som alvedon och liknande.

Bönne
2007-09-16, 11:32
Jag ser absolut ingen begränsning på varken alkohol eller tobak. Tobaken till viss del men inte alkohol utan man sänker istället skatten på alkohol och vill ha det mer tillgängligt i butik. Du får ta in mer alkohol i Sverige nu. Koffeintabletter är ju knappast en farlig substans. Då är i princip alvedon farligare. Politikerna kommer aldrig begränsa alkohol.Missat prishöjningarna på snus för något år sedan? Missat den införda skatten på sprit från utlandet och hur man har arbetat för att sätta stopp för importen för privatpersoner?

pia
2007-09-16, 11:37
Jag reagerar på att politiken drivs av vinstintressen inte av något annat. Lite ifrån ämnet men det är så mycket som är fel och det finns så mycket dubbelmoral för att man inte kan gå emot de med mycket pengar helt enkelt. Kapitalet styr allt och inte det bästa för människan.

Egentligen skiter jag i om de förbjuder koffein eftersom jag inte har något behov av det men jag blir förbannad på hela systemet och just nu är jag ännu mer förbannad för att de stoppat vanliga kosttillskott i tullen pågrund av sjuka lagar.

pia
2007-09-16, 11:41
Missat prishöjningarna på snus för något år sedan? Missat den införda skatten på sprit från utlandet och hur man har arbetat för att sätta stopp för importen för privatpersoner?

Prishöjningar på tobak vet jag om och det skrev jag också men varför inte bara förbjuda skiten. Det förstår jag inte. Alkohol är svårare men vad jag sett så har priset minskat på alkohol senaste åren, knappast ökat. Att sätta stopp för import handlar om egna vinstintressen. Stackars staten får inte in tillräckligt med pengar från spriten då. De vill såklart inte förlora de pengarna.
Det handlar knappast om hälsan utan om pengar som vanligt.

pia
2007-09-16, 11:50
Enligt mig är Sverige ett land som försöker predika sig präktiga och duktiga. Hellre att man säger som det är än framställer sig som något annat. Vi är ett mesigt land i många avseenden men i på vissa punkter ska vi vara hårda. Jag hatar hycklare och det är vad Sverige är enligt mig. Jag trivs dock med mitt jobb och har en bra bostad i övrigt så på så sätt tar det emot att flytta plus att jag inte är språkbegåvad men det lockar ändå.

Bönne
2007-09-16, 12:13
Prishöjningar på tobak vet jag om och det skrev jag också men varför inte bara förbjuda skiten. Det förstår jag inte. Alkohol är svårare men vad jag sett så har priset minskat på alkohol senaste åren, knappast ökat. Att sätta stopp för import handlar om egna vinstintressen. Stackars staten får inte in tillräckligt med pengar från spriten då. De vill såklart inte förlora de pengarna.
Det handlar knappast om hälsan utan om pengar som vanligt.Att man vill ha in pengar för såld sprit, handlar om att att man vill kunna pröjsa för alla kostnader som alkohol skapar - istället för att pengarna hamnar hos en fet tysk.

Samtidigt handlar det om att minska tillgängligheten (som är poängen med ett statligt spritmonopol) och där med konsumtionen.

Det finns en stor efterfråga på tobak, som idag till större delen fylls av lagliga alternativ, som i sin tur drar in skatt (och betalar för kostnader till följd av bruket). Att göra det illegalt skulle defintivt minska konsumtionen men frågan är ifall den ens skulle halveras är det då sumbart med att vi skulle skära av alla som helst skattintäkter från tobakförsäljning samtidigt som polisen skulle få ytterligare ett uppdrag som hade kostat jättemycket.

Enligt mig är Sverige ett land som försöker predika sig präktiga och duktiga. Hellre att man säger som det är än framställer sig som något annat. Vi är ett mesigt land i många avseenden men i på vissa punkter ska vi vara hårda. Jag hatar hycklare och det är vad Sverige är enligt mig. Jag trivs dock med mitt jobb och har en bra bostad i övrigt så på så sätt tar det emot att flytta plus att jag inte är språkbegåvad men det lockar ändå.Klart vi glorifierar oss själva, det gör alla länder.
Men visst, svenskarnas moralpanik börjar gå till överdrift - Peter Wahlbeck har gjort en kul standup baserat på det.

petah
2007-09-16, 12:32
Tur att man alltid har +10 burkar hemma vid alla tillfällen iallafall :D Vad ligger dödliga nivåer på? Ligger på runt 1000-1500mg om dagen för tillfället *whistle*

1000-1500mg varje dag!?!?

Seriöst det kan inte vara bra, jag skulle ta en paus från dem om jag vore du.

pia
2007-09-16, 12:33
Att man vill ha in pengar för såld sprit, handlar om att att man vill kunna pröjsa för alla kostnader som alkohol skapar - istället för att pengarna hamnar hos en fet tysk.

Samtidigt handlar det om att minska tillgängligheten (som är poängen med ett statligt spritmonopol) och där med konsumtionen.

Det finns en stor efterfråga på tobak, som idag till större delen fylls av lagliga alternativ, som i sin tur drar in skatt (och betalar för kostnader till följd av bruket). Att göra det illegalt skulle defintivt minska konsumtionen men frågan är ifall den ens skulle halveras är det då sumbart med att vi skulle skära av alla som helst skattintäkter från tobakförsäljning samtidigt som polisen skulle få ytterligare ett uppdrag som hade kostat jättemycket.

