handdator

Visa fullständig version : Chansen att mitt körkort ryker.


aitamaa
2007-09-10, 17:37
Har fått en fortkörning i februari, därefter fick jag en varning från länsstyrelsen. Sen har jag hunnit fixa mig 2 till fortkörningar efter det.. Var av en 5km/h från att kortet rykte, och den andra var med lastbil under arbetstid.

Kommer dom ta mitt körkort? polisen som bötfällde mig idag kunde inte svara på det.. vem vet?

Kurash
2007-09-10, 17:39
Om jobbet kräver körkort är chansen iallafall större att du får behålla det. Be din chef skicka in ett intyg till polisen, där denne intygar hur oerhört viktigt det är för din framtid på firman.

rosisbägen
2007-09-10, 17:39
Bra smart. Hur fort körde du första gången?

:D

King Grub
2007-09-10, 17:42
Trafiklagarna finns av en anledning. Tycker det är bra om man inte kan bryta mot dessa upprepade gånger och ändå få fortsätta befinna sig bakom ratten.

aitamaa
2007-09-10, 17:46
25km/h 11km/h och 15km/h.. känns trist, körde som ett tok dom två första åren jag hade körkort, och nu kör jag "lugnt".. Men har äcklig otur istället :(

aitamaa
2007-09-10, 17:47
Om jobbet kräver körkort är chansen iallafall större att du får behålla det. Be din chef skicka in ett intyg till polisen, där denne intygar hur oerhört viktigt det är för din framtid på firman.


Jao jag får köra på det om länsstyrelsen hör av sig.. har BECE så det är som surt tappa.

petah
2007-09-10, 17:50
25km/h över lagligt kallar inte jag "lugnt".

För att svara på frågan så tror jag inte de kommer ta kortet.

Metal_boy_
2007-09-10, 17:52
Vi får hoppas att det finns en god chans! :thumbup:

aitamaa
2007-09-10, 17:53
http://www.tv4.se/player/categories.aspx?progId=161215&itemId=&treeId=302405&displayTreeId=

han här var det som tog det.. Björn från idol.. LOL

aitamaa
2007-09-10, 17:54
Vi får hoppas att det finns en god chans! :thumbup: det hoppas jag oxå

Metal_boy_
2007-09-10, 17:56
det hoppas jag oxå

:)

Tomten
2007-09-10, 17:57
25km/h 11km/h och 15km/h.. känns trist, körde som ett tok dom två första åren jag hade körkort, och nu kör jag "lugnt".. Men har äcklig otur istället :(

Förväntar du dig sympati eller? Håller tummarna för att de tar ditt kort!

aitamaa
2007-09-10, 17:59
Förväntar du dig sympati eller? Håller tummarna för att de tar ditt kort!

tack. hoppas du bryter benet.

Handcuff
2007-09-10, 18:01
Uppenbart behöver du åka tillbaka till körskolan då du inte förstår det som står på vägmärkena.:thumbup:

Jorgen
2007-09-10, 18:02
25km/h 11km/h och 15km/h.. känns trist, körde som ett tok dom två första åren jag hade körkort, och nu kör jag "lugnt".. Men har äcklig otur istället :(

Det är inte otur om man blir tagen för fortkörning. Man får skylla sig själv helt enkelt.

aitamaa
2007-09-10, 18:02
Det är inte otur om man blir tagen för fortkörning. Man får skylla sig själv helt enkelt.

klart man får skylla sig själv, men det är lik förbannat otur att dom lazra mig.

aitamaa
2007-09-10, 18:03
Uppenbart behöver du åka tillbaka till körskolan då du inte förstår det som står på vägmärkena.:thumbup:

jag behöver inte läsa skyltarna jag visste hur fort man fick köra men sket i det.

Jorgen
2007-09-10, 18:04
klart man får skylla sig själv, men det är lik förbannat otur att dom lazra mig.

Hur tänker du nu?

Hade du inte kört för fort så hade inget hänt, eller hur? Det är väl du själv som kontrollerar hur fort du färdas? Det har inget med tur eller otur att göra.

