handdator

Visa fullständig version : linjär progression


Slartibartfast
2003-04-15, 17:34
PERKELE!

Nu hände det igen! Jag orkade inte lika många reps som förra passet. Det är ju liksom meningen att det ska gå framåt och inte bakåt. Det blir mest ett steg fram, ett tillbaka, två fram och ett tillbaka. Jävla frustrerande.

Går alla utom jag framåt som på räls? Eller händer det att ni står och juckar med samma vikter flera pass, eller kanske inte får till önskat antal reps?

:insane: :furious: :cryout:

emmzan
2003-04-15, 17:43
Träning gå på räls?
Träningen går helt ok, man blir starkare osv, sen blir man sjuk. Eller så tränar man som bara f-n och kämpar och kämpar och kämpar och blir ändå inte starkare... Usch!

Frustrerande som f-n:insane:

PlutonB
2003-04-15, 17:48
Juckandet på samma vikt får man nog leva med. Ibland går det framåt, ibland står man på samma vikt.

Man kan trösta sig med följande tillspetsade räkneexempel. Låt säg att du tar 8 reps på 40 kg i bänk när du börjar. Nästa vecka går du upp till 42.5 kg och klarar då 5 reps på 42.5 kg. Nästa vecka 6 reps på 42.5 kg osv. Alltså, du går upp 2.5 kg i bänkvikt per månad. Låter inte så mycket men på ett år motsvarar det 30 kg och efter 5 års träning bänkar du 8 reps på 190 kg.

Vad vill detta säga. Ett, att även små ökningar är bra. Framförallt två, att man inte alltid kan öka. Efter 10 år med exemplet hade man bänkat 8 reps på 340 kg. Det hade iofs varit fint..

Slartibartfast
2003-04-15, 18:44
PlutonB.

Visst, Beyond Brawn var min bibel under första året av min träning och jag är smärtsamt medveten om hur "microloading" och double progression funkar, dels i teorin och dels i praktiken. DET om något förutsätter ju en spikrak progression, vilket sällan är möjligt i verkligheten. att man tar ut sig som fan ett pass betyder inte att man kan ta ett kilo mera nästa pass. Det kan hända att man inte orkar med samma vikter och reps som man gjorde veckan innan. Det beror helt på omständigheterna, som sällan är identiska från tillfälle till tillfälle.

Jag borde böja 250-300 kg vid det här laget i såna fall. It ain´t gonna happen.

Bra point av dig ändå.

Mallan--->Låtom oss lida tillsammans och gråta en skvätt. :cryout:

Survivor
2003-04-15, 19:03
Du kanske ska ta och se över din träningsrutin istället för att sitta här och gnälla :)
Kör några fler set, minska seten, dropset, andra övningar.. Eller du kanske är övertränad?
Inte fan går det på räls hela tiden för mig heller, men det lossnar ganska snabbt när jag då börjar experimentera runt med lite olika träningsrutiner.

MVH Survivor

PlutonB
2003-04-15, 19:32
Originally posted by Slartibartfast
PlutonB.

Visst, Beyond Brawn var min bibel under första året av min träning och jag är smärtsamt medveten om hur "microloading" och double progression funkar, dels i teorin och dels i praktiken. DET om något förutsätter ju en spikrak progression, vilket sällan är möjligt i verkligheten. att man tar ut sig som fan ett pass betyder inte att man kan ta ett kilo mera nästa pass. Det kan hända att man inte orkar med samma vikter och reps som man gjorde veckan innan. Det beror helt på omständigheterna, som sällan är identiska från tillfälle till tillfälle.

Jag borde böja 250-300 kg vid det här laget i såna fall. It ain´t gonna happen.



Precis. Vad jag främst ville visa med exemplet var just att linjär progression leder till orimliga resultat. Man måste räkna med lite (läs mycket och framförallt längre och längre...) platåer.

Spud
2003-04-15, 19:38
Originally posted by Slartibartfast


Mallan--->Låtom oss lida tillsammans och gråta en skvätt. :cryout:

lämnar du emmzan utanför? ;)

det händer jämt för mig att jag är vekare nästa pass än vad jag var innan, även fast jag kände mig stark som en gnu innan jag skulle träna.

det är extremt enerverande, men det är bara to keep going and going and going and going and going and going and going and going and going. och efter det lite mer going and going and going, kolla sedan tillbaka och se att du har nog gjort lite ökningar:)

Nils
2003-04-15, 20:27
Slartibastfast: fast beyond brawn tycker väl då att man skall "börja om" med lite vila, mindre vikter igen och långsamt gå uppåt igen.
Det är ett sätt att inte få platåer i alla fall då man aldrig riktigt får chansen att se sin platå.
Har dock aldrig haft psyket att klara av att starta om som han rekommenderat. Vill ju upp i tunga vikter snabbt hela tiden.. Har du verkligen klarat av att följa McRoberts Scheman med omstarter med många pass under vad man klarar av medan man går mot nya max igen?
det låter inte riktigt som det är modellen du följt.
Nils

Slartibartfast
2003-04-16, 07:21
Originally posted by Spud

lämnar du emmzan utanför? ;)


Visst, förlåt! Dåliga träningspass gör mig blind av bitterhet. För en sekund ville jag minnas att det var Mallan som skrev svaret, med uppmärksammad tabbe som följd.

emmzan får ursäkta. Givetvis stämmer jag upp i klagosång med dig.

