handdator

Visa fullständig version : German Volume Training.


Slartibartfast
2007-09-12, 21:12
vad tror ni om det?

http://www.ironworkout.com/german.htm

major Pectoralis
2007-09-12, 21:20
vad tror ni om det?

http://www.ironworkout.com/german.htm

:D nja, det skall man nog ta med en stor nypa salt. Man kan dessutom fråga sig om 10 pounds (ca 5kg?) på 6 veckor är en ökning att skryta med...

jenan546
2007-09-13, 09:34
Jag har testat men tyvärr inte tillräckligt länge för att hinna se något resultat. Jag körde knäböj och det var för stort steg från den träningen jag kör i vanliga fall till gvt. Jag fick sådan enorm träningsvärk att jag fick feber. Jag testade i tre pass och visst jag kunde öka vikten jag använde varje pass, men det var inte värt den smärtan.

Nelson Muntz
2007-09-13, 11:52
:D nja, det skall man nog ta med en stor nypa salt. Man kan dessutom fråga sig om 10 pounds (ca 5kg?) på 6 veckor är en ökning att skryta med...

ta det på 52v så ska du nog se att det blir en hel del. ( ca 43kg om min huvudräkning stämmer)

major Pectoralis
2007-09-13, 14:53
ta det på 52v så ska du nog se att det blir en hel del. ( ca 43kg om min huvudräkning stämmer)

Jo, men det är en helt annan fråga. Hittils har jag inte stött på något program som varit effektivt i 52v eftersom en tillvänjning (eller på engelska: accomodation) skett långt innan.

jwzrd
2007-09-13, 14:55
Jo, men det är en helt annan fråga. Hittils har jag inte stött på något program som varit effektivt i 52v eftersom en tillvänjning (eller på engelska: accomodation) skett långt innan.

Men kroppsviktsförändring har mycket lite att göra med ett träningsprograms effektivitet. Att kroppsvikten stannar upp ha ingenting med accomondation att göra heller.

major Pectoralis
2007-09-13, 15:07
Men kroppsviktsförändring har mycket lite att göra med ett träningsprograms effektivitet. Att kroppsvikten stannar upp ha ingenting med accomondation att göra heller.

Jag kan ha missförstått länken. Jag todde att "10 pounds" avsåg styrkeökningen, dvs. "mer vikt på stången".
Att gå upp 5kg i kroppsvikt på 6 veckor är ett ännu mindre problem....åtminstone för mig *rolleyes*

jwzrd
2007-09-13, 15:09
Jag kan ha missförstått länken. Jag todde att "10 pounds" avsåg styrkeökningen, dvs. "mer vikt på stången".
Att gå upp 5kg i kroppsvikt på 6 veckor är ett ännu mindre problem....åtminstone för mig *rolleyes*

Tja, isf är det kanske jag som missförstod något. 5kg på 6 veckor för en nybörjare är något man kan göra under ett pass med rätt hjälp samtidigt som det är något som tar den yttersta eliten flera månader. Men ja, det vet ju du redan :)

Yes
2007-09-13, 15:10
. Att gå upp 5kg i kroppsvikt på 6 veckor är ett ännu mindre problem....åtminstone för mig *rolleyes*
Snarare så att det är svårt att låta bli. :D

jwzrd
2007-09-13, 15:13
Jag tror inte det är några fel på det där programmet alls, det fungerar nog faktiskt riktigt bra som inledning till ett grundträningsprogram. Testa det och se hur det påverkar din kropp. Det är ju inte direkt särskillt hög volym utan verkar snarare vara ungefär så de allra flesta kroppsbyggare tränar. 10 set, kring 10 reps i varje set. Skillnaden i det här fallet är att man håller sig till samma övning vilket jag själv tror är en bra sak. (Förutsatt att man varierar övningen efter någon vecka).

En period om ett halvt till ett dussin veckor med denna träning i cykler med perioder där man kör runt 5 reps tror jag fungerar bra. (Om man sköter de andra parametrarna och även ser till att använda effektiva övningar såklart!)

bertbert
2007-09-13, 15:14
Slarti,

få ställer så många frågor om hur olika träningsupplägg funkar som du. Svaret är nog att du måste hitta vad som fungerar för dig. Och då menar jag inte bara det ultimata upplägget i termer av vad som ger mest muskler (eller vad du nu vill uppnå) under en given tid, utan som även passar ditt lynne, hur mycket tid du vill lägga på träning etc.

Hemligheten är att det finns inga hemligheter skrev en vis man i en tråd... för inte så länge sedan.