Ignatius72
2007-09-10, 18:05
Det är inte otur om man blir tagen för fortkörning. Man får skylla sig själv helt enkelt.

Det beror på hur mycket man kör. jag kör 3-4000 mil om året och har bestämt mig för att inte få fortkörningsböter på arbetstid. Men att aldrig missa en skylt, eller bara glömma bort sig på en 2 mil lång 50 sträcka, eller följa trafikrytmen är fan ta mig helt omöjligt.
(Tragi)komiskt så har dödstalen ökat i trafiken nu när polisen toksatsat på fartkontroller-allt handlar inte om fart.

aitamaa
2007-09-10, 18:07
Hur tänker du nu?

Hade du inte kört för fort så hade inget hänt, eller hur? Det är väl du själv som kontrollerar hur fort du färdas? Det har inget med tur eller otur att göra.

Läs vad jag skrev, jag körde medvetet för fort.. Men det var otur för mig att dom lazrade mig.

Jorgen
2007-09-10, 18:07
Det beror på hur mycket man kör. jag kör 3-4000 mil om året och har bestämt mig för att inte få fortkörningsböter på arbetstid. Men att aldrig missa en skylt, eller bara glömma bort sig på en 2 mil lång 50 sträcka, eller följa trafikrytmen är fan ta mig helt omöjligt.
(Tragi)komiskt så har dödstalen ökat i trafiken nu när polisen toksatsat på fartkontroller-allt handlar inte om fart.

Men det har fortfarande inte med tur eller otur att göra. Du kan ju inte skylla på otur om du missar en trafikskylt liksom.

Jag har själv fått fortkörningsböter en gång, inget att säga om det. Jag körde ju för fort och förtjänade böterna.

PowPow
2007-09-10, 18:09
Hur tänker du nu?

Hade du inte kört för fort så hade inget hänt, eller hur? Det är väl du själv som kontrollerar hur fort du färdas? Det har inget med tur eller otur att göra.

Han tänker som så, att det var otur att just han blev lazrad. I flesta fallen kommer man undan med fortkörningar, och således var det oturligt för honom att han blev lazrad just när han körde för fort.

Varför måste alla vara sånna jäkla pretton?

Hoppas du får behålla ditt körkort, aitamaa. Och kör försiktigt i framtiden! Speciellt när du agerar yrkeschaufför. Den enda som tjänar på att man kör för fort i sitt arbete brukar vara arbetsgivaren, och denne tjänar bara på det tills den anställda förlorar sitt körkort.

aitamaa
2007-09-10, 18:11
Han tänker som så, att det var otur att just han blev lazrad. I flesta fallen kommer man undan med fortkörningar, och således var det oturligt för honom att han blev lazrad just när han körde för fort.

Varför måste alla vara sånna jäkla pretton?

Hoppas du får behålla ditt körkort, aitamaa. Och kör försiktigt i framtiden!

Tack för att du förstår mig och tack för att du hoppas att jag får behålla mitt körkort. *cupid*

Hades
2007-09-10, 18:13
Varför måste alla vara sånna jäkla pretton?

Hoppas du får behålla ditt körkort, aitamaa. Och kör försiktigt i framtiden!

Word. Självklart är det otur om man blir tagen oftare än andra som kör lika mycket och lika fort. Att man får skylla sig själv har ju ingen bestridit.

Man behöver ju inte förutsätta att en person som åkt dit för fortkörning kör som en livsfarlig tok.

stevooooo
2007-09-10, 18:16
Trode att man som yrkeschaufför hade mer vett än att bryta mot trafikregler medvetet. Vet dock inte omständigheterna............
Tror lagen säjer att om man upprepat åker dit för förtkörning eller dyl kan dom återkalla körkortet men om upprepat är 2 eller 5 ggr det är ju en anna sak............

Spiffy
2007-09-10, 18:22
Varför måste alla vara sånna jäkla pretton?

Hoppas du får behålla ditt körkort, aitamaa. Och kör försiktigt i framtiden!

