handdator

Visa fullständig version : Tips på billig HiFi


hultman
2007-09-12, 12:14
Snart är det dags att flytta, och nog fan är det dags att köpa en schysst anläggning med schyssta högtalare inför flytten. Tänkte att man kunde använda anläggningen som surroundljud också vid filmtittande. Budgeten har jag inte riktigt fastställt än, men kan tänka mig att lägga mellan 15 och max 40.000 totalt.

Gillar Harman Kardons nyare modeller. Exempelvis:
http://www.widetv.ru/product_images/avr-740.jpg

Tänkte mig ett par halvstora golvhögtalare eller snygga stativhögtalare, följt av några mindre och en bra center också.

Någon som har tips på alternativ till både HK och högtalarsystem? Kanske även på mediaspelare eller liknande också, eller olika system för att spela från dator direkt till anläggningen trådlöst.

Självklart är det helt okej att diskutera HiFi i alla former :)

Batman
2007-09-12, 12:16
gillar du harmans utseende eller deras ljud ?

Jag har bara hört en harman kardon anläggning och trots dom stora högtalarna så tyckte jag basen var näst intill obefintlig på en U2 skiva.


Btw billig Hifi är NAD bra på.

hultman
2007-09-12, 12:17
gillar du harmans utseende eller deras ljud ?

Jag har bara hört en harman kardon anläggning och trots dom stora högtalarna så tyckte jag basen var näst intill obefintlig på en U2 skiva.


Btw billig Hifi är NAD bra på.

Gillar deras utseende. Har ärligt talat ganska dålig koll på vad som låter bra eller är bra.

petersson
2007-09-12, 12:39
Behöver du verkligen ha hemmabio? Du kan ju få riktigt fint stereoljud för dom där pengarna!

Här finns iaf ett par stycken hemmabioreceivers!
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/

jenan546
2007-09-12, 12:46
Måste tipsa om mitt inköp i början av sommaren.

Marantz SR7001 och ett par golvhögtalare Heco Celan 500.:thumbup:
Heco är ganska okända i sverige men det är ett stort tyskt märke som vunnit ett antal tester i tyska hifi-tidningar.
Surfa in på lefflers.se om du vill kika hur de ser ut. Väldigt snygga i den mörkbruna rosewood.
Kombon låter iaf bra. De låter inte lika bra med en h/k-reciever enligt mig.
Nackdelen är väl priset om du ska ha center, bakhögtalare etc. Centern kostar dryga 6000

Annars är rådet att åka runt och lyssna, lyssna och lyssna.

MasterChief
2007-09-12, 12:51
Gå till HiFiklubben och plocka ut en Denon och B&W för 40.000. Låt personalen hjälpa dig att hitta rätta balansen.

hultman
2007-09-12, 12:56
Behöver du verkligen ha hemmabio? Du kan ju få riktigt fint stereoljud för dom där pengarna!

Här finns iaf ett par stycken hemmabioreceivers!
http://www.hifiklubben.se/produkter/hemmabio/receiver/

Ursäkta mig om jag är noobig, men kan man inte använda ett vanligt högtalarsystem för stereoljud till hemmabio, typ 5.1? Tänkte köpa en schysst, stor lcd-tv också, så det vore ju skoj med bra ljud till den också.

jenan:
Kanonsida du tipsade om! Ska läsa lite mer om ditt tips.

Masterchief:
Jag lägger ju hellre ut mindre pengar än 40.000 på allting, och man borde väl kunna få det billigare än från hifiklubben? Men ditt tips är Denon-anläggning och B&W-högtalare?

tp_88
2007-09-12, 12:58
Jag är förtjust i monitor audio, har själv komplett system från bronze-serien som jag är mycket nöjd med. (Även om det väl snart är dags för uppgradering)

Monitor Audio Silver RS6 (http://www.fynda.se/index.php3?prodid=2478)
(+ matchande center/surrar för ~9kkr)

Sony STR-DA5200ES (http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5138)


Båda har fått extremt bra kritik, polaren har stärkaren ihop med ett par B&W stativare för ~12kkr och det låter sagolikt måste jag säga.

PowPow
2007-09-12, 13:03
Ursäkta mig om jag är noobig, men kan man inte använda ett vanligt högtalarsystem för stereoljud till hemmabio, typ 5.1? Tänkte köpa en schysst, stor lcd-tv också, så det vore ju skoj med bra ljud till den också.


Jo, det är klart du kan. Men du får betydligt bättre ljud om du lägger x antal kronor på en stereoanläggning, jämfört med om du lägger samma summa på en hemmabioanläggning. Stereo ftw, säger jag. Men ja.. då får du ju bara stereoljud, och surroundljud verkar ju vara extremt jävla viktigt för många idag. Hur det sen låter kanske inte alltid är lika viktigt.. bara det låter från alla håll och kanter :D

Jag föredrar stereo, som sagt. Men jag prioriterar också musik långt före film.

MasterChief
2007-09-12, 13:07
Masterchief:
Jag lägger ju hellre ut mindre pengar än 40.000 på allting, och man borde väl kunna få det billigare än från hifiklubben? Men ditt tips är Denon-anläggning och B&W-högtalare?


För de pengarna (<40000) så är Denon och B&W i princip aldrig fel. Eftersom jag själv är en HiFinörd skulle jag ägna åtskilliga timmar åt att lyssna och läsa men i slutändan är det inte jätteskillnader. Tar du två marknadsledande fabrikat och låter proffsig personal (HiFiklubben) hjälpa dig får man bra valuta för pengarna.

Men visst finns det andra bra fabrikat såsom Pioneer, Marantz, Nan, Sony osv osv (inom hemmabioförstärkare) och massor av högtalare som skulle funka lysande.

Men <40000 är marginellt mer än noll i denna bransch och skillnaderna är inte speciellt stora mellan olika fabrikat IMHO. Köper du nya saker från välrenommerade märken (och det finns knapp några märken som har bättre rykte än Denon och B&W) så blir det liksom inte fel.

hultman
2007-09-12, 13:15
Jo, det är klart du kan. Men du får betydligt bättre ljud om du lägger x antal kronor på en stereoanläggning, jämfört med om du lägger samma summa på en hemmabioanläggning. Stereo ftw, säger jag. Men ja.. då får du ju bara stereoljud, och surroundljud verkar ju vara extremt jävla viktigt för många idag. Hur det sen låter kanske inte alltid är lika viktigt.. bara det låter från alla håll och kanter :D

Jag föredrar stereo, som sagt. Men jag prioriterar också musik långt före film.

Återigen, ursäkta mina bristande kunskaper, men kan man inte köpa vanliga stereohögtalare och använda de som surround?

Masterchief:
Är det onödigt att punga ut 40 lax istället för exempelvis 15? Kommer jag att märka någon skillnad öht när jag sitter och lyssnar?

PowPow
2007-09-12, 13:19
Återigen, ursäkta mina bristande kunskaper, men kan man inte köpa vanliga stereohögtalare och använda de som surround?


Jo, visst kan du det. Det är ingen skillnad på högtalare som används i surroundanläggningar och högtalare som används i en stereoanläggning (visst, centerhögtalaren brukar ju vara annorlunda utformad, och sateliter är väl oftast främst ämnade som delar i ett surroundsystem, men ja.)

Problemet är att det ju är mycket dyrare med 5 högtalare (+ ev. sub) och en hemmabioförstärkare, än 2 högtalare + stereoförstärkare. Med andra ord: stereo = bättre ljud för samma penning :)

Pudzianovski
2007-09-12, 13:23
Jag skulle också satsat på stereo. Tycker det låter bättre (iaf jämfört med det jag hört). B&W låter jättebra. Har svårt att se någon bli jättemissnöjd med dessa. Själv gillade jag Nait 5i + Audiovector mi3 som fasen när jag kollade sist. Lät fruktansvärt bra. Känns som man får betydligt mycket mer för pengarna om man lägger pengarna på stereo imho.

hultman
2007-09-12, 13:24
Jo, visst kan du det. Det är ingen skillnad på högtalare som används i surroundanläggningar och högtalare som används i en stereoanläggning (visst, centerhögtalaren brukar ju vara annorlunda utformad, och sateliter är väl oftast främst ämnade som delar i ett surroundsystem, men ja.)

Problemet är att det ju är mycket dyrare med 5 högtalare (+ ev. sub) och en hemmabioförstärkare, än 2 högtalare + stereoförstärkare. Med andra ord: stereo = bättre ljud för samma penning :)

Kan man då inte köpa ett par mindre högtalare för ett lite lägre pris förutom de två stereohögtalarna man grundar med? På så sätt blir det ju inte så farligt mycket dyrare, och ser betydligt snyggare ut.

MasterChief
2007-09-12, 13:24
Masterchief:
Är det onödigt att punga ut 40 lax istället för exempelvis 15? Kommer jag att märka någon skillnad öht när jag sitter och lyssnar?