Yes
2007-09-13, 16:03
Hemligheten är att det finns inga hemligheter skrev en vis man i en tråd... för inte så länge sedan.
Du har läst för lite Darden på senare tid. Överst på hans hemsida kan du se att han har hittat hemligheten. :D

Och jag tror faktiskt att det han skriver där kan vara något för Slarti. Kanske inte just att åka ända till Orlando för att träna, men däremot en bra(om det nu går att hitta) träningspartner som sparkar en i röven och drar en åt rätt håll.

Bara ett förslag i all välmening. Nu vet jag iof inte om det är hemligheten bakom grymma resultat, men det kanske är en väg som kan provas i varje fall.

Slartibartfast
2007-09-13, 16:26
Slarti,

få ställer så många frågor om hur olika träningsupplägg funkar som du.

Folk borde börja förstå vid dethär laget att jag frågar en massa av nyfikenhet. Ytterst lite av det kommer någonsin att tillämpas i min praktiska träning.

Dessutom frågade jag inte "om det funkar" jag frågade "vad tror ni om det". Varför tar alltid dessa trådar denna vändning?

Jag ökar alldeles utmärkt i min nuvarande träning, tack så mycket.

Diggler
2007-09-13, 16:33
Det är för jobbigt, rent förjävligt hårt. Man är helt förstörd efter5-6 set, sen gråter man sig igenom resten av seten.

Slartibartfast
2007-09-13, 16:36
Det är för jobbigt, rent förjävligt hårt. Man är helt förstörd efter5-6 set, sen gråter man sig igenom resten av seten.

jag kan tänka mig. Jag körde en tid lite enligt Waterburys principer och där körde man fem set på 65% av 1RM. Det var jävla jobbigt redan. Kan inte tänka mig att köra ytterligare fem set på samma vikt. :Virro

tntballe
2007-09-13, 16:45
Folk borde börja förstå vid dethär laget att jag frågar en massa av nyfikenhet. Ytterst lite av det kommer någonsin att tillämpas i min praktiska träning.

Dessutom frågade jag inte "om det funkar" jag frågade "vad tror ni om det". Varför tar alltid dessa trådar denna vändning?

Jag ökar alldeles utmärkt i min nuvarande träning, tack så mycket.

Jag tycker det är bra att du tar upp olika upplägg, brukar testa dom flesta olika jag får se. Inte för att jag tror att det ena är mycket bättre än det andra, utan för att det är roligt att testa olika varianter.

Grandmaster
2007-09-13, 19:20
Jag tror inte det är några fel på det där programmet alls, det fungerar nog faktiskt riktigt bra som inledning till ett grundträningsprogram. Testa det och se hur det påverkar din kropp. Det är ju inte direkt särskillt hög volym utan verkar snarare vara ungefär så de allra flesta kroppsbyggare tränar. 10 set, kring 10 reps i varje set. Skillnaden i det här fallet är att man håller sig till samma övning vilket jag själv tror är en bra sak. (Förutsatt att man varierar övningen efter någon vecka).

En period om ett halvt till ett dussin veckor med denna träning i cykler med perioder där man kör runt 5 reps tror jag fungerar bra. (Om man sköter de andra parametrarna och även ser till att använda effektiva övningar såklart!)


Menar du allvar? Det hela var förbannat korkat skrivet.

Utan att ha provat det, tycker jag att GVT nog är det allra sämsta jävla skitprogram man kan använda som en "riktigt bra inledning" till ett grundträningsprogram.

Allan
2007-09-13, 20:06
Två man här promenerar på staffens nerver för närvarande. Kan ni ta och lära er följande - man uppför sig på Kolozzeum, och har man synpunkter på andra medlemmar rapporterar man det och låter moderatorerna sköta sheriffandet.
Tramsar ni i tråden kommer det att sluta med att vi drar proppen.

Anders The Peak
2007-09-13, 20:58
Folk borde börja förstå vid dethär laget att jag frågar en massa av nyfikenhet. Ytterst lite av det kommer någonsin att tillämpas i min praktiska träning.

Dessutom frågade jag inte "om det funkar" jag frågade "vad tror ni om det". Varför tar alltid dessa trådar denna vändning?

Jag ökar alldeles utmärkt i min nuvarande träning, tack så mycket.

När man kikar i din journal Slarti så tycker jag mig se en kille som har fått bra utdelning av träningen och fortsätter att få bra resultat. Men tyvärr är det så att ju biffigare och starkare man blir ju mer anorektiskt lagd blir man.
Jag har stött på killar runt 170cm och deffade kring 100 pannor som inte vågat ta av sig tröjan för de inte trott på sig själva.