Nils--->

Jag körde nog enligt hans cykel-principer i början, men det visade sig ganska snart att det inte riktigt funkade så bra i praktiken. Kanske jag slopade dem för tidigt. Jag var inte så diciplinerad i början. (I motsats till nu :rolleyes: )

emmzan
2003-04-16, 07:51
Ja! Låtom oss stämma upp i klagosång http://www.clicksmilie.de/sammlung/spezial/Fool/alc.gif

d3lez
2003-04-16, 09:16
Jao, själv har man ökningar ganska ofta men knappt nämnvärda nästan. Antingen står jag still på samma vikt med samma reps eller så ökar jag. Det kan handla om 1-2reps hit och dit när jag snackar om icke nämnvärda ökningar. Även fast det är skönt att ta dom dära extra :devil:

Slartibartfast
2003-04-16, 09:44
Originally posted by d3lez
Det kan handla om 1-2reps hit och dit när jag snackar om icke nämnvärda ökningar.

Det är ju en jävla ökning! Vore glad om jag ökade ett reps per pass och övning. En ökning från t.ex 5 till 6 reps i en basövning lär motsvara en viktökning på 2,5 kg med 5 reps.

Lägg på mera vikt!

Dasse
2003-04-16, 09:59
Har själv testat Static Contraction Training och tycker detta är ett utmärk sätt att komma förbi platåer. Tycker dock inte att det funkar mer än i ca 10 veckor. Kan vara värt att testa en eller ett par pass för att ta sig förbi platåer. Ska man göra ett korrekt styrketest på flera set och reps kanske man kan ta hjälp av klockan, ungefär som när man Power factor training fast med hela reps. Gör du inte det kan du faktiskt inte veta om du blivit starkare. Ett exempel i bänkpress:

vecka 1:
60 kg 1 x 10 1 x 8 1 x 6 60 x 24 = 1440kg. Låt säga att det tog 6 min. 1440/6=240 kg/min.

vecka 2:
80 kg 1 x 6 1 x 5 1 x 4 80 x 15=1200kg. Låt säga att det tog 6 min. 1200/6=200 kg/min

Påstår inte likt författaren att detta är en exakt vetenskap men dock mer exakt än att gå på känsla. I exempel 2 tycker man säkert att man är mycket starkare än i ex 1, dock är ju så inte fallet om vi mäter den muskulära prestationen per tidsenhet.

Nils
2003-04-16, 10:24
Static contraction och partials är lurigt.
Det är så mycket som inte har med direkt muskelträning med i detta.
Jag har tex testat lite korta bänk press ett par pass, efter har jag tyckt att jag gått framåt i vanliga bänk. Aha tyckte jag då, partiella bänk ger styrka.
Men nu i måndags testade jag partiella tunga bänk först ett helt normalt bänkpass. Sedan gick jag direkt till vanliga bänk, där jag nu borde vara svagare då jag föruttröttat rejält (om nu de partiella verkligen tränade något) och slog direkt rekord i bänk då de "små" vikterna kändes som papper (första repen i alla fall). Dvs det som egentligen hänt är någon typ av tyngdvana och effektivare använding av musklerna. Dvs kortsiktig träning av nerverna (kortsiktig för att denna styrkeboost kommer av sig efter några veckor).
Men denna typ av förändring gör att det blir mycket lurigt att mäta effekten av statiska och korta rörelser med massor av vikt för att långsiktigt träna up musklerna.
Däremot är det en klart kul effekt även om jag blev lite rädd att slita av pecsen när det kändes så himla lätt första repetitionen. Jag tror att jag kunnat lassa på ganska långt över mitt rekord (rekord för i år då, jag har en bra bit kvar till min gamla form)
Nils

Lellan
2003-04-16, 10:26
Originally posted by Dasse
Har själv testat Static Contraction Training och tycker detta är ett utmärk sätt att komma förbi platåer. Tycker dock inte att det funkar mer än i ca 10 veckor. Kan vara värt att testa en eller ett par pass för att ta sig förbi platåer. Ska man göra ett korrekt styrketest på flera set och reps kanske man kan ta hjälp av klockan, ungefär som när man Power factor training fast med hela reps. Gör du inte det kan du faktiskt inte veta om du blivit starkare. Ett exempel i bänkpress:

vecka 1:
60 kg 1 x 10 1 x 8 1 x 6 60 x 24 = 1440kg. Låt säga att det tog 6 min. 1440/6=240 kg/min.