Ja att folk bara orkar.

aitamaa
2007-09-10, 18:22
Trode att man som yrkeschaufför hade mer vett än att bryta mot trafikregler medvetet. Vet dock inte omständigheterna............
Tror lagen säjer att om man upprepat åker dit för förtkörning eller dyl kan dom återkalla körkortet men om upprepat är 2 eller 5 ggr det är ju en anna sak............


tror det är 3 varningar men jag är inte säker.. och jag har bara fått 1 varning.. men 3 fortkörningar.. så vi får se hur det går..

aitamaa
2007-09-10, 18:24
fråga nr2. I händelse av återkallat körkort, får jag tillbaka alla korten sen då? har haft bilkörkort sen 2004, men C och E sen i våras..

Mental
2007-09-10, 18:24
Trode att man som yrkeschaufför hade mer vett än att bryta mot trafikregler medvetet.

Heh, jag har då aldrig åkt varken buss eller taxi som inte legat minst 10km/h över fartgränsen.

Tror man är mera riskbenägen i trafiken om man kör ofta, man anser sig nog undermedvetet ha så pass mycket erfarenhet att skyltningen mera är rekomendationer än något man faktiskt måste lyda :D

aitamaa
2007-09-10, 18:27
Heh, jag har då aldrig åkt varken buss eller taxi som inte legat minst 10km/h över fartgränsen.

Tror man är mera riskbenägen i trafiken om man kör ofta, man anser sig nog undermedvetet ha så pass mycket erfarenhet att skyltningen mera är rekomendationer än något man faktiskt måste lyda :D

Kan stämma jag kör inte 50 mitt i stan bara för att man får det, kanske bara kör 30 ändå?!.. Men däremot när jag ligger och kör landsväg kanske jag kör xx för fort.. och jag ser inget fel med det.

Baan
2007-09-10, 18:27
nu har vi lärt oss en läxa va!??! lär dig var kamerorna ligger tehhehehee

Mental
2007-09-10, 18:28
fråga nr2. I händelse av återkallat körkort, får jag tillbaka alla korten sen då? har haft bilkörkort sen 2004, men C och E sen i våras..

C och E får du nog ta om, är det inte 2 års prövotid?

aitamaa
2007-09-10, 18:33
C och E får du nog ta om, är det inte 2 års prövotid?

Nä snälla gud!??!?! men man får väl ingen ny prövotid när man redan haft en??

aitamaa
2007-09-10, 18:34
nu har vi lärt oss en läxa va!??! lär dig var kamerorna ligger tehhehehee

dom känner jag till, men inte poliser som ligger och trycker i buskar med lazerpistoler..

Mental
2007-09-10, 18:36
Lite fakta från länsstyrelsen
http://www5.g.lst.se/verksam/experter/ratts/ratts3.htm#K%F6rkortsingripande

Då du redan fått en varning ser det lite mörkt ut, eftersom de redan tagit hänsyn och att du tabbat dig 2ggr till.



*
Återkallelse av körkort

Den som gör sig skyldig till brott kan få sitt körkort återkallat. Även andra skäl kan medföra att körkortet återkallas.

Körkort kan återkallas på följande grunder:

3: Körkortsinnehavaren har gjort sig skyldig till upprepade mindre förseelser (t.ex. mindre hastighetsöverträdelser).

*
Varning

I vissa fall kan den som i normala fall skulle få sitt körkort återkallat istället få en varning tilldelad av länsstyrelsen. För att man ska få en varning istället för en körkortsindragning krävs särskilda skäl. Varningen finns kvar i körkortsregistret i fem år och kan innebära en strängare bedömning vid en ny prövning av körkortsinnehavet. Den som fått en varning löper alltså större risk att få sitt körkort återkallat om nya trafikförseelser begås.

Körkortet har återkallats när prövotid löpte

Om körkortet återkallas under prövotiden måste nytt förarprov avläggas. Förarprovet innefattar både körprov och kunskapsprov. För att få avlägga förarprov måste man ha ett giltigt körkortstillstånd. Detta gäller inte om körkortet återkallats på grund av sjukdom, skada eller dylikt. Det gäller inte heller om återkallelsen berott på underlåtenhet att lämna in läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov efter föreläggande av länsstyrelsen.