Klart vi glorifierar oss själva, det gör alla länder.
Men visst, svenskarnas moralpanik börjar gå till överdrift - Peter Wahlbeck har gjort en kul standup baserat på det.

Jag håller med dig och jag vet om alla saker men ibland blir man bara så less.
Har sett den. Tycker han är riktigt bra.

pia
2007-09-16, 12:36
Tur att man alltid har +10 burkar hemma vid alla tillfällen iallafall :D Vad ligger dödliga nivåer på? Ligger på runt 1000-1500mg om dagen för tillfället *whistle*

Kommer inte ihåg men jag tror det låg på 4000 mg eller något. Du drar i dig för mycket koffein. Helt klart skadliga nivåer. Du har inte funderat på att minska.

Eddie Vedder
2007-09-16, 12:42
Tur att man alltid har +10 burkar hemma vid alla tillfällen iallafall :D Vad ligger dödliga nivåer på? Ligger på runt 1000-1500mg om dagen för tillfället *whistle*

Hittade inga egentliga siffror, däremot var det knappast svårt att hitta flertalet rapporterade förgiftningsincidenter av superhögt koffeinintag. Du lär knappast förlora på att sköra ner iaf om man säger så.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15935584&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=14687776&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=7391779&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Självmordsförsök på 20 gram!:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=8998103&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

EiseltUK
2007-09-16, 14:44
Samtidigt handlar det om att minska tillgängligheten (som är poängen med ett statligt spritmonopol) och där med konsumtionen.



Minskar det konsumtionen då? Handlar man inte bara mer när man väl är på Systemet och eftersom man har så mycket hemma till helgen dricker man upp allt på en gång. :D

Bönne
2007-09-16, 14:55
Minskar det konsumtionen då? Handlar man inte bara mer när man väl är på Systemet och eftersom man har så mycket hemma till helgen dricker man upp allt på en gång. :DPå grund av de dåliga öppettiderna, så kommer allt folk efter sina jobb på fredag och ska handla, vilket skapar långa köer, fruktansvärda väntetider som folk inte har tid med eller för den delen ork efter en arbetsdag så de skiter i att åka och handla, sedan när de väl är lediga på lördag och kommer på att de ska handla sprit, så är klockan redan för mycket och de har hunnit stänga och på söndagen är det inte ens öppet. Och de gånger man väl kommer dit är det förjävla dyrt för att man ska kunna handla för flera fyllor framöver. För att inte tala om då knegaren ska ut och kröka på puben, utan att ha förkrökat, då jävlar får ungarna käka nudlar månaden ut.

:D

Svenskar dricker mindre än övriga länder, vill jag minnas, faktiskt, vilket jag tror att vi till stor del kan tacka monopolet för.

Koloftw
2007-09-16, 15:37
Självmordsförsök på 20 gram!:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=8998103&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Vad dör man av när man överdoserar koffein?








Hur har ni råd med så j*fla mycket koffein?

King Grub
2007-09-16, 15:39
Vad dör man av när man överdoserar koffein?

Ventrikelflimmer.

tp_88
2007-09-16, 15:43
Hur har ni råd med så j*fla mycket koffein?
LOL? Det kostar 2kr/g, en vanlig dos är väl 400mg, så det är 80öre/dos...

Racso
2007-09-16, 16:34
Gällande politik är det definitivt ett argument, tror du man kan köra enligt logikprincip när det gäller politik? Anpassning efter kultur är väldigt viktigt för att det ska gå runt.

Att man sakta med säkert försöker begränsa något är dock inget omöjligt, utan något man borde försöka göra, vilket man också idag gör med alkohol och tobak.

Att tillåta en sak, bara för att en mycket värre redan är tillåten är där emot absolut inget argument, utan bara dumheter.

Jaha, ungefär som fildelning? ;)

petah
2007-09-16, 17:10
LOL? Det kostar 2kr/g, en vanlig dos är väl 400mg, så det är 80öre/dos...

Tänkte precis samma, koffein är ju svinbilligt, en burk som räcker aslänge kostar runt 90:-

Nitrometan
2007-09-16, 19:07
Vad ligger dödliga nivåer på?
LD50 dosen är 10g.

Saikyou
2007-09-17, 04:44
Tänkte precis samma, koffein är ju svinbilligt, en burk som räcker aslänge kostar runt 90:-

woot? Finns bara 30tabletter á 100mg på mitt apotek :< o den burken kostar 40, dvs ca 13 spänn per gram

pia
2007-09-17, 07:39
woot? Finns bara 30tabletter á 100mg på mitt apotek :< o den burken kostar 40, dvs ca 13 spänn per gram

Det är apoteket som är dyrt men köper du det i kosttillskottbutik är det mycket billigare.

EiseltUK
2007-09-17, 10:09
Svenskar dricker mindre än övriga länder, vill jag minnas, faktiskt, vilket jag tror att vi till stor del kan tacka monopolet för.


Totalvolymen kanske eftersom man i många andraländer dricker alkoholhaltiga drycker till vardags men Sverige hör säkert till topp-5 när det gäller binge drinking. Vet inte vad som är bäst - lagom varje dag eller massor någon dag i veckan.

Nitrometan
2007-09-17, 18:03
För mycket varje dag eller för mycket två gånger i månaden?

Dessutom finns det flera länder som slår oss i binge-drinking också.