handdator

Visa fullständig version : Kreatinets tid förbi?


Deceiver85
2007-09-14, 00:32
Nu när kre-alkalyn och diverse produkter har kommit, kommer kreatinet försvinna tror ni?

Deceiver85
2007-09-14, 00:35
Grr, någon vänlig moderator som skulle vilja ändra trådtitel till "Kreatinets tid förbi?"

Raggis
2007-09-14, 01:04
Nej, det tror jag inte. Monohydrat är både billigare, och, enligt min åsikt, effektivare än t.ex. kre-alkalyn.

Deceiver85
2007-09-14, 01:06
Nej, det tror jag inte. Monohydrat är både billigare, och, enligt min åsikt, effektivare än t.ex. kre-alkalyn.
Jag får ingen nämnbar effekt alls av Kreatin (Monohydrat), däremot av kre-alkalyn...tror jag :D Placebo-effekten kan vara rätt stor.

tntballe
2007-09-14, 01:11
läst denna?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=96900&highlight=kreatin+kre-alkalyn

Deceiver85
2007-09-14, 01:16
För min del stämmer det nog, ja. Men den här tråden handlar om (även om titeln är inte nämnvärt informativ) kreatinets eventuella utrotning.

Fairing
2007-09-14, 06:43
Det kommer nog alltid finnas folk som vill ha monohydrat men den produkten säljer sämre och sämre. Kre Alkalyn säljer sjukt mycket och blandningar som KP3 , KCG , KCG 2 säljer oxå fruktansvärt bra.

Man märker redan nu att folk blir latare och vill ha allt så enkelt som möjligt. Inom snar framtid finns nog dom flesta kreatinprodukterna i portionspåsar eller kapslar.

Kapslar och portionspåsar ger en dyrare produkt men dom allra flesta konsumenter är faktiskt inte så priskänsliga (förutom på kolozzeum:D )

Det tar väl inte så lång tid tills en ny kreatinsort börjar att tillverkas och tar Kre Alkalyns första plats i försäljning

gibfel
2007-09-14, 07:53
Kreatin monohydrat kommer nog aldrig att försvinna. Men som sagt blir folk latare och latare för varje generation så försäljningen av andra prestationshöjare går ju uppåt. Själv kör jag SAN Fierce innan matcher. Funkar PRIMA!

jumpsuit
2007-09-14, 08:20
Jag förstår inte vad "lathet" har med saken att göra. Folk vill utan krusiduller få effekt av det de stoppar i sig. Det är snarare så att folk inte är så gnidna.

SweLabs
2007-09-14, 09:41
Kre-Alkalyn är ju monohydrat som är buffrat. En grymt hypad produkt som ljuger om sina effekter osv.

He-man
2007-09-14, 13:47
Jag har lagt av med kre-alkalyn och återgått till creapure.

gibfel
2007-09-14, 20:09
Jag har lagt av med kre-alkalyn och återgått till creapure.


Känner du någon skillnad mellan dom två???

Handcuff
2007-09-14, 20:15
Det fina med monohydratet är enligt mig det förmånliga priset...och att timingen inte är så viktig, någon skopa då och då regelbundet ser till att kreatinnivån håller sig på topp :thumbup:

Deceiver85
2007-09-14, 22:26
Det fina med monohydratet är enligt mig det förmånliga priset...och att timingen inte är så viktig, någon skopa då och då regelbundet ser till att kreatinnivån håller sig på topp :thumbup:
Timingen med kreatin monohydrat är ju viktigare än med Kre-Alkalyn. Det behöver man ju bara ta 45-60minuter innan träning, skönt att behöva slippa intag på dagar då man inte tränar.

jwzrd
2007-09-14, 22:30
Timingen med kreatin monohydrat är ju viktigare än med Kre-Alkalyn. Det behöver man ju bara ta 45-60minuter innan träning, skönt att behöva slippa intag på dagar då man inte tränar.

Det där är en missuppfattning. Kre-Alkalyn är också ett monohydrat och likt allt annat dito har det ingen akut effekt. Det bygger på att du höjer dina kreatinförråd över tid och att ha "fyllda" förråd när du behöver göra stora uttag.

gibfel
2007-09-14, 22:33
Det där är en missuppfattning. Kre-Alkalyn är också ett monohydrat och likt allt annat dito har det ingen akut effekt. Det bygger på att du höjer dina kreatinförråd över tid och att ha "fyllda" förråd när du behöver göra stora uttag.


Så man ska alltså ta Kre-alkalyn öven dom dagar man inte tränar???

jwzrd
2007-09-14, 22:41
Så man ska alltså ta Kre-alkalyn öven dom dagar man inte tränar???

Ja.

Deceiver85
2007-09-14, 23:13
Det där är en missuppfattning. Kre-Alkalyn är också ett monohydrat och likt allt annat dito har det ingen akut effekt. Det bygger på att du höjer dina kreatinförråd över tid och att ha "fyllda" förråd när du behöver göra stora uttag.

Hupp? Jasså? :confused:

jwzrd
2007-09-14, 23:59
Hupp? Jasså? :confused:

Det har hänt tusen gånger tidigare att jag har haft fel men... jag tror inte det i det här fallet.

SweLabs
2007-09-15, 01:17
jwzrd är helt korrekt. Kre-alkalyn ska doseras samma som monohydrat för samma effekt.

Deceiver85
2007-09-15, 01:47
Det har hänt tusen gånger tidigare att jag har haft fel men... jag tror inte det i det här fallet.

Nu blev jag helt desillusionerad, så allt snack om "1-3 kapslar, 30-60 minuter före träning är allt du behöver ta" (http://www.fairing.se/krealkalyn.php) är bara bullshit? :confused:

Flexor
2007-09-15, 02:44
Nu blev jag helt desillusionerad, så allt snack om "1-3 kapslar, 30-60 minuter före träning är allt du behöver ta" (http://www.fairing.se/krealkalyn.php) är bara bullshit? :confused:

Du behöver inte ta det mer än 30-60 minuter innan träning för att få bra effekt av det. Dock får du en lite mer marginell effekt om du även tar en dos på morgonen samt 1-2 doser på vilodagar.