Slartibartfast
2007-09-13, 21:02
När man kikar i din journal Slarti så tycker jag mig se en kille som har fått bra utdelning av träningen och fortsätter att få bra resultat. Men tyvärr är det så att ju biffigare och starkare man blir ju mer anorektiskt lagd blir man.
Jag har stött på killar runt 170cm och deffade kring 100 pannor som inte vågat ta av sig tröjan för de inte trott på sig själva.

Jag är inte säker på om jag förstår vad du vill ha sagt. :MrT:

Anders The Peak
2007-09-13, 21:13
Jag är inte säker på om jag förstår vad du vill ha sagt. :MrT:

Slarti, få ställer så många frågor om hur olika träningsupplägg funkar som du. Svaret är nog att du måste hitta vad som fungerar för dig. Och då menar jag inte bara det ultimata upplägget i termer av vad som ger mest muskler (eller vad du nu vill uppnå) under en given tid, utan som även passar ditt lynne, hur mycket tid du vill lägga på träning etc.

Hemligheten är att det finns inga hemligheter skrev en vis man i en tråd... för inte så länge sedan.
Jag håller med Bertbert här. Du lägger ut en massa frågor som får oss andra att fundera på hur det står till med dig.

Slartibartfast
2007-09-13, 21:18
Jag håller med Bertbert här. Du lägger ut en massa frågor som får oss andra att fundera på hur det står till med dig.

Suck.

Allt jag frågade var "vad anser ni om German Volume Training".

Gediget träningsupplägg sen över trettio år. Tänkte det kunde vara värt att diskutera. Kanske nån som provat på det och hade åsikter.

Nån får gärna ta bort tråden.

Anders The Peak
2007-09-13, 21:20
För att återgå till ursprungsfrågan angående GVT så funkade det under Östtysklands storhetstid och då får man inte glömma att de här personerna var mycket vältränande tyngdlyftare "dåtidens bästa"
Jag tror inte på att ta hela konceptet rakt av utan kanske köra en basövning per pass enligt metoden dvs 10*10 det kommer att resultera i en grym träningsvärk men antagligen är det mycket effektivt periodvis.

Anders The Peak
2007-09-13, 21:28
Slarti det här upplägget som du länkade till är inte den ursprungliga modellen. Utan mer på samma sätt som jag tänkte modifieringen som kan fungera i praktiken.

Grandmaster
2007-09-13, 21:34
För att återgå till ursprungsfrågan angående GVT så funkade det under Östtysklands storhetstid och då får man inte glömma att de här personerna var mycket vältränande tyngdlyftare "dåtidens bästa"
Jag tror inte på att ta hela konceptet rakt av utan kanske köra en basövning per pass enligt metoden dvs 10*10 det kommer att resultera i en grym träningsvärk men antagligen är det mycket effektivt periodvis.

Ja, och varför var dem det, tror du?

Slartibartfast
2007-09-13, 21:39
Slarti det här upplägget som du länkade till är inte den ursprungliga modellen. Utan mer på samma sätt som jag tänkte modifieringen som kan fungera i praktiken.

Nä, jag vet. Originalet är väl det som Poliquin körde med:

http://bodybuilding.com/fun/luis13.htm

Yes
2007-09-13, 21:44
Folk borde börja förstå vid dethär laget att jag frågar en massa av nyfikenhet. Ytterst lite av det kommer någonsin att tillämpas i min praktiska träning.

Dessutom frågade jag inte "om det funkar" jag frågade "vad tror ni om det". Varför tar alltid dessa trådar denna vändning?

Jag ökar alldeles utmärkt i min nuvarande träning, tack så mycket.
Kul att det går bra!

Jag har fått intrycket av att din nyfikenhet berott på någon slags "träningskris" där du inte alls är nöjd med resultaten och att det är just därför du frågar så mycket om allting. Om så inte är fallet är jag ledsen ifall jag klivit in och bidragit till att förstöra din tråd, det har ju aldrig varit min avsikt.

Anders The Peak
2007-09-13, 21:47
Ja, och varför var dem det, tror du?
Till stor del av att de inte hade något annat val för att få en dräglig tillvaro....
Den andra förklaringen tror jag inte helt på även om det var en bidragande orsak.

datamg
2007-09-14, 07:25
Suck.

Allt jag frågade var "vad anser ni om German Volume Training".

Gediget träningsupplägg sen över trettio år. Tänkte det kunde vara värt att diskutera. Kanske nån som provat på det och hade åsikter.

