handdator

Visa fullständig version : Bf% vägning


KaptenKnäsvag
2007-09-13, 20:22
Jag vägde mig idag på en våg som räknar ut procentuellt vad man har för andelar muskler och fett på sin kropp. Syftet med denna tråd är två saker.

1. Jag vill veta hur en sådanhär våg fungerar rent tekniskt. Laser? Elektricitet? Gamma strålning?

2. Vad har ni för andelar fett och muskler (kg och %) ?

Börjar själv:

Vikt: 100 kg
Ålder: 19 år.
Kroppsfett: 24 kg (24 %)
Muskler: 47 kg (47 %)

;)

Morty
2007-09-13, 20:25
Det fungerar med en mycket svag ström. Impedans eller nåt kallas det.
Jag då...
Vikt, 76, eller nåt... Min våg är trasig, och dne på gymmet
Längd 172
ålder, 1 månad till sen 17
BF: 18% nu kanske när jag har bulkat några kilon :o
Muskler, ingen aning, would be nice to see...

Handcuff
2007-09-13, 20:40
Dessa vågar är inga höjdare...ordentlig felmarginal och kan visa helt olika från gång till gång beroende på mängd vätska osv.

Arnoldski
2007-09-13, 20:56
Man skickar mycket riktigt en svag växelström genom kroppen och mäter sedan den resulterande spänningen.

Impedansen (Z) fås som kvoten mellan dessa, fast folk i branschen pratar oftare om konduktans som är Z inverterat (=1/Z).

Genom att titta på beloppet av impedansen och den resulterande fasvinkeln kan man utefter diverse tabeller upskatta kroppssammansättningen.
Principen är den att fett, blod, muskler, skelett etc har olika god konduktivitet, tex leder fett ström betydligt sämre än både vatten och muskler, medans blod leder väldigt bra. I bra system mäter man dessutom vid olika frekvenser på exitationsströmmen och då kan man studera vilken typ av celler man mäter på genom att se hur den imaginära delen av konduktansen förhåller sig till den reella.

Generellt sett kan man säga att en våg man bara står på har låg noggrannhet medans en våg som även har handtag ökar träffsäkerheten markant och med riktiga professionella system kan man få ned felet till några enstaka procent.
Claes Ohlsson modellen är värdelös om man vill mäta en förändring på tex 5% då det äts upp av onoggrannheten.

Det är dock fell att säga att det inte funkar, med rätt teknik och kontrollerade omständigheter kan man med impedans även finna hudcancer, mäta karies i tänderna och analysera annan patologisk vävnad, samt mäta hjärtparametrar som slagvolym och hjärtminutvolym samt blodets hastighet i artärerna.

-Men man ska ha klart för sig att två stora glas vatten kan vara tillräckligt för att ställa till det....

PiNG.
2007-09-13, 21:16
73.4kg
31 ung
18.2% (13.3588 kg)
?% muskler

Väger mig på en 500 kronors våg. Stämmer säkert inte exakt men jag väger mig bara på den så jag ser åt vilket håll de går.