handdator

Visa fullständig version : Bra med högre puls?


Ormen13
2007-09-13, 11:28
Förbränner man mer fett om man har högre puls och gör en sak än om man inte har det? Alltså om man går en mil med hög puls eller går långsammare med lägre puls, blir det någon skillnad?

King Grub
2007-09-13, 13:39
Maximal fettoxidation under själva aktiviteten nås vid en intensitet av 60-65% av maximal syreupptagningsförmåga.

Över dygnet blir det ingen skillnad vid en viss kaloribalans.

Paltkoma
2007-09-13, 14:14
Förbränner man mer fett om man har högre puls och gör en sak än om man inte har det? Alltså om man går en mil med hög puls eller går långsammare med lägre puls, blir det någon skillnad?

Om du rusar som en gnu i 15 min så kommer den sammanlagda fettförbränningen det närmaste dygnet att bli betydligt bättre än om du kör 60%-puls i 15 min.

Men som Grub säger, under själva träningen är det lättare för kroppen att hinna med att bränna fett om du tar det lite lugnare.

King Grub
2007-09-13, 14:14
Om du rusar som en gnu i 15 min så kommer den sammanlagda fettförbränningen det närmaste dygnet att bli betydligt bättre än om du kör 60%-puls i 15 min.

"Efterförbränningen" täcks av ökad kolhydratoxidation.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

Paltkoma
2007-09-13, 14:18
"Efterförbränningen" täcks av ökad kolhydratoxidation.

Det kan väl knappast gälla utan vidare om du ligger på en diet med kaloriunderskott. MAX-OT-trixet med 16 minuters intervall-träning för deffning läste jag någonstans att du själv gillar.

King Grub
2007-09-13, 14:19
"Efterförbränningen" täcks av ökad kolhydratoxidation.

Ingen träning ökar fettoxidationen över dygnet, oavsett intensitet eller träningsform, vid en viss kaloribalans.

The increased energy demand is met by increased carbohydrate oxidation, with no increase in 24-hour fat oxidation.

Strength Cond Res. 2005 Feb;19(1):61-6.

Results: The calculated energy deficit across the intervention was not different between CR and CR+EX. Participants lost approximately 10% of body weight (CR:-8.3+/-0.8, CR+EX:-8.1+/-0.8kg, p=1.00), approximately 24% of fat mass (CR:-5.8+/-0.6, CR+EX:-6.4+/-0.6kg, p=0.99), and 27% of abdominal visceral fat (CR:0.9+/-0.2, CR+EX:0.8+/-0.2kg, p=1.00). Both whole body and abdominal fat distribution were not altered by the intervention.

J Clin Endocrinol Metab. 2007 Jan 2; Effect of calorie restriction with or without exercise on body composition and fat distribution.

Data from the present study provide evidence that CR- and EX- induced negative energy balance result in substantial and similar improvements in the major risk factors for CHD in normal-weight and overweight

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2007 Mar 27; Calorie Restriction or Exercise: Effects on Coronary Heart Disease Risk Factors. A Randomized Controlled Trial.

Similarly, the differences in HI and LI exercise, RQ are compensated postexercise leading to similar substrate oxidation patterns over 24 h independently of the level of exercise intensity.

Int J Obes Relat Metab Disord. 2004 Jun;28(6):759-65.

In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800.

Both 24-h EE and carbohydrate oxidation were significantly elevated on the exercise days (Con < LI = HI), but 24-h fat oxidation was not different across conditions. Muscle enzymatic profile was not consistently related to 24-h fat or carbohydrate oxidation. It is concluded that exercise intensity has no effect on 24-h EE or nutrient oxidation.

J Appl Physiol. 2002 Mar;92(3):1045-52.

These findings demonstrated higher 24-h EE in the HI than LI protocol, but similar 24-h substrate oxidation rates.

Med Sci Sports Exerc. 1996 Sep;28(9):1138-43.

The changes in 24 h substrate utilization in the obese, as well as in the well-trained group, suggest that endurance training increased the reliance on carbohydrate oxidation and therefore did not increase 24 fat oxidation.

Int J Obes Relat Metab Disord. 1999 Dec;23(12):1223-32.

Paltkoma
2007-09-13, 14:23
"Efterförbränningen" täcks av ökad kolhydratoxidation.

Ingen träning ökar fettoxidationen över dygnet, oavsett intensitet eller träningsform, vid en viss kaloribalans.



"...vid en viss kaloribalans" är väl själva grejen. Föutsatt ett konstant kaloriintag så får du väldigt mycket mer negativ kaloribalans av att rusa som en gnu med dess afterburn-effekt.

Man jag antar att din poäng är att själva afterburn-effekten inte får kroppen att bränna fett ISTÄLLET FÖR kolhydrater.

King Grub
2007-09-13, 14:24
"...vid en viss kaloribalans" är väl själva grejen. Föutsatt ett konstant kaloriintag så får du väldigt mycket mer negativ kaloribalans av att rusa som en gnu med dess afterburn-effekt.

Några procent mer, ja. Men du skrev att fettförbränningen är förhöjd resten av dygnet. Det är den inte. Det är kolhydratförbränningen som är förhöjd.

Och oavsett efterförbränningen, är den inte så stor att 15 minuter rusning förbrukar mer kalorier än, säg, 60 minuter måttlig intensitet.

Paltkoma
2007-09-13, 14:33
Några procent mer, ja. Men du skrev att fettförbränningen är förhöjd resten av dygnet. Det är den inte. Det är kolhydratförbränningen som är förhöjd.

Och oavsett efterförbränningen, är den inte så stor att 15 minuter rusning förbrukar mer kalorier än, säg, 60 minuter måttlig intensitet.

Jag förstår vad du är ute efter och du har rätt. Dock; "60 minuter måttlig intensitet" var inte det jag jämförde med utan 15 minuter. Sedan inser jag att om man har tid så är det lättare att få höjd totalförbränning genom att tuffa på i 60 minuter.

Min poäng var bara:

Om du äter x kalorier kommer du att bränna mer fett totalt om du rusar i 15 minuter än om du promenerar i 15 minuter pga ökat kaloriunderskott även om du bränner mindre fett under just dessa 15 minuter.

Ormen13
2007-09-14, 08:02
Om du äter x kalorier kommer du att bränna mer fett totalt om du rusar i 15 minuter än om du promenerar i 15 minuter pga ökat kaloriunderskott även om du bränner mindre fett under just dessa 15 minuter.

Det jag undrade var egentligen inte jämförelse mellan gå och springa 15 minuter, utan att säg: gå väldigt långsamt 10 km eller jogga 10 km. Samma sträcka, samma kropp, men med lägre hastighet.

King Grub
2007-09-14, 08:04
Då kostar det mer energi att gå sträckan fortare. Att springa 10 km kostar t ex mer energi än att gå samma sträcka, även om det tar längre tid att gå.