Den ökade marginella effekten är dock inte värd de pengar som det kostar, vill du ha optimal effekt så tar du 2 doser varje dag men det kommer kosta mycket pengar, vill du spara in pengar och ändå få riktigt bra resultat av Kre-Alkalynet så nöj dig med att ta det 30-60 minuter innan träning.

Mvh
Robert Lilja

gibfel
2007-09-15, 10:02
Med andra ord= Skit i kre-alaklyn och köp monohydrat :D ;)

Flexor
2007-09-15, 10:20
Med andra ord= Skit i kre-alaklyn och köp monohydrat :D ;)

Inte nödvändigtvis, personligen har jag aldrig märkt något som helst resultat av Monohydrate, inte ens en viktuppgång i vätska. När Kre-Alkalynet kom så började jag märka effekt för första gången på ett kreatin.

Sen ska det ju ha en fördel gentemot monohydrate att du inte ska lägga på dig vätska när du använder det.

Finns delade meningar och åsikter, prova och se själv om det passar.

Mvh
Robert Lilja

gibfel
2007-09-15, 10:29
Inte nödvändigtvis, personligen har jag aldrig märkt något som helst resultat av Monohydrate, inte ens en viktuppgång i vätska. När Kre-Alkalynet kom så började jag märka effekt för första gången på ett kreatin.

Sen ska det ju ha en fördel gentemot monohydrate att du inte ska lägga på dig vätska när du använder det.

Finns delade meningar och åsikter, prova och se själv om det passar.

Mvh
Robert Lilja


Håller själv på att testa mitt första rena kreatin just nu. Är i uppladdningsfasen på monohydrat. Får se om det hjälper något. Ska kombienera det med beta-alanin också.
Använder ibland fierce innan matcher och det funkar helt ok. Man blir piggare och mer alert. Men nu är det upp till dom rena grejerna att visa vad dom går för istället*flex*

He-man
2007-09-15, 12:20
Känner du någon skillnad mellan dom två???

Jag skulle antagligen inte gjort det om jag tog samma mängd kre-alkalyn som jag gör med vanligt kreatin.

Jag tror att marknadsföringen bakom kre-alkalyn är ett försäljningsknep för att kunna sälja mindre mängd pullver till ett dyrare pris. Det är nog varken bättre eller sämmre an vanligt ickebuffrat kreatin och därför gör prisskillnaden per mängd att det vanliga är mer prisvärt.

Flexor
2007-09-15, 14:19
Håller själv på att testa mitt första rena kreatin just nu. Är i uppladdningsfasen på monohydrat. Får se om det hjälper något. Ska kombienera det med beta-alanin också.
Använder ibland fierce innan matcher och det funkar helt ok. Man blir piggare och mer alert. Men nu är det upp till dom rena grejerna att visa vad dom går för istället*flex*

Vilket märke är det du testar på kreatin nu samt är då något Creapure kreatin?

Använd inte Fierce innan matcher, använd det när du ska träna på gymmet. Huvudsyftet med Fierce är att ge en grym pump när man tränar, spelar du match så är det inte speciellt bra om du får grym pump i benen. Det kan hämma dina prestationer.

Monohydrate är bättre för dig som idrottar, bara man ser till att ta det på rätt sätt så man undviker att det blir för mycket kreatinin och vätskebildning.

Mvh
Robert Lilja

Handcuff
2007-09-15, 14:24
Vilket märke är det du testar på kreatin nu samt är då något Creapure kreatin?

Använd inte Fierce innan matcher, använd det när du ska träna på gymmet. Huvudsyftet med Fierce är att ge en grym pump när man tränar, spelar du match så är det inte speciellt bra om du får grym pump i benen. Det kan hämma dina prestationer.

Monohydrate är bättre för dig som idrottar, bara man ser till att ta det på rätt sätt så man undviker att det blir för mycket kreatinin och vätskebildning.

Mvh
Robert Lilja

Poängen med kreatin är just att ha fyllt "kreatindepåerna" i musklerna. Hur ska du kunna styra vätskebildningen :confused: 1g kreatin binder xg vatten...hur kommer du runt det?

Kreatin börjar omvanldas till kreatinin då det kommer i kontakt med vatten mao. så är det bara till att svepa på en gång.

Flexor
2007-09-15, 14:58
Poängen med kreatin är just att ha fyllt "kreatindepåerna" i musklerna. Hur ska du kunna styra vätskebildningen :confused: 1g kreatin binder xg vatten...hur kommer du runt det?

Kreatin börjar omvanldas till kreatinin då det kommer i kontakt med vatten mao. så är det bara till att svepa på en gång.

Förlåt mig för att jag var så otydlig i min formulering. Jag menar inte vätskebildning som sker i musklerna vilket är en av poängerna med kreatin, jag menar istället bieffekten som ger ökad vätskeansamling mellan muskler och hud.

Nej, du ska vänta på att kreatinet löses upp först, så kallat kristalliseras, annars kommer du bli lös i magen av det oupplösta kreatinet som passerar ner till tarmarna och binder vätska där.

Vad man kan göra för att minska mängden kreatinin är att se till att det är rätt temperatur på vattnet, att kreatinet har lösts upp, att påskynda upptaget genom kolhydrater eller tillskott som taurin eller ALA. Finns fler saker man kan tänka på eller som man kan göra.


Mvh
Robert Lilja

Handcuff
2007-09-15, 15:26
Förlåt mig för att jag var så otydlig i min formulering. Jag menar inte vätskebildning som sker i musklerna vilket är en av poängerna med kreatin, jag menar istället bieffekten som ger ökad vätskeansamling mellan muskler och hud.

Hmm är långt ifrån någon expert..men det fenomenet har jag ej hört talas om..och hur tänker du att man kommer runt det?


Nej, du ska vänta på att kreatinet löses upp först, så kallat kristalliseras, annars kommer du bli lös i magen av det oupplösta kreatinet som passerar ner till tarmarna och binder vätska där.


Så som jag förstått det så är själva lösandet av kreatinet inget problem och att det funkar utmärkt att t o m ta pulvret torrt och skölja ner med vatten som vissa gör. För övrigt har jag aldrig lyckats lösa upp kreatin i vatten - varmt som kallt.

