handdator

Visa fullständig version : Kan man förvänta sig svar direkt via msn?


Slartibartfast
2007-09-13, 18:36
En snubbe som jag träffat några gånger på gymmet har börjat i samma skola som jag just lämnat och nu har snubben en massa frågor. Jag gav honom min msn-adress och sa att han skulle höra av sig nångång så kan vi diskutera det. På gymmet vill jag helst träna, inte diskutera.

Så hör snubben av sig. Och vi chattar lite.

Idag träffar jag snubben då jag är ute och promenerar och han säger att han blev sur för att jag var så reserverad och inte svarade direkt på hans frågor på msn. Jag måsta förklara för honom att jag inte sitter klistrad vid datorn hela tiden. Jag skriver nåt, går kanske och påbörjar matlagningen, skriver nåt igen, diskar undan lite disk. Snubben tycktes förutsätta att när man addar nån på msn, så ska mottagaren sitta och svara på alla meddelanden så snabbt han kan utan dröjsmål.

Har jag helt missuppfattat detta med msn? När jag chattar med mina polare så förväntar jag mig aldrig att det ska komma ett svar på en gång. Ibland kommer svaret direkt. Ibland tar det två timmar. Men jag sitter aldrig aktivt och väntar på ett svar.

Vad är korrekt msn-beteende?

Yankeee
2007-09-13, 18:38
Du har rätt, han är en nötskalle.

Zakath
2007-09-13, 18:40
Han har nog inte använt msn så mycket, men det kan ju underlätta om du ändrar din status till "busy" eller liknande.

skaparn
2007-09-13, 18:40
Har jag helt missuppfattat detta med msn? När jag chattar med mina polare så förväntar jag mig aldrig att det ska komma ett svar på en gång. Ibland kommer svaret direkt. Ibland tar det två timmar. Men jag sitter aldrig aktivt och väntar på ett svar.

Vad är korrekt msn-beteende?

Korrekt MSN-beteende är att man inte lackar ur som han gjorde. Själva tjusningen med asynkron kommunikation är just det effektiva utnyttjandet av tid likt i ett paketdistribuerat system. Man skickar iväg sin åsikt när man har ledigt I/O. Jämfört med det ytterst suboptimala kretskopplade (åtminstone på makronivå) telefonsamtalet där man i stort sett inte kan göra annat än prata och då är även för storsnackare en ganska stor del idle på grund av alla hmm, jaaa men typ och annars då.

Nästan så att telefoni borde förbjudas.

Snafu
2007-09-13, 18:41
Nja alltså, jag tycker det är god kutym att svara tämligen omedelbart. Å andra sidan kan han inte kräva så mycket som i egenskap av ny bekantskap.

Trance
2007-09-13, 18:42
Beror på diskussionen, klart man blir irriterad om man är mitt uppe i något viktigt, t.ex. bestämma tid när man skall förfesta, och den andra tar en halvtimme på sig att svara varje gång. Jag kanske inte har tid att sitta att vänta på ett as skall sega sig till datorn och svara på några enkla frågor utan vill börja äta ostbågar och titta på a clockwork orange för att hetsa upp mig inför utekvällen.

joriice
2007-09-13, 18:44
Han var antagligen mer glad att se dig och talas vid än vad du var med honom...¨

..Eller så är han bara kär i dig och vill inte vara från dig mer än en sekund. :D

coxie
2007-09-13, 18:44
Nja alltså, jag tycker det är god kutym att svara tämligen omedelbart. Å andra sidan kan han inte kräva så mycket som i egenskap av ny bekantskap.

Detta beror nog mycket på hur ens msn-vanor ser ut, man kan ju inte vara tillgänglig hela tiden.

Jag själv är online 24/7 även om jag inte sitter där hela tiden. Alltid folk som drar iväg frågor och skickar grejer som jag sedan svarar på när jag har tid/ork.

JustinCredible
2007-09-13, 18:46
Uhm.. Är ju bara att skriva typ "brb lagar mat.."

Klart man undrar om nån dröjer skitlänge med att svara

mini
2007-09-13, 18:47
Om jag står som online är det för att jag är där. Om jag inte vill eller kan svara brukar jag sätta mig som borta eller upptagen. Jag börjar dock vänja mig vid att bli ignorerad av andra på msn.

kelk
2007-09-13, 18:50
Beror på vad du hade för status online/away! Är man online så bör man ju kunna leverera ett svar ganska omgående. :-)

rolf
2007-09-13, 18:53
När det plingar läser jag alltid vad som står om jag är vid datorn, men det händer ofta att jag prioriterar nåt annat högre så då glömmer jag bort att svara och kan göra det flera minuter/timmar senare. Ibland blir man ju väldigt klistrad vid vissa diskussioner, men överlag svarar man väl då man orkar/har tid.