Nån får gärna ta bort tråden.

Off topic:
Dina frågeställningar är både intressanta och tänkvärda. Fortsätt posta dem. Jag läser dem med största intresse.
Ska ni psykoanalysera någons träning eller varför det startas nya trådar gör det med alla dessa trådar som behandlar samma sak om och om igen.

Keep up the good work, Slarti!

//Micke

pragmatist
2007-09-14, 07:42
GVT gav inte mig ett smack när jag testade det. Dessutom är det mördande tråkigt.

bertbert
2007-09-14, 07:49
Folk borde börja förstå vid dethär laget att jag frågar en massa av nyfikenhet. Ytterst lite av det kommer någonsin att tillämpas i min praktiska träning.

Dessutom frågade jag inte "om det funkar" jag frågade "vad tror ni om det". Varför tar alltid dessa trådar denna vändning?

Jag ökar alldeles utmärkt i min nuvarande träning, tack så mycket.

Jag ber om ursäkt om jag trampade på dina tår. Det var inte min mening. Det är naturligtvis inget fel på att vara nyfiken.

bertbert
2007-09-14, 07:54
För att vara lite ontopic också:
Den högsta volym av enskilda övningar jag kört är 8x8. Man blir tämligen mör av det kan jag meddela, och efter 8x8 i knäböj på en meningsfull vikt har man lite besvär med att gå ordentligt efteråt.

Det kan mycket väl fungera men jag trivs helt enkelt inte med att träna så.

Slartibartfast
2007-09-14, 08:01
Jag ber om ursäkt om jag trampade på dina tår. Det var inte min mening. Det är naturligtvis inget fel på att vara nyfiken.

Det är lugnt. Ingen skada skedd. :)

ChrisDEFC
2008-08-04, 22:22
i senaste body finns en artikel om detta och jag vet inte om det stämmer överens helt med grundidéen men det är väl bra nära antar jag. någon som kört detta eller har alla här sågat det? i body står det bla att man dag 1 ska köra bänk i superset med chins och om man är erfaren styrketränare så ska man köra 10set med 5reps på ca 75% av 1rm. funderar på att testa några veckor bara jag kommit igång ordentligt med höstträningen. någon annan som testat på slutet och har synpunkter?

kraftsport
2008-08-06, 13:22
Det verkar som att man måste välja en för lätt vikt för att orka med 10 set x 10 reps. Alltså man måste kanske välja en vikt som i första settet skulle kunna ge 20 reps och då är nog vikten för låg för att ge något vettigt.

Doctor Snuggles
2008-08-06, 13:42
För icke hormonellt modifierat folk så funkar nog GVT bäst på små, laggande muskler. Testade upplägget på axlarna, men det var så sjukt tråkigt att jag gav upp efter en 3-4 pass.

Andy.da.wohoo
2008-08-06, 14:22
Min väldigt godtrogna polare läste detta i Body för inte så längesen och "tipsade" mig om det. Var väldigt skeptisk mot det och när han sa att man kunde gå upp ca 5kg på 6 veckor var jag nära på att säga till honom att man får ligga på en grisbulk för det:)

Det kan nog fungera för dom som tycker det är skönt och orkar, själv så kommer jag nog prova det någon gång i framtiden men inte en längre tid på grund av träningsvärken man lär få dagen efter:D

jakkan
2008-08-06, 14:27
Är det någon som provat den Squat&Milk som ligger uppe på den sidan? Låter onekligen sjukligt tufft att först göra 20x3 knäböj,efter det pullovers. Sedan avsluta med att triseta(?) dips/chins/incline crunches så många man orkar.

MojjMojj
2008-08-15, 14:56
Kör på GVT för att testa på ett annorlunda upplägg. Kört 10x10 för hela kroppen (basövningar) och varierat övningarna efter varje träningspass med samma muskel/muskler.
Ska testa på att köra 5x10 från och med idag. Så kör jag igenom kroppen två gånger med det, så får vi se om jag tycker det var ett okej upplägg, för mig då.

mr ruhl
2008-08-15, 19:59
har kört det i ca 6 veckor för en tid sen, finns uppskrivet i min journal om nån är nyfiken, tycker det var väldigt bra och kommer defenitivt att köra en period igen om nån månad eller så, inte så att jag lagt på mig nån märkbar massa men o andra sidan har jag träna i mer än 10 år så man förväntar sig inga dramatiska resultat men 2 saker som jag ser som väldigt positivt är att jag efter dessa 6 veckor blivit mycket mer repstålig samt att jag återhämtar mig numer mycket fortare mellan seten är tidigare..

stargate
2008-08-16, 12:10
Jag tycker det är jättekul att du Slarti och alla andra postar nya träningskoncept här på foumet!
Alla metoder kanske inte funkar så bra som det utlovas men däremot får jag sjukt mycket mer motivation till att träna genom att prova nya sätt. Tex som nu när jag var nere på gymmet provade jag att köra lite "German" på mina armar.