KniveN
2007-09-15, 15:30
Förlåt mig för att jag var så otydlig i min formulering. Jag menar inte vätskebildning som sker i musklerna vilket är en av poängerna med kreatin, jag menar istället bieffekten som ger ökad vätskeansamling mellan muskler och hud.

Nej, du ska vänta på att kreatinet löses upp först, så kallat kristalliseras, annars kommer du bli lös i magen av det oupplösta kreatinet som passerar ner till tarmarna och binder vätska där.

Vad man kan göra för att minska mängden kreatinin är att se till att det är rätt temperatur på vattnet, att kreatinet har lösts upp, att påskynda upptaget genom kolhydrater eller tillskott som taurin eller ALA. Finns fler saker man kan tänka på eller som man kan göra.


Mvh
Robert Lilja

Läs post nr 5 och detta

Kre-Alkalyn är ju monohydrat som är buffrat. En grymt hypad produkt som ljuger om sina effekter osv.

Eiselt säger att kreatinet inte behöver lösas upp eller blandas i ljummet vatten. Att folk blandar det i ljummet vatten beror på att det löser sig lättare
och har inget med omvandlingen till kreatinin att göra.

Flexor
2007-09-15, 16:18
Läs post nr 5 och detta



Eiselt säger att kreatinet inte behöver lösas upp eller blandas i ljummet vatten. Att folk blandar det i ljummet vatten beror på att det löser sig lättare och har inget med omvandlingen till kreatinin att göra.

Jag vet också att många företag sitter med väldigt dåliga avtal och dåliga marginaler på Kre-Alkalyn och försöker skriva ner dess effekter till förmån för produkter som de har bättre marginal på. Skulle inte skada med ett antal oberoende studier dock.

Kre-Alkalyn är det första kreatinet som har gett mig effekt och det är många kunder som är helnöjda med sina resultat av Kre-Alkalyn.

Så du menar att om jag skulle blanda kreatin monohydrat ihop med 50 grader varmt vatten så skulle det inte bli en ökad kreatininbildning, och om jag tog det tillsammans med 5 gradigt vatten så skulle upptaget av kreatinet vara lika bra även om det inte då kan lösas upp?


Mvh
Robert Lilja

gibfel
2007-09-15, 16:48
Vilket märke är det du testar på kreatin nu samt är då något Creapure kreatin?

Använd inte Fierce innan matcher, använd det när du ska träna på gymmet. Huvudsyftet med Fierce är att ge en grym pump när man tränar, spelar du match så är det inte speciellt bra om du får grym pump i benen. Det kan hämma dina prestationer.

Monohydrate är bättre för dig som idrottar, bara man ser till att ta det på rätt sätt så man undviker att det blir för mycket kreatinin och vätskebildning.

Mvh
Robert Lilja


Faring Kreatin Monohydrat kör jag med nu. På matchdagar brukar jag ta Fierce på morgonen och 30min innan matchen startar.

Nitrometan
2007-09-15, 17:03
Så du menar att om jag skulle blanda kreatin monohydrat ihop med 50 grader varmt vatten så skulle det inte bli en ökad kreatininbildning, och om jag tog det tillsammans med 5 gradigt vatten så skulle upptaget av kreatinet vara lika bra även om det inte då kan lösas upp?
Nej och ja.

Det tar många timmar innan det bildas kreatinin.

Kreatinet behöver inte lösas upp för att kunna tas upp i tarmen.

SweLabs
2007-09-15, 17:18
Jag vet också att många företag sitter med väldigt dåliga avtal och dåliga marginaler på Kre-Alkalyn och försöker skriva ner dess effekter till förmån för produkter som de har bättre marginal på. Skulle inte skada med ett antal oberoende studier dock.

Kre-Alkalyn är det första kreatinet som har gett mig effekt och det är många kunder som är helnöjda med sina resultat av Kre-Alkalyn.

Så du menar att om jag skulle blanda kreatin monohydrat ihop med 50 grader varmt vatten så skulle det inte bli en ökad kreatininbildning, och om jag tog det tillsammans med 5 gradigt vatten så skulle upptaget av kreatinet vara lika bra även om det inte då kan lösas upp?


Mvh
Robert Lilja


Läs de studier som är gjorda så får du det bekräftat att kre-alkalyn är en extremt dyrt monohydrat med till och med högre kreatinin konvertering än vanligt monohydrat.

Verkar mer troligt att du säljer kre-alkalyn själv och vill hitta på diverse falska påståenden för att sälja mer.

Kom över en intressant artikel gällande kreatin och dess omvandling till kreatinin i magsäcken. Tillverkare av Kre-alkalyn hävdar att magsäckens sura ph värde omvandlar kreatinet till kreatinin och att kreatinet därmed förstörs.

Det stämmer till viss del i och me att kretainets omvandling till kreatinin ökar vid kontakt med syra.

Denna omvandling sker som mest vid ett ph-värde på 3.4

Halveringstiden vid ph 1.4, 3.7 och 6.8 är 5.5, 7.5 och 40.5 dagar. Vid dessa ph värden så skull mindre än 0,1 gram av en 5 grams dos konvertera till kreatinin.

Slutsats: Omvandlingen av kreatin till kreatinin i magen är minimal och därmed så borde Kre-alkalyn vara en bluff.

Källa:

Persky AM, Brazeau GA, Hochhaus G (2003) Pharmacokinetics of the dietary supplemment of creatine. Clin Pharmacokinet, 42:557-574


Tallon MJ and Child R

University of Northumbria, Sport Sciences, Northumbria University, Northumberland Building, Newcastle upon Tyne, United Kingdom, Department of Life Sciences, Kingston University, Penrhyn Rd, Kingston-upon-Thames, United Kingdom. DrTallon@CR-Technologies.net


Quote:
All American Pharmaceutical and Natural Foods Corp. (Billings, MT, USA) claim that Kre-alkalyn® (KA) a "Buffered" creatine, is 100% stable in stomach acid and does not convert to creatinine. In contrast, they also claim that creatine monohydrate (CM) is highly pH labile with more than 90% of the creatine converting to the degradation product creatinine in stomach acids. To date, no independent or university laboratory has evaluated the stability of KA in stomach acids, assessed its possible conversion to creatinine, or made direct comparisons of acid stability with CM.

