handdator

Visa fullständig version : Nötfärs från ex Irland?


Handcuff
2007-09-12, 11:22
Ofta ser man ex nötfärs till vrakpriser på affären - "Nötfärs 10% 39:-/kg! ursprungsland Irland".

Vettigt att låta bli eller ett kap? :Virro

lectris
2007-09-12, 11:26
Ofta ser man ex nötfärs till vrakpriser på affären - "Nötfärs 10% 39:-/kg! ursprungsland Irland".

Vettigt att låta bli eller ett kap? :Virro

har jag också funderat på massor av gånger men alltid låtit bli av nån anledning... är inte som att det är värt att få mul & klövsjukan :p men är man fattig så är man.

kan tänka mig att det är helt ok men att man väl får vara extra noga att det är tillräckligt upphettat eller så.

Handcuff
2007-09-12, 11:28
har jag också funderat på massor av gånger men alltid låtit bli av nån anledning... är inte som att det är värt att få mul & klövsjukan :p men är man fattig så är man.

kan tänka mig att det är helt ok men att man väl får vara extra noga att det är tillräckligt upphettat eller så.

Jo precis så tänker jag. Hoppas på ett besök av Sverker här i tråden :)

LadyG
2007-09-12, 11:29
Googlar man på nötfärs och Irland får man många träffar på salmonella. Hetta upp köttet ordentligt. Salmonellabakterier dör vid upphettning till 70 grader.

Handcuff
2007-09-12, 11:31
Googlar man på nötfärs och Irland får man många träffar på salmonella. Hetta upp köttet ordentligt. Salmonellabakterier dör vid upphettning till 70 grader.

Men eftersom det är t ex ICA som saluför produkten så har de ju ett ansvar att kontrollera förekomst av bla salmonella. Rätta mig gärna om jag har fel.:confused:

LadyG
2007-09-12, 11:34
Men eftersom det är t ex ICA som saluför produkten så har de ju ett ansvar att kontrollera förekomst av bla salmonella. Rätta mig gärna om jag har fel.:confused:

Visst har de ett ansvar att kolla, men gör det dig gladare när/om du sen sitter och kaskadskiter och spyr om vartannat?

Nu är vi väldigt förskonade från salmonellautbrott i det här landet tack vare rigorösa kontroller - men vi är inte befriade helt från smittan. Så lite vanligt sunt bondförnuft när det gäller hygien och att inte äta ostekt färs är nog på sin plats ändå :)

Sir Anselm
2007-09-12, 12:05
Jag försöker i så stor utsträckning som möjligt köpa svenskt kött, inte för att jag tror jag skulle bli sjuk av det andra, men det känns bättre helt enkelt. Kanske har någon sentimental bild av att djur i Sverige behandlas bättre än djur i andra länder?

LadyG
2007-09-12, 12:09
Jag försöker i så stor utsträckning som möjligt köpa svenskt kött, inte för att jag tror jag skulle bli sjuk av det andra, men det känns bättre helt enkelt. Kanske har någon sentimental bild av att djur i Sverige behandlas bättre än djur i andra länder?

Absolut, har man råd är det bättre för både miljö och djur (i båda fallen kortare resväg t ex) men fattiga studenter till exempel kanske inte har råd att köpa det dyrare svenska köttet.

Fast annars tycker jag du har helt rätt.

Eddie Vedder
2007-09-12, 13:43
Bara några veckor sen som ICA fick återkalla köttfärs från Irland p.g.a. upptäckt av salmonellabakterier:

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20129&epslanguage=SV

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20112&epslanguage=SV

Men troligtvis lagar dom flesta sin köttfärs och salmonellabakterier dör vid upphettning till 70 grader celsius. Nu verkar dessutom problemet vara ur världen och ingen katastrof verkar ju ha inträffat.;)

Handcuff
2007-09-12, 14:26
Bara några veckor sen som ICA fick återkalla köttfärs från Irland p.g.a. upptäckt av salmonellabakterier:

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20129&epslanguage=SV

http://www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx?id=20112&epslanguage=SV

Men troligtvis lagar dom flesta sin köttfärs och salmonellabakterier dör vid upphettning till 70 grader celsius. Nu verkar dessutom problemet vara ur världen och ingen katastrof verkar ju ha inträffat.;)

Och den smittade som Coop hade var svensk. Usch och blä nu vågar man ju knappt köpa något utav dem...min basföda :banned

Handcuff
2007-09-12, 14:42
Följdfråga 1: Hur hårt stekt är 70grader :confused:

Följdfråga 2: Nötfärs 10% stekt = näringsvärde? Orka steka och väga före/efter :Virro

Klein
2007-09-12, 15:33
Jag fattar överhuvudtaget inte hur man kan köpa förpacketerad köttfärs. Det är rent ut sagt vidrigt. Köpt färskt kött i större stycken och mal det själv istället. Snål och lat får förgiftad mat.