Jag supersettade triceps och biceps 10x10, (pushdowns med rep och bicepscurl sittande mot bänk med Ez-stång).

Jäklar vilken pump jag hade efteråt i armarna:) Jobbigt var det också....

EmiluR
2008-08-16, 12:16
:D nja, det skall man nog ta med en stor nypa salt. Man kan dessutom fråga sig om 10 pounds (ca 5kg?) på 6 veckor är en ökning att skryta med...

10pounds = 4.5kg.

EmiluR
2008-08-16, 12:21
GVT gav inte mig ett smack när jag testade det. Dessutom är det mördande tråkigt.

Kan ju va för du tyckte det va mördande tråkigt *cupid* , Psyket påverkar ju en hel del.

stargate
2008-08-16, 12:30
Hehe Grabbar och Tjejer, jag kom på en övning som lär vara förjävla jobbigt:D

Supersetta Knäböj/Marklyft 10x10 alà German Training Volyme!

Börja med knäböj, gå därefter direkt över till Marklyft, sedan knäböj osv..... 10 set totalt.
Dock får man nog försöka vara noga med tekniken även om man är väldigt trött så man inte skadar sig.

(detta kommer inte jag prova på ett tag iaf eftersom jag är skadad i ryggen)

Deceiver85
2008-08-16, 13:46
Hehe Grabbar och Tjejer, jag kom på en övning som lär vara förjävla jobbigt:D

Supersetta Knäböj/Marklyft 10x10 alà German Training Volyme!

Börja med knäböj, gå därefter direkt över till Marklyft, sedan knäböj osv..... 10 set totalt.
Dock får man nog försöka vara noga med tekniken även om man är väldigt trött så man inte skadar sig.

(detta kommer inte jag prova på ett tag iaf eftersom jag är skadad i ryggen)

Blev du skadad i ryggen när du försökte dig på detta superset? ;)

stargate
2008-08-16, 13:58
Blev du skadad i ryggen när du försökte dig på detta superset? ;)

Hehe nej det var en livsfarlig benpressmaskin förra veckan.
Men som jag skrev gäller det nog att ha bra teknik om man nu vågar testa detta upplägg.

Anders The Peak
2008-08-16, 14:34
Hehe Grabbar och Tjejer, jag kom på en övning som lär vara förjävla jobbigt:D

Supersetta Knäböj/Marklyft 10x10 alà German Training Volyme!

Börja med knäböj, gå därefter direkt över till Marklyft, sedan knäböj osv..... 10 set totalt.
Dock får man nog försöka vara noga med tekniken även om man är väldigt trött så man inte skadar sig.

(detta kommer inte jag prova på ett tag iaf eftersom jag är skadad i ryggen)
Kom ihåg att belatningen i GVT är ca 65% 1RM...
Fast man brukar ine den kombinationen heller i GVT dvs Marklyft/knäböj...Utan möjligtvis knäböj /marklyft med raka ben....

HanneJoelsson
2008-08-16, 20:26
Kom ihåg att belatningen i GVT är ca 65% 1RM...
Fast man brukar ine den kombinationen heller i GVT dvs Marklyft/knäböj...Utan möjligtvis knäböj /marklyft med raka ben....

60% är det. :P för att vara exakt.

Anders The Peak
2008-08-16, 20:43
60% är det. :P för att vara exakt.

Tack:thumbup:

quality
2008-08-17, 20:09
Menar du allvar? Det hela var förbannat korkat skrivet.

Utan att ha provat det, tycker jag att GVT nog är det allra sämsta jävla skitprogram man kan använda som en "riktigt bra inledning" till ett grundträningsprogram.

En motivering till varför det är "det allra sämsta jävla skitprogram man kan använda" ?

Jag tycker det verkar helt okey. Basövningar, lagom med volym och enkelt.

Anders The Peak
2008-08-17, 20:23
En motivering till varför det är "det allra sämsta jävla skitprogram man kan använda" ?

Jag tycker det verkar helt okey. Basövningar, lagom med volym och enkelt.