This study examined whether KA supplementation reduced the rate of creatine conversion to creatinine, relative to commercially available CM (Creapure™). Creatine products were analyzed by an independent commercial laboratory using testing guidelines recommended by the United States Pharmacopeia (USP). Each product was incubated in 900ml of pH 1 HCL at 37º +/- 1ºC and samples where drawn at 5, 30 and 120 minutes and immediately analyzed by HPLC (UV) for creatine and creatinine.

In contrast to the claims of All American Pharmaceutical and Natural Foods Corp., the rate of creatinine formation from CM was found to be less than 1% of the initial dose, demonstrating that CM is extremely stable under acidic conditions that replicate those of the stomach. This study also showed that KA supplementation actually resulted in 35% greater conversion of creatine to creatinine than CM. In conclusion the conversion of creatine to creatinine is not a limitation in the delivery of creatine from CM and KA is less stable than CM in the acid conditions of the stomach.

Flexor
2007-09-15, 17:36
Läs de studier som är gjorda så får du det bekräftat att kre-alkalyn är en extremt dyrt monohydrat med till och med högre kreatinin konvertering än vanligt monohydrat.

Verkar mer troligt att du säljer kre-alkalyn själv och vill hitta på diverse falska påståenden för att sälja mer.

Som sagt, jag vill gärna se fler studier på det där innan jag avfärdar de egenskaper som Kre-Alkalyn ger.

Ja jag säljer Kre-Alkalyn själv, och det gör även de flesta företag, men jag vet att du inte har något Kre-Alkalyn i ditt sortiment så man kan alltid undra vem som har mest att tjäna på att sprida negativt prat om produkten. Jag säljer inte mycket av det eftersom det finns konkurenter som är mer kända och som drar åt sig kunderna, så det positiva jag säger om produkten genererar förmodligen mer kunder åt mina konkurenter än åt mig själv, men inga åt dig.

Du får ursäkta tonläget, men anklaga mig inte för att sprida diverse falska påståenden för att sälja mer, om jag anser att en produkt är dålig så säger jag det.


Mvh
Robert Lilja

SweLabs
2007-09-15, 17:49
Som sagt, jag vill gärna se fler studier på det där innan jag avfärdar de egenskaper som Kre-Alkalyn ger.

Ja jag säljer Kre-Alkalyn själv, och det gör även de flesta företag, men jag vet att du inte har något Kre-Alkalyn i ditt sortiment så man kan alltid undra vem som har mest att tjäna på att sprida negativt prat om produkten. Jag säljer inte mycket av det eftersom det finns konkurenter som är mer kända och som drar åt sig kunderna, så det positiva jag säger om produkten genererar förmodligen mer kunder åt mina konkurenter än åt mig själv, men inga åt dig.

Du får ursäkta tonläget, men anklaga mig inte för att sprida diverse falska påståenden för att sälja mer, om jag anser att en produkt är dålig så säger jag det.


Mvh
Robert Lilja

Jag har både själv använd och sålt kre-alkalyn. Självklart får du effekt av kre-alkalyn, om den är bättre än monohydrat. Knappast.

Det är väl bra att det visas studier på grejerna att det inte är så bra som det påstås. På så sätt kan konsumenter välja en produkt som är mycket billigare med samma effekt.

Flexor
2007-09-15, 18:01
Jag har både själv använd och sålt kre-alkalyn. Självklart får du effekt av kre-alkalyn, om den är bättre än monohydrat. Knappast.

Det är väl bra att det visas studier på grejerna att det inte är så bra som det påstås. På så sätt kan konsumenter välja en produkt som är mycket billigare med samma effekt.


Bra, håller med dig om det där fullständigt. Något som jag dock är förbryllad över är kreatin-no-responders som tycker att Kre-Alkalyn fungerar utmärkt, placebo?


Mvh
Robert Lilja

Raggis
2007-09-15, 20:58
Bra, håller med dig om det där fullständigt. Något som jag dock är förbryllad över är kreatin-no-responders som tycker att Kre-Alkalyn fungerar utmärkt, placebo?


Mvh
Robert Lilja

Märkte ingen skillnad alls av kre-alkalyn.

Flexor
2007-09-15, 22:30
Märkte ingen skillnad alls av kre-alkalyn.

Är du en no-responder av vanligt Kreatin Monohydrate?


Mvh
Robert Lilja

nordland
2007-09-15, 22:35
Använd inte Fierce innan matcher, använd det när du ska träna på gymmet. Huvudsyftet med Fierce är att ge en grym pump när man tränar, spelar du match så är det inte speciellt bra om du får grym pump i benen. Det kan hämma dina prestationer.


Jahapp.. eller hur! *bs* ;)

Fierce är ingen "pump" produkt. Ialla fall inte om man ska tro på sans reklam, då den marknadsförs som en produkt som kan öka uthålligheten/minska försurningen i musklerna. Om den fungerar som den ska, så är den perfekt för sporter som ex. hockey, fotboll etc.

Dock kan jag inte påstå att jag kände någon direkt skillnad när jag körde Fierce före hockeyträningarna förra säsongen..

Fairing KCG2 + Energy booster = grymföreuthållighetsträningsprodukt

Raggis
2007-09-15, 22:37
Är du en no-responder av vanligt Kreatin Monohydrate?


Mvh
Robert Lilja

Jopp, märker ingenting utav vanligt monohydrat heller (glömde nämna det, tack).

Spene
2007-09-15, 22:41
Nej och ja.

Det tar många timmar innan det bildas kreatinin.

Kreatinet behöver inte lösas upp för att kunna tas upp i tarmen.
Jag blir snart tokig på det här, alla verkar säga olika. Väldigt svårt för mig att vara källkritisk men kan någon bekräfta för mig, en gång för alla, att detta stämmer?

gibfel
2007-09-15, 22:42
Jopp, märker ingenting utav vanligt monohydrat heller (glömde nämna det, tack).


