handdator

Visa fullständig version : Billiga former av bra fett (omega3 e.t.c.)


Humanist
2007-09-13, 20:19
Hepp.

Har under sommaren tagit för vana att äta en avokado om dagen. Jag föreställer mig att den innehåller nyttigt fett, d.v.s. fleromättat-fett (kanske kan någon av expertisen förtydliga detta för mig?). Nu har dock priset på denna utomordentligt goda vara stigit lite, vilket jag gissar beror på den annalkande hösten (*cry*).

Därav följer min fråga: Om man vill få i sig nyttigt fett och samtidigt äta det i matform, d.v.s. inte några suspekta kapslar, vad bör man då satsa på?

Lax och sådant vet jag. Tyvärr är det i likhet med avokado ganska dyrt. Nötter likaså, även om jag inte gjort någon riktig prisstudie på dem.

Vad använder ni?

Gurrl
2007-09-13, 20:23
Jag brukar ta 1-2 tsk linfröolja tillsammans med mivitotal till frukost. 1 liter linfröolja kostar runt 30 kr i mataffärerna.

Eddie Vedder
2007-09-13, 20:35
Gurrl nämner linfröolja vilket är en bra källa till alfa-linolensyra d.v.s. en form av omega-3 från vegetabilier.

Den bästa omega-3 källan är ju dock fet fisk då denna innehåller fettsyrorna EPA och DHA som tillskrivs den mesta positiva hälsoeffekten av omega-3. Alfa-linolensyra kan omvandlas till EPA och DHA men den omvandlingen är inte särskilt effektiv tyvärr, sämre hos män än hos kvinnor dessutom.
Men strömming och makrill i tomatsås är inte dyrt alls, äter du det ett par gånger i veckan och dessutom kompletterar med linfröolja då och då lär du få i dig tillräckliga mängder omega-3.:thumbup:

Avocado är för övrigt en bra fettkälla som du nämner, dock mest rik på enkelomättat fett. Hög andel enkelomättat fett är ofta mycket bättre än hög andel fleromättat som är väldigt "skört" och känsligt för oxidation. Så även olivolja är t.ex. en toppenfettkälla.

Var absolut inte rädd för mättat fett heller.

Lite lättläst information om fett::)
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14549&epslanguage=SV

Humanist
2007-09-13, 20:48
Tackar för svar!

Gurrl nämner linfröolja vilket är en bra källa till alfa-linolensyra d.v.s. en form av omega-3 från vegetabilier.

Den bästa omega-3 källan är ju dock fet fisk då denna innehåller fettsyrorna EPA och DHA som tillskrivs den mesta positiva hälsoeffekten av omega-3. Alfa-linolensyra kan omvandlas till EPA och DHA men den omvandlingen är inte särskilt effektiv tyvärr, sämre hos män än hos kvinnor dessutom.
Men strömming och makrill i tomatsås är inte dyrt alls, äter du det ett par gånger i veckan och dessutom kompletterar med linfröolja då och då lär du få i dig tillräckliga mängder omega-3.:thumbup:

Makrill! Det är sant, det brukar jag f.ö. ha i skafferiet.


Avocado är för övrigt en bra fettkälla som du nämner, dock mest rik på enkelomättat fett. Hög andel enkelomättat fett är ofta mycket bättre än hög andel fleromättat som är väldigt "skört" och känsligt för oxidation.

Var absolut inte rädd för mättat fett heller.

Oj, känns som jag behöver lite fördjupningskunskaper här. Trodde avokado tillhörde det fleromättade fettet. Nu får det bli lite gymnasie-kemi här, hoppas du inte misstycker till att agera läromästare ;)

Vad ligger i begreppet fleromättad kontra enkelomättad? Hur urskiljer sig dessa i jämförelse med det mättade fettet?

