handdator

Visa fullständig version : 1dl hallon & blåbär varje dag...


MEDiAHORAN
2007-09-12, 10:15
Jag jag har 1dl hallon & blåbär på gröten varje dag ICAs och Coops, bären är paketerade i Ungern och då ringer lite varningslampor: cesium. Det borde vara bättre att handla lokalt då va, t.ex. på marknader? Finns det några siffror på cesiumet i dessa bär (antagligen inte då man inte vet exakt vart dem kommer ifrån) men är det lungt att dra i sig 1dl hallon & blåbär per dag (ca 0,5dl av vardera)?

MvH en orolig bärätare :P

Hermes
2007-09-12, 16:43
oj, upptäckte att jag också äter bär packade i ungern, jag trodde det var svenska, vet iof inte ens vad cesium är, men det låter inte bra :(

champion
2007-09-12, 17:15
oj, upptäckte att jag också äter bär packade i ungern, jag trodde det var svenska, vet iof inte ens vad cesium är, men det låter inte bra :(


http://susning.nu/Cesium

Humanist
2007-09-12, 17:35
oj, upptäckte att jag också äter bär packade i ungern, jag trodde det var svenska, vet iof inte ens vad cesium är, men det låter inte bra :(

Haha, blir lite lätt komiskt med tanke på ditt val av avatar! :D

seggan
2007-09-12, 17:46
Tvivlar på att det är någon fara. Coop och ICA skulle aldrig få sälja något som SLV anser är direkt hälsofarligt.

Saxat ifrån SLV:
Radioaktiva ämnen som cesium hamnade i våra livsmedel efter nedfallet från Tjernobylolyckan. Även om mycket lång tid förflutet sedan denna olycka påträffas fortfarande radioaktivt cesium i t ex renkött och annat vilt samt i insjöfisk och svamp. Baslivsmedel köpta i butik är dock inget problem idag.

Ganymedes
2007-09-12, 18:48
Precis. Du får mer cancer av dåliga dokusåpor och Rix FM.

champion
2007-09-12, 19:00
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11477&epslanguage=SV

Musselbank
2007-09-12, 19:04
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11477&epslanguage=SV

Iofs rejält off topic, det är skillnad mellan att något har bestrålats och att det innehåller strålande atomer. Men kanske intressant ändå!

champion
2007-09-12, 19:10
Iofs rejält off topic, det är skillnad mellan att något har bestrålats och att det innehåller strålande atomer. Men kanske intressant ändå!


Fel länk av mig :(
Dena skulle det vara
http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11484&epslanguage=SV

MEDiAHORAN
2007-09-12, 23:29
Grejen är ju den att om min geografikunskap inte är helt åt väggarna så ligger Tjernobyl närmare ungern än skogarna i Sverige, inte sant? Aja får väl äta och vara glad :p

Racso
2007-09-12, 23:46
Grejen är ju den att om min geografikunskap inte är helt åt väggarna så ligger Tjernobyl närmare ungern än skogarna i Sverige, inte sant? Aja får väl äta och vara glad :p

Beror ju också på hur vädret var då...

MEDiAHORAN
2007-09-13, 00:36
Beror ju också på hur vädret var då...Precis och var dem är plockade, står ju bara att dem är paketerade i Ungern men man ju anta att det är bär från Ungern.

Vinter
2007-09-13, 01:34
Grejen är ju den att om min geografikunskap inte är helt åt väggarna så ligger Tjernobyl närmare ungern än skogarna i Sverige, inte sant? Aja får väl äta och vara glad :p

Problemet är att om du kollar på olika nedfalls kartor från aktuella tidpunkten så ser man att sverige fick väldigt mycket nedfall eftersom vi hade otur med vädret just då. Så det hela är ganska relativt, men bär är inte det man ska oroasig för ändå, koncentrationen är tex betydligt högre i djur som konsumerat en hel del av just de bären i bla sverige.

Eddie Vedder
2007-09-13, 05:48
Om bären är sålda i Sverige (vilket dom ju är) så vågar jag påstå att eventuell cesiumhalt är kontrollerad, det är ju bl.a. sån här kontrollering vi har ett Livsmedelsverk till.:)

Skulle det förekomma stora mängder av något giftigt skulle försäljning troligtvis (eller iaf förhoppningsvis) inte tillåtas.

Hermes
2007-09-13, 14:24
Haha, blir lite lätt komiskt med tanke på ditt val av avatar! :D

Haha, kollade länken, jo det var ju en passande avatar :D

Racso
2007-09-14, 18:33
Nedfallskarta över Sverige:

http://www.ssi.se/kaernkraft/Tjernobyl/Tjernobyl20_Press/YtekvivalCsSWE.jpg

Racso
2007-09-14, 18:47
Norrland råkade värre ut än Ungern. Så i det fallet är det bättre med ungerska bär än svenska:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/31/Radioactive_fallout_caesium137_after_Chernobyl.jpg

Dumleman
2007-09-14, 19:28
Om man kokar bären så försvinner väl en stor del av cesiumet? Har hört att så är fallet med svamp ivf.

Jag tycker ivf. att du ska plocka dina egna blåbär i skogen och inte oroa dig över något cesium.

Racso
2007-09-14, 20:00
Om man kokar bären så försvinner väl en stor del av cesiumet? Har hört att så är fallet med svamp ivf.

Jag tycker ivf. att du ska plocka dina egna blåbär i skogen och inte oroa dig över något cesium.

Försvinner kalciumet i maten om du tillagar den...

Saikyou
2007-09-14, 21:16
Frukt och bär från Ungern är ju så sjukt gott att det är värt att käka även om det är dödligt för fan :D Äter praktiskt taget inget annat när jag är där, är sån sjuk stor skillnad från allt man kan köpa i Sverige även om det är importerat. Smaken från en vattenmelon när jag var på en strand i ungern för 7 år sedan gör fortfarande så att jag dreglar när jag tänker på den *drool* Är totalt olikt från allt du kan köpa i Sverige, två gånger har jag varit där ens ärende för fruktens skull :D Besöka vänner osv var tvåa på listan av anledningar att åka dit *whistle* Lite offtopic med, vinkällorna där är något helt otroligt, jag gillar inte äns vin men när jag är där så gillar jag verkligen det :D

Racso
2007-09-14, 22:21
Frukt och bär från Ungern är ju så sjukt gott att det är värt att käka även om det är dödligt för fan :D Äter praktiskt taget inget annat när jag är där, är sån sjuk stor skillnad från allt man kan köpa i Sverige även om det är importerat. Smaken från en vattenmelon när jag var på en strand i ungern för 7 år sedan gör fortfarande så att jag dreglar när jag tänker på den *drool* Är totalt olikt från allt du kan köpa i Sverige, två gånger har jag varit där ens ärende för fruktens skull :D

It's the cesium! :thumbup:

Seriöst så är det, om man kollar på nedfallskartan, inte värre att äta grödor från Ungern än från Sverige. Om något så är det tvärtom...

MEDiAHORAN
2007-09-15, 17:20
It's the cesium! :thumbup:

Seriöst så är det, om man kollar på nedfallskartan, inte värre att äta grödor från Ungern än från Sverige. Om något så är det tvärtom...Jaja äter på då :bumbi

AntonLindberg
2007-09-16, 21:47
Som någon redan har påpekat , att plocka sina egna blåbär i skogen är förmodligen det bästa alternativet.

zeusden1
2007-09-24, 12:25
Det är sjukligt gott med både blåbär och hallon! Är det inte ganska nyttigt också? :)

Eddie Vedder
2007-09-24, 12:37
Är det inte ganska nyttigt också? :)

Inte bara ganska nyttigt, det är extremt nyttiga råvaror skulle jag påstå.:thumbup: Särskilt me tanke på den låga energitätheten.