handdator

Visa fullständig version : Datorn luktar illa från aggregatet


champion
2007-09-13, 17:50
Det är så att mitt aggregat på datorn började lukta idag så jag slog av den och trodde det var damm som brändes där inne. så jag köpte luft i sprayburk så jag blåste rent datorn. så rent jag kunde på aggregatet.
Men den luktar ändå as. Luktar ungefär som bränd elektron eller bränd kretskrort.
Fläktarna snurrar. ringde support dom sa använd dammsugare så jag tog lite och blåste slut på en hel burk med luft. Men ändå luktar den as.
Support säger att det är damm.
Har gått till butiken och dom säger damm men ja tror inte det är damm. Rädd att det ska börja brinna :(
Vad kan det vara som luktar så starkt?
Är det aggregatet som börjar paja?
Nån som vet vad som är fel??
Ja det är från aggregatet det luktar för jag har kollat det.
Datorn är 5månader gammal.

Handcuff
2007-09-13, 18:16
Kan vara en cd som brinner ..om du har en brännare. annars vet jag ej :confused:

champion
2007-09-13, 18:28
inga skivor i burken heller.

Baan
2007-09-13, 18:43
Något som dött där inne då :D ?

champion
2007-09-13, 18:48
Något som dött där inne då :D ?


Inget mord i datorn heller.

Liten Men Fet
2007-09-13, 18:53
Det kan vara en kondensator som brunnit, det brukar lukta lite illa. Det är inte säkert att det märks på driften. Datorn kan bli ostabil pga att nätagget strukar.

champion
2007-09-13, 18:57
Det kan vara en kondensator som brunnit, det brukar lukta lite illa. Det är inte säkert att det märks på driften. Datorn kan bli ostabil pga att nätagget strukar.


Om man skickar in datorn och dom letar efter fel. Kan dom se om kondensatorn brunnit??
nu är det ca9h sen lukten kom. testade nyligen att slå på datorn och lukten kommer och fyller upp hela rummet.
Kan det vara kondensatorn?

Liten Men Fet
2007-09-13, 19:07
Om man skickar in datorn och dom letar efter fel. Kan dom se om kondensatorn brunnit??
nu är det ca9h sen lukten kom. testade nyligen att slå på datorn och lukten kommer och fyller upp hela rummet.
Kan det vara kondensatorn?

Det är mycket smidigare snabbare och billigare om du drar ur kontakten på datorn, låter den stå ett dygn så det inte är någon laddning kvar i kondensatorerna sen skruvar du loss nätagget och öppnar det och inspekterar komponenterna. Har en kondensator brunnit så det luktar äckel så kommer innehållet att ha tagit sig ut, den har alltså spruckit och ser allmänt jävlig ut. Kondensatorerna ser ut som små läskburkar från 5 mm till 2 cm typ.
Att lämna in den för kontroll kostar ju säkert mer än att köpa ett nytt nätaggregat.

NiXPhoenix
2007-09-13, 19:38
Du såg inget annat konstigt när du var inne i datorn?

Gör som Liten Men Fet säger, ta ut nätagget och öppna upp det imorrn.

Mental
2007-09-13, 20:39
Du såg inget annat konstigt när du var inne i datorn?

Gör som Liten Men Fet säger, ta ut nätagget och öppna upp det imorrn.

Eller så ger du fan i det, det är rätt mycket kräm kvar även i avstängda agg, och pillar man på fel sak där inne så smäller det ganska bra, och dessutom sabbar du ev garanti på nätagget då du skruvar bort plomberingen,

panzerpig
2007-09-13, 22:23
köp ett nytt (eller om du har garanti, kräv ett?) strömaggregat verkar vara det som går sönder oftast i många datorer, oftast är det damm som "Kortsluter" eller helt stannar fläkten så att överhettning inträffar.
jag jag har nog köpt tre aggregat på två moderkort/minnen/grafikkort (allmänna uppgraderingar)

Stoltz
2007-09-13, 22:26
Damm kan verkligen lukta faan inne i en dator, så bli inte alls förvånad om det är det. Trodde fan att min dator hade lagt en ölskit när jag kom hem från skolan efter en semester, startade datorn och det stank tallbar och gödsel i hela rummet. Undrar fortfarande hur det gick till.

hahavaffan
2007-09-13, 22:27
Köp ett nytt. 600 spänn är bättre än mödan av att behöva vänta på att slöa jävlar ska hitta ett fel, och ersätta sig. Plus postens otroligt långsamma hantering. Jag hade köpt ett nytt.