Handcuff
2007-09-12, 15:51
Jag fattar överhuvudtaget inte hur man kan köpa förpacketerad köttfärs. Det är rent ut sagt vidrigt. Köpt färskt kött i större stycken och mal det själv istället. Snål och lat får förgiftad mat.

Jaha då var man snål och lat + vidrig dessutom. Dum också?
Bara att köpa en kvarn då...vart hittar man en kossa att mala ner då...har bara sett futtiga bitar på affären. Och varför hela bitar skulle vara befriad från smitta kan du gärna få förklara. :confused:

LadyG
2007-09-12, 16:01
Jag fattar överhuvudtaget inte hur man kan köpa förpacketerad köttfärs. Det är rent ut sagt vidrigt. Köpt färskt kött i större stycken och mal det själv istället. Snål och lat får förgiftad mat.

Korkat att lägga ut dyra pengar på en kvarn när man kan köpa nymalen köttfärs över disk i de flesta butiker.

Sen undrar jag precis som Handcuff vart man hittar hela kor man kan be dem mala, för de hela bitarna som ligger inplastade i butiken lär ju komma från samma djurbesättning som de som malts ner till färs och hanterats av samma slakteri och packats av samma förpackningsmaskineri.

Klein
2007-09-12, 17:02
Köttfärs har en väldigt mycket större yta än ett helt stycke; vilket innebär att det härsknar i rekordfart samt att bakterier tillväxer snabbare. Men det är klart, har man tänkt steka köttfärsen till snustorra tråkiga korn så lär man ju inte märka någon skillnad i vilket fall.

jontet
2007-09-12, 18:19
Köttfärs har en väldigt mycket större yta än ett helt stycke; vilket innebär att det härsknar i rekordfart samt att bakterier tillväxer snabbare. Men det är klart, har man tänkt steka köttfärsen till snustorra tråkiga korn så lär man ju inte märka någon skillnad i vilket fall.

om man nu är en sån lipsill över lite köttfärs kan man väl traska in i butiken på förmiddagen och köpa köttfärsen precis efter de malt den. Skulle någon jag känner komma hem till mig och jag sitter i köket och mal kött och slänger ur mig den där motiveringen skulle de undra vilket jävla freak jag är.

ont: jag tycker den är prisvärd, coops 10% nöt är i princip den enda köttfärsen jag köper.

z_bumbi
2007-09-12, 18:40
Följdfråga 1: Hur hårt stekt är 70grader :confused:

Följdfråga 2: Nötfärs 10% stekt = näringsvärde? Orka steka och väga före/efter :Virro

1 Köttfärsen ska inte längre vara rosa, det är iofs en bra grundregel för allt kött.

2 Det beror på vad du ska göra för något, steker du köttfärsen i smulor och lägger den på ett pappet så får du ganska lite fett, gör du en köttfärsås så får du antagligen med allt (i alla fall om du bryner i samma gryta/panna) osv.

Bara att köpa en kvarn då...vart hittar man en kossa att mala ner då...har bara sett futtiga bitar på affären. Och varför hela bitar skulle vara befriad från smitta kan du gärna få förklara. :confused:

Korna betar på ängar och i hagar (lär man sig inget i skolan längre?), man måste tyvärr skära ner dem i mindre bitar för att kunna använda en köttkvarn för hemmabruk. :D

Köttfärs har en väldigt mycket större yta än ett helt stycke; vilket innebär att det härsknar i rekordfart samt att bakterier tillväxer snabbare. Men det är klart, har man tänkt steka köttfärsen till snustorra tråkiga korn så lär man ju inte märka någon skillnad i vilket fall.

Du har inte kollat på datummärkningen på köttfärs? Den är oftast väldigt kort av en anledning och du kanske kan räkna ut vilken den anledningen är..

Handcuff
2007-09-12, 18:45
1 Köttfärsen ska inte längre vara rosa, det är iofs en bra grundregel för allt kött.

2 Det beror på vad du ska göra för något, steker du köttfärsen i smulor och lägger den på ett pappet så får du ganska lite fett, gör du en köttfärsås så får du antagligen med allt (i alla fall om du bryner i samma gryta/panna) osv.