Vad käkar du för något då??? :confused:

Raggis
2007-09-15, 22:47
Vad käkar du för något då??? :confused:

Mat :P

Spene
2007-09-15, 22:50
Sedan har jag svårt att förstå hur man skulle kunna vara non-responder på det. Klart att man kan reagera lite olika men de reaktionerna som är bevisat ska ske vid intag av kreatin, måste väl ändå vara samma för alla människor?

Ganska säker på att mycket är psykiskt, det verkar ju helknäppt att basera alla sina åsikter om ett preparat/tillskott på hur det kändes för en själv under några veckors gymmande.

Raggis
2007-09-15, 22:53
Ganska säker på att mycket är psykiskt, det verkar ju helknäppt att basera alla sina åsikter om ett preparat/tillskott på hur det kändes för en själv under några veckors gymmande.

:confused:. Så vi som inte upplever någon boost öht. ska inte få ha den åsikten tycker du?

Spene
2007-09-15, 23:04
:confused:. Så vi som inte upplever någon boost öht. ska inte få ha den åsikten tycker du?
Finns antagligen studier på det (som jag dock självklart inte har läst :D). Klart att du kan ha den åsikten men jag är väldigt osäker på att det är hela sanningen. Varken din eller min åsikt spelar däremot någon roll i den här frågan eftersom det finns ett korrekt svar. Får se ifall någon kunnig snubbe droppar förbi och säger något vettigt.

Jag själv kör med monohydrat nu och har ingen aning om mina ökningar den senaste tiden har berott på det, ökad träningsdos, skönare temperatur på gymmet eller helt enkelt mer vältränade muskler. Att det är bevisat att kreatinet hjälper till att bilda fler ATP-molekyler i musklerna, och att de flesta märker resultatskillnader vid bruk, känns däremot tryggt.

nordland
2007-09-15, 23:09
Sedan har jag svårt att förstå hur man skulle kunna vara non-responder på det. Klart att man kan reagera lite olika men de reaktionerna som är bevisat ska ske vid intag av kreatin, måste väl ändå vara samma för alla människor?.

Behöver det definitivt inte vara.. Vissa personer klarar inte av att käka choklad, pga akne problem, medan andra kan vräka i sig choklad utan få en finnjävel. Samma sak med kreatin, alla reagerar inte likadant.. Jag blir uppblåst som fan och kan med lätthet öka 7kg i vikt bara genom kreatin supplementering, medan min kusin inte märket ett skit

Raggis
2007-09-15, 23:11
Finns antagligen studier på det (som jag dock självklart inte har läst :D). Klart att du kan ha den åsikten men jag är väldigt osäker på att det är hela sanningen. Varken din eller min åsikt spelar däremot någon roll i den här frågan eftersom det finns ett korrekt svar. Får se ifall någon kunnig snubbe droppar förbi och säger något vettigt.

Jag själv kör med monohydrat nu och har ingen aning om mina ökningar den senaste tiden har berott på det, ökad träningsdos, skönare temperatur på gymmet eller helt enkelt mer vältränade muskler. Att det är bevisat att kreatinet hjälper till att bilda fler ATP-molekyler i musklerna, och att de flesta märker resultatskillnader vid bruk, känns däremot tryggt.

Du har inte tänkt på att personer som inte får någon effekt utav kreatin monohydrat, kanske redan har höga halter av kreatin i kroppen? Man kan helt enkelt inte tillföra mer.

Flexor
2007-09-15, 23:16
Fierce är ingen "pump" produkt. Ialla fall inte om man ska tro på sans reklam, då den marknadsförs som en produkt som kan öka uthålligheten/minska försurningen i musklerna. Om den fungerar som den ska, så är den perfekt för sporter som ex. hockey, fotboll etc.

Innehållet i Fierce ger en synergisk effekt för ökat blodflöde och därmed ökad pump i muskulaturen, visst är det kul med pump under träning men blodfyllda lår och vader är inte det bästa vid tex. fotboll och liknande idrotter.

I uthållighetssyfte för idrott får du lika bra resultat av 5-10 g Kreatin Monohydrate och sparar samtidigt in en väldigt stor summa pengar.

Sedan har jag svårt att förstå hur man skulle kunna vara non-responder på det. Klart att man kan reagera lite olika men de reaktionerna som är bevisat ska ske vid intag av kreatin, måste väl ändå vara samma för alla människor?


Ungefär 20 % beräknas vara så kallade no-responders på Kreatin, jag har inte läst forskningsrapporterna så fråga mig inte varför det är så :)

Jag har provat många produkter både som fotbollsspelare och styrketränande, och vanligt monohydrate har aldrig gjort något för mig iallafall. Fast när jag tänker efter så är Kre-Alkalyn inte det enda som gett mig effekt, eiselts KP3 med de berömda stickningarna i kroppen gav resultat, skitjobbigt med stickningarna dock :D


Mvh
Robert Lilja

Spene
2007-09-15, 23:25
Du har inte tänkt på att personer som inte får någon effekt utav kreatin monohydrat, kanske redan har höga halter av kreatin i kroppen? Man kan helt enkelt inte tillföra mer.
Nej det hade jag inte.

Ungefär 20 % beräknas vara så kallade no-responders på Kreatin
Intressant. Undrar väldigt mycket vad det beror på. Även om man har höga halter kreatin i kroppen så borde ytterligare tillskott ge lite resultat. Kan ha att göra med matsmältningen också, kanske vissa bryter ner kreatinet eller dylikt.

Fortfarande väldigt svårt att veta ifall man är non-responder. Skulle vara riktigt surt ifall jag om flera år av kreatinbruk slutar och upptäcker att jag slängt en massa pengar i sjön. På samma sätt är det svårt för raggis att vara helt hundra på att han inte skulle prestera aningen bättre med kreatin.

Raggis
2007-09-15, 23:30
Nej det hade jag inte.

Intressant. Undrar väldigt mycket vad det beror på. Även om man har höga halter kreatin i kroppen så borde ytterligare tillskott ge lite resultat. Kan ha att göra med matsmältningen också, kanske vissa bryter ner kreatinet eller dylikt.

