Visa fullständig version : Hur stor mängd kalcium för att påverka järnabsorption?
machine gun
2007-09-13, 14:03
Som topic lyder. Hur stor mängd kalcium krävs för att påverka absorption av en viss mängd järn? Att stora mängder kalcium påverkar små mängder järn är ju välkänt och att man ska undvika att äta särskilt kalciumrika livsmedel tillsammans med sina järnkällor är ju också välkänt. Många livsmedel (och kosttillskott för den delen) innehåller ju både kalcium och järn, i varierande mängd. Jag har inte hittat några siffror på var gränsen för hämning av upptag börjar/slutar, därav frågan.
Bra fråga! har jag också funderat över. :)
Jag som alltid vill veta mekanismen söker efter svaret i en mekanism:confused: Vet vi mekanismen går det att ta reda på hur vi ska påverka upptaget.
Kalcium och järn är helt olika. Det enda som de har gemensamt är att de är tvåvärda.
Vem vet ?
machine gun
2007-09-13, 20:11
Jag vet inte mer än att jag fått lära mig att kalcium komplexbinder till järnet, vilket gör att det inte kan tas upp av kroppen. Hur komplexet ser ut har jag dock ingen aning om. Jag antar att absorptionsrubbningen gäller hela komplexet och att därför även kalciumabsorptionen rubbas, men att man sällan påpekar det pga att järnbrist är så pass mkt vanligare än kalciumbrist?
Ca2+ kan inte binda Fe2+:confused:
I så fall borde det vara fosfaten i mjölken som binder järnet som olösligt järnfosfat.
Är det frågan om enkel komplexbindning så går det ju att skilja intaget över dagen. Mjölk till frukost och kött till kvällsmaten.
Toljanen
2007-09-15, 21:18
Efter att ha tittat i fass hittar jag ingen interaktion mellan järn och kalcium. Järn och kalcium bildar komplex med många andra LM men inte med varandra så vitt jag kan se.
machine gun
2007-09-16, 11:45
Det står tydligt i alla näringsläraböcker att kalcium stör upptaget av järn (även om mkt annat också påverkar järnupptaget) och att kalcium är den enda faktor som även påverkar upptaget av hemjärn negativt (övriga faktorer påverkar endast icke hemjärn).
Jag kan ha blandat ihop komplexbildningen med någont annat ämne, men hursomhelst så påverkas järnupptaget negativt av samtidigt intag av kalcium.
machine gun
2007-09-18, 13:04
Seriöst, är det ingen som vet? :confused:
Ola Wallengren
2007-09-18, 14:41
Redan 40mg kalcium hämmar upptaget av järn och med en ökad hämmande verkan upp till 300mg där mer kalcium inte hämmar upptaget ytterligare.
Hur viktigt detta är i en blandkost med både hämmande och stimulerande komponenter kan nog variera, men in den här studien var det ingen signifikant skillnad mellan en kost med lågt kalciuminnehåll (224mg/d) och en kost med relativt högt innehåll (ca 800mg/d)
http://www.ajcn.org/cgi/content/full/80/2/404
Ola Wallengrens post berättar att det INTE är komplexbindning med olika fosfater etc. Det är ju ingen skillnad mellan mjölk och rent kalciumlaktat t e x.
Det löser heller inte knuten ifall kalcium och järn konkurerar om samma transportörer vid upptaget eftersom upptaget inte påverkades alls:confused:
Ola Wallengren
2007-09-18, 18:20
"Divalenta metallkatjoner" (eng: divalent cationic metals) delar förmodligen på samma upptagsprotein (divalent metalionic transporter 1) i i tarmlumen in i enterocyten.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16629167&ordinalpos=4&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Värt att notera är att det troligtvis inte gäller zink
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.