handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott från USA


pia
2007-09-12, 18:22
Har ett problem med tullen som påstår att allt som påstår sig ha effekt får inte tas in i Sverige även om det säljs som kosttillskott eller hälsokost i Sverige. Det är 7000 kr vi beställt för och vi har ett gråzon preparat och det är GABA men vad jag hört får man inte sälja det men ta in och bruka det. De vill inte heller plocka bort bara de preparat de anser som läkemedel utan ta hela paketet. Kan de verkligen göra så. Vi ringde läkemedelsverket och de sa att tydligen allt som påstår sig ha effekt får inte tas in i Sverige med andra ord alla kosttillskott i princip utan protein och gainer.Jag vet folk som har beställt och de har aldrig tagit vanliga kosttillskott. Jag skulle vara tacksam om de som beställt från USA eller annat land berätta om de fått in sina saker eller om något liknanade hänt någon annan. Vi vill nämligen bevisa för vår tullman att alla hans kollegor inte har samma regler som honom, Skriv gärna vad ni beställt från USA coh vad som hänt Tacksam för hjälp!

Sverker
2007-09-12, 18:34
Varför inte bara överklaga tullens beslut till nästa instans ?
Vi lever i ett rättsammhälle så det är säkert bra att frågan prövas hela vägen fram.

Nitrometan
2007-09-12, 20:22
Jag tror att tullen har rätt i detta fall. Men de har inte resurser att titta i alla paket därför klarar sig en del.

Men jag tycker att ni ska överklaga så blir det prövat.

Runda Grodan
2007-09-12, 20:33
Här är en tråd som jag startade som behandlar liknande sak.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=100279


Det som ni kan göra är att låta tullen förstöra den produkt som de inte godkänner och låta dem skicka resten, annars får ni skicka tillbaka allt till avsändaren. Om det bara är Gaba som är problemet så låt dem förstöra burken/burkarna.


Edit. Det "matnyttiga" står en bit ned på sidan på länken som jag postade.

EiseltUK
2007-09-12, 20:52
Det låter lite fel att myndigheterna går in på utländska sidor och snappar upp information som kan vara medicinska påståenden. I utlandet gäller utländsk lag och den har inte Sverige med att göra.

Om produkterna inte är uppenbara läkemedel, direkt skadliga och ditt syfte är inte heller är att saluföra/tillhandahålla produkterna så jag tror inte de har rätt att stoppa produkterna. Observera att Läkemedelslagen 1992:859 bara talar om tillhandahållandet - inte köp:


Inledande bestämmelser

1 § Med läkemedel avses i denna lag varje substans eller
kombination av substanser

1. som tillhandahålls med uppgift om att den har egenskaper för
att förebygga eller behandla sjukdom hos människor eller djur,
eller

2. som kan användas på eller tillföras människor eller djur i
syfte att återställa, korrigera eller modifiera fysiologiska
funktioner genom farmakologisk, immunologisk eller metabolisk
verkan eller för att ställa diagnos.

pia
2007-09-13, 07:31
[QUOTE=Runda Grodan;2512767]Här är en tråd som jag startade som behandlar liknande sak.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=100279


Det som ni kan göra är att låta tullen förstöra den produkt som de inte godkänner och låta dem skicka resten, annars får ni skicka tillbaka allt till avsändaren. Om det bara är Gaba som är problemet så låt dem förstöra burken/burkarna.Edit. Det "matnyttiga" står en bit ned på sidan på länken som jag postade

Du verkar ha råkat ut för samma sak som vi. Vi ringde också läkemedelsverket och de sa också om produkten påstår sig ha en positiv effekt så klassas det som läkemedel. Helt sjukt för alla produkter påstår sig ju kunna lösa problem. De var ute efter Milk thistle och yohimbine också som säljs osm vanliga kostillskott här i Sverige. De sa att de inte kunde öppna paketet och skicka resten utan att då förstör de hela paketet eller skickar tillbaka det och det innebär att vi förlorar allt. Hur gick det för dig? Jag kommer bestrida detta till in i det sista om vi så ska behöva gå till media och säga hur lagar bedöms och att folk inte är medvetna om detta och blir blåsta på en massa pengar. Enligt mig är bedömningen av ett läkemedel något som är receptbelagt i Sverige. Jag har mailat gubben så får vi se hur det går. Jag kommer aldrig ge mig för det handlar om en jävla massa pengar. Om det finns i Sverige hur kan då hälsokosten och kosttillskotts försäljare importera detta? Då kan jag kanske ändra adressen och skicka det till gymmet jag jobbar på istället. Jag fattar ingenting av dessa sjuka lagar som nästan ingen verkar medveten om.