vecka 2:
80 kg 1 x 6 1 x 5 1 x 4 80 x 15=1200kg. Låt säga att det tog 6 min. 1200/6=200 kg/min

Påstår inte likt författaren att detta är en exakt vetenskap men dock mer exakt än att gå på känsla. I exempel 2 tycker man säkert att man är mycket starkare än i ex 1, dock är ju så inte fallet om vi mäter den muskulära prestationen per tidsenhet.

Det var DEN jag var ute efter!! Tack! :bow: :thumbup: (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9626 )

davve
2003-04-16, 18:49
om man är på en platå,
tycker jag det brukar funka att byta lite övningar.
eftersom man kanske inte är är lite "vikt-reps" fixerad om man kör en övning man inte kört på ett par månader.
det har funkat för mej iaf.

Dasse
2003-04-16, 21:56
Jag kan bara hålla med Nils, det är lurigt. Själv var jag efter de första gångerna helt övertygad om att SCT var ett totalt överlägset sätt att bygga muskler. De första gångerna svarade kroppen enormt bra. Ju längre det gick desto sämre respons trots flera försöksperioder. Köpte e-boken Train smart och lusläste den flera gånger innan jag satte igång. Följde den också till punkt och pricka. Jag blev besviken efter ett tag. Tycker dock att det funkar bra som variation ibland. Har lärt mig lite grejer under tiden (t.ex. att jag fortfarande är för blåögd). Egentligen borde jag sätta ihop något slags väl fungerande periodiseringsschema med full motion, PFT och SCT och se om inte detta kunde ge bra resultat. Den enda muskelgrupp som ökade konstant var benen, faktiskt kunde jag känna skillnaden från gång till gång i början. Dock begränsas man ju av såväl utrustningen som av sin kropp när man kör enbens hacklift på 320 kg. Vikten kan ju låta mycket men är det inte eftersom jag är både extremt fet och svag. Dock pallar inte min rygg för mycket mer samt att maskinen är överfull av vikter.

goodspeed
2003-04-17, 08:36
Originally posted by Slartibartfast
PERKELE!
Går alla utom jag framåt som på räls? Eller händer det att ni står och juckar med samma vikter flera pass, eller kanske inte får till önskat antal reps?

:insane: :furious: :cryout:

Inte ökar jag varje pass i alla fall, om jag gjorde det skulle jag vara världens starkaste man idag. Självklart har man toppar och svackor ibland, man kan inte vara på topp jämt. Dom stora ökningarna gjorde jag när jag började träna, nu tar det längre och längre tid mellan värje ökning ...så vänj dig med det.

Tålamod, tålamod och tålamod är det du behöver, rom byggdes inte på en dag ;)

Slartibartfast
2003-04-17, 14:36
Tack för era svar!

Jag minns när jag började, så ökade jag med 2,5 kg varje pass i knäböj i över ett halvår. Jag trodde jag skulle bli världens störste och mäktigaste. Tji fick jag när jag gick in i väggen vid ca 115*10. Bör tilläggas att det var ganska mesiga och grunda böj.

Nu är jag uppe i ca 120*12 och det är djupa rejäla böj, men ganska skit efter 2,5 års tränande.

Nåväl, som ni säger, Rom byggdes inte på en dag. (Dessutom är inte mitt mål att bli stor som Rom :smash: )

YTS
2003-04-19, 02:44
I början har man väldigt dålig kontakt mellan hjärna och muskler, vilket gör att man inte klarar att koppla in 100% av muskelfibrerna utan kanske bara omkring 50% av dem. Denna kontakt tränas dock upp till nära 100% under första året, så då kan man dubbla sin styrka. Muskeltillväxt kräver dock avsevärt längre tid, ökningarna går därför ganska långsamt efter första året. Man kan dock tänka sig att muskeltillväxten är större efter första året, eftersom man nu kopplar in fler muskelfibrer, som alla tillväxer i någorlunda jämn takt.

Yngve

Allan
2003-04-19, 07:26
Originally posted by YTS
Man kan dock tänka sig att muskeltillväxten är större efter första året, eftersom man nu kopplar in fler muskelfibrer, som alla tillväxer i någorlunda jämn takt.
Yngve

Nu drar du såna där konstiga slutsatser igen. Vem är det som säger att man inte kopplar in alla muskelfibrer? Blandar inte du ihop lite grejor här?


allan

Grahn
2003-04-19, 08:12
Det är väl rätt erkänt att man inte Kopplar in alla motorenheter i en muskel samtidigt innan man tränat upp nervsystemet, men inte tror jag ngn som inte tränar OL eller SL når 100% någonsin inte.