Slartibartfast
2007-09-13, 18:55
Du har rätt, han är en nötskalle.

Det är faktiskt grym stalkervarning på honom. Han har liksom gjort mig till sin stora förebild. Han är väldigt speedad och går in på saker som jag tycker är ganska personliga med tanke på att vi inte känner varann. Han är säkert harmlös och trevlig, men lite Cable Guy-vibbar får man.

Kan tänka mig att det är ungefär såhär Grub upplever mig. :D

Slartibartfast
2007-09-13, 18:57
Nu har jag ändrat min status till "inte vid datorn".

Men det hjälper ju inte så mycket. Då man en gång svarat så var man ju bevisligen vid datorn. Måste man stanna kvar där då?

kelk
2007-09-13, 18:59
Exakt! Du verkar vara bättre lämpad för mailkonversationer!:-)

Zakath
2007-09-13, 19:00
Nu har jag ändrat min status till "inte vid datorn".

Men det hjälper ju inte så mycket. Då man en gång svarat så var man ju bevisligen vid datorn. Måste man stanna kvar där då?

Tips: Upptagen. :)

Palm
2007-09-13, 19:03
Korrekt MSN-beteende är att man inte lackar ur som han gjorde. Själva tjusningen med asynkron kommunikation är just det effektiva utnyttjandet av tid likt i ett paketdistribuerat system. Man skickar iväg sin åsikt när man har ledigt I/O. Jämfört med det ytterst suboptimala kretskopplade (åtminstone på makronivå) telefonsamtalet där man i stort sett inte kan göra annat än prata och då är även för storsnackare en ganska stor del idle på grund av alla hmm, jaaa men typ och annars då.

Nästan så att telefoni borde förbjudas.

Du skriver så vackert. *cupid*

Gpajpen
2007-09-13, 19:06
blocka/blocka upp

coxie
2007-09-13, 19:06
Då man en gång svarat så var man ju bevisligen vid datorn. Måste man stanna kvar där då?

Känner man för att göra något annat så orkar man ju inte sitta och tjata med folk. Jag kanske är lite udda när det gäller sånt, men känner jag inte för att tex tala i telefon då skiter jag i att svara. Samma sak med MSN, har jag ingen lust att småprata med en ytlig bekant så skiter jag i det.

Riktiga vänner förstår ju när man har annat att göra, då hörs man lite senare eller en annan dag.

Yankeee
2007-09-13, 19:12
Känner man för att göra något annat så orkar man ju inte sitta och tjata med folk. Jag kanske är lite udda när det gäller sånt, men känner jag inte för att tex tala i telefon då skiter jag i att svara. Samma sak med MSN, har jag ingen lust att småprata med en ytlig bekant så skiter jag i det.


Du är en beundransvärd man.

Tigerkotten
2007-09-13, 19:14
Jag stör mig om jag snackar med någon, sen efter ca 10min senare så står det "inte vid datorn" automatiskt hos den personen. Jag visste inte att sådant kunde sättas auto, så jag lackade på en :D Men sen tycker jag det är vett o etikett om man pratar med någon, o man går iväg o gör annat. Att man kan säga det :)

Metal_boy_
2007-09-13, 19:16
Klart som fan inte. Tror folk inte att man gör andra saker samtidigt eller?

Kompisen är sådär när det gäller tjejer och jag har sagt till honom. Han blir svinsur när dom inte svarar och så kollar han på andra sidor om dom är online där och undrar varför dom då inte kan svara honom på msn. Fan folk kan ha annat för sig. Runtom den där lilla delen som personen sitter vid msn och chattar befinner sig ett verkligt liv också. Själv kan han inte slita sig och ställa ifrån det där. Sitter vi och ser en film och käkar så springer han fram och tillbaka som en jojo.

coxie
2007-09-13, 19:22
Du är en beundransvärd man.

Kanske är det sarkams men det skiter jag i.

*cupid*

Yankeee
2007-09-13, 19:27
Kanske är det sarkams men det skiter jag i.

*cupid*

Ingen sarkasm. Fler borde vara som du. Orka grina för att någon inte sitter och diskuterar livsfrågor på msn när denne råkar ha status "online".

coxie
2007-09-13, 19:31
Ingen sarkasm. Fler borde vara som du. Orka grina för att någon inte sitter och diskuterar livsfrågor på msn när denne råkar ha status "online".

