handdator

Visa fullständig version : Mat, och enbart MAT i samband med träning...

Sparrisen
2007-09-11, 07:22
Hej!

I ett försök att råda bot på min acne (inte så stor men den stör mig iaf) och min ibland oroliga mage, tänker jag under den närmaste tiden helt slopa allt vad gainers etc heter, för att se hur stor effekt de snabba kolisarna kan tänkas ha.

Men hur bör man lägga upp matintaget innan och efter träningen för att det ska bli så optimalt som möjligt (inom rimliga gränser :D )? Jag vet ju att det finns de här på brädan som kör utan kosttillskott (Grub bl.a.). Har tänkt mig att som vanligt försöka äta en måltid 1-2 timmar innan träningen och sedan skynda mig hem så fort som möjligt efter träningen för att göra detsamma. Finns det bättre upplägg? Finns det mat man bör prioritera resp. undvika efter träningen? Undvika fett kanske?

Slash me with your words!

:)

coxie
2007-09-11, 07:54
1.5h innan jag börjar träna äter jag en lättare lunch och efter att jag har tränat äter jag samma käk. Jag kör på ungefär 40% protein, 50% kolhydrater och 10% fett de målen.

Funkar helt ok för mig, jag har bra med energi under passet och det känns som om jag gör helt ok ökningar.

Hades
2007-09-11, 14:53
Jag tror inte det är så noga. Jag har inte ätit några kosttillskott alls under uppbyggnadsperiod de senaste två åren och jag har inte märkt någon skillnad beträffande återhämtning. Då äter jag lunch vid 12, ett lätt mellanmål vid 14.30 och tränar vid 17. Sen äter jag en rejäl middag 1-2 timmar efter jag kommer hem från träningen.

Ang. acne tror jag att träningen i sig är en enormt mycket större bov än kosten. Själv ska jag försöka få en andra roaccutankur i höst, skiten ville visst inte ge sig helt efter första. Och att ge upp styrketräningen går bara inte. Har dock inte sett att du har någon acne alls, så jag tror att du hittar på ;)

Sparrisen
2007-09-11, 16:46
Har dock inte sett att du har någon acne alls, så jag tror att du hittar på ;)

Hehe, kommer o går. Däremot så är magen ett större problem, och har varit det de senaste 2 åren. Har testat att undvika både laktos och gluten, utan resultat. Blir väl till att åka till doktorn ännu en gång.