handdator

Visa fullständig version : Ny på forumet


tjejen77
2007-09-12, 03:26
Hej hej,

Ny på forumet och verkar som om jag kan få en hel del bra tips av er alla :) ... och hoppas de blir rätt forum, känns som frågar innehåller lite av allt.

Har sen före sommaren kommit igång med min träning. Målet är att minska mängden fett på kroppen och att få mer muskler (vill inte bli större i omkrets, men mer definerade och "smidiga" muskler). Jag undrar ju såklart hur jag lättast uppnår de jag vill :D Skulle ju bli ypperligt glad om rumpan blev lite mindre, även om jag vet att man inte kan punktträna.

Som de ser ut nu så tränar jag mellan 3-5ggr /vecka. Varvar gym med power walks på löpband (gym max varannan dag). Jag har börjat lägga om kosten lite smått och bytt ut godis mot frukt, skurit ner lite på kolhydrater och försöker undvika fikat (tufft för en bullfia :D )

I gymdelen kör jag 2x12 rep genomgående på alla övningar och ökar vikten vartefter. På löpbandet går jag 60min i bra tempo. Kan man köra löpbandet varje dag om man vill de eller bör kroppen vila även från de?

Nått särskilt man ska tänka på eller ändra eller är det bara att fortsätta som nu?

mini
2007-09-12, 04:23
Om du tycker att det funkar som nu så fortsätt.
Visst kan du gå på löpband varje dag. En promenad ska kroppen klara. Det är kostbiten som ofta är det som gör störst skillnad. Ta det i en lagom takt, förändra lite i taget som du gör nu. Oftast vet man själv var man ha sina svagheter. Det tar inte så lång tid som man tror att byta ut en vana mot en annan, så kämpa på.
Och välkommen.

tjejen77
2007-09-13, 23:34
Hej och tack! :-)

Då kör jag på som jag gör nu och försöker smått förändra kosten. Har en liten livlig 5åring också som jag inte vill "färga" allt för mycket med kroppsmedvetenhet.
Är det någon som har vana av nattarbete och vet hur man bäst äter för att hålla energin på bra nivå under natten utan dom där kakorna? *whistle*

Hur är det med musklerna, vad gör de för skillnad eg om man kör färre repetitioner och fler sets? Att man orkar mer med färre? Men hur påverkar de muskeln i styrka, utseende osv?

Musselbank
2007-09-14, 00:42
Skulle ju bli ypperligt glad om rumpan blev lite mindre, även om jag vet att man inte kan punktträna.


Det är punktförbränning (av fett) du tänker på, det fungerar mycket riktigt inte. Punktträna kan man, men det man tränar blir ju större, inte mindre! I praktiken är det dock sannolikt ingen bra idé att träna allt utom rumpan heller.

Lycka till!

tjejen77
2007-09-14, 02:39
:em: Tur att man skrev ny på forumet :-)

Det jag menar, punktförbränning.. jag tränar hela kroppen, inkl rumpa :-) Och det beror väl på hur man tränar hur man ökar i "volym" och hur man sett ut innan? Jag har som sagt kommit igång ganska nyligen och har vart "periodare" innan vilket innebär att det inte finns så mycke muskler där än som jag skulle vilja :-) ... går de ihop? *screwy*

Musselbank
2007-09-14, 03:44
:em: Tur att man skrev ny på forumet :-)

Genera dig inte, det var inte särskilt dumt skrivet.

När det gäller antal repetitioner och effekterna är detta kanske den vanligaste frågan av alla! Färre repetitioner, med tyngre vikter, är bra för att öka i styrka, lite fler repetitioner anses vara lite effektivare för att öka i volym. Ännu fler repetitioner kan bättra på uthålligheten.

Men ingenting är riktigt så enkelt. Inte heller är det särskilt svårt - för oavsett upplägg så "funkar det", bara utifrån antal repetitioner kan man inte göra alldeles fel och dumt. Nybörjare rekommenderas oftast köra många repetitioner. Med tiden kan du börja variera dig!

Musklerna får inte heller olika form ("bulliga" el. "smidiga") beroende på upplägg. Det som påverkar är hur stora de är, hur lite fett man har under huden, och hur musklerna fäster just på dig. Det är ingen risk att av misstag plötsligt råka se ut som en kroppsbyggare i tävlingsform :-)

Jag håller med mini, det är säkert ett fungerande upplägg du har, om det är tillräckligt roligt förstås :-) det viktiga är att man går åt ungefär rätt håll och inte tappar sugen, inte att göra varje detalj "rätt". Så det är bara att rocka loss!

tjejen77
2007-09-15, 01:32
Det är ingen risk att av misstag plötsligt råka se ut som en kroppsbyggare i tävlingsform :-)

Attans också *s* Då kör jag på med det som känns bra. Tror jag har ganska lätt för att bygga muskler (iaf på armarna ser det ut som) och därför jag funderat lite på dedär med antal rep m.m *flex*


Jag håller med mini, det är säkert ett fungerande upplägg du har, om det är tillräckligt roligt förstås :-) det viktiga är att man går åt ungefär rätt håll och inte tappar sugen, inte att göra varje detalj "rätt". Så det är bara att rocka loss!

Det är superskoj och tackar gudarna för barnpassning på gymmet! Så lätt att komma i dom där svackorna annars :D

Semiramis
2007-09-15, 02:09
Varför inte börja med en journal här på forumet, då får du kontinuerlig feedback och uppmuntran!