Beror på hur vaken och engagerad du är. Min fru skulle det inte. Hon gapar i vilket fall som helst att jag ska sänka. Gå till en seriös butik och be att få provlyssna. Det enda som är viktigt är om du hör skillnad.

MasterChief
2007-09-12, 13:26
Jag skulle också satsat på stereo. Tycker det låter bättre (iaf jämfört med det jag hört). B&W låter jättebra. Har svårt att se någon bli jättemissnöjd med dessa. Själv gillade jag Nait 5i + Audiovector mi3 som fasen när jag kollade sist. Lät fruktansvärt bra. Känns som man får betydligt mycket mer för pengarna om man lägger pengarna på stereo imho.

Jag skulle personligen också välja en ren stereolösning för de pengarna. Men det beror ju som sagt på intresse och värderingar.

Naim och Audiovector är jävligt fint. Det roliga med att bränna 40000 på en stereoanläggning är att det blir ännu roligare att leta komponenter.

PowPow
2007-09-12, 13:29
Yay, b&w är nice.
Jag velade oerhört mycket inför mitt förra köp. Det var b&w dm685:orna som skulle få leka högtalare, men förstärkare hade jag inte bestämt.

Efter massa lyssnande och ännu mer hårrivande kom jag dock fram till ett val som många nog skulle rynka åt: NAD C315BEE. Ganska ny förstärkare, så jag har inte läst så mycket om den, men kan tänka mig att många skulle vilja säga att den är för klen för högtalarna. Men mina öron höll inte med. Visst, högtalarna skulle säkert uppskatta en starkare förstärkare, men skillnaden låg inte alls, enligt mig, i proportion till prisskillnaden. Visst, om jag ska ha fest för hela kvarteret samtidigt som det åskar och tåget kör förbi.. ja, då kommer jag väl att ångra mig.

Nåväl..
http://www.hifiklubben.com/image/products/NADC315BEEAN_1_m.jpg
+
http://www.hifiklubben.com/image/products/BWDM685BK_2_m.jpg
= Ett ljud värt betydligt mer än prislappen (7500kr!!!). Och inte ett blått HK-neonljus så långt ögat kan nå :)

hultman
2007-09-12, 13:33
Yay, b&w är nice.
Jag velade oerhört mycket inför mitt förra köp. Det var b&w dm685:orna som skulle få leka högtalare, men förstärkare hade jag inte bestämt.

Efter massa lyssnande och ännu mer hårrivande kom jag dock fram till ett val som många nog skulle rynka åt: NAD C315BEE. Ganska ny förstärkare, så jag har inte läst så mycket om den, men kan tänka mig att många skulle vilja säga att den är för klen för högtalarna. Men mina öron höll inte med. Visst, högtalarna skulle säkert uppskatta en starkare förstärkare, men skillnaden låg inte alls, enligt mig, i proportion till prisskillnaden. Visst, om jag ska ha fest för hela kvarteret samtidigt som det åskar och tåget kör förbi.. ja, då kommer jag väl att ångra mig.

Nåväl..
http://www.hifiklubben.com/image/products/NADC315BEEAN_1_m.jpg
+
http://www.hifiklubben.com/image/products/BWDM685BK_2_m.jpg
= Ett ljud värt betydligt mer än prislappen (7500kr!!!). Och inte ett blått HK-neonljus så långt ögat kan nå :)

Gillar faktiskt HK-designen som fan, och är lite rädd för NAD:s design, men smaken är ju som baken :) Schyssta, men små (?) högtalare förresten.

PowPow
2007-09-12, 13:33
Kan man då inte köpa ett par mindre högtalare för ett lite lägre pris förutom de två stereohögtalarna man grundar med? På så sätt blir det ju inte så farligt mycket dyrare, och ser betydligt snyggare ut.

Visst kan du det. Så gör väl de flesta.
Men sen ska du ha en centerhögtalare också. Och kanske en sub. Och prisskillnaden mellan stereo- och hemmabioförstärkare ska vi inte tala om heller.

PowPow
2007-09-12, 13:35
Gillar faktiskt HK-designen som fan, och är lite rädd för NAD:s design, men smaken är ju som baken :) Schyssta, men små (?) högtalare förresten.

Ja, smaken är ju delad.
Och allt handlar inte om storlek :)

hultman
2007-09-12, 13:35
Visst kan du det. Så gör väl de flesta.
Men sen ska du ha en centerhögtalare också. Och kanske en sub. Och prisskillnaden mellan stereo- och hemmabioförstärkare ska vi inte tala om heller.

Är lite intresserad av denna:
http://www.referenceaudio.com/

http://www.referenceaudio.com/resources/ProductImages/3/3483/Image1_300_300.jpg

Sex lax för en hammabioreceiver är väl inte så farligt?

hultman
2007-09-12, 13:36
Ja, smaken är ju delad.
Och allt handlar inte om storlek :)

Nej, självklart inte. Antagligen hör jag ingen skillnad alls mellan ett par bra små och ett par bra stora, men jag tycker det är snyggt med stora :D

PowPow
2007-09-12, 13:40
Nej, självklart inte. Antagligen hör jag ingen skillnad alls mellan ett par bra små och ett par bra stora, men jag tycker det är snyggt med stora :D

Vi delar inte smak riktigt, märker jag :)

Men bege dig iväg och lyssna nu istället!

Nu vet jag inte vilka btuiker som finns i din närhet, men det hade ju varit underbart om du hade fått jämföra ett stereosystem för x antal kronor med en hemmabioanläggning för samma summa. Sen testa såväl flerkanaligt filmljud och musik i de två anläggningarna.

hultman
2007-09-12, 13:41
Vi delar inte smak riktigt, märker jag :)

Men bege dig iväg och lyssna nu istället!

Nu vet jag inte vilka btuiker som finns i din närhet, men det hade ju varit underbart om du hade fått jämföra ett stereosystem för x antal kronor med en hemmabioanläggning för samma summa. Sen testa såväl flerkanaligt filmljud och musik i de två anläggningarna.

Will do, captain :) Finns hifiklubben några hundra meter bort. Dags att lyssna!

PowPow
2007-09-12, 13:46
Will do, captain :) Finns hifiklubben några hundra meter bort. Dags att lyssna!

Åtekom med dina intryck sen!

KniveN
2007-09-12, 20:04
Kolla på Cambridge dom har prisvärda 6 och 7 kanals receivers som spelar stereo väldigt bra även riktigt snygga tycker jag. Finns på Hi-Fi klubben

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/stativsmaa/podspeakers_minipod_hoegtalare_svart.htm
Om man inte gillar den vanliga tråkiga högtalar designen. Tror det är B&W som tillverkar elementen, det var iaf dom som gjorde Minipod i början.

rikke_B
2007-09-12, 20:59
Jag skulle kolla på Onkyo, Sony, Marantz, Denon och Yamaha receivers i första hand.

Och som högtalare Canton, B&W, Quad och Monitor audio för att nämna några.

En vända till Stockholm kanske inte vore fel om man är beredd att sprätta såpass mycket pengar!? :)

Vet dock inte hur utbudet i Gävle ser ut...

Metal_boy_
2007-09-12, 21:01
gillar du harmans utseende eller deras ljud ?

Jag har bara hört en harman kardon anläggning och trots dom stora högtalarna så tyckte jag basen var näst intill obefintlig på en U2 skiva.


Btw billig Hifi är NAD bra på.

Det är U2 som är problemet.

Sony
2007-09-12, 21:39
Låter som en bra ide att gå in på Hifiklubben. Glöm inte att ta med egna skivor!! Och ta med det du lyssnar på, alldeles för många tar faktiskt inte med sig det utan vad man tror säljaren vill att man ska lyssna på. Lyssnar du på Slayer hemma är det det du ska ta med. Och ta med någon skiva du inte gillar också, kan vara enklare ibland så tycker jag. Får du den dåliga skivan att låta bra vet du att en hel del är bra med den stereo du lyssnar på!

Snabel
2007-09-12, 21:51
Är Rotel något att ha nuförtiden då? Jag har en Rotel ra-02 som jag köpte för ett antal år sen. Låter väldigt bra i mina öron!

Fagen
2007-09-12, 22:34
Jag följer Masterchefens inslagna linje.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/bw_mini_theatre_hoegtalarsystem_mt-10.htm

+

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/receiver/denon_dra-700ae_receiver_premium_silver.htm

= ca 15.000:- bra ljud.

KniveN
2007-09-12, 22:52
skulle nog satsa på lite kraftigare frontar.

Frippe_L
2007-09-13, 05:47
Jag följer Masterchefens inslagna linje.

http://www.hifiklubben.se/produkter/hoegtalare/system/bw_mini_theatre_hoegtalarsystem_mt-10.htm

+

http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/receiver/denon_dra-700ae_receiver_premium_silver.htm

= ca 15.000:- bra ljud.