pia
2007-09-13, 07:39
Det låter lite fel att myndigheterna går in på utländska sidor och snappar upp information som kan vara medicinska påståenden. I utlandet gäller utländsk lag och den har inte Sverige med att göra.

Om produkterna inte är uppenbara läkemedel, direkt skadliga och ditt syfte är inte heller är att saluföra/tillhandahålla produkterna så jag tror inte de har rätt att stoppa produkterna. Observera att Läkemedelslagen 1992:859 bara talar om tillhandahållandet - inte köp:


Inledande bestämmelser

1 § Med läkemedel avses i denna lag varje substans eller
kombination av substanser

1. som tillhandahålls med uppgift om att den har egenskaper för
att förebygga eller behandla sjukdom hos människor eller djur,
eller

2. som kan användas på eller tillföras människor eller djur i
syfte att återställa, korrigera eller modifiera fysiologiska
funktioner genom farmakologisk, immunologisk eller metabolisk
verkan eller för att ställa diagnos.

Tack för infon. Jag behöver all info jag kan få nu så att jag kan bestrida detta beslut om att ta allt.

Milla
2007-09-13, 09:43
Jag beställde multivitaminer i våras från USA, som gick genom tullen utan problem iallafall. Fast det kanske var mer tur än skicklighet... Kartongen var ju ganska stor så man tycker ju att tullen borde ha uppmärksammat den ändå.

BigSpawn
2007-09-13, 12:43
Jag har beställt kostillskott flera ggr från ett företag(vet inte om jag får säga vilket) men det bestod iaf av flera stora burkar med diverse vita pulver( alcar, AAKG osv) vilket man ju tycker borde verka skumt när de tittar igenom det;) men aldrig vart nått problem, och fick ju tom betala tull senaste ggn, vilket ju innebär att de tittat på paketet.

BigSpawn
2007-09-13, 12:48
har även fått hem Yohimbe HCL som någon ovan haft problem med, så det verkar bero lite på vem som står där för dagen.

Milla
2007-09-13, 13:00
Ja, jag fick också betala tullavgift nu när jag kommer att tänka på det.

Ant
2007-09-13, 15:57
Beställa för så mycket pengar utan att kolla upp reglerna först? :smash:

Beställa gråzonspreparat som antingen inte har någon effekt, eller som har en effekt + en bieffekt? :smash:

Runda Grodan
2007-09-13, 16:57
[QUOTE=Runda Grodan;2512767]
Du verkar ha råkat ut för samma sak som vi. Vi ringde också läkemedelsverket och de sa också om produkten påstår sig ha en positiv effekt så klassas det som läkemedel. Helt sjukt för alla produkter påstår sig ju kunna lösa problem. De var ute efter Milk thistle och yohimbine också som säljs osm vanliga kostillskott här i Sverige. De sa att de inte kunde öppna paketet och skicka resten utan att då förstör de hela paketet eller skickar tillbaka det och det innebär att vi förlorar allt. Hur gick det för dig? Jag kommer bestrida detta till in i det sista om vi så ska behöva gå till media och säga hur lagar bedöms och att folk inte är medvetna om detta och blir blåsta på en massa pengar. Enligt mig är bedömningen av ett läkemedel något som är receptbelagt i Sverige. Jag har mailat gubben så får vi se hur det går. Jag kommer aldrig ge mig för det handlar om en jävla massa pengar. Om det finns i Sverige hur kan då hälsokosten och kosttillskotts försäljare importera detta? Då kan jag kanske ändra adressen och skicka det till gymmet jag jobbar på istället. Jag fattar ingenting av dessa sjuka lagar som nästan ingen verkar medveten om.
Jorå jag har råkat ut för en liknande situation men till mig sa tullen att de kunde förstöra produkterna som ansågs vara läkemedel och skicka hem resten till mig. Jag sa dock åt dem att skicka tillbaka allting då jag tror att jag får 75% tillbaka på värdet hos den webshop jag handlat hos. Jag har dock inte fått pengarna ännu så det ser inte så ljust ut.