Om du ska pröva på det så tror jag att den här är bättre än det som trådskaparen visade upp:


http://www.strengthcats.com/CP-GVT.html

Scratch89
2008-08-17, 21:53
Jag tycker det är knepigt att författaren i ena meningen skriver att man endast ska träna EN ÖVNING PER MUSKELGRUPP OCH PASS, men sedan rekommenderar både hantelpress och flies i samma pass för tuttarna.

kalajset
2008-08-17, 22:51
Jag tycker det, teoretiskt sett, verkar vara en bra metod för muskelbyggande. Exakt vad är det som så många ser som negativt med den? - För om man nu skulle palla den rejäla träningsmängden, (tänker främst på antalet set/repetitioner på såpass höga vikter), vad är problemet då?

Är riktigt sugen på att testa själv, och kommer nog så göra i sinom tid. Modifierat program? - Ja, troligen, men det är grundidéerna som är de viktiga anser jag. Om man inte orkar köra 10 set på 65%, går det säkert att köra 10 på 60%, eller åtta-nio på 65% istället. Fortfarande är grundidén den samma anser jag, och det är det som är det viktiga.

ArcTiC
2008-08-18, 08:35
Jag kör ett GVT liknande upplägg ganska ofta (10*10 och 8*8), först och främst för att det är ganska skojigt och tidseffektivt. Om det är bättre eller sämre än någon annan träningsfilosofi med inriktning BB har jag inte den blekaste aning om.

Scratch89
2008-08-18, 10:53
Jag tränade förut enligt samma upplägg, innan jag ens hade sett den här tråden. Dag 1 var det bröst och rygg, och då supersetade jag en bröstövning med en ryggövning, och det blev 4x8 per övning, för att sedan byta. Typ bänkpress supersetat med skivstångsrodd, och sedan lutande hantelpressar supersetat med chins. Var dock för kort tid för att kunna utvärdera något, men det var ett rätt gött schema att träna efter.

kalllee
2008-08-18, 12:25
Kanske har någon redan skrivit detta men var inte på Jay Cutlers hemsida där det stod under fliken träning:

"I stick to 3 or 4 exercises per bodypart. Total sets for each bodypart are 9-12. Reps are 8-10. This is a lot less than the past, but I am training with more weights and feeling it better. I am back to heavy squats, heavy benching, and heavy rowing for more thickness and muscle maturity."

Doctor Snuggles
2008-08-18, 14:01
Kanske har någon redan skrivit detta men var inte på Jay Cutlers hemsida där det stod under fliken träning:

"I stick to 3 or 4 exercises per bodypart. Total sets for each bodypart are 9-12. Reps are 8-10. This is a lot less than the past, but I am training with more weights and feeling it better. I am back to heavy squats, heavy benching, and heavy rowing for more thickness and muscle maturity."

Hade han omogna muskler innan? Gick de ut o festa för mycket på helgerna?

Tror att det blir roligare om man kör just alternerande set mellan två olika muskelgrupper. Ska nog försöka köra lite axlar igen med mage/vader emellan som avslutning på passen.

Kwot
2008-08-19, 00:44
Jag kör själv en något modifierad variant av GVT, något tuffare faktiskt skulle jag tro. Träningsupplägg osv. kan ni se i journalen och ni får gärna följa med mig det här halvåret som jag kommer fortsätta med detta upplägget.

Har endast kört i 2 veckor än så länge och förutom att jag gått runt med en mördande träningsverk under hela tiden, idag också - kan knappt sitta och skita - så måste jag säga att det känns jävligt bra. Men man måste tåla ordentligt med stryk och vara rejält jävla envis för att klara av det här, det känner jag redan nu. För viktkåta är det f.ö. inget jag rekommenderar då man står och pumpar bänkpress, knöböj osv. med flugvikter om man jämför vad man skulle köra på i en 3 setare med 5 reps.

Men som sagt, jag kommer köra som fan på det här, och tror på det. Att just TRO på sitt träningsschema är f.ö. jävligt underksattat. Jobbar som säljare och ska man sälja en produkt så gäller det att tro att det är världens bästa produkt, och om man nu inte tycker det så får man hjärntvätta sig själv och hela tiden säga att det ÄR världens bästa produkt. Lura dig själv!

Samma sak gäller med träningen till stor del enligt mig, jag menar - oavsett vilket jävla upplägg du har (nästan..), kör du hårt och är envis kommer du få resultat. Men om du dessutom, som mig, inbillar dig att det sättet du tränar på nu är det som kommer ge BÄST resultat, då tror jag resultaten kommer snabbare och på ett smidigare samt roligare sett. Så fungerar iaf jag.