Sådant värmer alltid :D

hultman
2007-09-13, 19:33
Precis som Trance skrev så är det irriterande med folk som drar iväg precis när man håller på att bestämma viktiga saker. Men visst, om folk inte svarar så går väl inte mitt liv under direkt. Särskilt inte om det är någon jag inte är riktigt bra polare med :)

Madara
2007-09-13, 19:37
Att personen är mobbad/efterbliven är ju ganska uppenbart men jag förstår inte varför du sitter och söker bekräftelse på det hela när det är så pass självklart? Ibland blir man fan förvånad på nivån vissa håller.

Yankeee
2007-09-13, 19:38
Att personen är mobbad/efterbliven är ju ganska uppenbart men jag förstår inte varför du sitter och söker bekräftelse på det hela när det är så pass självklart? Ibland blir man fan förvånad på nivån vissa håller.

Mitt i prick, eller?

Madara
2007-09-13, 19:44
Mitt i prick, eller?

Oj snabb, antar att man blir det efter Posts: 22,573. :hbang:

Vet inte, var mest ett konstaterande från min sida. Håller du inte med om att det är låg nivå att sitta och söka online bekräftelse så bjuder du väl själv upp till töntarnas julafton? But who knows..

Yankeee
2007-09-13, 19:45
Oj snabb, antar att man blir det efter Posts: 22,573. :hbang:

Vet inte, var mest ett konstaterande från min sida. Håller du inte med om att det är låg nivå att sitta och söka online bekräftelse så bjuder du väl själv upp till töntarnas julafton? But who knows..

Flirtar du med mig?

Metal_boy_
2007-09-13, 19:47
Kan inte släppa det här. Jag gillar verkligen inte när folk är sådär jävla besatta!

Madara
2007-09-13, 19:47
Flirtar du med mig?

Helt klart, märker du inte att jag söker bekräftelse? PM'ar nakenbilder senare.

Slartibartfast
2007-09-13, 19:50
Sjukt bra fysik på killen på Madars avatar! Vem är det?

skaparn
2007-09-13, 19:52
Att personen är mobbad/efterbliven är ju ganska uppenbart men jag förstår inte varför du sitter och söker bekräftelse på det hela när det är så pass självklart? Ibland blir man fan förvånad på nivån vissa håller.

Ah! En ny stjärna (eller så har jag läst jag dåligt på senaste)? Välkommen till kolo.

Yankeee
2007-09-13, 19:54
Helt klart, märker du inte att jag söker bekräftelse? PM'ar nakenbilder senare.

Tack men nej tack. Jag bor i norrland och således föredrar jag släktingar och djur framför andra människor.

Madara
2007-09-13, 19:56
Tack men nej tack. Jag bor i norrland och således föredrar jag släktingar och djur framför andra människor.

Synd, alla har vi våra fnurror på tråden.

XroW
2007-09-13, 19:58
Tack men nej tack. Jag bor i norrland och således föredrar jag släktingar och djur framför andra människor.

+1!!!

Madara
2007-09-13, 20:01
Ah! En ny stjärna (eller så har jag läst jag dåligt på senaste)? Välkommen till kolo.

Ja eller så är det en solar eclipsé som äger rum.

NiXPhoenix
2007-09-13, 20:05
Jag stör mig mest på folk som struntar i att svara på det man skriver, självklart svarar man inte på allt, t ex en videolänk eller nåt på en skämtsida är ju saker som kanske inte kräver så mkt till svar mer än möjligtvis haha eller en smiley.
Men när de genomgående ignorerar saker under konversationen, helst bara pratar om sitt.. Ja man är väl inte alltför bra kompisar även IRL då helt enkelt.

coxie
2007-09-13, 20:09
Jag stör mig mest på folk som struntar i att svara på det man skriver, självklart svarar man inte på allt, t ex en videolänk eller nåt på en skämtsida är ju saker som kanske inte kräver så mkt till svar mer än möjligtvis haha eller en smiley.
Men när de genomgående ignorerar saker under konversationen, helst bara pratar om sitt.. Ja man är väl inte alltför bra kompisar även IRL då helt enkelt.

Det beror väl lite på. Om jag en jag känner väl sitter och försöker prata om något seriöst så brukar jag be honom att ta det IRL. Tycker det känns fel att ta djupa privata saker över något så opersonligt som msn.

Trance
2007-09-13, 20:10
Det beror väl lite på. Om jag en jag känner väl sitter och försöker prata om något seriöst så brukar jag be honom att ta det IRL. Tycker det känns fel att ta djupa privata saker över något så opersonligt som msn.

Ja, helst skall man träffas över en fika och titta varandra djupt i ögonen. Problemet är att ficktjuvar har lätt att komma åt handväskorna när man är distraherad.

Slartibartfast
2007-09-13, 20:15
Men när de genomgående ignorerar saker under konversationen, helst bara pratar om sitt.. Ja man är väl inte alltför bra kompisar även IRL då helt enkelt.

