handdator

Visa fullständig version : Tiden man tränar


Spawn
2007-09-11, 15:19
Vet att man bör köra ett gympass runt 45-60 minuter men vet inte riktigt varför?

Har egen liten teori: Att kroppen inte orkar bryta ner och bygga upp musklerna efter träningen. Men detta är som sagt bara en teori. Någon som kan glansa med sina kunskaper i denna tråd?

PiNG.
2007-09-11, 15:28
Ok vad jag lärt mig: Säkert helt fel som så mycket annat jag trott mig ha koll på.

Men efter 90 minuter så har man förbrukat sina kolhydrater i sin träning, och träning efter 90 minuter enbart tar energi från proteinet i kroppen dvs musklerna. Säkert lite från fettet men u get my point ;) (Det går ju att kolhydratladda inför maror etc men de va inte de vi prata om)

Och efter 45 minuter så är det säkert någon berbrytning i kroppen som sätter igång, så de som vill ha "effektivast" träning lägger helt sonika upp sina pass på 30-45 minuter.

Söker du lite på forumet så får du säkert helt klara svar på hur de ligger till. Själv palla jag inte söka, men jag tyckte jag kunde dela med mig av vad jag tror jag vet ;)

Själv kör jag 30-45 minuter 5 dar i veckan men det är pga tidsbrist. Förr körde jag ca 1-1½ timme per pass.

Ulden
2007-09-11, 15:36
Finns väl både psykologiska och fysiologiska faktorer som spelar in.

* Dina glykogendepåer töms (muskelbränslet tar slut)
* Muskelproteinsyntesen kan inte regleras upp hur högst som helst
* Risk för överträning (mer är inte alltid bättre)
* Motivationen tryter
* Musklerna blir trötta (mjölksyra)
* Hållningen / utförandet blir sämre ju tröttare du blir (risk för skada)

M.m

Det är bättre att hålla sig till ett kort men vettigt träningsschema med fokus på basövningar och intensitet.

Raggis
2007-09-11, 15:36
Jag tror det har att göra med prestationsförmågan. Iofs svårt att sätta någon "gräns", eftersom alla tränar olika. Vissa vilar 3-4 minuter mellan varje set, andra vilar 30-90 sek.

Sheogorath
2007-09-11, 15:38
Jag fyller botten på min shaker med druvsocker varje gång jag fyller på vatten. Problem solved. Drar väl i mig 2-3 sådana laddningar per pass. Och de kan ibland/ofta ligga på 2h+.

O de e najs.

Raggis
2007-09-11, 15:41
Jag fyller botten på min shaker med druvsocker varje gång jag fyller på vatten. Problem solved. Drar väl i mig 2-3 sådana laddningar per pass. Och de kan ibland/ofta ligga på 2h+.

O de e najs.

Sjuka pass :Virro. Mina pass varar runt 45 min :D (DC FTW).

Cerwinbob
2007-09-11, 15:57
Själv kör jag ca 2 timmars pass med tre ggr i veckan. Kan känna sig lite sliten i slutet men inget som inte lite malto kan råda bot på.

pragmatist
2007-09-11, 17:39
Det har främst med stresshormoner att göra, framför allt kortisol. Kortisol är en katabol steroid, d.v.s. muskelnedbrytande, och nivåerna stiger i takt med att glykogendepåerna töms. Syftet är att frigöra mer glukos i blodet.

Precis som Sheogorath säger så kan detta motverkas genom att man intar kolhydrat före och under träningen, och då kan man träna betydligt längre.

Muskelbyggaren
2007-09-11, 17:44
Jag fyller botten på min shaker med druvsocker varje gång jag fyller på vatten. Problem solved. Drar väl i mig 2-3 sådana laddningar per pass. Och de kan ibland/ofta ligga på 2h+.

O de e najs.
Fast det är väl bara för att hålla humöret uppe för kroppen hinner väl ändå inte få ut det som glykogen under passet?

z_bumbi
2007-09-11, 17:51
Det har främst med stresshormoner att göra, framför allt kortisol. Kortisol är en katabol steroid, d.v.s. muskelnedbrytande, och nivåerna stiger i takt med att glykogendepåerna töms. Syftet är att frigöra mer glukos i blodet.

Den rapport (i alla fall som jag har hittat) som den de flesta tipsen bygger på var högrepsträning med väldigt kort vila dvs mer Pump än vanlig styrketräning. Så att köra längre än 45-60 minuter ska för en frisk individ som sköter kosten inte vara några som helst problem

Muskelbyggaren: Det tar mindre än en minut att få ut glukos i blodet och behöver musklerna ta upp mer så gör de det.

major Pectoralis
2007-09-11, 19:55
Att träningspass inte skall vara längre än 45 minuter är *bs* .

1) Ingen förstår kroppens hormonsystem tillräckligt för att kunna dra den typen av praktiska slutsatser utifrån det.

2) Muskelglykogenet är bundet till muskel.

3) Kortisolnivåerna höjs i regel redan efter de första seten (4 set). Skulle man anpassa träningspasset längd efter detta så skulle man alltså bryta passet betydligt tidigare än efter 45 minuter.

4) En eventuell "kortisoleffekt" kan man häva genom att inta snabba kolhydrater och få en "insulineffekt".

5) Praktisk beprövad erfarenhet visar att långa pass fungerar.

Övrigt: Kosten spelar stor roll för hur länge man kan träna. Det finns andra teorier angående träningspassets längd kopplat till hormonresonemang, t.ex. att pass inte skall vara längre än 30 minuter eftersom det är den tiden det "akuta testosteronsvaret" är förhöjt. Men som sagt: den typen av "hormonresonemang" skall man ta med en stor nypa salt.

Spawn
2007-09-11, 21:13
Tack för alla bra svar.