Btw, nu menar jag inte att någon som kör Biceps 10ggr/vecka och äter 0,00kcal kommer lyckas bara "man tror på det"... men jag tror faktiskt att ni smarta kollo-människot förstår min poäng. Lycka till!

invalidnick
2008-08-19, 08:33
kör enligt upplägget postat tidigare (bröst/rygg, ben/mage, vila, axlar/armar, vila)
jag kan verkligen rekommendera den splitten till dem som vill känna en helt ny känsla, ni kanske trodde att ni kände eran kropp innan? (det kan beskrivas lite som när man hänger av sin första riktiga 20-reppare i böjen, ni som kört efter det programmet vet vad jag snackar om)
jag skulle nog säga att de flesta kommer ha stora problem att rent mentalt klara av att genomföra en vecka med detta program, det är extremt psykiskt påfrestande
de flesta kommer kanske testa något pass och sedan förkasta detta program som "värdelöst" (eller vad jag kan tycka mig läsa), men ni verkar ju redan veta allt eftersom ni redan bänkar tresiffrigt och är så fint deffade - grattis! (läser ni in en bitter biton? det kallas ironi) så om ni inte har något viktigt att tillföra kan ni väl gå och köra någon isolerande övning?

till er som seriöst vill testa att köra efter detta upplägg; stå på er, det är helt sjukt jobbigt...och det värsta är att det aldrig kommer bli lättare, att öva upp psyket är bra!
lycka till!

Kwot
2008-08-19, 22:48
[QUOTE=invalidnick;3151231]
de flesta kommer kanske testa något pass och sedan förkasta detta program som "värdelöst" (eller vad jag kan tycka mig läsa), men ni verkar ju redan veta allt eftersom ni redan bänkar tresiffrigt och är så fint deffade - grattis! (läser ni in en bitter biton? det kallas ironi) så om ni inte har något viktigt att tillföra kan ni väl gå och köra någon isolerande övning?
QUOTE]

Tycker inte att det är speciellt många som sågat programmet rakt av i tråden, kritik är ju dock alltid bra - inte ska man tro att det är någon mirakelmetod och läsa olika program som sin bibel, det är hårt arbete som gäller oavsett! Bra med kritiska personer, och visst fan kan man vara kritisk oavsett om man testat eller inte... men det kan ju vara bra att ha lite kött på benen iaf. Mo.

Daadi
2009-10-15, 13:03
Har tränar German Volume Training i snart 3 månader och hittils är det det bästa schemat jag prövat , har ökat både i styrka och massa. Nackdelen är att det blir jävla tungt efter 5-6 set, plus att det är svårt att hitta "idealvikten" i början.
Men när man väl kommit igång så funkar det bra :thumbup:

Guddi
2009-10-15, 14:02
GVT känns som ett plojprogram från polinquin där han lurar omedvetna personer genom att ge dem en ökad glykogeninlagring som de tror är muskler. Har man kört mycket högintensiv träning perioden innan så kan man säkert öka en del i volym av programmet i form utav sarkoplasmatisk hypertrofi. I övrigt är det mer ett styrkeuthållighetsprogram precis som Mr_Ruhl skrev tidigare i tråden. Det kan man givetvis ha nytta utav precis om Mr_Ruhl även skrev, men det är inget program för en nybörjare precis som Grandmaster skrev och det känns inte heller som något man ska köra en längre period.

Grahn
2009-10-15, 14:07
Det känns iofs som om ganska många av Poliquins program är "quick fix" modellen med stor del svullnad :) vettefan om GVT är ett av de programmen dock.

100 totalreps/pass på en muskelgrupp känns inte så överdrivet, men att köra dem alla i en och samma basövning *spy*

Guddi
2009-10-15, 14:59
Det känns iofs som om ganska många av Poliquins program är "quick fix" modellen med stor del svullnad :) vettefan om GVT är ett av de programmen dock.

100 totalreps/pass på en muskelgrupp känns inte så överdrivet, men att köra dem alla i en och samma basövning *spy*Det är sant, 100 reps för en muskel är inte överdrivet om än i överkant för en övning. Det är mer att man kör mer på uthålligheten och som sagt verkligen tömmer de aktiva fiberna på glykogen.

Personligen så får jag ibland känslan utav att Polinquin testar hur mycket skit han kan komma undan med när han skriver artiklar på nätet. Han får resultat, utan tvekan, men samtidigt så har jag fått andrahandsuppgifter på att hans upplägg är långt mer simpla och "vanliga" när han verkligen tränar någon.