Det är ju förvisso skillnad på att vara borta från datorn på obestämd tid och att ignorera vissa frågor när man sedan svarar.

hultman
2007-09-13, 20:16
Ja, helst skall man träffas över en fika och titta varandra djupt i ögonen. Problemet är att ficktjuvar har lätt att komma åt handväskorna när man är distraherad.

Hahahhahahahah. Zone Capown :D

coxie
2007-09-13, 20:17
Ja, helst skall man träffas över en fika och titta varandra djupt i ögonen. Problemet är att ficktjuvar har lätt att komma åt handväskorna när man är distraherad.

Jo dessa tjyyvar är förbannat irriterande, speciellt när de snor plånboken med den enda kondomen man har.

sleep is the enemy
2007-09-13, 20:19
orka bry sig, om du inte känner honom varför ödsla dit på jubelåsnan om han mest verkar besvärlig... dumpa!

NiXPhoenix
2007-09-13, 20:20
Det beror väl lite på. Om jag en jag känner väl sitter och försöker prata om något seriöst så brukar jag be honom att ta det IRL. Tycker det känns fel att ta djupa privata saker över något så opersonligt som msn.


Jo så kanske det är för en del och i vissa relationer (man kan ha relationer med kompisar också för er som reagerar på ordet ;)) men om man träffas i verkliga livet ytterst sällan då..
Har en polare som ofta undviker att svara när man har en diskussion om nåt och man motbevisar eller övertrumfar honom på nåt sätt. Ja, då blev det inget svar rätt vad det var, väldigt lägligt att han skulle försvinna från datorn då. Sen rätt vad det är skriver han om nåt helt annat.

Aja, man får ta folk för vad de är, just den här killen kan jag knappast bli någon alltför nära vän med, inte mer med det.

mangemani
2007-09-13, 20:20
OM du skrev att du nu lämnade datorn så var det ju helt ok,men om du bara yrade iväg utan att klämma ur dej att du gjorde det,ja då kan jag nog förstå att han blev sur.
tänk om du och jag pratade i tfn tex och jag helt utan varning la ifrån mej luren och går och gör någonting annat medans du tokbabblar på om någonting,skulle inte du bli sur eller börja undra vad det är för fel på mej då?

NiXPhoenix
2007-09-13, 20:22
Det är ju förvisso skillnad på att vara borta från datorn på obestämd tid och att ignorera vissa frågor när man sedan svarar.



Jo, absolut, blev lite sidospår. Självklart går ju många lite till och från datorn under perioder. Men att lämna mitt i en viktig diskussion utan att skriva att man går iväg kan vara lite taskigt.

Självklart definierar jag inte 20 minuters allmänt pratade hit och dit som viktig diskussion, snarare vissa stadier där som skulle kunna vara viktiga.

Slartibartfast
2007-09-13, 20:23
OM du skrev att du nu lämnade datorn så var det ju helt ok,men om du bara yrade iväg utan att klämma ur dej att du gjorde det,ja då kan jag nog förstå att han blev sur.
tänk om du och jag pratade i tfn tex och jag helt utan varning la ifrån mej luren och går och gör någonting annat medans du tokbabblar på om någonting,skulle inte du bli sur eller börja undra vad det är för fel på mej då?

Seriöst? gör du verkligen den jämförelsen?

mangemani
2007-09-13, 20:26
Seriöst? gör du verkligen den jämförelsen?

vad var det du nyss läste?ja,jag gör den jämförelsen.

Slartibartfast
2007-09-13, 20:30
vad var det du nyss läste?ja,jag gör den jämförelsen.

Ok, då är du en av dem.

NiXPhoenix
2007-09-13, 20:30
Seriöst? gör du verkligen den jämförelsen?



Jag tycker det beror på fall till fall, säg att man pratar intensivt och bara har en konversationsruta upp med en kompis och skriver frenetiskt fram och tillbaka, enda andra man gör är att ögna lite slarvigt på några webbsidor.

Då kan det vara ofint att bryta mitt i och bara gå därifrån på obestämd tid. Ringer telefon eller dörren så ringer den, men då är det trevligt om man ursäktar sig när man kommer tillbaka. Vissa är tom så snabba att de kan skriva det innan.
"brb", "telefon ringer" "kommer snart" osv


Ett annat fall där man har skickat 15 meddelanden fram och tillbaka under 20 minuter, ja då kanske det inte är så konstigt om ett svar dröjer ibland. Det brukar det göra redan under de där 20 minutrarna.

mangemani
2007-09-13, 20:32
Ok, då är du en av dem.


detsamma

Slartibartfast
2007-09-13, 20:37
detsamma

Nej, jag är ju en av de andra.i så fall.

