handdator

Visa fullständig version : Styrkepass för fotbollspelare!


Maaattias
2003-04-15, 17:41
Hej jag vill ha ett bra träningsprogram för fotbollspelare..

Man kan ju inte bli för stor så man tappar snabbheten å så..

kondition ingår....

ska vara 3-4 ggr i veckan..

tacksam för svar! :hbang:

Linnet
2003-04-15, 18:11
Styrketräning gör dig bara sämre.

Maaattias
2003-04-15, 18:12
NEj då man kan ju bygga upp sig en del iaf...

Laan
2003-04-15, 18:48
Idag var ett av Elfsborgs nygammla ganska kända för värv inne på gymmet.. han körde bara lats och bröst! Antagligen de viktigaste fotbollsmusklerna..
:cool:

ne, men allvarligt så borde väl något klassiskt schema med tyngdpunkten på ben vara vettigt.

Survivor
2003-04-15, 19:10
Benträning med relativt höga reps, 10-15. Fast man ska ju träna resten av kroppen också. Benspark kanske kan vara något i det sammanhanget?

Fultjack
2003-04-15, 19:15
kan tänka mig att kan vara likadant som hockey? med tex explosiva övningar , knäböj , frivändningar osv ...

z_bumbi
2003-04-15, 20:22
Vanligt tredagarsprogram första tiden sen mer tonvikt på explosivt utförande, möjligtvis varvat med reps runt 15-25 ibland men antagligen inte så nödvändigt.

Linnet: Varför skulle man bli sämre fotbollspelare om man styrketränar ?

Jon2
2003-04-15, 23:52
knäböj, marklyft vadpressar och träna magen är väll vad man har nytta utav i fotbollen :cool:

Filthy
2003-04-16, 01:31
Benspark såklart :D

romeninho
2003-04-16, 01:42
Ett allsvenska lag tränar hos oss, eller tjao dem var i allsvenskas för inte så länge sen. Ointressant vilket fall!

Du bör träna för att utfylla det du inte tränar under vanlig träning, eller för lite.
Du bör stärka hållningen för kroppen och även träna balansen, mycket CNS-tränande så för att få bra koordination.
Sen att vara explosiv och reagera snabbt gör inte saken sämre!

Vad kan du köra på ett gym:
Knäböj
Frivändningar
Crunches / Benlyft
Balans-bräda
(utgår från att du kan övningarna perfekt, men jag tvivlar ;) )

Vilken position spelar du som ? Kan underlätta mig att ge dig mer tips om träning.


mvh r

z_bumbi
2003-04-16, 06:55
romeninho: Inte underligt om det laget har gått neråt i serien :D de har ju missat stora delar av kroppen i styrketräningen om de bara tränade de övningarna.

Varför skulle bara fotbollspelare träna ben/mage eller någon liknande ? De bör väl träna hela kroppen som vilka idrottare som helst.

Linnet
2003-04-16, 07:36
Därför att styrketräning inte visat sig vara positivt för fotbollspelare, ett exempel är Fredrik Sundfors som först blev riktigt bra när han slutade med styrketräningen. Man kan köra styrka, med kroppsvikten, annars tror jag att man endast försämrar sig genom att träna med vikter.

z_bumbi
2003-04-16, 08:00
Linnet: Så man blir en sämre fotbollspelare om man blir snabbare, starkare och motstår skador bättre.. ja det är ju också en teori.
Har du en överblick hur hans träning såg ut ? Har ingen aning om vem personen är nämligen.

Grahn
2003-04-16, 08:06
De torde väl vinna på likande träning som sprinters kör....tung explosiv benträning mao.

Kan deras misshandlade knän behöva...

Åse Columbus
2003-04-16, 08:52
romeninho nämnde en övning som är superviktig för fotbolsspelare...

balansplatta......behärska den och du har mycket starka fotleder och bygger upp även flexibilitets styrka i knän.....så man kan bli stark i det som kallas "stop - and - go" sporter...

baskettspelare....faktiskt de flesta bollsporter inberäknat hockey kan dra stor nytta av balansplatta...

