handdator

Visa fullständig version : Sötningsmedel i gröt? :P


e_w
2007-09-12, 07:21
Som den obotliga sockerråtta jag är, försöker jag hitta alla sätt att komma runt det. Försöker ju att inte äta så mycket socker och så, men det är svårt.
Så häromdagen när jag var och handlade hittade jag flytade sötningsmedel i affären. Kanske inte är nåt nytt, men jag har iaf aldrig sett det förut...
Så, jag som helst har rent strösocker på havregrynsgröten på morgonen. Blir det gott att slänga i lite sånt medel när jag kokar upp gröten? Eller hälla i mjölken sedan?

Tänkte testa och se imorgon, men om någon har tips så släng fram dom bara tack *popcorn*

LadyInsane
2007-09-12, 07:25
Att bara strö sötningsmedel på gröten, precis som du gör med socker, kan väl inte vara alltför dåligt?

(inte flytande då)

e_w
2007-09-12, 07:29
Att bara strö sötningsmedel på gröten, precis som du gör med socker, kan väl inte vara alltför dåligt?

(inte flytande då)

Finns det i bra form till det då? Jag tittade iof inte så noga, men hittade bara sötningsmedel som var som sockerbitar och som flytande... Men du har rätt, hittar jag i ströform måste det ju vara enklare =)

jaaaaag
2007-09-12, 07:39
Jag har alltid flytande sötningsmedel i gröten. Jag tkr att det blir gott, men tänk på att inte ta för mkt eftersom det då smakar blä. Några droppar räcker, du får smaka dej fram. Rör inte ner det i gröten medans du tillagar den, rör i det efter.

e_w
2007-09-12, 07:45
Jag har alltid flytande sötningsmedel i gröten. Jag tkr att det blir gott, men tänk på att inte ta för mkt eftersom det då smakar blä. Några droppar räcker, du får smaka dej fram. Rör inte ner det i gröten medans du tillagar den, rör i det efter.

Okej, det är såpass starkt alltså. Men det låter kanon, ska prova imorgon :)

King Grub
2007-09-12, 07:49
Okej, det är såpass starkt alltså.

Minst 200 ggr sötare än socker, så mängden man behöver använda blir alltså 200 gånger mindre.

Eddie Vedder
2007-09-12, 08:29
Jag har druckit välling med sukett i, det smakade ganska gott faktiskt.:) Eventuella bieffekter av natriumsackarinat har jag ingen koll på tyvärr. Men som med allt annat är inte heller det gissningsvis något att överkonsumera.;)

King Grub
2007-09-12, 08:34
Eventuella bieffekter av natriumsackarinat har jag ingen koll på tyvärr.)

Cancer.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1603255&postcount=12

e_w
2007-09-12, 10:39
Minst 200 ggr sötare än socker, så mängden man behöver använda blir alltså 200 gånger mindre.

Oj oj. Ja då lär dom 150 ml jag köpte räcka lääänge :P

e_w
2007-09-12, 10:40
Jag har druckit välling med sukett i, det smakade ganska gott faktiskt.:) Eventuella bieffekter av natriumsackarinat har jag ingen koll på tyvärr. Men som med allt annat är inte heller det gissningsvis något att överkonsumera.;)

Nej, det är nog ingen risk om det var så starkt som 200 ggr starkare än socker :D Någon / några droppar om dagen kan jag tro. :)

champion
2007-09-12, 11:16
Varför tar man socker/sötningsmedel i gröten, nått positivt med det? Förutom att det kanske smakar godare.

King Grub
2007-09-12, 11:23
Det är smaken som är det positiva med sötma.

e_w
2007-09-12, 11:28
Varför tar man socker/sötningsmedel i gröten, nått positivt med det? Förutom att det kanske smakar godare.

Bara för att det är gott :)