Som du säkert sett i denhär tråden så finns det såna som snubben idag, som anser att man kan avbryta en msn-diskussion lika litet som man kan avbryta ett telefonsamtal. Du är en av dem.

Jag å andra sidan anser att ett telefonsamtal är en fullständigt annan sak och kan inte på något vis jämställas med en msn-konversation som jag mera ser som en konversation på ett diskussionsforum. Man svarar då man har lämpligt. jag är en av dessa. De andra i förhållade till dem.

Ignatius72
2007-09-13, 20:39
Orka sitta och ändra om man är online eller busy. Vi med en släng ADHD sitter inte så länge framför datorn, måste koka ägg, kolla kylskåpet, brevlådan, mailen, göra armhävningar, läsa tidningen-ibland så händer det att jag jobbar också.
Oftast så kör jag "visa som offline" så tar man bara kontakt med sådna man pallar med just den dagen.
OT: Killen är naturligtvis ett freak.

Lellan
2007-09-13, 22:49
Har en seg burk med gamla program och noll dataintresse. Således uppfukkad msn. Så på min står det "ser bara om du skriver om jag tittar på skärmen just då"

(alltså, jag ser vilka som är online, men inte ifall någon skriver. Jo, tittar jag på skärmen å det hoppar upp en ruta nere till höger ser jag det första personen skriver i realtid). För att se om någon skrivit klickar jag på den, men kortfattat så; I got teh POWAAAHH!! *rolleyes*

(alt "msn:a inte mig, jag msn:ar dig" :cool: )

Förresten så kan jag dra ibland utan förvarning, men det är uteslutande om sonen spyr i sängen (sjuk nu) el liknande. Sånt får folk tåla.

GolvMupp
2007-09-13, 23:05
Dagens I-landsproblem.

Cerberus
2007-09-13, 23:17
beror på situationen, ibland är det störande om någon som är online eller busy DYGNET runt varenda dag på msn men svarar typ 2-3 ggr i veckan på det man skriver. Jag menar va e poängen att va där på msn om man ändå inte har lust att chatta? Få bekräftelse att folk vill prata med en?

Själv tar jag för vana så ofta ja kommer ihåg att stänga av msn när jag vill göra annat(träna, kolla på family guy etc). Är jag "online" på msn och inte svarar så är det antagligen för jag glömt stänga av msn eller svimmat i soffan.

De mest störande är dom som e "online" dygnet runt men ändå ALDRIG svarar på det man skriver, blockar såna pers, inte för att de skulle märka det utan mer för min egen skull.


tycker det kan va ok om de försvinner för att göra något en stund under diskussion, alltså att de säger att de ska göra något, det som e störande när de huff puff bara försvinner från diskussionen o svarar 5 timmar senare.

Muskelbyggaren
2007-09-14, 00:42
Det där med olika status som upptagen och inte vid datorn funkar inte. Det blir ett himla fipplande hit och dit, och jag har väl ingen allmän redovisningsplikt över mina göromål. Jag står alltid som Inte vid datorn för enkelhetens skull.

Sen håller jag med coxie. Nya kommunikationsmedel får man skapa nya etikettregler för. Ständig tillgänglighet är inte vettigt och då man får se till att välja själv när man vill svara eller inte för att behålla sin psykiska hälsa, samt respektera att andra gör det.

Frida.B
2007-09-14, 00:55
Jag har upplevt vissa gånger då människor har skrivit..- Hallåååååå e du där! eller - Varför svarar du inte? När det kanke bara gått fem minuter sen de skrev något och man inte svarat. Jag har alltid undrat hur de människorna tänker

Doctor Snuggles
2007-09-14, 02:54
Jag har istället börjat prata i telefon som på IM:s. Gör långa pauser och lägger ifrån telefonen för att göra annat, för att sen märka att personen har lagt på luren. Då lämnar jag ett meddelande med en länk till nåt roligt på youtube. Sen när personen ringer upp mig för att fråga vad fan jag håller på med, så lyfter jag luren men svarar inte på 5-10 minuter, för att jag läser en intressant recension om nya ipodden. T.ex.
Undrar varför folk inte ringer mig längre?

Flygplan
2007-09-14, 04:10
Jag tycker att det hela ar ganska enkelt.

"Online" - man sitter vid datorn och kan svara.
"Inte vid datorn" - Ja.

Tva knapptryck ivag for att undvika missforstand.

Yes
2007-09-14, 06:12
Själv har jag hittat en bra lösning på alla dylika problem. Jag har inte MSN.

Yucko
2007-09-14, 06:24
Själv har jag hittat en bra lösning på alla dylika problem. Jag har inte MSN.

