handdator

Visa fullständig version : ont efter marklyft.. HJÄLP!


j0zer
2007-09-12, 20:57
Tjena!
Har tränat i nån månad. För nån vecka sen började jag köra marklyft men efter varje set får jag ont i korsryggen. :(
Vet inte om jag har fel teknik men skulle vara snällt om någon kunde förklara tekniken, greppet osv
Tack på förhand *flex*

snuggles
2007-09-12, 21:03
Marklyft (http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html)

Har man inte kört marklyft innan så känns det rejält första gångerna. Gjorde det för mig i alla fall.

jwzrd
2007-09-12, 21:08
Har du någon erfaren lyftare i närheten som kan visa dig tekniken och se på när du tränar dem?

LarsLasr
2007-09-12, 22:39
Jag brukar kunna lista ut om det bara är resultat av träningen eller om det är något som gått fel genom att göra övningen med mycket lite motstånd. Då brukar den suga ihop sig mot slutet.

T.ex. efter några pass i bensparksmaskinen då man får 1liter mjölksyra och tror inte man ska kunna gå. Om man då sätter sig på en stol och börjar resa benen utan några vikter så brukar muskeln dra ihop sig automatiskt och lyfter benet hela vägen. Går att göra samma sak med ryggen om man sakta böjer sig framåt och sedan bakåt, om muskeln drar ihop sig max mot slutet så brukar prognosen vara en jäkla träningsvärk dagen efter :D

Om det inte på något sätt liknar detta får du nog söka profesionell hjälp, är nog bäst i vilket fall om du är osäker.

Damien Thorne
2007-09-13, 07:17
Tjena!
Har tränat i nån månad. För nån vecka sen började jag köra marklyft men efter varje set får jag ont i korsryggen. :(
Vet inte om jag har fel teknik men skulle vara snällt om någon kunde förklara tekniken, greppet osv
Tack på förhand *flex*

Det skulle vara bra om du kunde filma ett set. Då kan vi se om du gör något fel.

Har du rak rygg eller krummar du ryggen?

Arnoldski
2007-09-13, 07:29
Det är ju en övning som ska blåsa igenom korsryggen duktigt så är det träningsvärk du har så är det ju bra.
Jag kan själv känna mig osäker ibland på ifall det är träningsvärk eller om man lyft dumt, om man tex hjälpt någon flytta eller så.

Dock ska du ha klart för dig att marklyft kan man göra sig förbannat illa på och jag skulle inte rekommendera att du kör den övningenalls innan du har fått instruktioner av nåon som är duktig. Och då menar jag inte av Spänn-Simon, 15 år med pubertetsmuskler...

Det är en underbar övning när man behärskar den så se till att du lär dig ordentligt och återkom efter det. Men vila ryggen ordentligt innan dess också. Det är mina tips i alla fall...

j0zer
2007-09-13, 15:38
Har du någon erfaren lyftare i närheten som kan visa dig tekniken och se på när du tränar dem?

Nej tyvärr inte. Tränar hemma

j0zer
2007-09-13, 15:39
Tack för alla bra svar!:)

j0zer
2007-09-13, 15:41
Det skulle vara bra om du kunde filma ett set. Då kan vi se om du gör något fel.

Har du rak rygg eller krummar du ryggen?

Har tyvärr inte tillgång till filmkamera*cry*

Jag krummar när jag gör marklyft.