handdator

Visa fullständig version : Ska lära mig spela gitarr!


Jackie Dee
2007-09-11, 18:20
Hur mycket bör man lägga ut på sin första gitarr (akustisk)?
Får man en skaplig för 1000:-?
Hittar inte en enda sida på nätet som säljer gitarrer.

Lite tips och åsikter vore trevligt.

PowPow
2007-09-11, 18:34
http://www.musikborsen.se/
de säljer gitarrer.

hur mycket du ska lägga ut vet jag inte. beror ju på hur mycket du är beredd att betala. hur mycket du kommer spela, och så vidare.

X-ecuter
2007-09-11, 18:38
lägg dig runt 1000lappen, det är en bra akustisk du får för det, ( jaja, bra för nybörjare ) duger och mer därtill :) lycka till

FreCKo
2007-09-11, 19:01
brorsan köpte en akust på netto för 250 spänn, lätt mycket bättre än alla gitarrer för 1000 *flex*

Hur som helst, kolla in www.jamshop.se också

PowPow
2007-09-11, 19:07
Om man nu kan få tag på en gitarr för en så liten penning som 200 kronor, så hade nog mitt tips varit att skaffa en sådan. Så billig som möjligt bara (begagnat kan det bli ännu billigare), och skaffa sig en grundläggande kunskap.

När man väl gjort detta så är det ju mycket lättare att gå och pröva ut en gitarr man kan tänkas gilla, och vet man det så kan man kanske tillåta sig själv att släppa på budgeten lite. Enligt mitt tycke och min smak finns det ett antal underbara aukustiska gitarrer under 5000, men då krävs det ju att man vet vad för någon smak man själv har. Vet man inte vad man vill ha så blir det ju svårt att hitta det.

zeusden1
2007-09-11, 19:11
www.best2music.se där köpte jag min gitarr. leverans efter 3 dagar!

panzerpig
2007-09-11, 19:20
om du vill chansa lite (du kan ju inte testa innan du köper) så gillar jag thomann.de billiga och bra. det mesta är billigare där, trots frakt, än svenska butiker.

Jackie Dee
2007-09-11, 19:43
Tackar så mycket för alla tips.

Hittade dessa 2 på musikbörsen som verkar i min prisklass
Amada am4671 995:-
Yamaha C45 995:-
eftersom jag inte spelat så vet jag inte vad som känns bra för mig, då blir jag ju van med den jag köper i vilket fall.
Nån som vet nåt om dessa två modeller?

Edit: kanske en idiot fråga men när man beställer en gitarr är det alltid strängar med då?

Emil_Larsson
2007-09-11, 19:56
Jag köpte min för 950kr, den är inte pjåkig alls, funkar fint och låter helt okej. Yamaha c40 heter den. Tror den finns på www.musikborsen.se

TcAnders
2007-09-11, 20:03
Jackie: Hur har du tänkt lära dig spela?

Jag själv har en gitarr ståendes här hemma, men jag gav upp för etag sen men är fortfarande bra sugen på att försöka igen.. Då tar jag inga lektioner eller liknande, jag läser böcker..
Det var då jag funderade på om du kanske hade något tips på hemsida eller liknande?..

// Anders

Jackie Dee
2007-09-11, 20:10
Det jag har hittat nu är http://www.ullberg.com/gitarrkurs/gitarrackord.shtml
som verkar rätt okej för en absolut nybörjare.

man kan anmäla sig til en gratis kurs så får man ett mail med övningar en gång i veckan.

Värt att prova kanske. Blir väl till att plinka små grodorna och byssa lull nån vecka först.

brill
2007-09-11, 20:14
http://guitar.about.com/library/blguitarlessonarchive.htm

Tricklev
2007-09-11, 22:08
läs mig (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=50839)

Läs den tråden, finns enormt mycket bra länkar och dylikt där i.

Snabel
2007-09-11, 22:49
Köpte en levin w36 på musikbörsens avdelning "Blems and blowouts" - Den saknade kartong men den hade inte en repa eller något sånt, oanvänd gitarr som påstods ha kostat 4000kr innan.

En vacker gitarr som låter helt okej, mycket mycket bättre än min kompis Fender DG5 som han köpte i paket för 1500kr. Den låter så dåligt i jämförelse att den är tråkig att spela på!

Jag har spelat i typ ett halvår och har lärt mig relativt mycket. Mitt tips går helt emot många andras då jag vill påstå att det är bättre att starta med en gitarr som kostar minst 2000kr. För 1000kr får man ej mycket - köp en 'riktig' så du slipper byta efter ett par månader när du lärt dig spela.

Snabel
2007-09-11, 22:53
En låt som är kul och enkel att lära sig direkt är "A Horse with no name" Med bandet "America"... Prova den!

Prova att söka på www.ultimate-guitar.com där du säkerligen kommer att finna en tab.


Mvh Snabel

Snabel
2007-09-11, 22:57
Eftersom det inte gick att ändra längre så måste jag bara lägga till detta. Nu ska jag sluta spamma!

Bra sida! -> www.guitarnoise.com <- Lektioner etc etc. Väldigt bra!

http://www.guitarnoise.com/article.php?id=36 <-- A horse with no name

panzerpig
2007-09-11, 23:02
yamaha gör prisvärda och bra grejer, kör på en sån. om det bara handlar om att lära sig spela så funkar det mesta, men kör på ett hyffsat känt märke så vet man att den inte är gjord i kartong iaf :)

Jackie Dee
2007-09-11, 23:21
yamaha gör prisvärda och bra grejer, kör på en sån. om det bara handlar om att lära sig spela så funkar det mesta, men kör på ett hyffsat känt märke så vet man att den inte är gjord i kartong iaf :)

Har beställt en yamaha nu, det blir nog kanon.

PowPow
2007-09-11, 23:23
Har beställt en yamaha nu, det blir nog kanon.

Stål eller nylon?

Jag gillar också yamahas grejer. Spelar för tillfället själv på en FG720S *cupid*