Fortfarande väldigt svårt att veta ifall man är non-responder. Skulle vara riktigt surt ifall jag om flera år av kreatinbruk slutar och upptäcker att jag slängt en massa pengar i sjön. På samma sätt är det svårt för raggis att vara helt hundra på att han inte skulle prestera aningen bättre med kreatin.

Om du märker att du får en boost utav det (varesig det är placebo eller inte), så är det väl bara att fortsätta ta det.

Flexor
2007-09-15, 23:37
Fortfarande väldigt svårt att veta ifall man är non-responder. Skulle vara riktigt surt ifall jag om flera år av kreatinbruk slutar och upptäcker att jag slängt en massa pengar i sjön. På samma sätt är det svårt för raggis att vara helt hundra på att han inte skulle prestera aningen bättre med kreatin.

Vad jag förstår så märker man ganska fort om man svarar på Monohydrate, både uthållighetsmässigt och genom ökad kroppsvikt.

En sak som även bör sägas är att Kre-Alkalyn skiljer sig åt beroende på vilket märke man använder, innehåll/dosering är olika mellan olika märken. Kanske det kan ha något att göra med att vissa no-responders på Monohydrate inte heller får effekt av Kre-Alkalyn, kanske använt fel märke?

Jag bara spånar lite, så påhopp undanbedes :D

Mvh
Robert Lilja

Deceiver85
2007-09-16, 00:27
Jag har prövat två olika märken av Kre-alkalyn och har upplevt samma (placebo) effekt av båda. Fram tills jag prövade Kre-alkalyn så tänkte jag verkligen att man måste ta alla dessa kosttillskott med en nypa salt, att de inte är några supertillskott, men med Kre-alkalyns hjälp har jag ökat en massa!

Guddi
2007-09-16, 01:02
Det är bevisat att alla personer inte svarar på kreatin och non-responders dyker upp då och då i olika kreatinstudier men det är väldigt sällan 20% utan när det väl dyker upp i en studie är det vanligen en person i en studie på 20 pers. Detta är ännu mer sant när det gäller vältränade personer
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=15320650&dopt=Citation

Det finns vad jag vet inget som talar för att någon annan sorts kreatin typ (kre-alkalyn eller liknande) på något sätt skulle kunna påverka ens svar på kreatin. Det finns dock inga studier alls på någon annan kreatin variant än monohydrate. Troligen för att det inte är någon forskare som tror på att det skulle bli något annat utfall.

Spene
2007-09-16, 08:22
The results support a person-by-treatment interaction to acute Cr supplementation with R possessing a biological profile of lowest initial levels of Cr + PCr, greatest percentage of type II fibers, and greatest preload muscle fiber CSA and fat-free mass. Responders also showed improvement in 1RM leg press scores following the 5-day loading period. NR had higher preload levels of Cr + PCr, less type II muscle fibers, small preload muscle CSA, and lower fat-free mass and displayed no improvements in 1RM strength scores.
R = responders
NR = nonresponders
CSA = cross-sectional area (vad fan nu menas med det)

Jag har väldigt svårt med språket i artikeln, eftersom jag varken är expert på ämnet eller är van att läsa forskningsrapporter på engelska. Men det verkar ju ganska logiskt; de som har lite typ 2 fibrer samt högt initialt kreatinvärde i musklerna påverkas betydligt mindre om än alls. Alltså kan nybörjare och "nonresponders" börja svara ju mer muskelmassa (explosiv) de bygger på sig, förutsatt att de inte har helt sinnessjuk naturlig kreatinbildning. Man kan även vara delvis nonresponder, alltså hur man svarar finns bara någon stans på en skala, man är inte antinget inte responder alls eller superresponder.

Om jag förstod det rätt så säger den har artikeln indirekt emot att man skulle få resultat om man bytter märke/kreatinsort.

Har jag förstått det här rätt?

Guddi
2007-09-16, 09:46
R = responders
NR = nonresponders
CSA = cross-sectional area (vad fan nu menas med det)

Jag har väldigt svårt med språket i artikeln, eftersom jag varken är expert på ämnet eller är van att läsa forskningsrapporter på engelska. Men det verkar ju ganska logiskt; de som har lite typ 2 fibrer samt högt initialt kreatinvärde i musklerna påverkas betydligt mindre om än alls. Alltså kan nybörjare och "nonresponders" börja svara ju mer muskelmassa (explosiv) de bygger på sig, förutsatt att de inte har helt sinnessjuk naturlig kreatinbildning. Man kan även vara delvis nonresponder, alltså hur man svarar finns bara någon stans på en skala, man är inte antinget inte responder alls eller superresponder.

Om jag förstod det rätt så säger den har artikeln indirekt emot att man skulle få resultat om man bytter märke/kreatinsort.

Har jag förstått det här rätt?
CSA=muskelns tvärsnittsarea. Personer med stor CSA har stora muskler. CSA, fibertypsammansättning och initialt kreatinvärde påverkar hur man svara på kreatin. Inte hur det tas upp i magsäcken. Allt som går ner och inte går ut i musklerna kommer ut med urinen efter det att de har varit i blodbanan. Det är inget som inte tas upp och går direkt ut med avföringen och mängderna som blir till kreatinin i magsäcken innan de går ut i blodet är väldigt små.

Kreatin är kreatin oavsett märke, molekylen ser likadan ut och byte av märke spelar ingen roll när det gäller det. Renheten i produkterna kan däremot variera och vill man inte ha i sig en massa andra ämnen får man därför kontrollera produkten innan man köper.

Det är kanske så att man får någon slags omedelbar kick av andra kreatinsorter än monohydrate, men det finns ingen orsak att tro att det beror på något annat än placebo, då mängden kreatin i blodet inte visat sig påverka prestationen något.

Nitrometan
2007-09-16, 10:59
Det är kanske så att man får någon slags omedelbar kick av andra kreatinsorter än monohydrate, men det finns ingen orsak att tro att det beror på något annat än placebo, då mängden kreatin i blodet inte visat sig påverka prestationen något.
Du kan ha en poäng här. Det är nåt skumt med tillverkarens påståenden kring Kre-Alkalyn. Jag tror inte att det funkar på det sätt de säger.