Liten Men Fet
2007-09-13, 22:30
Eller så ger du fan i det, det är rätt mycket kräm kvar även i avstängda agg, och pillar man på fel sak där inne så smäller det ganska bra, och dessutom sabbar du ev garanti på nätagget då du skruvar bort plomberingen,

Det är därför han ska vänta...
Har garanti så är det ju en ide att använda den förstås.

Bönne
2007-09-13, 22:44
Eller så ger du fan i det, det är rätt mycket kräm kvar även i avstängda agg, och pillar man på fel sak där inne så smäller det ganska bra, och dessutom sabbar du ev garanti på nätagget då du skruvar bort plomberingen,Använder man sunt förnuft, så är det ingen fara att öppna ett nätaggregat och kolla runt efter en trasig kondensator (oftast så är den uppsvälld eller så har locket lossnat), så ganska lätt att urskilja från de andra.

Man behöver inte kolla med fingrarna.

champion
2007-09-14, 09:48
Nu har jag låtit datorn varit hela natten och det luktar as än när jag slår på den.
Jag har garanti på burken i 3år.
får väl kolla om den är nått i aggregatet.
men garantin ryker om jag råkar ha sönder aggregatet??

hbgandy
2007-09-14, 10:59
Har bränt flera agg dom luktar apröv innan de smäller byta agget innan det smäller för det kan ta en massa komponenter med sig

physique
2007-09-14, 11:05
Att datorn luktar skit är inte "working as intended" så lättast är såklart att ta hela burken till supporten och be dem fixa det. Är hela datorpaketet köpt på internetbutik och du inte orkar vänta så hade det varit bra om du kunde låna en polares nätagg och testa. Försvinner lukten är det uppenbart nätaggets fel och du kan be om ett nytt där du köpt datorn.

Baan
2007-09-14, 11:25
Eller så ger du fan i det, det är rätt mycket kräm kvar även i avstängda agg, och pillar man på fel sak där inne så smäller det ganska bra, och dessutom sabbar du ev garanti på nätagget då du skruvar bort plomberingen,

Jo, en förutsättning är att man tar bort strömkällan när man pillar..

NiXPhoenix
2007-09-14, 12:11
Nu har jag låtit datorn varit hela natten och det luktar as än när jag slår på den.
Jag har garanti på burken i 3år.
får väl kolla om den är nått i aggregatet.
men garantin ryker om jag råkar ha sönder aggregatet??



Ibland kan det sitta en klisterlapp över de olika delarna på agget som man måste riva sönder när man skruvar upp det, men vad jag vet så brukar inte klisterlappen sitta så. Inte på de agg jag haft iaf.

Garantin för nätagget är antagligen förverkad om man kan se att du öppnat det ja. Men det spelar ingen roll egentligen, sen kommer du inte ha sönder nåt för du ska bara titta.

Vår idé var nog inte att du skulle låta datorn stå av och sen sätta på den igen, utan snarare att låta den vara av 12-24h för att all ström ska laddas ur nätagget så att du sen kan öppna det utan minsta risk. :)

Liten Men Fet
2007-09-14, 12:57
Nu har jag låtit datorn varit hela natten och det luktar as än när jag slår på den.
Jag har garanti på burken i 3år.
får väl kolla om den är nått i aggregatet.
men garantin ryker om jag råkar ha sönder aggregatet??

Har du garanti på den och den är köpt så du kan gå till affären så kan du ju knalla ner och visa upp fenomenet.

champion
2007-09-14, 20:44
Gick ner till butiken och visade upp datorn. Killen var inte så smart han tryckte in en skruvmejsel in i aggregatet så det small och började ryka så kunde ej datorn slås på igen.