Vad ska han driva center och bakhögtalare med tänkte du?

Yip_man
2007-09-13, 07:44
Rotel gör fina prylar. Ang HK så har där varit problem med de flesta av deras nyare maskiner. Och efterssom ni andra gör reklam för hifiklubben så får jag passa på att slå ett slag för www.repsam.se
Handlar med begagnad hi-fi, själv har jag handlat en del därifrån och det går att göra riktiga fynd vid rätt tillfälle. Kolla även beg på www.hifimagasinet.com.
Och det där med att vissa är rädda för beg är lite att man inte vet vad det innebär att köpa beg idag, titta tex på marknaden på just www.hifimagasinet.com varför tror ni marknaden är så stor som den är?

-AG-
2007-09-13, 08:42
Suck, varför så många kanaler... var det inte hifi som skulle tipsas om? För 40000 skulle jag köpa ett begagnade par quad 989, en quad cdp-2 samt ett quad 909 slutsteg.

MasterChief
2007-09-13, 09:13
Suck, varför så många kanaler... var det inte hifi som skulle tipsas om? För 40000 skulle jag köpa ett begagnade par quad 989, en quad cdp-2 samt ett quad 909 slutsteg.

Trådskaparen:

"Tänkte att man kunde använda anläggningen som surroundljud också vid filmtittande."

Yes
2007-09-13, 09:27
Jag tycker dock hultman ska bli en tvåkanalspurist. Från det lilla jag hört av Quad har det också imponerat stort. :)

Litecore
2007-09-13, 09:29
ah, alla dessa frågor.. börjar bli en del trådar med samma innehåll nu faktiskt :)

@ Hultman: en kompis till mig hade en likadan reciever som den du länkade till
och drev ett par Audio Pro Black Diamond v.1 som lät heeelt jävla gudomligt, imho! :D

börja med att fundera på hur mycket du vill lägga på varje del i systemet eftersom
en bra TV i dagsläget enkelt kan sno halva din budget (40.000 kr, right?) och naturligvis
blir det då inte lika mycket pengar över till vare sig förstärkare eller högtalare, tyvärr.

slutligen, visst.. hifiklubben och NAD i all dess ära, men det är väldigt mycket fanboys som jobbar där.
spelar ingen roll vad du har för högtalare eller musiksmak så är det "bäst" oavsett vilka behov du har.

-AG-
2007-09-13, 09:37
MC: Visst, men mitt inlägg faller inom ramarna för

Tips på billig HiFi

..och vidare

kan tänka mig att lägga mellan 15 och max 40.000 totalt.

Om trådskaparen vill ha surround vid filmtittande kan denne, om jag får tipsa, lägga en symbolisk summa på nåt billigt surround som komplement och istället lägga krutet på stereo.

MasterChief
2007-09-13, 09:47
Om trådskaparen vill ha surround vid filmtittande kan denne, om jag får tipsa, lägga en symbolisk summa på nåt billigt surround som komplement och istället lägga krutet på stereo.

Instämmer i det. Skulle själv lagt allt på en stereolösning. Förslagsvis Quad som jag älskar.

Så åk till Audioconcept.se (Sveriges största och bästa hifiporrställe) och lyssna.

HiFiklubben är stället för hemmabio. Skulle jag köpa stereo är det roligare med de mindre butikerna såsom Audioconcept, HiFiArt, Sontec, Reference Audio, Esoterisk HiFi, Ultimate, HiFiConsult osv osv. Denon och B&W är lite tråkigt helt enkelt men dock ett säkert kort.

Jag hade nog personligen satsat på ett par PMC med lilla Bladelius och någon stabil CD-spelare. PMC är sjukt bra.

Fy fan vad jag älskar att porra med stereokomponenter.

Yes
2007-09-13, 09:59
Från det lilla jag hört av Quad har det också imponerat stort. :)

Quad som jag älskar.


Det är nåt som inte stämmer här...

Du ska ju gilla stora mulliga opera-divor(Sonus Faber) medan jag håller mig till finurlig engelsk ingengörs"konst" och knäppa skottar(Linn). Typ lite som med bilar, fast helt tvärtom och inte alls samma sak... :Virro :smash:

MasterChief
2007-09-13, 10:05
Det är nåt som inte stämmer här...

Du ska ju gilla stora mulliga opera-divor(Sonus Faber) medan jag håller mig till finurlig engelsk ingengörs"konst" och knäppa skottar(Linn). Typ lite som med bilar, fast helt tvärtom och inte alls samma sak... :Virro :smash:

Nej nej nej!

Jag har alltid gillat högtalare som kan återge min passion för klassisk musik. Har man hört Bach på ett par Quad finns det knappast någon återvändo. Problemet är väl mest att de kan vara bökiga att placera i vissa rum.

SF är inte neutrala någonstans men gör musiken "mer levande" än många andra. Men sen lyssnar jag ju gärna på annan musik. PMC är klockrena för de lyckas verkligen att återge all musik som jag gillar på det sättet jag vill att det ska låta.

Yes
2007-09-13, 10:17
Aha, då förstår jag. Kanske lite som jag fastnade för Linn för att de rockar. :)

När det gäller Quad var jag på en mässa för några år sedan där jag fick tillfälle att lyssna lite på deras kompaktvariant(plus lite mer grejor). Har för mig priset låg omkring 20-25kkr, vilket gjorde det till det billigaste på hela stället. Trots det vill jag påstå att det var det mest intressanta på hela mässan, och då fick jag ändå bekanta mig lite med det dyraste ur Linn's sortiment...

Rent tekniskt var det säkert inte det bästa men för de pengarna hade jag lätt kunnat tänka mig att ställa grejorna i vardagsrummet och vara nöjd bra jäkla länge.

MasterChief
2007-09-13, 10:25
Aha, då förstår jag. Kanske lite som jag fastnade för Linn för att de rockar. :)

När det gäller Quad var jag på en mässa för några år sedan där jag fick tillfälle att lyssna lite på deras kompaktvariant(plus lite mer grejor). Har för mig priset låg omkring 20-25kkr, vilket gjorde det till det billigaste på hela stället. Trots det vill jag påstå att det var det mest intressanta på hela mässan, och då fick jag ändå bekanta mig lite med det dyraste ur Linn's sortiment...

Rent tekniskt var det säkert inte det bästa men för de pengarna hade jag lätt kunnat tänka mig att ställa grejorna i vardagsrummet och vara nöjd bra jäkla länge.


Quads små stativare 12L är sjukt fina. Kombinerar man dem med deras billigaste elektronik så har man en anläggning att älska i många år. Vill man ha lite kraftigare ljud så är det bara att köpa till deras subba.

12L finns även aktiva. Så då kan man få en riktig minimalistisk anläggning som spelar riktigt bra.

bertbert
2007-09-13, 10:25
Jag har alltid gillat högtalare som kan återge min passion för klassisk musik. Har man hört Bach på ett par Quad finns det knappast någon återvändo. Problemet är väl mest att de kan vara bökiga att placera i vissa rum.


Jag antar att det är elektrostaterna du talar om?

hultman
2007-09-13, 12:44
ah, alla dessa frågor.. börjar bli en del trådar med samma innehåll nu faktiskt :)

@ Hultman: en kompis till mig hade en likadan reciever som den du länkade till
och drev ett par Audio Pro Black Diamond v.1 som lät heeelt jävla gudomligt, imho! :D

börja med att fundera på hur mycket du vill lägga på varje del i systemet eftersom
en bra TV i dagsläget enkelt kan sno halva din budget (40.000 kr, right?) och naturligvis
blir det då inte lika mycket pengar över till vare sig förstärkare eller högtalare, tyvärr.

slutligen, visst.. hifiklubben och NAD i all dess ära, men det är väldigt mycket fanboys som jobbar där.
spelar ingen roll vad du har för högtalare eller musiksmak så är det "bäst" oavsett vilka behov du har.

TV:n går utanför denna budget. Var och lyssnade på HiFiklubben och snackade med en vän till familjen på Audio Video som kan sin sak. Är rätt övertygad om att det blir HK hemmabioreceiver och dvd-spelare med Audio Pro Black Diamond-högtalare, plus två mindre och en center från samma märke. Lyssnade dock på B&W DM685 och de lät faktiskt rätt bra trots det rimliga priset:

B&W DM685:
http://www.hifiklubben.com/image/products/BWDM685BK_1_b.jpg

Audio Pro Black Diamond:
http://www.hifihuset.se/catalog/images/bilder/storbild_black-diamond-v2.jpg

Blir väl runt 20.000 totalt skulle jag tro.

