Visa fullständig version : 3 mackor vs Jacob
Patrik Cutler
2007-09-13, 19:14
jag har under flera års tid haft följande rutin: slutat jobbet klockan 4, köpt en kyckling a la jacob färdigmat (ris, kycklingbitar, bananer, sås, mm). när den är inhandlad, värmd och uppäten så är klockan halv 6, och jag börjar träna kl 6. då tränar jag med mat i magen, och kosttilskott tex esapro som jag tar innan träning har mycket liten effekt.
nu tänkte jag göra en helomvändning i mitt liv, skaka om tillvaron lite, o byta ut jacoben mot tex 3 limpskivor med smör och skinkost. dels sparar jag pengar, o dels så kan jag äta direkt efter jobbet, så det går nästan 2 timmar tills jag ska träna, o kroppen kan bli tom inför esapro eller liknande, o jag slipper träna med mat i magen.
vad säger ni näringskunniga om detta? förlorar jag mycket näring iom detta bytet? mickromat är väl rätt näringsfattig? tror ni det skiljer mycket kcal? (har inte sparat nån förpackning nu, men kan kolla upp kcal:en i jacoben imorgon)
/PC
Handcuff
2007-09-13, 19:41
Har du inte ätit lagad mat på flera år :confused:
Eddie Vedder
2007-09-13, 19:47
Du gör rätt i att äta mindre efter jobbet och sen mer efter passet istället tycker jag. Kan personligen inte se någon anledning till att äta en stor måltid precis innan du börjar.
Om det nu inte handlar om att helt enkelt få i sig så mycket kcal du orkar oavsett vad klockan är. Men OM du kan fylla ditt kcalbehov genom att föka maten vid t.ex. frukost och/eller lunch, sedan äta något litet efter jobbet, träna och sedan en rejäl middag tror jag det skulle kunna vara en vettig förändring.
Va tror du själv om det alternativet?
Patrik Cutler
2007-09-13, 19:48
Har du inte ätit lagad mat på flera år :confused:
jodå. men inte mellan 16-18 :)
Patrik Cutler
2007-09-13, 19:54
Du gör rätt i att äta mindre efter jobbet och sen mer efter passet istället tycker jag. Kan personligen inte se någon anledning till att äta en stor måltid precis innan du börjar.
Om det nu inte handlar om att helt enkelt få i sig så mycket kcal du orkar oavsett vad klockan är. Men OM du kan fylla ditt kcalbehov genom att föka maten vid t.ex. frukost och/eller lunch, sedan äta något litet efter jobbet, träna och sedan en rejäl middag tror jag det skulle kunna vara en vettig förändring.
Va tror du själv om det alternativet?
föka= never heard of the word. gissar att det är äta. :naughty:
jo, det var nåt sånt jag tänkte mej...måste ju vara bättre på alla sätt och vis? när jag tänker efter har jag haft en jävligt onödig vana. går jag miste om mycket nyttigheter tror du?
Eddie Vedder
2007-09-13, 19:59
föka= never heard of the word. gissar att det är äta. :naughty:
jo, det var nåt sånt jag tänkte mej...måste ju vara bättre på alla sätt och vis? när jag tänker efter har jag haft en jävligt onödig vana. går jag miste om mycket nyttigheter tror du?
Nej föka innebär att jag råkade skriva ett "f" i början när jag enbart skulle skriva "öka".:D Alltså att du skulle ÖKA matintaget vid andra tidpunkter.;)
Onödig och onödig är ju svårt att säga, du förefaller ju vara frisk och må hyfsat bra fysiskt så om det varit dumt eller ej är ju onödigt att spekulera kring.
Att ändra på det kan nog vara klokt dock, både att överhuvudtaget lägga om kostupplägget så du inte går in i gymmet med magen full av mat men även att du skärper dig lite med maten och äter något bättre än micromat. Det är inte näringsmässigt VÄRDELÖST men det är ju heller inget att äta varje dag sådär.
Så det behöver ju inte vara helt svart och vitt, d.v.s. varje dag eller aldrig, men att äta me vanlig mat och överhuvudtaget variera mer lär vara klokt.:thumbup:
Patrik Cutler
2007-09-13, 20:07
mmmmm...jag ska testa detta. jag började faktiskt redan idag :)
känns bra att slippa föka samma mat varje dag, nu kan jag ju faktiskt variera mackor och pålägg lite.
jag har en spännande tid framför mej :D
på återseende!
/PC
Eddie Vedder, låt oss säga att en person äter den största av maten innan träningen, för att efteråt endast äta makrill med mackor och en proteindryck, kommer han då att få en mindre gynsam muskelökning än den andra personen som t.ex. äter lunch, middag och kvällsmål efter träningen?
TS
Eddie Vedder
2007-09-14, 14:21
Beror ju givetvis på kcalbehovet. Makrillsmörgåsar och en proteindrink kan ju räcka gott och väl. Särskilt om man ätit massa innan.
Beroende på kcalmängd kan det ju innebära ett rejält överskott och ett rejält underskott.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.