Så nu är skiten iväg skickad och får vänta 3v på en ny

Jag har 2½år kvar på garantin.

Får se hur det går med datorn. Tänker då aldrig mer köpa dator där igen.

Bönne
2007-09-14, 20:58
Haha, vad försökte han åstakomma, skulle han rensa bort damm från fläkten eller?

Hahaha, ja jävlar vad jag hade skrattat ifall jag varit på plats.

NiXPhoenix
2007-09-14, 22:23
Gick ner till butiken och visade upp datorn. Killen var inte så smart han tryckte in en skruvmejsel in i aggregatet så det small och började ryka så kunde ej datorn slås på igen.

Så nu är skiten iväg skickad och får vänta 3v på en ny

Jag har 2½år kvar på garantin.

Får se hur det går med datorn. Tänker då aldrig mer köpa dator där igen.


:laugh: :laugh:

Han stoppade alltså in när det var igång, avsikten var att stoppa fläkten eller?
Sanslöst, okej om man inte vet så mkt om datorer och gör så, men killen jobbade ju där!?

rememberence
2007-09-14, 22:37
Jo, en förutsättning är att man tar bort strömkällan när man pillar..

Du vet att en kondensator är gjord för att lagra ström?

Piranha
2007-09-14, 22:41
Jag rekomenderar inte att du öppnar nätagregatet på maskinen för då bryter du samtidigt garantin.

Ring till tillverkaren och säg det nätagtgregat är paj och säg du vill ha det utbytt, dem kommer själva känna det, det kommer räcka.

champion
2007-09-15, 11:58
:laugh: :laugh:

Han stoppade alltså in när det var igång, avsikten var att stoppa fläkten eller?
Sanslöst, okej om man inte vet så mkt om datorer och gör så, men killen jobbade ju där!?

Haha, vad försökte han åstakomma, skulle han rensa bort damm från fläkten eller?

Hahaha, ja jävlar vad jag hade skrattat ifall jag varit på plats.

Han skulle stanna fläkten och pilla bort damm. Så sa det pang när han förde in skruvmejseln in i aggregatet. Han jobbar där och han skylde på aggregat fel när det small. Han har aldrig varit med om något liknande.

Jag rekomenderar inte att du öppnar nätagregatet på maskinen för då bryter du samtidigt garantin.

Ring till tillverkaren och säg det nätagtgregat är paj och säg du vill ha det utbytt, dem kommer själva känna det, det kommer räcka.

Jag har skickat in den och ej rört något i den.
Killen i butiken skrev ner på papper att det var han som förde ner skruvmejsel i aggregatet så jag inte får skulden. har kopia på det med.



Så länge jag får tillbaka datorn hel så är jag glad.

panzerpig
2007-09-15, 12:36
vilken sopa :)
angående kondensatorer, följande brukar rekommenderas när man ska meka med gitarrförstärkare:
1. ha stärkaren på, stäng inte av den utan dra ut sladden när den är på.
2. sätt på/stäng av stärkaren några gången när sladden är ur. detta ska tömma kondensatorerna hyffsat (man kan aldrig vara 100% säker..)

sägs funka med TV-apparater, en dator ska man ju inte stänga av på detta sätt, men det borde funka på samma sätt.

Baan
2007-09-15, 14:22
Du vet att en kondensator är gjord för att lagra ström?

Ja, du vet att det går att tömma den på laddning?

Bönne
2007-09-15, 16:36
vilken sopa :)
angående kondensatorer, följande brukar rekommenderas när man ska meka med gitarrförstärkare:
1. ha stärkaren på, stäng inte av den utan dra ut sladden när den är på.
2. sätt på/stäng av stärkaren några gången när sladden är ur. detta ska tömma kondensatorerna hyffsat (man kan aldrig vara 100% säker..)

sägs funka med TV-apparater, en dator ska man ju inte stänga av på detta sätt, men det borde funka på samma sätt.Skulle kunna tänka mig att det är kondensatorerna på likriktaren som kan vara lite farliga, så igenom att slita sladden, så bör man tömma dem.