Läs: jag har inga vänner.

Yes
2007-09-14, 06:45
Läs: jag har inga vänner.
Fel. Jag har faktiskt en handfull goda vänner.

Yucko
2007-09-14, 06:51
Fel. Jag har faktiskt en handfull goda vänner.

Dela med dig? :(

skaparn
2007-09-14, 07:11
Fel. Jag har faktiskt en handfull goda vänner.

Men ni kör ICQ allihop. Och vägrar använda Google utan hävdar att Webcrawler är mycket bättre.

gibfel
2007-09-14, 07:21
Jag tycker att om man sitter som "Online" status på MSN och skriver med folk så kan det bli riktigt irriterande om någon tar 5-10min på sig att svara varje gång.
Det vanligaste är väl att man skriver om man går iväg och gör något. "BB in 10min" räcker liksom.
Om man däremot har status som "Upptagen" osv kan man ju inte vänta sig att få svar hela tiden.

Slartibartfast
2007-09-14, 08:08
Jag har upplevt vissa gånger då människor har skrivit..- Hallåååååå e du där! eller - Varför svarar du inte? När det kanke bara gått fem minuter sen de skrev något och man inte svarat. Jag har alltid undrat hur de människorna tänker

+1 Det är riktigt irriteraden. Har lust att inte svara alls när det händer. Det har iofs bara hänt med denhär aktuella snubben.

skaparn
2007-09-14, 08:18
Jag har upplevt vissa gånger då människor har skrivit..- Hallåååååå e du där! eller - Varför svarar du inte? När det kanke bara gått fem minuter sen de skrev något och man inte svarat. Jag har alltid undrat hur de människorna tänker

Jag har också undrat. I några sekunder innan jag bestämmer mig för att de placeras i den imaginära kategori människor på min MSN-lista som i fortsättningen ska hård-iggas.

gibfel
2007-09-14, 08:27
+1 Det är riktigt irriteraden. Har lust att inte svara alls när det händer. Det har iofs bara hänt med denhär aktuella snubben.


Men tycker du det är fel om dom skickar en vibb efter typ 10min när du inte har svarat men ändå sitter som "Online"?
Jag förstår inte folk som spammar med "hålla!" hela tiden efter någon minut heller men om någon skickar en vibb för att dom kanske har brottom och måste logga ut och behöver ett snabbt svar har jag inget emot.

Yankeee
2007-09-14, 08:30
Men tycker du det är fel om dom skickar en vibb efter typ 10min när du inte har svarat men ändå sitter som "Online"?
Jag förstår inte folk som spammar med "hålla!" hela tiden efter någon minut heller men om någon skickar en vibb för att dom kanske har brottom och måste logga ut och behöver ett snabbt svar har jag inget emot.

Ring då för fan om du har så jävla bråttom.

olle lindblad
2007-09-14, 08:33
Det finns uppenbarligen de som tycker att Msn är någon slags textat telefonsamtal där man hela tiden måste interagera för att bekräfta varandra.
Hur man kan tycka att det är likvärdigt med att träffas eller ta det via telefon övergår mitt förstånd.
Det värsta exemplet jag hittills hört talas om var en kompis som fick löneförhandla via Msn för att chefen inte ville ta det öga mot öga. På kontoret satt de två rum från varandra. Observera att detta gällde allt, det var inte bara någon märklig förhandlingstaktik.*screwy*

Själv sällar mig till de som inte alltid svarar via Msn eller telefon. Kommunikationshjälpmedel skall vara just hjälpmedel, inget annat.

gibfel
2007-09-14, 08:39
Ring då för fan om du har så jävla bråttom.


Om läget är sådant att du inte har telefon att tillgå. Typ i skolan. Eller att du inte hinner ringa för att du har just brottom och kanske ska ta mopeden till träningen.

När jag väl är som online så sitter vid datorn och surfar samtidigt som jag skriver. När jag sitter vid datorn och gör typ skolarbete och inte har tid att svara hela tiden har jag "upptagen" som status osv. Gör det enklare för både mig och dom som skriver.

I vanliga fall sitter jag alltid som "Visa Offline" och går bara online när jag vill snacka med folk.

skaparn
2007-09-14, 08:42
Självklart använder man messpatch för att stänga av allt sådant som vibbar, emoticons och annat A/V-skit som förlunigar min dator.

Yankeee
2007-09-14, 08:46
Om läget är sådant att du inte har telefon att tillgå. Typ i skolan. Eller att du inte hinner ringa för att du har just brottom och kanske ska ta mopeden till träningen.

När jag väl är som online så sitter vid datorn och surfar samtidigt som jag skriver. När jag sitter vid datorn och gör typ skolarbete och inte har tid att svara hela tiden har jag "upptagen" som status osv. Gör det enklare för både mig och dom som skriver.