Grahn
2009-10-15, 15:05
Det är sant, 100 reps för en muskel är inte överdrivet om än i överkant för en övning. Det är mer att man kör mer på uthålligheten och som sagt verkligen tömmer de aktiva fiberna på glykogen.

Personligen så får jag ibland känslan utav att Polinquin testar hur mycket skit han kan komma undan med när han skriver artiklar på nätet. Han får resultat, utan tvekan, men samtidigt så har jag fått andrahandsuppgifter på att hans upplägg är långt mer simpla och "vanliga" när han verkligen tränar någon.

det känns ju iofs logiskt, vill man ha betalt för sina tjänster så ger man ju inte bort det gratis :)

stevebc
2009-10-15, 15:13
Det är sant, 100 reps för en muskel är inte överdrivet om än i överkant för en övning. Det är mer att man kör mer på uthålligheten och som sagt verkligen tömmer de aktiva fiberna på glykogen.

Personligen så får jag ibland känslan utav att Polinquin testar hur mycket skit han kan komma undan med när han skriver artiklar på nätet. Han får resultat, utan tvekan, men samtidigt så har jag fått andrahandsuppgifter på att hans upplägg är långt mer simpla och "vanliga" när han verkligen tränar någon.Man ska nog ta träningsprogram skrivna av honom m fl på T-nation med en skopa salt. Styckena separeras med reklam för något kosttillskott som ofta sägs vara nödvändiga för att ens slutföra programmet (som verkligen kan vara riktigt hårt ibland). Tycker det tar bort mycket av trovärdigheten.

DougHepburn
2009-10-15, 20:31
Nä, jag vet. Originalet är väl det som Poliquin körde med:

http://bodybuilding.com/fun/luis13.htm

Det mesta av det "nya" som dagens träningsguruer för fram är inte nytt utan bara ompaketerat och marknadsfört på bästa sätt. Vince Gironda var inne på 8x8 och 10x10 långt innan Poliquin...

För övrigt så håller jag med Grandmaster om att det här är så långt från nybörjarträning man kan komma. Med detta sagt så kan man få nästan vilket träningsprogram som helst att fungera om man grundar med de förutsättningar som eventuellt krävs och så länge man gör det under en längre period än några veckor (träningsprogramshoppjerkor är dömda att misslyckas) och inte glömmer den gyllene guldregeln:

"Träna progressivt!"

Commando1980
2009-10-15, 21:25
det är ju inget magiskt med 10x10 utan det handlar ju helt enkelt om att 'överbelasta musklerna' (förenklat) genom att köra med en högre träningsvolym än man är van vid och/eller ökad träningsdensitet. just GVT är inget program man ensamstående ska förlita sig på utan kan t ex ingå som en del i en längre/kortare planering, t ex i ngn typ av 'accumulation' (typ högvolym)-intensification (högre intensitet med lägre volym) cykel.

med det sagt så skulle jag inte utformat en högvolyms/hög träningsdensitetsperiod på det sätt som jag sett de flesta GVT-varianter har utformats på.

Salus
2009-10-15, 22:51
GVT utformades för styrkelyftare som behövde ett break från sin vanliga drill...

Commando1980
2009-10-15, 23:07
GVT utformades för styrkelyftare som behövde ett break från sin vanliga drill...

nja...som sagt finns många varianter av programmet.

just namnet German Volume Training referar väl till ett upplägg som tyska tyngdlyftare (påstods) använda för att gå upp i massa (växa in i en ny viktklass). det var väl poliquin som hitta på namnet.

Ekman_
2009-10-15, 23:14
Hade han omogna muskler innan? Gick de ut o festa för mycket på helgerna?


är det omoget att festa säger du?

Salus
2009-10-15, 23:32
nja...som sagt finns många varianter av programmet.

just namnet German Volume Training referar väl till ett upplägg som tyska tyngdlyftare (påstods) använda för att gå upp i massa (växa in i en ny viktklass). det var väl poliquin som hitta på namnet.

Du har säkert rätt.

Min poäng var att programmet kanske har sin verkliga vinning för en som brukar ligga på väldigt låga repsintervall och fokuserar enbart på styrka. Man ska komma ihåg att de förr i tiden inte höll på med konjugerad (el. WSB inspirerad) träning i alls samma utsträckning. Så då var nog detta programmet riktigt bra för den typen av lyftare.

Argumenterar inte emot dig Commando här, utan lyfter bara fram en tänkbar aspekt för diskussionen.