Jag tycker inte att det fungerar så bra med dessa regler i dagsläget. Beroende på vilken försäljare man handlar av så kan alltså en produkt släppas eller stoppas i tullen. Det blir liksom lite på måfå... Extra fånigt blir det när mycket av det som stoppas redan säljs i Sverige.

Jag tycker man blir lite lurad. Visserligen så är det väl upp till oss att ta reda på hur det fungerar men det är verkligen inte det lättaste när allt är så okonsekvent - att likadana produkter kan behandlas olika i tullen beroende på marknadsföring och att tullen ibland är extra nitiska. Ta exemplet med zink, jag kan inte tänka mig att tullen stoppar en burk zinkpiller - fast de egentligen borde göra det efter sitt eget resonemang.

Egentligen så kan man ju inte importera särskilt mycket alls då de flesta kosttillskott marknadsförs med att de har någon form utav effekt. :D

Runda Grodan
2007-09-13, 20:46
okonsekvent
Det stör mig så fruktansvärt att jag skrev fel på det där ordet. Det var obra gjort. :/

Cerberus
2007-09-13, 23:08
ja bara råkar ut för extrem tull-avgift varje gång, eller en gång tog de mina grejer...fast då förstod ja varför.

blekfet2
2007-09-13, 23:12
eller en gång tog de mina grejer...fast då förstod ja varför.

För att dom tog dina grejer.

Cerberus
2007-09-13, 23:27
För att dom tog dina grejer.

precis! Dock så fick ja pengarna tillbaka av företaget så de va lugnish

KniveN
2007-09-14, 02:42
Beställa för så mycket pengar utan att kolla upp reglerna först? :smash:

Beställa gråzonspreparat som antingen inte har någon effekt, eller som har en effekt + en bieffekt? :smash:

Tycker du att det är klara regler?

pia
2007-09-14, 06:59
Tycker du att det är klara regler?

Precis min mening. Reglerna är beroende på hur man tolkar det. Jag har 2 av kosttillskotten på vårat gym som är beställt från ************* så de säljs som kosttillskott i Sverige men enligt tullen är de läkemedel för att det står på beskrivningen av produkten att det ska hjälpa mot något. Det är fortfarande kosttillskott i Sverige men tydligen klssas som läkemedel om det kommer från USA. Om det kommer från ett EU land klassa set tydligen inte lika hårt. Reglerna är diffusa på vad de anser är läkemedel. Allt har med hur man tolkar lagen.

pia
2007-09-14, 07:17
Ni som har skickat tillbaka paketet har ni fått betala för frakt både vägarna, alltså dubbel frakt?

Ant
2007-09-14, 10:20
Tycker du att det är klara regler?

Har jag påstått det?

Om jag skulle handlat för såpass mycket pengar hade jag kollat upp med tullen INNAN per mail/brev, vilket innebär att man får ett svar som man kan hänvisa till vid eventuella problem. Om tullen svarar att regelverket är snårigt utformat så skulle jag avstå från att beställa!

För övrig kan man ju ifrågasätta renheten på exempelvis protein och gainer från olagliga substanser, eftersom flera idrottsmän/kvinnor åkt fast för dopning från lagliga USA-tillskott, vilket gör att det kan vara svårt att skilja lagliga och olagliga produkter.

KniveN
2007-09-14, 12:38
Har jag påstått det?

Om jag skulle handlat för såpass mycket pengar hade jag kollat upp med tullen INNAN per mail/brev, vilket innebär att man får ett svar som man kan hänvisa till vid eventuella problem. Om tullen svarar att regelverket är snårigt utformat så skulle jag avstå från att beställa!