I vanliga fall sitter jag alltid som "Visa Offline" och går bara online när jag vill snacka med folk.

Du hinner inte ringa men du hinner sitta kvar vid datorn och skriva på msn?

Credtis: 0

Insert coin.

Piranha
2007-09-14, 09:12
En snubbe som jag träffat några gånger på gymmet har börjat i samma skola som jag just lämnat och nu har snubben en massa frågor. Jag gav honom min msn-adress och sa att han skulle höra av sig nångång så kan vi diskutera det. På gymmet vill jag helst träna, inte diskutera.

Så hör snubben av sig. Och vi chattar lite.

Idag träffar jag snubben då jag är ute och promenerar och han säger att han blev sur för att jag var så reserverad och inte svarade direkt på hans frågor på msn. Jag måsta förklara för honom att jag inte sitter klistrad vid datorn hela tiden. Jag skriver nåt, går kanske och påbörjar matlagningen, skriver nåt igen, diskar undan lite disk. Snubben tycktes förutsätta att när man addar nån på msn, så ska mottagaren sitta och svara på alla meddelanden så snabbt han kan utan dröjsmål.

Har jag helt missuppfattat detta med msn? När jag chattar med mina polare så förväntar jag mig aldrig att det ska komma ett svar på en gång. Ibland kommer svaret direkt. Ibland tar det två timmar. Men jag sitter aldrig aktivt och väntar på ett svar.

Vad är korrekt msn-beteende?

Det heter ju MSN messenger och inte CHAT.

Jag blir galet irriterad på folk som kräver uppmärksamhet på en gång, det blir block rätt snabbt på sådana.

Yes
2007-09-14, 11:09
Dela med dig? :(

Men ni kör ICQ allihop. Och vägrar använda Google utan hävdar att Webcrawler är mycket bättre.
Nej, de andra har faktiskt MSN. Jag har mail.

Yes
2007-09-14, 11:11
Dela med dig? :(
Okej, har kanske en jag kan dela med mig av. Han tycker om att kramas rätt hårdhänt. Stark som en liten pitbull är han också, även om han sällan bits särskilt hårt. Rätt trevlig när man väl lärt sig ta sig ur hans kärleksfulla angrepp.

Men ni kör ICQ allihop. Och vägrar använda Google utan hävdar att Webcrawler är mycket bättre.
Nej, de andra har faktiskt MSN. Jag har mail.

Baan
2007-09-14, 11:39
Är det bara jag som fortfarande skriver brev?!!!!?!?!?

Whistler
2007-09-14, 12:30
Online: Svar ska komma tämligen omedelbart.
Upptagen: Var glad om du får svar, men bli inte ledsen om du inte får det, jag är ju faktiskt upptagen.
Inte vid datorn: Jag springer fram och tillbaka och räknas inte som aktiv, alternativt vill undvika allt och alla, får du svar är det på mina villkor.
Offline: You are the chosen one...

NiXPhoenix
2007-09-14, 12:37
...
Det värsta exemplet jag hittills hört talas om var en kompis som fick löneförhandla via Msn för att chefen inte ville ta det öga mot öga. På kontoret satt de två rum från varandra. Observera att detta gällde allt, det var inte bara någon märklig förhandlingstaktik.*screwy*

...


:laugh: :laugh:
Chefen verkar inte varit någon alltför stor fan av mänsklig kontakt.


Men ni kör ICQ allihop. Och vägrar använda Google utan hävdar att Webcrawler är mycket bättre.


ICQ är den sanna vägen, synd att inte fler använder det.
Skulle vilja se fler blommor i vänsterkanten vid användernamnen. ;)
Piranha och Baan och jag verkar vara de enda i den här tråden som har ICQ, iaf bara vi som skyltar med det.

Pellefant
2007-09-14, 12:43
Det värsta exemplet jag hittills hört talas om var en kompis som fick löneförhandla via Msn för att chefen inte ville ta det öga mot öga. På kontoret satt de två rum från varandra. Observera att detta gällde allt, det var inte bara någon märklig förhandlingstaktik.*screwy*

Jag har läst om ett steg värre, en tjej som blev avskedad av sin chef via MSN för några år sedan. (tror dock inte de var på samma plats vid tillfället, men är osäker på det) Något dataföretag i Stockholm vill jag minnas. Läste om det i några tidningar.

gibfel
2007-09-14, 13:31
Du hinner inte ringa men du hinner sitta kvar vid datorn och skriva på msn?

Credtis: 0

Insert coin.


Sen finns det ju folk som är snabbare på att skriva än du uppenbarligen är.
Självklart tar det längre tid att gå och hämta telefonen. Slå in nummret. Vänta tills någon svarar och fråga än att bara skicka iväg ett meddelande på 2sek.
När jag behöver snabba svar av mina polare när jag sitter vid datorn skriver jag alltid, och får svar inom några sekunder så länge deras status är som "Online". Hur enkelt som helst.

Ryska_raketen
2007-09-14, 13:39
tänker ingen på barnen? :(

Yankeee
2007-09-14, 13:45
Sen finns det ju folk som är snabbare på att skriva än du uppenbarligen är.
Självklart tar det längre tid att gå och hämta telefonen. Slå in nummret. Vänta tills någon svarar och fråga än att bara skicka iväg ett meddelande på 2sek.
När jag behöver snabba svar av mina polare när jag sitter vid datorn skriver jag alltid, och får svar inom några sekunder så länge deras status är som "Online". Hur enkelt som helst.

Sen finns det folk som självklart ringer medans de färdas när de inte har tid att sitta och vänta på att någon ska svara. Hur enkelt som helst, men uppenbarligen inte för alla.

Drfg
2007-09-14, 13:48
Sen finns det folk som självklart ringer medans de färdas när de inte har tid att sitta och vänta på att någon ska svara. Hur enkelt som helst, men uppenbarligen inte för alla.

Till skillnad från att ändra status på msn??

jwzrd
2007-09-14, 13:49
Till skillnad från att ändra status på msn??

Ändrar du MSN-status när du går för att klämma en?

Yankeee
2007-09-14, 13:53
Till skillnad från att ändra status på msn??

Läs om, förstå rätt.

Drfg
2007-09-14, 14:18
Läs om, förstå rätt.

När man inte har tid att vänta på att någon ska svara brukar de sällan röra sig om sekunder.. Och är det hur enkelt som helst att ringa när man har bråttom borde det väl ändå vara lika enkelt att ändra status på sin msn om man inte är närvarande?

Yankeee
2007-09-14, 14:22
När man inte har tid att vänta på att någon ska svara brukar de sällan röra sig om sekunder.. Och är det hur enkelt som helst att ringa när man har bråttom borde det väl ändå vara lika enkelt att ändra status på sin msn om man inte är närvarande?

Men på vilket sätt har sakerna med varandra att göra? Enkelheten har liksom inget med saken att göra.

HomerJSimpson
2007-09-14, 14:25
Du har inget som helst ansvar att sitta och uggla framför datorn och vänta på meddelanden. Om folk har något viktigt att säga och du inte är vid datorn kan de ringa dig istället eller nått.

Piranha
2007-09-14, 14:28
Men på vilket sätt har sakerna med varandra att göra? Enkelheten har liksom inget med saken att göra.

Varför är färgen blå just blå och hur känner du för den?

Yankeee
2007-09-14, 14:30
Varför är färgen blå just blå och hur känner du för den?

Blå är blå för att gud skapade färgen så och jag älskar blått lika mycket som allt annat herren har skapat.

Drfg
2007-09-14, 14:32
Men på vilket sätt har sakerna med varandra att göra? Enkelheten har liksom inget med saken att göra.

Jo det har det. Man ringer någon om man har bråttom att få svar, hur enkelt som helst. Man ändrar status på msn om man inte är närvarande, hur enkelt som helst.

Yankeee
2007-09-14, 14:34
Jo det har det. Man ringer någon om man har bråttom att få svar, hur enkelt som helst. Man ändrar status på msn om man inte är närvarande, hur enkelt som helst.

Men haha, sluta nu.

coxie
2007-09-14, 14:51
I-landsproblem som dessa får mig att vilja köra en rostig högaffel i ögat på något.

7 sidor som diskuterar msn-tags :D

kelk
2007-09-14, 14:55
OCH NI HAR ALLA FEL!!!!! Förutom Whistler :/

Online: Svar ska komma tämligen omedelbart.
Upptagen: Var glad om du får svar, men bli inte ledsen om du inte får det, jag är ju faktiskt upptagen.
Inte vid datorn: Jag springer fram och tillbaka och räknas inte som aktiv, alternativt vill undvika allt och alla, får du svar är det på mina villkor.
Offline: You are the chosen one...

UPPFATTAT?

skaparn
2007-09-14, 16:37
I-landsproblem som dessa får mig att vilja köra en rostig högaffel i ögat på något.

7 sidor som diskuterar msn-tags :D

Visst är Sverige ett i-land?

L-Sami
2007-09-14, 17:20
Man kan berätta för den man chattar med att man går bort från datorn när man väl gör det. Efter det tycker jag inte att man ska förvänta sig att få svar på frågor.