Frippe_L
2007-09-13, 13:08
TV:n går utanför denna budget. Var och lyssnade på HiFiklubben och snackade med en vän till familjen på Audio Video som kan sin sak. Är rätt övertygad om att det blir HK hemmabioreceiver och dvd-spelare med Audio Pro Black Diamond-högtalare, plus två mindre och en center från samma märke. Lyssnade dock på B&W DM685 och de lät faktiskt rätt bra trots det rimliga priset:


Blir väl runt 20.000 totalt skulle jag tro.


Du blir säkert nöjd med detta, finns suget efter mer tryck i djupbasen har Audio Pro mååånga subbasar i sortimentet, om du nu vill ha samma märke på allt vill säga.

En populär är Level 110 med 10" bas och 400w slutsteg, säljs för runt 2000kr numera, innan var det runt 4000kr, tyvärr finns den inte i svart.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=21161

Litecore
2007-09-13, 13:14
TV:n går utanför denna budget. Var och lyssnade på HiFiklubben och snackade med en vän till familjen på Audio Video som kan sin sak. Är rätt övertygad om att det blir HK hemmabioreceiver och dvd-spelare med Audio Pro Black Diamond-högtalare, plus två mindre och en center från samma märke. Lyssnade dock på B&W DM685 och de lät faktiskt rätt bra trots det rimliga priset:

B&W DM685:
http://www.hifiklubben.com/image/products/BWDM685BK_1_b.jpg

Audio Pro Black Diamond:
http://www.hifihuset.se/catalog/images/bilder/storbild_black-diamond-v2.jpg

Blir väl runt 20.000 totalt skulle jag tro.
choice exelent, my young padawan :) referenceaudio vet vad dom gör!
köpte mina högtalare + dvd-spelare där och jag kunde inte vara nöjdare.
snabb frakt och en genuin välvilja att hjälpa till när man ringer och ställer
en massa dumma frågor eller helt enkelt vill få hjälp på traven. rekomenderas!

antar att det är en H/K AVR-240 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=81406) du funderar på?
låter riktigt bra med Audio Pro av det jag har hört! :thumbup:

MasterChief
2007-09-13, 13:39
Jag antar att det är elektrostaterna du talar om?

Jepp.

bertbert
2007-09-13, 13:46
Jepp.

Jag har aldrig kommit i kontakt med ESL-63 eller äldre, däremot 989 vilket lät imponerande rent och klart, dock en smula anemiskt i botten. Har du lyssnat på de allra senaste 2905? Det hade varit roligt att göra.

Jag gillar renhet och återgivning och det är ett område där Quads ESL är närmast oslagna. Dynamikomfånget är tyvärr inte lika imponerande.

Yes
2007-09-13, 14:12
Quads små stativare 12L är sjukt fina. Kombinerar man dem med deras billigaste elektronik så har man en anläggning att älska i många år. Vill man ha lite kraftigare ljud så är det bara att köpa till deras subba.

12L finns även aktiva. Så då kan man få en riktig minimalistisk anläggning som spelar riktigt bra.
Just så, 12L måste det varit jag lyssnade på. Sen fanns det någon golvhögtalare också som gav lite "biffigare" ljud.

Nu när elektrostater nämndes är det väl egentligen inte så konstigt om man gillar Quad, det var ju elektrostatjäklar som gjorde mig till audiofil från första början. :)

corbendallas
2007-09-13, 14:16
Hade jag varit trådskaparen hade jag absolut inte lagt 40 lakan på en hembio. Om du inte räknar in bilden också i ljudet. MINST!
Du har inte intresset att du skulle dra nytta av prylar för 40 lakan.
Köpt något i vettig prisklass o lägg resten av pengarna på nåt som du tycker är roligare.

När du väl får intresset kan du bara byta ut prylarna efter hand o då vet du antagligen mer om vad du vill ha också.

Skippa idiotbutiker som Siba o elgiganten o sånt tramsande. Dom kan tyvärr oftast väldigt lite o har sällan tid att visa dig något intressant. Ska du handla där ska du själv ha koll på vad det är du vill ha.

Gå till en specialiserad Hifi/Hemmabio-butik o berätta vad du vill ha o vilken budget du har. Börja lågt o se vad dom rekommenderar. Lyssna!
Be dem sen lägga på ett par slantar på anläggningen. Lyssna igen!
Märker du skillnaden? Är skillnaden värd 5.000 eller 10.000 som det kostar extra?

O snälla du, var inte för utseendefixerad. Visst, prylarna ska ha ett visst imponatorvärde hos grannen, men låt ljudet impa istället för utseendet. :D

Följ också tipset som någon sa här. Ta med eget material! Nån CD du spelar ofta tex. Ta med några olika ifall din smak varierar. Vissa högtalare är bättre på hårdrock andra på akustiskt o vissa helt okej på bägge.

När det gäller hemmabio finns det många vägar att gå. Du kan skaffa dig ett system med små sateliter (vi pratar SMÅ nu) o en rejäl sub. Det låter helt okej för hemmabio. Till musik är det dock lite värre. Hur du än vänder o vrider på det så en liten högtalare har svårt att leverera ett bra mellanregister.
Mitt tips är att gå på ett par hyfsade frontar som kan leverera vettig bas. Då är sub väldigt "optional". En seriös hemmabio har dock alltid sub. Men det beror ju lite på hur man bor också. Sub är inte alltid lämpligt i en lägenhet tex.

Sen är det mkt smaksak. Vissa föredrar stora golvare, andra mindre stativare. Alla alternativ har sina fördelar...

Det är inte lätt att välja stereo :D Men ganska kul om man intresserar sig lite...

MasterChief
2007-09-13, 15:01
Jag har aldrig kommit i kontakt med ESL-63 eller äldre, däremot 989 vilket lät imponerande rent och klart, dock en smula anemiskt i botten. Har du lyssnat på de allra senaste 2905? Det hade varit roligt att göra.

Jag gillar renhet och återgivning och det är ett område där Quads ESL är närmast oslagna. Dynamikomfånget är tyvärr inte lika imponerande.

Jag har tyvärr inte det.

Quadarna är inte en komplett högtalare, det håller jag verkligen med om. Den tilltalar en viss målgrupp med en viss musiksmak. Därför tycker jag ex. Martin Logan är en mer komplett högtalare. Synd att den är krävande på placering och att de nya modellerna är...hrmm...rätt dyra.

bertbert
2007-09-13, 15:06
Jag har tyvärr inte det.

Quadarna är inte en komplett högtalare, det håller jag verkligen med om. Den tilltalar en viss målgrupp med en viss musiksmak. Därför tycker jag ex. Martin Logan är en mer komplett högtalare. Synd att den är krävande på placering och att de nya modellerna är...hrmm...rätt dyra.

Det hade varit roligt att lyssna på en ESL-63 med Gradients originalbassocklar. Jag tror de fungerar.

Alternativt att koppla in dem i ett system med aktiv delning och konventionella, kompetenta basmoduler. Och då menar jag riktiga basmoduler, inte de små hemmabioleksakerna som prånglas ut överallt nuförtiden.

petersson
2007-09-13, 16:10
Köp det här :)
http://www.proson.se/index.php3?pageid=72

Nu blir jag väl mördad av bertberg och mastercheif

Litecore
2007-09-13, 16:36
bertbert & MasterChief: kan ni ta det där i nån annan tråd kanske?
tror inte att Hultman är speciellt intresserad av elektrostater..

MasterChief
2007-09-13, 18:09
Köp det här :)
http://www.proson.se/index.php3?pageid=72

Nu blir jag väl mördad av bertberg och mastercheif

Närå. Proson är bra grejer för pengarna.

bertbert & MasterChief: kan ni ta det där i nån annan tråd kanske?
tror inte att Hultman är speciellt intresserad av elektrostater..

Han kan ju bli?

MasterChief
2007-09-13, 18:17
bertbert & MasterChief: kan ni ta det där i nån annan tråd kanske?
tror inte att Hultman är speciellt intresserad av elektrostater..

För övrigt skrev han i första inlägget:

"Självklart är det helt okej att diskutera HiFi i alla former"


Ok?


Mucka?

bubbe
2007-09-13, 18:22
Jag var totalt inne på elektrostater, köpte en bok från usa om självbygge tills jag insåg faran att som glad amatör pilla runt med flera hundra volt.

Men jag har bara hört martin logan, vilket var en mycket mysig upplevelse.

bubbe
2007-09-13, 18:24
För övrigt undrar jag varför det inte finns någon tillverkare som har paketerat en rörförstärkare gjord för att lämna höga spänningsnivåer med elektrostater.
Ihop med detta skulle man kunna ha lagom stora aktiva basar.

petersson
2007-09-13, 18:35
Närå. Proson är bra grejer för pengarna.





Ja det tycker nog jag också. Var och lyssnade på cerwin-vega med 12¨ bas på hifiklubben och blev inte så värst imponerad faktiskt. Tycker nästan det är bättre tryck i mina proson med dubbla 10¨ som jag köpte nya för 2000kr.

Litecore
2007-09-13, 18:37
Han kan ju bli?

För övrigt skrev han i första inlägget:

"Självklart är det helt okej att diskutera HiFi i alla former"


Ok?


Mucka?
kom så ska jag smiska dig med en tvåmeters Xindak FS-1 med gaffelanslutning!11 :devil:

MasterChief
2007-09-13, 18:42
kom så ska jag smiska dig med en tvåmeters Xindak FS-1 med gaffelanslutning!11 :devil:

Ååhh...shit. Sex med stereokomponenter är en fetisch som jag trodde jag var ganska ensam om. :em:

MasterChief
2007-09-13, 18:43
För övrigt undrar jag varför det inte finns någon tillverkare som har paketerat en rörförstärkare gjord för att lämna höga spänningsnivåer med elektrostater.
Ihop med detta skulle man kunna ha lagom stora aktiva basar.

Föredrar du rör?

bubbe
2007-09-13, 19:12
Föredrar du rör?

Jag menar, rör = höga spänningar ut som måste transformeras ner ifall det ska passa vanliga elementhögtalare, elektrostat = kräver höga spänningar in som måste transformeras upp från vanlig förstärkare. Rör borde vara som handen i handsken.

MasterChief
2007-09-13, 19:21
Jag menar, rör = höga spänningar ut som måste transformeras ner ifall det ska passa vanliga elementhögtalare, elektrostat = kräver höga spänningar in som måste transformeras upp från vanlig förstärkare. Rör borde vara som handen i handsken.

Jo, det hajade jag. Det där är väl en rätt gammal idé och många DIY:are har ju testat. Elektrostater kan ju kräva ibland flera tusen volt så det blir ju lätt lite småfarliga saker, svårt att stabilisera osv (Vad jag vill minnas).

Föredrar du rör?

Duffman
2007-09-13, 19:25
Precis som MasterChief så röstar jag helt klart för ett par Quad 12L. Kan nog inte vara mer nöjd med dessa som jag kör med en AudioPro Sub Focus. Quad är sjukt kompetenta och spelglada.

bubbe
2007-09-13, 19:45
Jo, det hajade jag. Det där är väl en rätt gammal idé och många DIY:are har ju testat. Elektrostater kan ju kräva ibland flera tusen volt så det blir ju lätt lite småfarliga saker, svårt att stabilisera osv (Vad jag vill minnas).

Föredrar du rör?

oki!

Gjordes ju ett par elektrostathörlurar med rörstärkare till, men då är ju membranet så mycket mindre än vad som krävs i högtalare.

Jag har inte haft utrymme för rör då jag har valt kraftigare stärkare till samma peng, men sugen har jag varit flera ggr.

Sen är frågan lite konstig, föredrar låter så svart/vitt.

MasterChief
2007-09-13, 19:50
oki!

Gjordes ju ett par elektrostathörlurar med rörstärkare till, men då är ju membranet så mycket mindre än vad som krävs i högtalare.




Äger själv ett par Stax elektrostater (de är dock inte rördrivna som tex Sennheiser Orpheus som använder sig av tekniken du beskriver) och barockmusik i ett mörkt tyst rum blir så bra att det närmar sig verkligheten. *cupid*

Rör är kanske inte "helt korrekt" men det kan låta så bra.

bubbe
2007-09-13, 19:52
Vad tror du om final elektrostaterna, ffa golvmodellerna?

Tror det fanns något DIY kit för dessa (länge sen nu, kanske finns kvar).

Litecore
2007-09-13, 20:43
Är Rotel något att ha nuförtiden då? Jag har en Rotel ra-02 som jag köpte för ett antal år sen. Låter väldigt bra i mina öron!
rotel är SEX, punkt slut. funderar själv på att köpa ett RB-06 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=104399) slutsteg för att få lite mer kräm i frontarna :thumbup:

Ååhh...shit. Sex med stereokomponenter är en fetisch som jag trodde jag var ganska ensam om. :em:
hehe, du ska bara veta vad jag gör med alla basreflexportar när jag är ensam *cupid*

MasterChief
2007-09-13, 21:14
Vad tror du om final elektrostaterna, ffa golvmodellerna?

Tror det fanns något DIY kit för dessa (länge sen nu, kanske finns kvar).

final är underbara. Har lyssnat en del på deras näst största modell och den är ljuvlig.

Yip_man
2007-09-13, 21:16
Det hade varit roligt att lyssna på en ESL-63 med Gradients originalbassocklar. Jag tror de fungerar.

Alternativt att koppla in dem i ett system med aktiv delning och konventionella, kompetenta basmoduler. Och då menar jag riktiga basmoduler, inte de små hemmabioleksakerna som prånglas ut överallt nuförtiden.

Det är helt klart en gemytlig upplevelse att få lyssna på esl-63 med gradienterna rätt uppställt. Inget har dock kommit inärheten av Mirage M1 när det gäller lyssningsintryck från mig, det i särklass bästa jag hört och jag har lyssnat på mycket genom mitt intresse och mina jobb.

bertbert
2007-09-14, 07:18
Köp det här :)
http://www.proson.se/index.php3?pageid=72

Nu blir jag väl mördad av bertberg och mastercheif

Närå. Min värld har gott om plats för alla intresseyttringar.

Haha, bertberg, det ska jag kalla mig när jag blir riktigt grov. :)

bertbert
2007-09-14, 07:20
Självklart är det helt okej att diskutera HiFi i alla former :)

bertbert & MasterChief: kan ni ta det där i nån annan tråd kanske?
tror inte att Hultman är speciellt intresserad av elektrostater..

Litecore: kan du ta det där i en annan tråd kanske?
tror inte att Hultman är speciellt intresserad av att du leker trådpolis

:Virro ;)

bertbert
2007-09-14, 07:21
Det är helt klart en gemytlig upplevelse att få lyssna på esl-63 med gradienterna rätt uppställt. Inget har dock kommit inärheten av Mirage M1 när det gäller lyssningsintryck från mig, det i särklass bästa jag hört och jag har lyssnat på mycket genom mitt intresse och mina jobb.

Hmmm. Jag får ta och leta upp ett par ESL63 med gradienterna en dag. Mums!

M1 kan jag tänka mig är en kul högtalare, som man behöver placera 65m från bakväggen. :)

mangs
2007-09-14, 14:33
? Kanske även på mediaspelare eller liknande också, eller olika system för att spela från dator direkt till anläggningen trådlöst.



SQUEEZEBOX!!!!


Kolla omdömen (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=20804) på prisjakt.

-AG-
2007-09-17, 08:44
Jag har aldrig kommit i kontakt med ESL-63 eller äldre, däremot 989 vilket lät imponerande rent och klart, dock en smula anemiskt i botten. Har du lyssnat på de allra senaste 2905? Det hade varit roligt att göra.

Jag gillar renhet och återgivning och det är ett område där Quads ESL är närmast oslagna. Dynamikomfånget är tyvärr inte lika imponerande.

Lite OT, men iaf...

Jag har lyssnat på ESL-63 med och utan gradient, på 989 och de nya 2905. De sistnämnda är det bästa jag hört (i jämförelse med tex SF Cremona, Wilson Sophia 2, Peak Consult Empress, Dynaudio Evidence Master). Nu beror det ju också på andra omständigheter, drivning, rumsakustik osv... men hade jag obegränsat med pengar hade jag trots det inte handlat nåt dyrare än 2905. Just de nedre regionern är så realistiska, att slippa lådljud är värt oändligt mycket. Enda anledningen att köpa nåt annat hade varit pga utsendet. Men för att få det att låta ska man driva dem med rejäla pjäsar (effektmässigt). Jag har hört dem med lite olika drivning och bäst har varit med med Bladelius Ymer, ARC Reference försteg och Gondul M.

Och ang Martin Logan är det inte alls en i mina ögon lika bra lösnng (har hört ett par av deras modeller). De har alltid haft problem med att integrera deras dynamiska baselement till panelerna. Sen har jag hört att de senaste varianterna har ännu större problem bla pga man kurvat panelerna ytterligare.

bubbe
2007-09-17, 08:52
Sen har jag hört att de senaste varianterna har ännu större problem bla pga man kurvat panelerna ytterligare.

kurvningen är väl om jag inte minns fel, en komprimiss för att kunna sprida ut ljudet horisontalt (bredda spotlight). Vad finns det i övrigt för nackdelar/fördelar med raka/resp böjda paneler?

bertbert
2007-09-17, 09:09
Intressant läsning AG. :) Jag hör att jag måste höra ett par 2905 vid tillfälle. Jag tror det går alldeles utmärkt att kombinera dynamiska element med elektrostater, jag tror inte det är "lådljud" du hör utan andra skillnader, en öppen ram har mycket värre problem med resonanser än en sluten låda om den är illa utformad. Däremot skiljer ljudutbredningen sig ordentligt i alla praktiska rum med dipoler kontra konventionella högtalare.

Ett annat problem man kan få med att integrera en stor elektrostat (om den inte är utformad som en quad) med dynamiska element är att elektrostaten blir lik en linjekälla vid högre frekvenser och mer lik en punktkälla vid låga. Då varierar frekvensgången med avståndet vilket knappast är önskvärt. Quad har den enda vettiga lösningen.

Martin Logan har jag aldrig gillat/förstått mig på. Ibland tycker jag att de lyckas kombinera nackdelarna hos elektrostater och dynamiska element rätt bra.

Bubbe: du menar nog sweetspot va? :D

bubbe
2007-09-17, 09:16
Bubbe: du menar nog sweetspot va? :D

Tack! *slap*

bertbert
2007-09-17, 09:22
Tack! *slap*

Varsågod! *kissass*

bertbert
2007-09-17, 09:31
Men för att få det att låta ska man driva dem med rejäla pjäsar (effektmässigt). Jag har hört dem med lite olika drivning och bäst har varit med med Bladelius Ymer, ARC Reference försteg och Gondul M.


Följdfråga här med drivningen, är detta en anekdotisk observation eller finns det någon speciell anledning till att det skulle vara så (typ ogynnsam impedans)?

Har quad förbättrar spänningståligheten, eller friterar man fortfarande panelen om man är en dynamikbög som jag? (Där hemma når jag över 120 dB. Vid 20 Hz. :) )

hultman
2007-09-17, 09:47
SQUEEZEBOX!!!!


Kolla omdömen (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=20804) på prisjakt.

Har själv kikat lite på en sån där. Verkar jäkligt intressant, och en riktigt snygg möbel hemma i lägenheten faktiskt. Men vad gör den egentligen för nytta mer än att vara ett alternativ till direkt input, och dessutom visa vad som spelas?

Tillbaka till anläggningen:

Var nere och snackade med en jag känner på Audio Video, och han rekommenderade ett par relativt nya Cantonhögtalare som gick på sex lax, och en ny Onkyoförstärkare som han inte fått in än. Vet inte riktigt vad högtalarna heter, men de ser ut såhär iaf:

http://se.pricerunner.com/pl/92-741163/Hoegtalare/Canton-GLE-407-Beech-priser

eller

http://se.pricerunner.com/pl/92-232374/Hoegtalare/Canton-LE-190-priser#

Fast de hade ett silvernät som jag tror inte gick att ta bort, så antagligen är dom det första paret. Onkyoförstärkaren har jag ingen aning om hur den ser ut, men både högtalaren och förstärkaren skulle vara heta testvinnare.

-AG-
2007-09-17, 10:21
Följdfråga här med drivningen, är detta en anekdotisk observation eller finns det någon speciell anledning till att det skulle vara så (typ ogynnsam impedans)?

Har quad förbättrar spänningståligheten, eller friterar man fortfarande panelen om man är en dynamikbög som jag? (Där hemma når jag över 120 dB. Vid 20 Hz. :) )

Jag tror att de ökat spänningståligheten. Men jag vet inte exakt. Det går iaf att spela på ordentligt. Men det tycker jag iof att det går med 989 också, så jag har inte upplevt de problemen som folk ibland pratar om att de slår ifrån. Fast disconivåer kanske man inte når med dem. Sen är ju smaken som baken, men för mig finns det inget som når upp till 2905.

Vet inte vad som är problemet med rundade paneler, de jag känner som varit och lyssnat på dem säger att ML blivit sämre i senaste versionerna. De jag har hört, tre olika varianter (kommer inte ihåg modellnamn) har inte funkat att få ihop de bägge elementen.

Fördelen med Quad jmf med både ML och Magnepan är lösning (delay line) för att simulera en punktkälla.

An ingenious arrangement of concentric electrodes fed by a sequential delay line produces a sound pressure pattern that is an exact replica of that from an ideal source placed 30cm behind the plane of the diaphragm. The ESL-63 is a totally homogenous sound source, phase true and aperiodic, with a frequency response, both on and off axis, quite free from the irregularities that are inevitable with any multi-way loudspeaker system (and also with large diaphragm planar speakers) . It has a very well controlled directivity characteristic with the result that there is no stereo hot-spot (not entirely true, but less critical than with other planar speakers). Since the loudspeakers can be placed right up to the side walls the stereo stage can be very wide. The result is a loudspeaker of unsurpassed accuracy, which with the right programme material will produce a more realistic and satisfactory illusion of a live musical performance than has been possible hitherto. Some manufacturers have chosen to make a curved membrane (for instance Martin Logan) in order to control the directivity characteristic, and in the horizontal plane it probably works, but in the vertical plane the problem still exist. Probably there will also be some distortion due to the different force needed to move the diaphragm backwards relative to the forwards move. Still Martin Logan's ESL panels sound good, but the hybrid construction of most of their speakers is a more severe problem. Even if you could make a box with no coloration (which you can't, I discuss this on my 'Opinion' page), the different radiation pattern of a monopole (bass) and a dipole (ESL) makes it impossible to get a linear frequency response on more than ONE distance. The obvious solution to this problem (if you must use a box) would be to use active filtering with the possibility to change the bass level.

http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/quadpage.htm

bertbert
2007-09-17, 10:35
AG:
Jag känner väl till Quads system med fördröjningar. Studerade det noga när jag hade för mig att jag skulle tejpa ihop en elektrostat själv. Gav klokt nog upp.

MasterChief
2007-09-17, 11:23
Vet inte vad som är problemet med rundade paneler, de jag känner som varit och lyssnat på dem säger att ML blivit sämre i senaste versionerna. De jag har hört, tre olika varianter (kommer inte ihåg modellnamn) har inte funkat att få ihop de bägge elementen.
http://user.tninet.se/~vhw129w/mt_audio_design/quadpage.htm

Jag har hört precis tvärt om och det upplever jag själv också. Att deras nya Summit har satt en helt ny nivå av integration mellan elementen.

Litecore
2007-09-17, 15:56
Tillbaka till anläggningen:

Var nere och snackade med en jag känner på Audio Video, och han rekommenderade ett par relativt nya Cantonhögtalare som gick på sex lax,
och en ny Onkyoförstärkare som han inte fått in än. Vet inte riktigt vad högtalarna heter, men de ser ut såhär iaf:

http://se.pricerunner.com/pl/92-741163/Hoegtalare/Canton-GLE-407-Beech-priser

eller

http://se.pricerunner.com/pl/92-232374/Hoegtalare/Canton-LE-190-priser#

Fast de hade ett silvernät som jag tror inte gick att ta bort, så antagligen är dom det första paret. Onkyoförstärkaren har jag ingen aning om hur den ser ut,
men både högtalaren och förstärkaren skulle vara heta testvinnare.
Canton ska vara bra skit av det jag har läst på minhembio, men jag har aldrig lyssnat på ett par själv..
däremot tänker jag aldrig mer sätta min fot på Audio Video i Gävle fler gånger i hela mitt liv efter idag !

var där runt kl 12 för att provlyssna ett par Infinity Primus 360 bara för nyfikenhets skull
då jag har den mindre modellen; Primus 250 själv, och bara ville höra hur stor skillnad det är.
men maken till större klåpare som "hjälpte mig" har jag aldrig mött tidigare, helt otroligt.
killen börjar med att byta kablar från ett annat högtalarpar och medan han ska skruva fast
kablarna så välter han den ena 360:n så den rasar i golvet med fronten före, från stående läge.
" ojdå, höhöhö! " klämmer han ur sig lite snabbt utan att egentligen bry sig nåt om högtalaren.
den andra lyckas han byta kablar på utan att slänga i golvet och när han frågar vad jag
vill lyssna på och jag säger: lite hårdare rock kanske, nån typ av metal?, så får jag den
senaste Absolute Music med förklaringen att "det finns så mycket olika typer av musik där"

jaha, jaja.. ögnar igenom låtarna lite snabbt och konstaterar att det inte finns något av
intresse men jag orkar inte längre prata med klåparen utan gillar läget och sätter mig ner.
som drivkälla användes en Pioneer VSX-1015, en likadan maskin som jag har hemma själv.
men jag upptäcker på en gång att det låter "för mycket" och "för orent" så jag går fram till recievern.
följande inställningar fanns att hitta;

BASS: +6
TREBLE: +4
LOUDNESS: ON
DSP: ADV. MUSIC

inte konstigt att det låter skumt, och mycket bas.. men det är ointressant för mig,
så vred ner allt till 0, av med loudness och stängde av dsp:n för att köra i rent stereoläge.
vilket jävla skit, mina inspelade och rumskorrigerade 250:r spelar skiten ur sin storebror, imho.

näe, försöker man sälja högtalare som tappats i golvet med en massa lull-effekter på förstärkaren
så är man rätt duktigt ute och cyklar om jag får säga mitt. vänd er till nån som vet vad dom gör istället !

