handdator

Visa fullständig version : Gammal sockerfri filmjölk som smakar socker


Emil_Larsson
2007-09-13, 16:16
Idag så märkte jag, bakom ett mjölkpaket, att där låg ett filmjölkspaket som var en dag gammal, oöppnad. Jag sliter upp kartongen i ena änden häller upp ett glas och smakar..

Det smakade rent strösocker, no shit, det smakade precis som om någon hade hällt i socker i den. Jag kollade igen ifall det var typ lättsockrad fil men icke. Helt naturell arla filmjölk. Jag frågade ifall någon i familjen hade sprutat i socker i filen med någon spruta eller nåt för det smakade ju helskumt, ingen hade ens vetat att den legat där så.

Nu undrar jag:

Kan filmjölk (mjölkprodukter kanske man ska säga) börja smaka sött när den blir lite för gammal eller något? vad tror ni?

Det smakade inte lite sött vill jag påpeka. Det var inte som en liten tesked med socker i, morsan enna rös till i kroppen av sötman :D

Emil_Larsson
2007-09-13, 21:19
Hepp ingen har en minsta aningen här inte :D

panzerpig
2007-09-13, 22:26
låter asskumt! nån kemisk reaktion?

maRRtin
2007-09-13, 23:49
Kan filmjölk (mjölkprodukter kanske man ska säga) börja smaka sött när den blir lite för gammal eller något? vad tror ni?

Njae det har jag aldrig hört talas om faktiskt.
Vad som händer är att bakterier bryter ner mjölksocker till mjölksyra och laktat. Tills dom nåt ett pH på ca 4,5, sen stannar växten.
Det skulle i så fall vara om det skett något konstigt med bakterierna så att dom gått i autolyse och utsöndrat väldigt mycket laktasenzym som i sin tur bryter ner laktosen till glukos och galaktos.
Dessa har i fri form en sötare smak än laktosen har.

Men nja, det låter långsökt?

Emil_Larsson
2007-09-14, 06:44
Njae det har jag aldrig hört talas om faktiskt.
Vad som händer är att bakterier bryter ner mjölksocker till mjölksyra och laktat. Tills dom nåt ett pH på ca 4,5, sen stannar växten.
Det skulle i så fall vara om det skett något konstigt med bakterierna så att dom gått i autolyse och utsöndrat väldigt mycket laktasenzym som i sin tur bryter ner laktosen till glukos och galaktos.
Dessa har i fri form en sötare smak än laktosen har.

Men nja, det låter långsökt?

Ok...hm... hm..underligt ;)

machine gun
2007-09-14, 08:42
Det låter snarast som att det var något fel på själva produkten, dvs att de gjort något fel på mejeriet.

Emil_Larsson
2007-09-14, 17:29
Det låter snarast som att det var något fel på själva produkten, dvs att de gjort något fel på mejeriet.

Jag har kvar produkten här. Tycker du man ska ringa och klaga? eller är det bara slöseri med tid?

machine gun
2007-09-14, 17:56
Jag har kvar produkten här. Tycker du man ska ringa och klaga? eller är det bara slöseri med tid?

Gör det. Du lär säkert få några gratisprodukter eller liknande som kompensation.

Racso
2007-09-14, 18:28
Jag har kvar produkten här. Tycker du man ska ringa och klaga? eller är det bara slöseri med tid?

De blir nog bara glada om du hjälper de hitta fel i produktionen...

Emil_Larsson
2007-09-14, 18:32
De blir nog bara glada om du hjälper de hitta fel i produktionen...

Ok jag ska be morsan att ringa för det är hon som köpt produkten och det är lite lättare om hon sköter snacket..

Thx,.

maRRtin
2007-09-14, 20:31
Frågan är hur det kommer socker i filen, någon form av sylt hade jag kunnat förstå.

Vad var det för mejeri som producerat den?

styler88
2007-09-17, 10:11
Det är så här ialla fall med låg laktos mjölk. Att vid borttagningen av laktosen dvs mjölksockret, så bildas en kemisk reaktion som ger mycket sötare mjölk.

Så där kanske du har ditt svar.