Mental
2007-09-10, 18:36
Nä snälla gud!??!?! men man får väl ingen ny prövotid när man redan haft en??

Det är prövotid efter varje ny behörighet om jag inte missuppfattat.

coxie
2007-09-10, 18:36
Nä snälla gud!??!?! men man får väl ingen ny prövotid när man redan haft en??

Det borde stå på baksidan av kortet.

Jag tror inte man får en ny prövotid, jag fick ingen ny (blev iaf inte informerad om någon) när jag tog MC-kort ett par år efter mitt B-kort.

Edit: verkar som om Mental har bättre koll än mig, blir till att kolla upp om jag har prövotid på mitt MC-kort.

stevooooo
2007-09-10, 18:38
Prövotiden kommer med körkortet inte med behörigheterna. Blir man av med körkortet blir man av med körkortet dvs alla behörigheter. Blir man av med körkortet under prövotiden blir det till att ta om det (iaf uppkörningen , lite osäker på teorin) Om du tog kortet -04 så blir du bara av med kortet i x antal månader och sen får du tillbaka det........
Om jag är helt ute och cyklar får nån gärna rätta mig..........

Ignatius72
2007-09-10, 18:42
Men det har fortfarande inte med tur eller otur att göra. Du kan ju inte skylla på otur om du missar en trafikskylt liksom.

Jag har själv fått fortkörningsböter en gång, inget att säga om det. Jag körde ju för fort och förtjänade böterna.

Om jag har som mål att hålla hastigheten och gör detta 99% av tiden (vilket blir ganska mycket på 4000/mil/år) så är det otur om jag en gång tex följer trafikrytmen och kör 51 på en 50 väg och just då blir tagen.

Mental
2007-09-10, 18:42
Det borde stå på baksidan av kortet.

Jag tror inte man får en ny prövotid, jag fick ingen ny (blev iaf inte informerad om någon) när jag tog MC-kort ett par år efter mitt B-kort.

Edit: verkar som om Mental har bättre koll än mig, blir till att kolla upp om jag har prövotid på mitt MC-kort.

Stämmer, hittade närmare info http://www.zatzy.com/printthread.php?t=208292&pp=150

Tur för trådskaparaen :D

aitamaa
2007-09-10, 18:42
bil 2004-06-28 , C 2007-03-22, E 2007-06-13.. Men den stora frågan är om jag fått en ny prövotid!?!? Jag känner en äcklig känsla av panikångest som kommer och smyger *spy*

aitamaa
2007-09-10, 18:43
Stämmer, hittade närmare info http://www.zatzy.com/printthread.php?t=208292&pp=150

Tur för trådskaparaen :D



*cupid* *cupid* *cupid* *cupid* , Men varningen kan inte klassas som nån typ av ny prövotid? eller är det bara att kortet hänger extra löst??

Mental
2007-09-10, 18:43
bil 2004-06-28 , C 2007-03-22, E 2007-06-13.. Men den stora frågan är om jag fått en ny prövotid!?!? Jag känner en äcklig känsla av panikångest som kommer och smyger *spy*

Nej det är lungt, aaaaandas :)

Mental
2007-09-10, 18:44
*cupid* *cupid* *cupid* *cupid* , Men varningen kan inte klassas som nån typ av ny prövotid? eller är det bara att kortet hänger extra löst??

Det är vad det låter som, en varning, de skulle egentligen ha tagit ditt körkort men ansåg att du kunde få slippa med en varning då kortet var viktigt för dig.

coxie
2007-09-10, 18:45
bil 2004-06-28 , C 2007-03-22, E 2007-06-13.. Men den stora frågan är om jag fått en ny prövotid!?!? Jag känner en äcklig känsla av panikångest som kommer och smyger *spy*

Ja fyfan, även om jag anser att lagen är till för att följas så hoppas jag att du slipper ta om C-kortet måste vara ett helvete att bli av med sitt levebröd pga klantighet/otur.

Folk har ju tagit livet av sig för mindre saker :S

aitamaa
2007-09-10, 18:47
Ja fyfan, även om jag anser att lagen är till för att följas så hoppas jag att du slipper ta om C-kortet måste vara ett helvete att bli av med sitt levebröd pga klantighet/otur.

Folk har ju tagit livet av sig för mindre saker :S

Jag kör kanske 30% lastbil i mitt jobb så jag hade inte blivit arbetslös eller liknande, men lik förbannat hade det sugit hårt bli av med det.

påven
2007-09-10, 18:52
Om jobbet kräver körkort är chansen iallafall större att du får behålla det. Be din chef skicka in ett intyg till polisen, där denne intygar hur oerhört viktigt det är för din framtid på firman.

Jag har aldrig förstått varför det skulle vara en förmildrande omständighet?

kan det tillämpas på fängelsestraff också? "Nej men jag kan inte sitta i fängelse, då kan jag ju inte gå till jobbet, min chef kan skriva intyg om ni vill?"

Mental
2007-09-10, 18:53
Vad jag har läst mig till så är det

Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.) som de kan dra för, att du fick en varning vid den första, så antar jag att den var grov, så skulle jag inte bli jätteförvånad om de beslutade sig för att ta lappen för dig i 3-6 månader.

Mental
2007-09-10, 18:54
Jag har aldrig förstått varför det skulle vara en förmildrande omständighet?

kan det tillämpas på fängelsestraff också? "Nej men jag kan inte sitta i fängelse, då kan jag ju inte gå till jobbet, min chef kan skriva intyg om ni vill?"

Det gör det, du kan få fotbojja.

aitamaa
2007-09-10, 18:55
Vad jag har läst mig till så är det

Upprepade trafikförseelser, (dock minst tre under en tvåårsperiod.) som de kan dra för, att du fick en varning vid den första, så antar jag att den var grov, så skulle jag inte bli jätteförvånad om de beslutade sig för att ta lappen för dig i 3-6 månader.

Jag har just fått 3 stycken var av den första gav mig varningen.. Och dom två sista kom nu tätt ett drygt halvår senare.

Mental
2007-09-10, 18:55
Ang varför, är för att mista sitt arbete är ett opropotioneligt straff i förhållandet till brottet många gånger, det är klart de tar hänsyn till det, staten vill ha skattebetalare, inte arbetslösa bidragstagare.

aitamaa
2007-09-10, 18:56
Jag har aldrig förstått varför det skulle vara en förmildrande omständighet?

kan det tillämpas på fängelsestraff också? "Nej men jag kan inte sitta i fängelse, då kan jag ju inte gå till jobbet, min chef kan skriva intyg om ni vill?"

straff som ger fängelse är iaf i mitt sett att se på saken grövre saker än en fortkörningar, så tolkar även lagen det hela.

aitamaa
2007-09-10, 18:57
Ang varför, är för att mista sitt arbete är ett opropotioneligt straff i förhållandet till brottet många gånger, det är klart de tar hänsyn till det, staten vill ha skattebetalare, inte arbetslösa bidragstagare.

Lite logik finns det här i landet.

Pudzianovski
2007-09-10, 18:59
Förhoppningsvis blir du av med kortet och lär dig en läxa av det :thumbup:

aitamaa
2007-09-10, 19:00
Förhoppningsvis blir du av med kortet och lär dig en läxa av det :thumbup:

det är ditt sett att se på saken! själv hoppas jag att jag får behålla det

Jax
2007-09-10, 19:04
Så många laglydiga människor som det är här i tråden ser man inte till på vägarna. Eller är det bara vägarna där jag kör som normalrytmen är ca 100 på 90-väg?

Självklart borde man inte köra för fort men jag ska inte kasta sten i glashus. Däremot verkar väldigt många här vara duktiga på att hålla hastigheten. Heder åt er.

aitamaa: Hoppas att du får behålla kortet. Surt som sjöen när man behöver det till jobbet. Och kör nu lite lugnare.

aitamaa
2007-09-10, 19:05
Så många laglydiga människor som det är här i tråden ser man inte till på vägarna. Eller är det bara vägarna där jag kör som normalrytmen är ca 100 på 90-väg?

Självklart borde man inte köra för fort men jag ska inte kasta sten i glashus. Däremot verkar väldigt många här vara väldigt duktiga på att hålla hastigheten. Heder åt er.

aitamaa: Hoppas att du får behålla kortet. Surt som sjöen när man behöver det till jobbet. Och kör nu lite lugnare.


Tack! ska försöka bättra mig.

Trance
2007-09-10, 19:06
döts straf!

coxie
2007-09-10, 19:08
Så många laglydiga människor som det är här i tråden ser man inte till på vägarna. Eller är det bara vägarna där jag kör som normalrytmen är ca 100 på 90-väg?

Självklart borde man inte köra för fort men jag ska inte kasta sten i glashus. Däremot verkar väldigt många här vara duktiga på att hålla hastigheten. Heder åt er.

aitamaa: Hoppas att du får behålla kortet. Surt som sjöen när man behöver det till jobbet. Och kör nu lite lugnare.

Jo tror de flesta bakat nya moralkakor de vill bjuda bort innan de blir torra. Jag själv kör enligt de flesta som en gammal kärring men ändå lyckas jag ibland med att ligga 10-15 km/h för fort framförallt på 70-vägar.

Mental
2007-09-10, 19:08
Visst rycker det i ajaj fingret, men jag kör själv för fort ibland, och en och annan programvara har man ju piratkopierat. Så jag har lite medlidande med dig, samtidigt så tycker jag att du borde lärt dig efter varningen, jag personligen skulle inte villja riskera lappen.

Handcuff
2007-09-10, 19:10
Han tänker som så, att det var otur att just han blev lazrad. I flesta fallen kommer man undan med fortkörningar, och således var det oturligt för honom att han blev lazrad just när han körde för fort.

Varför måste alla vara sånna jäkla pretton?


*uppdate* DET ÄR BARA MESAR och sk. PRETTON SOM RESPEKTERAR LAGEN OCH REGLER! *uppdate*

Viktor_Balck
2007-09-10, 19:11
Han tänker som så, att det var otur att just han blev lazrad. I flesta fallen kommer man undan med fortkörningar, och således var det oturligt för honom att han blev lazrad just när han körde för fort.

Varför måste alla vara sånna jäkla pretton?

Hoppas du får behålla ditt körkort, aitamaa. Och kör försiktigt i framtiden! Speciellt när du agerar yrkeschaufför. Den enda som tjänar på att man kör för fort i sitt arbete brukar vara arbetsgivaren, och denne tjänar bara på det tills den anställda förlorar sitt körkort.

+1 på den.

aitamaa
2007-09-10, 19:15
Visst rycker det i ajaj fingret, men jag kör själv för fort ibland, och en och annan programvara har man ju piratkopierat. Så jag har lite medlidande med dig, samtidigt så tycker jag att du borde lärt dig efter varningen, jag personligen skulle inte villja riskera lappen.

Det är klart varningen bet, men tydligen inte nog..

Gången med lastbilen körde jag 11km/h för fort i en nerförsbacke utanför svappavaara på e10an varken hus eller människor på mils håll. Dagens fortkörning var dock onödig.

PowPow
2007-09-10, 19:17
*uppdate* DET ÄR BARA MESAR och sk. PRETTON SOM RESPEKTERAR LAGEN OCH REGLER! *uppdate*

Nej, men det är bara pretton och andra översittare som ska gotta sig i andras olycka, och dra fram "skyll dig själv; hade du varit mer som jag hade detta aldrig hänt"-mentaliteten så fort tillfälle ges.

aitamaa
2007-09-10, 19:18
Nej, men det är bara pretton och andra översittare som ska gotta sig i andras olycka, och dra fram "skyll dig själv; hade du varit mer som jag hade detta aldrig hänt"-mentaliteten så fort tillfälle ges.

jag glädjer mig av det, Jag behöver inte äta nån kvällsmat efter alla moralkakor jag fått :thumbup:

XroW
2007-09-10, 19:21
Nej, men det är bara pretton och andra översittare som ska gotta sig i andras olycka, och dra fram "skyll dig själv; hade du varit mer som jag hade detta aldrig hänt"-mentaliteten så fort tillfälle ges.