hultman
2007-09-17, 20:24
Canton ska vara bra skit av det jag har läst på minhembio, men jag har aldrig lyssnat på ett par själv..
däremot tänker jag aldrig mer sätta min fot på Audio Video i Gävle fler gånger i hela mitt liv efter idag !

var där runt kl 12 för att provlyssna ett par Infinity Primus 360 bara för nyfikenhets skull
då jag har den mindre modellen; Primus 250 själv, och bara ville höra hur stor skillnad det är.
men maken till större klåpare som "hjälpte mig" har jag aldrig mött tidigare, helt otroligt.
killen börjar med att byta kablar från ett annat högtalarpar och medan han ska skruva fast
kablarna så välter han den ena 360:n så den rasar i golvet med fronten före, från stående läge.
" ojdå, höhöhö! " klämmer han ur sig lite snabbt utan att egentligen bry sig nåt om högtalaren.
den andra lyckas han byta kablar på utan att slänga i golvet och när han frågar vad jag
vill lyssna på och jag säger: lite hårdare rock kanske, nån typ av metal?, så får jag den
senaste Absolute Music med förklaringen att "det finns så mycket olika typer av musik där"

jaha, jaja.. ögnar igenom låtarna lite snabbt och konstaterar att det inte finns något av
intresse men jag orkar inte längre prata med klåparen utan gillar läget och sätter mig ner.
som drivkälla användes en Pioneer VSX-1015, en likadan maskin som jag har hemma själv.
men jag upptäcker på en gång att det låter "för mycket" och "för orent" så jag går fram till recievern.
följande inställningar fanns att hitta;

BASS: +6
TREBLE: +4
LOUDNESS: ON
DSP: ADV. MUSIC

inte konstigt att det låter skumt, och mycket bas.. men det är ointressant för mig,
så vred ner allt till 0, av med loudness och stängde av dsp:n för att köra i rent stereoläge.
vilket jävla skit, mina inspelade och rumskorrigerade 250:r spelar skiten ur sin storebror, imho.

näe, försöker man sälja högtalare som tappats i golvet med en massa lull-effekter på förstärkaren
så är man rätt duktigt ute och cyklar om jag får säga mitt. vänd er till nån som vet vad dom gör istället !

Konstigt och dåligt, verkligen! Snackade du med biffen som jobbar där eller Magnus (han med halvblont hår i 50 årsåldern)? Biffen brukar ju hänga med Zone-gänget annars, så han finns säkert på forumet :D Tror förresten att dom bara har grejerna som demoex och att man får ett par helt nya om man köper dom. Magnus är en äkta audiofil vet jag iaf, och har jobbat med ljud hela livet. Vet du var man kan läsa tester och sånt på internet?

bertbert
2007-09-18, 07:16
Litecores historia kan verka märklig, men just att grejor demas med helt vansinniga inställningar har jag sett många gånger, tyvärr.

Shakemynuts
2007-10-13, 15:43
Jag har en 42 tums plasma, jag har en ny ps3a.
Jag måste ju föra familjen samman och fixa ett hemmabio hade jag tänkt.

Det är så att jag är 100% noob när det gäller allt som har med ljud att göra.

Jag tittar runt lite och ser att man kan få alla möjliga saker, det finns från 800kr upp till 200 000kr.
Antar att man inte behöver punga ut 200 000kr för att få ett schysst.
Men jag tänkte mig något i 5000kr klassen, typ.

T ex det här har jag hört en del bra om:

LG HT-902TB (http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5654)

Vad är viktigare än det andra att titta på när jag letar hemmabio? Jag kan som sagt ingenting. Om nån vill hjälpa mig med lite basic info är jag oerhört tacksam.

PowPow
2007-10-13, 17:23
Jag har en 42 tums plasma, jag har en ny ps3a.
Jag måste ju föra familjen samman och fixa ett hemmabio hade jag tänkt.

Det är så att jag är 100% noob när det gäller allt som har med ljud att göra.

Jag tittar runt lite och ser att man kan få alla möjliga saker, det finns från 800kr upp till 200 000kr.
Antar att man inte behöver punga ut 200 000kr för att få ett schysst.
Men jag tänkte mig något i 5000kr klassen, typ.

T ex det här har jag hört en del bra om:

LG HT-902TB (http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5654)

Vad är viktigare än det andra att titta på när jag letar hemmabio? Jag kan som sagt ingenting. Om nån vill hjälpa mig med lite basic info är jag oerhört tacksam.

Vad ska du ha den till? Ska du lyssna på musik med den också?

Shakemynuts
2007-10-13, 21:38
Vad ska du ha den till? Ska du lyssna på musik med den också?

Ja, alltså, tänkte väl ha den som en allt-i ett pryl. Musik, ps3 och film.

PowPow
2007-10-13, 21:49
Ja, alltså, tänkte väl ha den som en allt-i ett pryl. Musik, ps3 och film.

Ah ok.

Om jag vore du hade jag först och främst satsat på en hemmabioförstärkare och och två fronthögtalare som klarar av att leverera ensamma. När detta är utvalt så kan man leta upp sateliter, front och eventuell subwoower efter det, för att få ut det man nu vill få ut av sin anläggning. På så vis kan du, när du vill lyssna på musik, slå över i tvåkanalsläge och få det att låta bra.

Bra va? Det enda problemet är ju priset. Det kan bli dyrt.

Sådana lösningar som du visade ovan är ju väldigt billigt, och om man tycker att ljudet vid musiklyssning är godkänt, så är det säkert en bra investering. Mina föräldrar har något liknande, och de trivs med det. Personligen får jag frispel. Puttehögtalare och subwoofer kan funka när man kollar på film, men musik gör sig, enligt mig, inte bra i sådana system. De saknar oftast mellanregister, och eftersom fronthögtalarna inte klarar av att leverera basen så går denna nästan uteslutande genom subwoowern, som i liknande paket oftast låter som trötta dammsugare när det kommer till återgivning av musik.

Men ja, du får helt enkelt prova. Om du tycker ljudet på systemet duger för såväl musik och film, så visst, då är det ju en trevlig investering.

rikke_B
2007-10-13, 23:44
Jag har en 42 tums plasma, jag har en ny ps3a.
Jag måste ju föra familjen samman och fixa ett hemmabio hade jag tänkt.

Men jag tänkte mig något i 5000kr klassen, typ.

T ex det här har jag hört en del bra om:

LG HT-902TB (http://www.fyndborsen.se/ScriptServer/TradePoint/B2C/UI/Catalog/ItemView.aspx?Key=5654)

Vad är viktigare än det andra att titta på när jag letar hemmabio? Jag kan som sagt ingenting. Om nån vill hjälpa mig med lite basic info är jag oerhört tacksam.

Det kan ju faktiskt vara hyffsat imponator-ljud i system för dessa pengar. Om du inte vill kliva in i hifi-träsket så blir du nog nöjd.

Skulle nog främst satsa på att kolla specar så att det är så modernt som möjligt. Samt försöka provlyssna i butik så gott det går.

Borde dock dyka upp nya modeller nu under hösten så kanske är värt att se till att man köper nytt och inte en utgående modell (om det nu inte är billigare)!

PowPow
2007-10-14, 00:13
vad är imponator-ljud?

rikke_B
2007-10-14, 00:34
vad är imponator-ljud?

Hissad diskant och överdriven bas. Lite loudness karaktär typ.

PowPow
2007-10-14, 01:02
Hissad diskant och överdriven bas. Lite loudness karaktär typ.

Och frånvaro av mellanregister? Som i så många liknande system?

Men.. det vill man ju inte ha?

Edit: Eller du menade att det kunde bli bra ljud, med tanke på att det var imponatorljud?

rikke_B
2007-10-14, 01:19
Och frånvaro av mellanregister? Som i så många liknande system?

Men.. det vill man ju inte ha?

Edit: Eller du menade att det kunde bli bra ljud, med tanke på att det var imponatorljud?

Ja, eller vart fall i skymundan.

Nä, tänkte mest på att de som inte är så insatta förmodligen kan attraheras av ljudet från ett system i den prisklassen. Som en bas som fläskar på när det demas! :)

Shakemynuts
2007-10-14, 05:47
Alltså, är fronthögtalarna och förstärkaren viktigast.
Jag lägger nog hellre ut lite extra pengar och får något bättre som jag är nöjd med längre.

Vad ska jag kolla efter när jag söker efter en schysst förstärkare och fronthögtalare?

Edit: Nu såg jag att receiver (hehehe :D) och förstärkare är olika saker. :( Ännu mer förvirrad.

Sony
2007-10-14, 07:32
vad är imponator-ljud?

Imponator-ljud är när det låter häftigt i ungefär en halv minut, sedan vill man byta låt. Väldigt utbredd smitta inom bilstereohemmabyggen, men har även dykt i vardagsrummet med de här mini-satelliter och stor sub-systemen.