Åse

daja
2003-04-16, 09:00
Originally posted by Linnet
Därför att styrketräning inte visat sig vara positivt för fotbollspelare, ett exempel är Fredrik Sundfors som först blev riktigt bra när han slutade med styrketräningen. Man kan köra styrka, med kroppsvikten, annars tror jag att man endast försämrar sig genom att träna med vikter.

Det där är ju ren bullshit! Ta reda på fakta innna du uttalar dig!
KLart du kan träna upp en fotbollsspelare med hjälp av styrketräning så han blir explosivare, snabbare, starkare i närkamperna, ja u name it!
Kolla lite närmare på tex Djurgårdens träning, dom kör i stort sett enbart stryke och kondition under försäsongen. Gäller dock att träna "rätt" muskelgrupper, biceps lär ju inte vara så viktigt som ben, rygg och mage tex.

:thefinger

Maaattias
2003-04-16, 11:02
Vilken position spelar du som ? Kan underlätta mig att ge dig mer tips om träning.


Ytterback och yttermittfält..

mange_
2003-04-16, 11:14
jag kan bara berätta om min kompis som spelar fotboll han är teknisk innermittfältare, men han var lite tunn och han började köra max-ot med mig och la på sig 10 kg så nu går han inte och flytta på lika lätt.....jag tror det handlar om vad man har för kroppsbyggnad och vad man är svag på! tex en stor mitt-back kanske inte behöver köra så mycket styrka utan mer benträning bara så han blir snabbare och sxplosivare, medans en liten mindre kille kan behöva köra hlea kroppe n för att bli starkare och kunna hålla bort..!!

Jon2
2003-04-16, 11:14
jag höll på med fotboll och styrketräning samtidigt i circa ett år och det var inte nån bra kombination om det ska funka bra så måste du bestämma vilken av dessa som kommer först och inte lägga på dig för många kilon den är ingen fördel precis men om du tränar smart mycket spänst explosivitet så blir det nog bra MEN DEN STORA RISKEN ÄR ATT DU TYCKER DET ÄR SÅ ROLIGT MED STYRKETTRÄNING SÅ DU SATSAR PÅ DET I STÄLLET :smokin:

daja
2003-04-16, 13:31
det var väl en fråga om styrketräning och inte bodybuilding!
varför skulle man äta som ett svin och lägga på sig 10 kg bara för att man tränar upp styrkan?!
Blanda inte ihop begreppen, alla styrketränar inte för att väga +100.
Så visst blir man en bättre fotbollsspelare med rätt styrketräning, ingen tvekan om saken!
:kickass:

romeninho
2003-04-16, 14:59
Nämnde jag att dem vände sig till oss för att få hjälp med träningen, efter dem åkte ut ?
Vi tränar även landslags simmare och andra idrottare.
Man måste anpassa sig till idrotten, inte idrotten som anpassar sig efter dig!

Jag ska ner och kolla hur ofta dem tränar och hur deras schema ser ut mer exakt!
Självklart är det till en fördel att ha en optimal fysik som täcker hela kroppen, men just för en fotboll kan jag inte se mycket mer nytta än dem övningarna jag har räknat upp redan.
Nåväl, men kan dra paralleller med Sprinters. Dem tränar hela kroppen väldigt, men dem har form toppning som fotbollspelare knappast har tid med att göra. Dem kör ofta matcher och tränar utöver det.
Men visst man kan toppa sig inför större tävlingar, dock är ju fotboll en lagsport ;)

Aja vad vet jag :em: !


Mvh r



Originally posted by z_bumbi
romeninho: Inte underligt om det laget har gått neråt i serien :D de har ju missat stora delar av kroppen i styrketräningen om de bara tränade de övningarna.

Varför skulle bara fotbollspelare träna ben/mage eller någon liknande ? De bör väl träna hela kroppen som vilka idrottare som helst.