För övrig kan man ju ifrågasätta renheten på exempelvis protein och gainer från olagliga substanser, eftersom flera idrottsmän/kvinnor åkt fast för dopning från lagliga USA-tillskott, vilket gör att det kan vara svårt att skilja lagliga och olagliga produkter.

Frågar du dom så får du inte ens köpa zink...

Lär ju inte vara protte o gainer som dom idrottarna har köpt iaf. Sen är det skillnad på vad som är lagligt och det som inte är tillåtet vid tävling.

nordland
2007-09-15, 23:01
Tycker det låter riktigt konstigt. Beställer själv GABA flera ggr/år från 1fast400 (har sömnproblem), och har bara en gång råkat ut för att tullen plockat paketet.. Dock fick jag paketet efter moms och tull lagts på..

Tror det mer handlar om summan.. Även om moms och tull läggs på så förlorar staten en hel del pengar pga den låg dollarkursen.

pia
2007-09-16, 09:38
Har jag påstått det?

Om jag skulle handlat för såpass mycket pengar hade jag kollat upp med tullen INNAN per mail/brev, vilket innebär att man får ett svar som man kan hänvisa till vid eventuella problem. Om tullen svarar att regelverket är snårigt utformat så skulle jag avstå från att beställa!

För övrig kan man ju ifrågasätta renheten på exempelvis protein och gainer från olagliga substanser, eftersom flera idrottsmän/kvinnor åkt fast för dopning från lagliga USA-tillskott, vilket gör att det kan vara svårt att skilja lagliga och olagliga produkter.

Varför kolla något man inte tror är något prblem med. Har skickast efter förut utan problem med med just den killen som hade hand om vårat ärende blev det problem. Jag kollar inget jag tycker mig redan veta. Är man osäker visst men jag var inte ett dugg osäker på det utan fick reda på nu att reglerna är luddiga. Jag vet så många som beställt och aldrig har haft problem. Om ett kosttillskott räknas som lagligt i Sverige så räknar jag med att det räknas som just kosttillskott och inte läkermedel.

Sedan undrar jag om du är så naiv som tror att de åkt dit på vanliga proteintillskott från USA. Vilken tillverkare lägger i dyra preparat som steroider i sina kosttillskott? Det handlar ju om att de åker dit och skyller på något för att det ska se bättre ut.

Nitrometan
2007-09-16, 10:53
Sedan undrar jag om du är så naiv som tror att de åkt dit på vanliga proteintillskott från USA. Vilken tillverkare lägger i dyra preparat som steroider i sina kosttillskott? Det handlar ju om att de åker dit och skyller på något för att det ska se bättre ut.
Kolla på denna undersökning som gjordes 2004. http://www.powerlifting-ipf.com/medical%20committee/IJSM04_NEM.pdf (pdf)

Visserligen väldigt små mängder - men det skulle kunna synas i ett test.

Inte för att det är en fungerande ursäkt på nåt sätt. Men man ska kanske fundera på vad man beställer från vem.

Jag gissar att det kommer sig av att de inte gör rent fyllningsmaskinerna mellan de olika produkterna.

King Grub
2007-09-16, 10:56
Sedan undrar jag om du är så naiv som tror att de åkt dit på vanliga proteintillskott från USA. Vilken tillverkare lägger i dyra preparat som steroider i sina kosttillskott? Det handlar ju om att de åker dit och skyller på något för att det ska se bättre ut.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=14986195&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16430680&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum

A total of 12.5% of the nutritional supplements analysed contained banned substances not declared on the label (anabolic steroids and ephedrine).

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17364927&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

pia
2007-09-16, 11:09
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=14986195&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16430680&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17364927&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVAbstractPlus

Efedrin tror jag absolut men inte att de lägger i ren testo så att man åker dit. Prohormoner kanske och sådant som är förbjudet på tävling men jag tror fortfarande inte att de som åkt dit åkte dit pågrund av det utan jag tror varenda männsika idag som är insatt vet om vad som försigår inom idrotten även om man inte vill gå ut med det och erkänna det. Jag är kass på engelska så jag kan inte läsa igenom och fatta dessa studier men förmodligen kan jag tänka mig spår av prohormoner men inga större mängder. Ingen får mig att tro att idrottsmännen åker dit på kosttillskott även om studier visar att det finns spår av vissa ämnen. Förut trodde jag mer att idrotten var mer ren men tyvärr ju mer insyltad jag blir i den ju mer skit ser man.