Dock är det ju då samtidig rekrytering man talar om...kör man högreps kommpas ju motorenheter in och ur och har väl vid total utmattning nått 100% antagligen.

Yngve menade du at man itne koppar in dem sammtidigt eller menade diu verkligen att man aldrig anväder dem ocha tt de hänger där soim dödkött? Isf e det nog itne muskler :P

YTS
2003-04-19, 23:16
Originally posted by Grahn
Det är väl rätt erkänt att man inte Kopplar in alla motorenheter i en muskel samtidigt innan man tränat upp nervsystemet, men inte tror jag ngn som inte tränar OL eller SL når 100% någonsin inte.

Jo, du har antagligen rätt i att det bara är styrkelyftare och olympiska lyftare, som klarar en 100% ig maxrekrytering, där alla muskelfiber, når sitt max samtidigt, men även boxare och kulstötare har en väldigt snabb rekrytering.

Dock är det ju då samtidig rekrytering man talar om...kör man högreps kommpas ju motorenheter in och ur och har väl vid total utmattning nått 100% antagligen.

Av det jag läst, förstod jag det som att de inte kopplas ur, utan bara mattas av och att man därför behöver koppla in fler muskelfiber. Jag skulle tro att en rutinerad bodybuilder når ganska nära 100% inkoppling i slutet av ett set.

Yngve menade du at man itne koppar in dem sammtidigt eller menade diu verkligen att man aldrig anväder dem ocha tt de hänger där soim dödkött? Isf e det nog itne muskler :P

Det där fick jag aldrig någon förklaring på, så författarna kanske inte visste riktigt själva. Jag har också funderat på det.

Yngve

Nils
2003-04-20, 12:56
Originally posted by Grahn
Det är väl rätt erkänt att man inte Kopplar in alla motorenheter i en muskel samtidigt innan man tränat upp nervsystemet, men inte tror jag ngn som inte tränar OL eller SL når 100% någonsin inte.

Jag har för mig att inte någon kommer ens i närheten. Det finns några/någon drog som gör att man kommer nära och gör personerna riktigt problematiska att ta hand om då de blir så enormt starka.
Tyvärr så lyckas de antingen att övervinna sitt motstånd eller sin kropp då den kroppen tydligen aldrig kan klara av totalt muskelutnyttjande utan att något går sönder. Jag såg ett program om detta för några år sedan men har glömt vad det var för drog. Någon som kommer ihåg?
Nils

Grahn
2003-04-20, 13:12
Kan stämma Nils

YTS
2003-04-20, 21:38
Jag hitta en sida om den Åländska styrkelyftaren Ove Letho. Han vägde in på 124,5 kg på senaste tävlingen 8:e Mars och klara 972,5 kg. Han har tävlat i 13 år och första tävlingen i Maj 1990 vägde han in på 82,3 kg och klarade 575 kg. Efter detta ökade han linjärt i styrka de första 6:åren, men de två första åren ökade muskelmassan bara med 2,5 kg per år, för att därefter öka med drygt 5 kg per år i 4 år. Efter detta gick ökningarna i både styrka och muskelmassa långsammare, men ändock helt linjärt och har fortfarande inte klingat av. Hans klubb tror att han kommer att nå 1100 kg totalt inom några år. Ove har blivit testad för doping ofta, både på tävling och träning och aldrig haft ens ett spår av nåt otillåtet. Dessutom har han tydligen aldrig varit skadad. Ove försörjer sig som bankomat tekniker och är gift med en styrkelyfterska som jobbar som polis.

Yngve

Mallan
2003-04-20, 23:04
Originally posted by Slartibartfast


Visst, förlåt! Dåliga träningspass gör mig blind av bitterhet. För en sekund ville jag minnas att det var Mallan som skrev svaret, med uppmärksammad tabbe som följd.

emmzan får ursäkta. Givetvis stämmer jag upp i klagosång med dig.


Jag tänkte väl :MrT:
Ligger för tillfället pa nivan ÖKA och tänker njuta av det ett tag till :thefinger
:notme:

Lillgrabben
2003-04-20, 23:34
Skulle vara mycket trevligt om Ove gjorde 1100 kg sammanlagt!

Tror dock inte det kommer att vara så vidare lätt att åstadkomma ett sådant resultat...... I IPF - förbundet Ove tävlar inom - har hittills bara en tävlande gjort 1100 kg och det var Kazmaier ( år 1980) vid en betydligt högre kroppsvikt.

Tror däremot att svenske Lars Norén skulle ha kunnat ta världsrekordet ifall han hade fortsatt tävla något år längre....