Däremot tror jag att det funkar. Men jag vet inte hur. Jag har bara anekdotisk bevisning för det och den är ju inte värd så mycket.

Men fram tills nån blir tillräckligt intresserad för att göra en undersökning så får jag nöja mig med det.

Deceiver85
2007-09-16, 20:24
Kan det vara något med att Kre-alkalyn i kapsel är enklare att dosera också, att det är enklare att få i sig rätt mängd?

Skulle gärna vilja höra Fairings syn på det hela

Fairing
2007-09-17, 07:04
Kan det vara något med att Kre-alkalyn i kapsel är enklare att dosera också, att det är enklare att få i sig rätt mängd?

Skulle gärna vilja höra Fairings syn på det hela

Min syn på det hela....

När vi fick erbjudande att som enda Svenska företag få tillverka Kre Alklayn i kapselform (2005) så trodde jag inte på produkten. Amerikanskt skitprodukt med överdriven reklam var väl min tanke:D

Våra testpersoner som alltid utvärderar produkter vart väldigt förtjusta i kre Alkalyn och vi bestämde oss för att starta och sälja/tillverka Kre Alkalyn.

Det läter simpelt när man säger "det är bara buffrat monohydrat" vilket det är men effekten dom flesta får är mycket bättre än någon annan kreatinprodukt.

Varför så många får bra effekt kan jag inte svara på.Kre alaklyn är den kreatin form som jag svarar bäst på och i riktiga basövningar ökar styrkan med ca. 10% . Jag svarar förövrigt dåligt på ren kreatin monohydrat.

Kanske skall kapsla lite monohydrat i lila kapslar och se om jag får samma effekt för kre alkalyn i pulverform har inte samma effekt som kapslat

Guddi
2007-09-17, 07:38
Kanske skall kapsla lite monohydrat i lila kapslar och se om jag får samma effekt för kre alkalyn i pulverform har inte samma effekt som kapslatDet har redan Ola Wallengren testat, fungerade inte för honom (http://forum.body.se/showpost.php?p=158057&postcount=10). Tycker helt klart att du ska prova det samma. Jag utesluter som sagt inte att vissa personer känner en effekt av kre-alkalyn men jag har väldigt svårt att köpa deras säljarargument och kan inte heller förstå vad som skulle göra kre-alkalyn något som helst annorlunda än monohydrate. Svarar man inte på monohydrate finns det ingen förklaring till varför man skulle få effekt av kre-alkalyn!

Fairing
2007-09-17, 07:54
Det har redan Ola Wallengren testat, fungerade inte för honom (http://forum.body.se/showpost.php?p=158057&postcount=10). Tycker helt klart att du ska prova det samma. Jag utesluter som sagt inte att vissa personer känner en effekt av kre-alkalyn men jag har väldigt svårt att köpa deras säljarargument och kan inte heller förstå vad som skulle göra kre-alkalyn något som helst annorlunda än monohydrate. Svarar man inte på monohydrate finns det ingen förklaring till varför man skulle få effekt av kre-alkalyn!

Håller med dig i mycket men frågan som man bara kan spekulerai är varför många (inklusive mig själv) svarar så pass bra på kre alkalyn men inte på rent monohydrat. Svarar dock bra på vår kreatin booster med monohydrat + transportsystem(ALA , dexros , taurin , mineraler mm)

He-man
2007-09-17, 14:41
Fairing, tar du enbart kre-alkalynet träningsdagar innan passen och enligt den dosering som ni själva rekomenderar?

Jag upplever att mängden är för liten för att ge tillräcklig effekt.

Deceiver85
2007-09-17, 14:58
Fairing, tar du enbart kre-alkalynet träningsdagar innan passen och enligt den dosering som ni själva rekomenderar?

Jag upplever att mängden är för liten för att ge tillräcklig effekt.

Jag upplever effekt vid tre kapslar, ca 45minuter före passet. Det är främst mot slutet av passet jag känner effekt, utan kre-alkalyn blir jag seg fortare och med kre-alkalyn orkar jag hålla igång bättre.

Kanske lite svårt att mäta "upplevelser", eftersom det är en rad andra faktorer som spelar roll...

Fairing
2007-09-17, 15:22
Fairing, tar du enbart kre-alkalynet träningsdagar innan passen och enligt den dosering som ni själva rekomenderar?

Jag upplever att mängden är för liten för att ge tillräcklig effekt.

Hej

Bara träningsdagar , 45 minuter innan passet , 6 kapslar + 1 Lean

Dom flesta brukar klara sig på 4 kapslar men väger man lite mer så doserar man lite högre:D

Deceiver85
2007-09-17, 15:27
Hej

Bara träningsdagar , 45 minuter innan passet , 6 kapslar + 1 Lean

Dom flesta brukar klara sig på 4 kapslar men väger man lite mer så doserar man lite högre:D

Intressant med Leanet, för det prövade jag också ett tag att köra med kre-alkalyn och då var man taggad! :thumbup: Hur går det med eran produkt RAGE? (för det var väl ni som skulle lansera den?)

Fairing
2007-09-17, 19:03
Intressant med Leanet, för det prövade jag också ett tag att köra med kre-alkalyn och då var man taggad! :thumbup: Hur går det med eran produkt RAGE? (för det var väl ni som skulle lansera den?)

RAGE finns till salu hos våra ÅF på Fredag*flex*

Nitrometan
2007-09-17, 20:16
RAGE finns till salu hos våra ÅF på Fredag*flex*
Weeee, Ronny å Ragge! :D

Timme
2007-09-17, 20:20
RAGE finns till salu hos våra ÅF på Fredag*flex*

Vad är ÅF? När komemr Rage till Kolo shoppen?

Flexor
2007-09-17, 20:22
ÅF=Återförsäljare

Handcuff
2007-09-17, 20:29
Vad är ÅF? När komemr Rage till Kolo shoppen?

Haha..timme blev eld och lågor här..:D

Deceiver85
2007-09-17, 21:42
RAGE finns till salu hos våra ÅF på Fredag*flex*

Tufft! Den måste jag nästan pröva!