Nitrometan
2007-09-16, 11:12
Det är två olika saker pia. 1 - dopade elitidrottare, 2 - förorenade kosttillskott

De har inget med varandra att göra.

pia
2007-09-16, 11:16
Kolla på denna undersökning som gjordes 2004. http://www.powerlifting-ipf.com/medical%20committee/IJSM04_NEM.pdf (pdf)

Visserligen väldigt små mängder - men det skulle kunna synas i ett test.

Inte för att det är en fungerande ursäkt på nåt sätt. Men man ska kanske fundera på vad man beställer från vem.

Jag gissar att det kommer sig av att de inte gör rent fyllningsmaskinerna mellan de olika produkterna.

Jag skulle faktiskt inte heller bry mig om jag fick i mig spår av prohormoner. Kommer knappast ha någon effekt på mig eftersom det förmodligen är så små mängder så jag är knappast rädd för det. Visst ska man tänka på det om man tävlar men ingen får mig att tro att dessa idrottsmän åkte dit pågrund av att deras kosttillskott innehöll spår av prohormoner eller efedrin. I så fall borde det vara lätt att påvisa men det är väl knappast någon som blivit friad pågrund av det. Då får de komma med fler bevis för att jag ska tro på något sådant.

pia
2007-09-16, 11:20
Det är två olika saker pia. 1 - dopade elitidrottare, 2 - förorenade kosttillskott

De har inget med varandra att göra.

Det jag reagerade på var att en person trodde att idrottarna åkt dit pågrund av proteintillskott och visst skulle det kunna hända rent teoretiskt men pratar vi om verkligheten så behöver jag mer bevis för att tro på det. Att vissa kosttillskott innehåller spår av prohormoner och efedrin finns det bevis på så det säger jag inget om men att det skulle påverka mig som privatperson tror jag knappast däremot om man tävlar så visst ska man vara försiktig.

sgtfresh
2007-10-07, 10:45
hur har det gått?

har tänkt göra en beställning i samma storleksordning, e inte så sugen på att inte få grejjerna.

Depzon
2007-10-08, 00:33
Jag har beställt 3-4 gånger från USA, och har fått grejerna varje gång, och har fått betala tullavgift. Men jag vet inte om jag vågar nu längre.

pia
2007-10-08, 07:30
hur har det gått?

har tänkt göra en beställning i samma storleksordning, e inte så sugen på att inte få grejjerna.

Vi skickade tillbaka allt för det är stenhårda regler så jag råder alla som ska beställa att kolla reglerna på vad ni får ta in. Allt som påstår sig i beskrivningen hjälpa mot någon sjukdom får inte tas in så läs vad som står på burken innan ni beställer. Sägs det höja potensen eller hjälpa levern, mot sömnproblem mm så får det inte tas in. Allt handlar om vad produkten sägs göra även om det är samma innehåll så kan man få ta in det ena men inte det andra. I och med allt med doping nu så tror jag tullen blivit hårdare att kolla.

sgtfresh
2007-10-08, 08:39
ok! tack för svaret!

men.. *gah!* va tråkigt!!

messier11
2007-11-06, 18:52
bumpar denna!

GABA som det pratas om finns det inte att köpa i nåt eu land? hade tänkt beställa det men nu såg jag den här tråden =(

Bodyshock
2007-11-07, 00:35
[QUOTE=pia;2513342]

"Enligt mig är bedömningen av ett läkemedel något som är receptbelagt i Sverige."


Ett läkemedel är något som förebygger, lindrar, botar symtom eller sjukdomar.

snartspensligvegan
2007-11-07, 03:26
ja bara råkar ut för extrem tull-avgift varje gång, eller en gång tog de mina grejer...fast då förstod ja varför.hah, kul att läsa efter ditt snack i somras eller när det var :smash: