handdator

Visa fullständig version : [B]Måste få bättre kondis![/B]


Alex N
2007-09-13, 14:35
Tänkte börja jogga lite, provade idag, Vilken besvikelse! Hade tänkt köra intervall i början för o komma igång. hade tänkt köra 4 minuters jogg, 1 minut vila och upprepa detta 4 ggr! JAG orkade 4 min!! Någon som har något smart upplägg på hur man ska komma igång och öka sakteliga?

gibfel
2007-09-13, 14:42
Tänkte börja jogga lite, provade idag, Vilken besvikelse! Hade tänkt köra intervall i början för o komma igång. hade tänkt köra 4 minuters jogg, 1 minut vila och upprepa detta 4 ggr! JAG orkade 4 min!! Någon som har något smart upplägg på hur man ska komma igång och öka sakteliga?


Konditionen förbättras fort om man tränar regelbundet. Har en polare som nog inte var bättre än vad du är. Han orkade springa 5 min på löpband i 12km/h.
Han började med att cykla och gick sedan över till löpning på löpband. NU klarar han av att springa 3km på 14min och blir bättre hela tiden.

machine gun
2007-09-13, 14:58
Sänk tempot! De flesta nybörjare går ut på tok för hårt och stupar därför nästan på en gång.

G_lund
2007-09-13, 18:15
börja cykla till skolan/jobbet.
dra ihop några polare och spela innebandy nån kväll i veckan, det är billigare än man tror att hyra en liten gympasal. :)

lite OT:
hur gammal är du?
vart i thn bor du?

Alex N
2007-09-13, 19:01
börja cykla till skolan/jobbet.
dra ihop några polare och spela innebandy nån kväll i veckan, det är billigare än man tror att hyra en liten gympasal. :)

lite OT:
hur gammal är du?
vart i thn bor du?

Bor i stavre
28 bast
Själv?

ugly_kid
2007-09-13, 19:44
Jag har en metod som jag har använt när jag hjälpt ett par nybörjare med konditionsträning som funkat väldigt bra. Som går ut på att du springer 2-3gånger i veckan, först tycker jag du ska sänka farten lite så du kommer upp i ca 10-12minuter iaf, så försöker du hitta en runda som du klarar på 10-12minuter, detta är din korta runda, sen kör du varannat pass din korta runda som du försöker klara snabbare varge gång, å varannat pass ett längre pass som går ut på att du ska försöka springa längre för varge pass, pressa dig 1-2minuter extra varge pass.

typ så här:
pass 1 korta rundan på 12 minuter
pass 2 distans löpning 13minuter
pass 3 korta rundan på 1145 min
pass 4 distans löpning 15min
pass 5 korta rundan 1130min

osv tills du klarar springa ca en mil på dina distans pass, och förbättrat din korta runda med ett par minuter. då hittar du ett nytt schema med mera intervall löpning tex

machine gun
2007-09-13, 20:28
Tips på "kom igång-program" för löpning: http://www.marathon.se/traningsprogram/index.cfm?Pro_ID=6&Ph_ID=6&Rac_ID=

G_lund
2007-09-14, 12:24
Bor i stavre
28 bast
Själv?

utanför sjölanda, 19bast :cool:


bestämt hur du ska börja träna upp konditionen?