Sen undrar jag lite närmare vilka fysiologiska processer (ur träningsynpunkt) som är fett-beroende? Har för mig att fett kan relateras till produktionen av hormon. Därtill ingår ju fett som en nödvändig beståndsdel i vår kropp, bl.a. i våra fosfolipider.

Eddie Vedder
2007-09-13, 21:12
Vad ligger i begreppet fleromättad kontra enkelomättad? Hur urskiljer sig dessa i jämförelse med det mättade fettet?

Tack så mycket för att du frågar. Jag sitter i detta nu och pluggar just dubbelbindningar, kolväten etc. Tänkte ta en paus från pluggandet och kolla läget på kolo så fick jag chansen att repetera direkt.:D :thumbup:

Hursomhelst innebär det att man i en kolkedja har en dubbelbindning (då två molekyler delar på två elektronpar) mellan kolväten om det är en enkelomättad fettsyra, fleromättat fett innehåller två eller flera dubbelbindningar.

Om kedjan enbart består av enkelbindningar kallas det för mättat kolväte (mättat fett). Ju fler dubbelbindningar desto lägre frys- och kokpunkt så jag skulle tro att det är därför det är lämpligare att steka i matfett med mindre omättat fett som inte är lika "skört"(?).

Nu är det bara att invänta domen från någon kemikunnig och se om jag fattade ett jota av dagens föreläsning.:D

Sen undrar jag lite närmare vilka fysiologiska processer (ur träningsynpunkt) som är fett-beroende? Har för mig att fett kan relateras till produktionen av hormon. Därtill ingår ju fett som en nödvändig beståndsdel i vår kropp, bl.a. i våra fosfolipider.

Ja det påverkar hormonbalansen bl.a. Tränar du mycket uthållighetsträning är ju fettet en stor energikälla också fast i ditt fall kanske det är mest styrketräning.
Men överhuvudtaget är fett livsviktigt som beståndselar i cellmembran, krävs för absorbtion av fettlösliga vitaminer o.s.v. och allt som krävs för en fungerande hälsa överhuvudtaget krävs ju för att träningen skall gå bra.:)

Humanist
2007-09-13, 21:51
Ooh! Gratiskunskaper, jag tackar och bockar! :thumbup:

Tack så mycket för att du frågar. Jag sitter i detta nu och pluggar just dubbelbindningar, kolväten etc. Tänkte ta en paus från pluggandet och kolla läget på kolo så fick jag chansen att repetera direkt.:D :thumbup:

Hursomhelst innebär det att man i en kolkedja har en dubbelbindning (då två molekyler delar på två elektronpar) mellan kolväten om det är en enkelomättad fettsyra, fleromättat fett innehåller två eller flera dubbelbindningar.

Om kedjan enbart består av enkelbindningar kallas det för mättat kolväte (mättat fett). Ju fler dubbelbindningar desto lägre frys- och kokpunkt så jag skulle tro att det är därför det är lämpligare att steka i matfett med mindre omättat fett som inte är lika "skört"(?).

Nu är det bara att invänta domen från någon kemikunnig och se om jag fattade ett jota av dagens föreläsning.:D

Vill minnas utifrån mina mycket begränsade kunskaper i biokemi att ditt resonemang låter bekant.
När dessa fetter omlagras till kroppens energidepåer, återstår då dessa intramolekylära dubbelbindningar? Vill minnas någonstans att just dessa omättade fetter hade en positiv inverkan på exv. åderförkalkning och andra fenomen som härrör från "igentäppta" blodkärl. Isåfall, innebär just elektrontätheten med hänsyn till dubbelbindningen att detta slags fetter är extra benägna att brytas ner (elektroner kan väl i dessa sammanhang "attrahera" andra ämnen att göra s.k. elektrofila attacker)?

Har även fått för mig att resonemanget "vill man bli av med fett måste man äta fett" har vetenskapligt stöd. Bortsett från kroppens homeostatiska funktion (spara på det den inte får), har fett-intag något vidare syfte med hänsyn till fettreduktion i kroppssammansättningen?