Nils
2003-04-16, 15:24
De bra spelarna i NBA basket ser ju ut som bodybuilders, och måste också spela matcher under en mycket stor del av året. Så visst verkar det gå att kombinera matcher med styrketräning.
Sen med fotboll så verkar det mest vara för lata och konservativa tränare, det är väl inte många andra proffs som kan klara sig med så lite träning, de flesta verkar ju träna flera gånger så mycket. Tom konditionen som borde vara väsentligt var dålig. Jag såg tex för ett tag sedan att pingislandslaget matchade fotbollslandslaget i kondition, trots att de tränade mycket mer teknik i pingisen (som ju trots allt bygger aningen mer på teknik och mindre på att springa omkring än fotboll). Jag tvivlar på att det finns så många klubbar som kommit så långt i träningsmetodik som hur man tränar styrketräning för max snabbhet inom fotbollen.
Nils

mangemani
2003-04-16, 15:42
hört att om man springer när man styrketränar(bygga muskler),så ska musklerna ta rejält med stryk,dvs att dom bryts ner

daja
2003-04-16, 15:48
Originally posted by mangemani
hört att om man springer när man styrketränar(bygga muskler),så ska musklerna ta rejält med stryk,dvs att dom bryts ner

har jag aldrig testat, måste vara rätt tungt att springa runt med en smith-maskin på ryggen!

:thefinger
:laugh:

Vänskap
2003-04-16, 16:17
Hur tränar man med en balansplatta? Ska man bara stå på den och balansera en tid eller?

mange_
2003-04-16, 17:02
jepp är en början sen när det blir för lätt kan du ställa dig på en fot och studsa en boll mot väggen!.

z_bumbi
2003-04-16, 18:09
En fotbollspelare kan så klart formtoppa som vilken annan idrottare som helst men då det gäller att vara jämn under lång tid för seriespel så kanske det inte går till på samma sätt inom denna idrott.
Har klubben ett brett spelar underlag skulle man nog kunna laborera lite mer med att toppa spelare med jämna mellanrum men tekniken blir lidande av att inte spela men har man x antal miljoner över skulle man kunna köpa några spelare som man låter spela en månad i taget med någon sorts uppbyggnad i mellanperioderna, tror inte det skulle funka så bra men det vore ju kul att prova framför allt på spelare som sliter mycket på planen. Så är det någon som får några miljoner över och är intresserad av fotboll så.. :D

Om man ökar styrkan på en muskel så blir muskel en viss procent mindre trött vid samma anstränging som tidigare. Detta har uppmäts på löpare som inte alls blev lika trötta i musklerna efter att ha ökat styrkan (ingen ökning av kroppsvikt), i det fallet höll de ett i förväg bestämt tempo vid båda mätningarna. Gissningsvis borde detta betyda att de kan öka tempot lite men ändå bara bli lika trötta som de som inte styrketränar blir vid ett lägre tempo.

Vad man ska träna så behöver man inte bara musklerna på nedre delen av kroppen för att springa snabbt, hoppa, bli tacklad osv och det är ju inte säkert att man går upp nämvärt i vikt bara för att man har börjat styrketräna seriöst för en idrott.

Laan
2003-04-16, 18:13
sen kan man ställa sig på två små balans plattor och göra knäböj utan vikter.. då börjar det bli vält varning:thumbup:

mangemani
2003-04-16, 18:14
Originally posted by daja


har jag aldrig testat, måste vara rätt tungt att springa runt med en smith-maskin på ryggen!

:thefinger
:laugh:

:thumbup:

dimmer
2003-04-17, 16:06
eh...
spelar oxå fotboll och känner 2 som körde:
knäböj, frivändnigar, stångrodd, dips, bänkpress, sidolyft (axlar), mage, ryggresnigar, backsidalår,

det e dom ja kommer ihåg att dom körde.
detta var ett program från div 1 ungefär, och dom körde 5*15 på alla. med kort vila.

dom säger själv att dom ökat styrka och uthållighet.

Linnet
2003-04-18, 08:39
Fredrik Sundfors är Sundsvalls målvakt, en av Sveriges allra bästa enligt många.

Har sett måna spelare i fotboll som börjat styrketräna, det har slutat med att de har blivit stela, fått sämre uthållighet och till och med sämre teknik.

Kan inte underbygga mina argument med någon studie, men det har ingen annan gjort heller.

Grahn
2003-04-18, 08:50
Tja de tränar väl fel....

Skrattade rätt hårt när jag läste att fotbollsspelare BLIVIT stela av styrketräning....förutom målvakten brukar de ju vara lika viga som kassaskåp....

z_bumbi
2003-04-18, 09:02
Linnet: Om fotbollspelarna blir lika "stela" som en tyngdlyftare så är det nog oftast en förbättring.