Gud jag vill bara krama dig! *cupid*
+1

Pepparkakssmurfen
2007-09-10, 19:25
Inte CHANSEN att ditt körkort ryker utan RISKEN(om du tycker om ditt körkort dvs.)

coxie
2007-09-10, 19:28
Nej, men det är bara pretton och andra översittare som ska gotta sig i andras olycka, och dra fram "skyll dig själv; hade du varit mer som jag hade detta aldrig hänt"-mentaliteten så fort tillfälle ges.

*cupid* *cupid*

Handcuff
2007-09-10, 19:28
jag glädjer mig av det, Jag behöver inte äta nån kvällsmat efter alla moralkakor jag fått :thumbup:

Ganska uppseendeväckande att du fortfarande inte lärt dig...varför förtjänar du körkortet då? om en varning inte hjälper?

Och ja, jag kör för fort. Tänker mig dock för sedan sambon fick en bot på 2000kr för ett par veckor sedan....

nossie
2007-09-10, 19:33
fråga nr2. I händelse av återkallat körkort, får jag tillbaka alla korten sen då? har haft bilkörkort sen 2004, men C och E sen i våras..

Du får igen alla.


//NOSSie

aitamaa
2007-09-10, 19:37
Du får igen alla.


//NOSSie


Fint, hoppas bara att jag slipper tappa dem alls.

hahavaffan
2007-09-10, 19:49
Jag var så jävla nära att förmodligen bli av med körkortet häromkvällen. Körde ut från min väg och när jag kört 200 meter kom jag på att jag glömt plånboken hemma, så jag stannar till, petar i ettan, varvar upp och släpper kopplingen, och svänger lite på ratten. Vips, så hade jag gjort en mycket snygg burnout-180 på vägen. När jag sen kört kanske 100 meter möter jag farbror blå. Dom kanske bara hade skällt på mig, vad vet jag. Men nära var det.

Hoppas du får behålla ditt kort mistah aitamaaaaaaaaa!

IntenZe
2007-09-10, 23:57
Ganska uppseendeväckande att du fortfarande inte lärt dig...varför förtjänar du körkortet då? om en varning inte hjälper?

Och ja, jag kör för fort. Tänker mig dock för sedan sambon fick en bot på 2000kr för ett par veckor sedan....
du låter som en repig skiva.

David86
2007-09-11, 03:43
Ganska uppseendeväckande att du fortfarande inte lärt dig...varför förtjänar du körkortet då? om en varning inte hjälper?

Och ja, jag kör för fort. Tänker mig dock för sedan sambon fick en bot på 2000kr för ett par veckor sedan....
Vad menar du? Att det är okej att köra för fort så länge man inte blir tagen?

Frippe_L
2007-09-11, 05:14
Vad menar du? Att det är okej att köra för fort så länge man inte blir tagen?

It´s not a crime unless you get caught!

Har fått en fortkörningsböter i mitt 26åriga liv, varav 8år med körkort, den kostade mig körkortet i 2 månader: 121km/h på 2+1 90-väg

Jag gnällde ingenting för det, har kört "för fort" varje gång jag kört en bil skulle jag tippa på, ibland bara lite över h-gränsen och många ggr väldigt mycket över.

Detta betyder dock inte att jag tycker det borde vara tillåtet att köra fortare på våra vägar överlag, bara att jag är medveten om att jag bryter mot lagen och tar böterna om jag skulle bli stannad.

stridis
2007-09-11, 07:51
Jo tror de flesta bakat nya moralkakor de vill bjuda bort innan de blir torra. Jag själv kör enligt de flesta som en gammal kärring men ändå lyckas jag ibland med att ligga 10-15 km/h för fort framförallt på 70-vägar.

Lite så är det. Får också höra det ibland. Kör nog lite lugnare på just 70-vägar men ändå...

Handcuff
2007-09-11, 08:20
Vad menar du? Att det är okej att köra för fort så länge man inte blir tagen?