He-man
2007-09-18, 14:47
Vart kan jag få mer info om "Rage"? Jag har missat försnacket!

Fairing
2007-09-18, 14:53
Vart kan jag få mer info om "Rage"? Jag har missat försnacket!

En prestationshöjare du intar innan träning. Produtinformation lär komma upp snart:

Lite innehåll:
Ingredienser/ Ingredients /Ainekset 100g.
Tri Creatine Malate 20 gram
Arginine AKG 15 gram
Beta Alanine 15 gram
Betaine Anhydrous 10 gram
MCT 10 gram
L- Citruline Malate 7,5 gram
Taurine 5 gram
L- Tyrosine 5 gram
L- Fenylalanine 5 gram
Vitamin C 2 gram
Magnesium 2 gram
Koffein 800 mg
Arom

He-man
2007-09-18, 14:56
En prestationshöjare du intar innan träning. Produtinformation lär komma upp snart:

Lite innehåll:
Ingredienser/ Ingredients /Ainekset 100g.
Tri Creatine Malate 20 gram
Arginine AKG 15 gram
Beta Alanine 15 gram
Betaine Anhydrous 10 gram
MCT 10 gram
L- Citruline Malate 7,5 gram
Taurine 5 gram
L- Tyrosine 5 gram
L- Fenylalanine 5 gram
Vitamin C 2 gram
Magnesium 2 gram
Koffein 800 mg
Arom

Är det någon typ av NO produkt?

Fairing
2007-09-18, 14:57
Är det någon typ av NO produkt?

Jepp :D

Flexor
2007-09-18, 15:47
Varför är det tillsatt magnesium, koffein, vitamin C, MCT?

Är det tillsatt i rent prestationshöjande syfte och inte så mycket för pump?

NO produkter är inte min starka sida så dela gärna med dig :)


Mvh
Robert Lilja

Fairing
2007-09-19, 07:23
Varför är det tillsatt magnesium, koffein, vitamin C, MCT?

Är det tillsatt i rent prestationshöjande syfte och inte så mycket för pump?

NO produkter är inte min starka sida så dela gärna med dig :)


Mvh
Robert Lilja

Produkten är en "Pre workout product" och koffein mm är tillsatt för en prestationshöjande effekt. MCT bär aromer och förbättrar upptaget av magnesium. Höga halter beta alanin kräver extra taurin.

Vi vet sedan KCG tiden att produkten färbättras avsevärt om man äter extra magnesium för att motverka muskelkramper mm.

Bra produktinformation kommer men vi ligger efter i tiden med ALLT:(

gibfel
2007-09-19, 07:28
Fairing: Är det ett måste att gå upp i vikt vid intag av Kreatin Monohydrat för att det ska ge någon effekt?
Är nämligen färdig med min uppladdningsfas med ert Kreatin och har inte ökat särskilt mycket, om något, i vikt. Har inte tagit något vätskedrivande. Kombinerar det med Beta-alanin om det nu kan påverka resultatet något.

Fairing
2007-09-19, 07:35
Fairing: Är det ett måste att gå upp i vikt vid intag av Kreatin Monohydrat för att det ska ge någon effekt?
Är nämligen färdig med min uppladdningsfas med ert Kreatin och har inte ökat särskilt mycket, om något, i vikt. Har inte tagit något vätskedrivande. Kombinerar det med Beta-alanin om det nu kan påverka resultatet något.

Vissa går inte upp något i vikt medan andra går upp många kg av monohydrat. Beta Alanin bör inte påverka vikten.

Rent monohydrat måste jag personligen kombinera med kolhydrater & ALA för att få en bra effekt

Hur tycker du själv att det har funkat ? Det är säkerligen du själv som har svaret om det har gett någon effekt på träningen:D

gibfel
2007-09-19, 07:42
Vissa går inte upp något i vikt medan andra går upp många kg av monohydrat. Beta Alanin bör inte påverka vikten.

Rent monohydrat måste jag personligen kombinera med kolhydrater & ALA för att få en bra effekt

Hur tycker du själv att det har funkat ? Det är säkerligen du själv som har svaret om det har gett någon effekt på träningen:D

Jo förvisso:D Jag tror det fungerar bra men jag har bara tagit det i 5 dagar än så länge så jag är inte säker. Som tur väl är för jag träningsdagbok så vi får väl som om jag slåt några PB:n.
En sak som jag har märkt skillnad av är dock mjölksyretåligheten har blivit bättre så att jag orkar arbeta hårdare men det kan väl lika gärna enbart vara beta-alaninets förtjänst:confused: Jag vet inte riktigt hur jag ska känna kreatinets effekt eftersom det ska ge "ökad styrka" och viktökning. Får nog vänta och se.
För övrigt tar jag alltid kreatinet med kolhydrater för bättre transportering.

Fairing
2007-09-19, 07:46
Jo förvisso:D Jag tror det fungerar bra men jag har bara tagit det i 5 dagar än så länge så jag är inte säker. Som tur väl är för jag träningsdagbok så vi får väl som om jag slåt några PB:n.
En sak som jag har märkt skillnad av är dock mjölksyretåligheten har blivit bättre så att jag orkar arbeta hårdare men det kan väl lika gärna enbart vara beta-alaninets förtjänst:confused: Jag vet inte riktigt hur jag ska känna kreatinets effekt eftersom det ska ge "ökad styrka" och viktökning. Får nog vänta och se.
För övrigt tar jag alltid kreatinet med kolhydrater för bättre transportering.

Kom tillbaka och berätta när du har testat 1 månad. Bättre mjölksyretålighet kan vara både produkternas förtjänst*flex* Många hockeyspelare upplever att dom blir mer explosiva av kreatinet

gibfel
2007-09-19, 07:49
Kom tillbaka och berätta när du har testat 1 månad. Bättre mjölksyretålighet kan vara både produkternas förtjänst*flex* Många hockeyspelare upplever att dom blir mer explosiva av kreatinet


Det kan jag faktiskt också intyga från förra träningen:Virro Mer mjölksyretålig och lite mer tryck på skridskorna när jag trampade i accelerationerna.
Ska göra en utvärdering och kolla min träningsdagbook om en månad som du säger;)