Brukar inte bry mig så noga..men jag kan fanken inte hitta något så banalt som näringvärdet för tillagad köttfärs...inte köttfärssås! :confused:

Musselbank
2007-09-12, 18:56
Det varierar mellan butiker och kedjor förstås; vår Coop Konsum mal fortlöpande hela dagen och svensk nötfärs finns återkommande för 39:- kilot. :-) *cupid*

machine gun
2007-09-12, 20:43
Största risken när det kommer till Salmonellasmitta är inte att man inte hettar upp köttet ordentligt vid tillagning. Den största smittorisken är bristande kökshygien som gör att man sprider smittan i köket via händer, skärbrädor, knivar, disktrasor, övriga redskap osv och på så sätt riskerar att kontaminera livsmedel som inte kommer hettas upp, t.ex. salladsgrönsaker. Man bör alltid se rått kött som en potentiell smittorisk och se till att undvika korskontaminering, oavsett köttets ursprung.

EDIT: För övrigt är centralpacketerad köttfärs betydligt säkrare ur bakteriologisk synpunkt än butiksmald färs.

MyungChul
2007-09-12, 20:51
är inte som att det är värt att få mul & klövsjukan :p men är man fattig så är man.

Har fått en uppfattning om att mul och klövsjukan, just håller sig till mular och klövar. Rätta mig om jag har fel.

Salmonella däremot är väl inget att sikta på, inte rå köttfärs heller.

Handcuff, ursprungsvärde -90 kcal. Tops. Det blir ju knappt nämnvärda siffror över ett år. En latte på maten så är du uppe i +-0 igen.

Klein, har du någon missuppfattning vad det gäller köttfärs eller?

Klein
2007-09-12, 21:34
Klein, har du någon missuppfattning vad det gäller köttfärs eller?

Jag är helt enkelt känslig för ofräsch mat såsom butik eller konsumentförpackad köttfärs. Att andra inte är det (ingen nämnd, ingen glömd) är ju tydligt och klart. Konsumentmakten är evigt stor.

Handcuff
2007-09-12, 21:38
Mystiken tätnar Klein-tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=20129)

Jag har pratat mig varm om det råa köttets välsignelse på detta forum under flera års tid.

:confused:

Missade den skummaste...

Äta fårhjärna by Klein (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97852)

LadyG
2007-09-12, 21:55
Mystiken tätnar Klein-tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=20129)



:confused:

Missade den skummaste...

Äta fårhjärna by Klein (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97852)

Ush, nu blev jag nog vegetarian på kuppen - det var nog det vidrigaste jag sett! *spy*

Musselbank
2007-09-12, 21:57
Äsch, bara ovana... finns ju inget inneboende vidrigt i detta.

Klein
2007-09-12, 22:08
Mystiken tätnar Klein-tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=20129)



:confused:

Missade den skummaste...

Äta fårhjärna by Klein (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97852)

Den maten är ypperligt färsk och fräsch. Att du sedan inte är socialt programmerad att äta sådana livsmedel är en annan femma.

jontet
2007-09-12, 22:49
Den maten är ypperligt färsk och fräsch. Att du sedan inte är socialt programmerad att äta sådana livsmedel är en annan femma.

Handlar nog mer om att de flesta av oss anser att det inte smakar så gott

MyungChul
2007-09-12, 22:52
Har du smakat?

jontet
2007-09-12, 23:25
Har du smakat?

har inte stött på något som smakat annorlunda från hur det luktat(om man bortser från saker som ostfyllda schnitzlar och after eight och dylikt) och då har jag ätit ganska mycket då jag inte är rädd att prova på nya saker... =)

MyungChul
2007-09-12, 23:44
Har du inte stött på något som inte smakar annorlunda jämförelsevis med vad det luktar, så får jag intrycket av att du äter väldigt ensidigt. Du säger att du inte gör det, men du undvek också min fråga.

jontet
2007-09-13, 01:26
Har du inte stött på något som inte smakar annorlunda jämförelsevis med vad det luktar, så får jag intrycket av att du äter väldigt ensidigt. Du säger att du inte gör det, men du undvek också min fråga.
Njae jag käkar rätt allsidigt, var en av dem som käkade så gott som allt under skoltiden osv. Fårhjärna har jag inte smakat på men känt lukten av annan djurhjärna och skulle tro att det luktar ungefär likadant. Rått kött har jag både luktat och smakat på(och det smakade ju, som i princip nästan allting annat, precis som det luktade)
=)

Klein
2007-09-13, 21:08
Njae jag käkar rätt allsidigt, var en av dem som käkade så gott som allt under skoltiden osv. Fårhjärna har jag inte smakat på men känt lukten av annan djurhjärna och skulle tro att det luktar ungefär likadant. Rått kött har jag både luktat och smakat på(och det smakade ju, som i princip nästan allting annat, precis som det luktade)
=)

Lukten beror väldigt mycket på hur färskt det är. I sverige är det knepigt att få tag i riktigt färskt och bra kött då marknaden är totalt sönderreglerad. Jag flyttar från landet den 1 oktober. Då blir det fest i Kapernaum! :)