Problemet är att på OnOff/Elgiganten kan du inte lyssna mer än en halv minut, sedan förväntas man bestämma sig. Betydligt bättre är om man kan lyssna på några hela låtar, tröttnar man inte efter halva låten, eller kanske vill lyssna på andra låtar på albumet som man inte (trodde sig) gilla förut är det tvärt om ett mycket gott tecken!

Sony
2007-10-14, 07:37
Vad ska jag kolla efter när jag söker efter en schysst förstärkare och fronthögtalare?

Edit: Nu såg jag att receiver (hehehe :D) och förstärkare är olika saker. :( Ännu mer förvirrad.

Du ska inte KOLLA efter stereoprodukter, du ska LYSSNA på dem. :thumbup: Ta med ett par skivor med låtar du inte gillar, låter de plötsligt rätt ok istälet för dåligt så är du på rätt spår. Och som jag skrev ovan, lyssna på hela låtar, inte en kort snutt / introt bara.

Receiver är en förstärkare med radio i. Konstigare är det inte.

Shakemynuts
2007-10-14, 08:14
Finns inte så många ställen här i Skellefteå att lyssna på. :D
Typ Elgiganten och dom har ju inget bra, det LG ljudet jag länkade till tidigare är 1500kr dyrare där än t ex på ett ställe i Helsingborg där jag köpte min TV.
Men jag vet att det finns iallafall 1 ställe med ljud, ska kolla där.

Hur stor skillnad och vad för skillnader är det på prisklasserna? Menar, finns ju som sagt ljud för 1000kr och upp till 200 000kr.

:confused:

Sony
2007-10-14, 09:04
Finns inte så många ställen här i Skellefteå att lyssna på. :D
Typ Elgiganten och dom har ju inget bra, det LG ljudet jag länkade till tidigare är 1500kr dyrare där än t ex på ett ställe i Helsingborg där jag köpte min TV.
Men jag vet att det finns iallafall 1 ställe med ljud, ska kolla där.


Umeå ligger väl bara ett stenkast bort? RC Ljud & Bild där har hur mycket märken som helst, ett flerta av de som nämts tidigare i tråden lär de ha, bland mycket annat. De har system från ett par tusen till sexsiffrigt..


Hur stor skillnad och vad för skillnader är det på prisklasserna? Menar, finns ju som sagt ljud för 1000kr och upp till 200 000kr.

Det är omöjligt för någon utomstående att svara på hur stor skillnad du anser att det är. Men eftersom du frågar så måste ju någon svara...

För att se på film hemma fungerar elkedjornas system för 3-5' rätt ok, värre för musik dock. Som sagts tidigare blir det ofta ett rätt tydligt glapp i mellanregister / övre basen där en ganska stor del av ljudet finns.

Ska du då ha något som känns betydligt bättre skulle jag säga att 10' är vettigt, då kan du köpa en mindre golvhögtalare för kanske 3-5', en hemmabioreciver för något liknande och en dvd-spelare för 1-2'. Som bakhögtalare kan du köpa något litet för kanske 1'. 'Snitt-lyssnaren' skulle nog anse att det skulle vara betydligt bättre, sedan om du tycker det är värt pengarna kan ingen annan svara på.

Ska du sedan ha något som är betydligt bättre där så pratar vi om en budget på kanske 25'-40'.... Men då bör du plötsligt ta lite mer hänsyn till vad du har för lyssningsrum, var du kan placera stereon optimalt, kanske låna hem och prova olika högtalare/elektronik. Lite mer omfattande än du tänkt dig kanske?

Hur som helst så skulle jag råda dig att prata med någon mer nishad stereobutik och inte elkedja. Be att få höra ett lite billigare system och ett lite dyrare, så får du sedan ta en funderare själv på hur mycket du tycker det är värt att lägga.

Shakemynuts
2007-10-14, 09:37
Åker iofs ner till Umeå nästa helg. Ska kolla då!

Tack för all hjälp hörni! :thumbup: Uppskattar det verkligen!

JJ
2008-01-10, 13:31
Nu är det projektor på gång och då måste JJ ha något det låter ur. Jag har inget sug efter surround utan tänkte mig en förstärkare och 2 bra golvhögtalare. Den skall även användas till musik av det rockigare slaget. Utan att veta ett skit skulle jag säga att jag antagligen uppskattar dynamik/hög upplösning mer än att kunna få huset att vibrera av tung bas. Jag spelar sällan speciellt högt heller. Förslag på vad jag kan börja provlyssna på?
Jag sätter ett tak på 5000 kr och hoppas att det håller:-)

Pudzianovski
2008-01-10, 17:06
Nu är det projektor på gång och då måste JJ ha något det låter ur. Jag har inget sug efter surround utan tänkte mig en förstärkare och 2 bra golvhögtalare. Den skall även användas till musik av det rockigare slaget. Utan att veta ett skit skulle jag säga att jag antagligen uppskattar dynamik/hög upplösning mer än att kunna få huset att vibrera av tung bas. Jag spelar sällan speciellt högt heller. Förslag på vad jag kan börja provlyssna på?
Jag sätter ett tak på 5000 kr och hoppas att det håller:-)

Infinity Primus 250 brukar får rätt bra kritik. ca 2990:-
CERWIN-VEGA VE-8F 2500: är säkert helt ok till uppgiften också. (dock lite mer bas/ös som du ej eftersökte, men de spelar nog helt ok ändå)

Förstärkare kan du väl bara testa någon av de billigare kända märkena.

5000:- är lite lite tycker jag ändå. ;)

backflash
2008-01-10, 17:13
Nu är det projektor på gång och då måste JJ ha något det låter ur. Jag har inget sug efter surround utan tänkte mig en förstärkare och 2 bra golvhögtalare. Den skall även användas till musik av det rockigare slaget. Utan att veta ett skit skulle jag säga att jag antagligen uppskattar dynamik/hög upplösning mer än att kunna få huset att vibrera av tung bas. Jag spelar sällan speciellt högt heller. Förslag på vad jag kan börja provlyssna på?
Jag sätter ett tak på 5000 kr och hoppas att det håller:-)

Musik som inte behöver lämna sprickor i golvet? ... trends audio TA-10.1

då har du runt 3500 att leta lättdrivna begagnade högtalare med :D

flenders
2008-01-11, 00:51
Jag gillar lyssna på musik när den är öppen och jämn:
Förstärkare: NAD eller Cambridge Audio
CD/DVD-spelare: Cambridge Audio (540 eller 740 serien)
Högtalare: Dynavoice för att komma undan billigt eller B&W/Dali om du inte håller tillbaka

JJ
2008-01-11, 08:53
Infinity Primus 250 brukar får rätt bra kritik. ca 2990:-
CERWIN-VEGA VE-8F 2500: är säkert helt ok till uppgiften också. (dock lite mer bas/ös som du ej eftersökte, men de spelar nog helt ok ändå)

Förstärkare kan du väl bara testa någon av de billigare kända märkena.

5000:- är lite lite tycker jag ändå. ;)

Mina pristak är alltid flexibla:) 8000 kr då? Men jag ska kolla de högtalarna, tack för tipset.

Pudzianovski
2008-01-11, 10:27
Mina pristak är alltid flexibla:) 8000 kr då? Men jag ska kolla de högtalarna, tack för tipset.

Finns rätt många högtalare och stärkare som kan fås för 8000 kronor. Jag har dock inte lyssnat på speciellt många av dessa. Det bästa är väl helt enkelt att uppsöka några affärer och testa, testa och testa. Det är det bästa du kan göra. Fast det vet du nog redan så :thumbup:

JJ
2008-01-11, 10:42
Finns rätt många högtalare och stärkare som kan fås för 8000 kronor. Jag har dock inte lyssnat på speciellt många av dessa. Det bästa är väl helt enkelt att uppsöka några affärer och testa, testa och testa. Det är det bästa du kan göra. Fast det vet du nog redan så :thumbup:

Jao. Det är iofs kul att provlyssna, men det finns ju så ofantligt många kombinationer och dåligt med tid. Men jag ska läsa på lite vid tillfälle.

Beecher
2008-06-16, 10:50
Jag hatar verkligen att starta nya trådar, så jag bumpar denna med min fråga:

Är Philips MCM-760 bra grejor för sin prisklass (1795:-) eller finns det bättre under 2000:-?
Någon som kanske har erfarenhet av dessa? Tänkte köpa hem en mikrostereo eftersom jag ska göra mig av med min stationära dator och dess sunkiga högtalare, vill självklart ha schysst ljud till bostaden (etta)!

2x 75W (RMS)

http://www.onoff.com/online/picdb.nsf/vpictures/48490/$file/big_48490.jpg

MasterChief
2008-06-16, 11:14
Gå till en affär och lyssna! Det finns sådan uppsjö av modeller och även om någon fåne tycker just denna modell är världens bästa kan du ha andra krav.