Nej men att man borde lära sig efter att fått en drös med fortkörningsböter. Istället för att sedan få panik över att ens kk eventuellt dras in...

Bronkitkorv
2007-09-11, 12:36
Vi får hoppas att det finns en god chans! :thumbup:

Ja en chans att kortet ryker så fartdåren kanske lär sej att hålla hastigheten ja !!!

Hoppas det ryker...

egge
2007-09-11, 12:38
Kör så det ryker.












Fan va kass jag är :(

Shakemynuts
2007-09-11, 13:57
Jepp, jag hoppas också att kortet ryker.

Versus
2007-09-11, 16:13
Hoppas faktiskt inte att de tar ditt kk, men ifall de gör det så be din chef skriva brev så ska du se att du förhoppningsvis får tillbacka det.

Sedan dags att ta det lugnare på ställen där polisen ofta står typ 30 sträckor och sådant ;)


Kör själv inte alls lagligt men det är ju lite skillnad att köra för fort på motorväg/90 vägar och i täta bostadsområden där farbror blå gillar att hänga med laserpikadollen.

hultman
2007-09-11, 16:19
Köp en radar- och fartkameravarnare istället för att vara dum nog att åka dit flera gånger. Visst har du väl otur, och visst kan man väl tycka att det är löjligt att inte få köra några kilometer i timmen för fort på en motorväg, men likt förbannat är det lagar som faktiskt gäller. Ni som tycker att han är värd böter, anmäler ni er själva om ni råkar köra lite för fort en sträcka?

David86
2007-09-11, 16:34
Nej men att man borde lära sig efter att fått en drös med fortkörningsböter. Istället för att sedan få panik över att ens kk eventuellt dras in...
Då borde du väl lära dig en läxa utav trådskaparens situation? Skulle du själv inte få panik om ditt körkort blev indraget?

mangemani
2007-09-11, 16:36
dont do the crime if you cant do the time...
hoppas det ryker.

Kebab-Arne
2007-09-11, 17:43
Trode att man som yrkeschaufför hade mer vett än att bryta mot trafikregler medvetet.

Nu vet jag inte hur det är i aitamaas fall men lastbilschaffisar brukar vad jag hört ha det jävligt stressigt. Fusk vad gäller vilotider, hastighetsgränser och överlastning brukar ju inte vara alltför ovanligt. Främst pga jobbet kräver det. Klagar du finns det säkerligen någon annan som kan köra.

hultman
2007-09-11, 18:17
Då borde du väl lära dig en läxa utav trådskaparens situation? Skulle du själv inte få panik om ditt körkort blev indraget?

Nej. Handcuff är ju, all logik till trots, så pass skicklig att han slipper undan att åka dit.

Handcuff
2007-09-11, 18:18
Nej. Handcuff är ju, all logik till trots, så pass skicklig att han slipper undan att åka dit.

Nej skulle starta en gråt-tråd på kolozzeum. Skulle absolut inte ta mitt straff eller betala böterna och sedan leva vidare....

David86
2007-09-12, 02:57
Nej skulle starta en gråt-tråd på kolozzeum. Skulle absolut inte ta mitt straff eller betala böterna och sedan leva vidare....
Han förklarade sin situation och frågade sen om någon annan råkar veta hur det brukar gå till, vilket inte är konstigt att göra här då han omöjligt kan vara den enda som blivit tagen av polisen några gånger för fortkörningar. Polisen kunde som han själv sa inte ge han något svar direkt. Det är vad hela tråden handlar om ifall du har missat det.

Vad skiljer dig från trådskaparen förutom att trådskaparen har blivit tagen för ert gemensamma brott? Hur fan kan du sitta här och slänga moralkakor på han när du själv inte är ett dugg bättre? Jävla hycklare.

Jag kör själv för fort mest hela tiden och för trådskaparens del kan jag bara beklaga läget, men hellre dig än mig :)

BigForre
2007-09-12, 06:37
Har inte orkat läsa tråden, men ffs don´t cry. Jag kör ofta lite för fort, borde inte kassta sten. Men lik förbannat är spelreglerna fruktansvärt enkla...du vet mycket väl vad som gäller, kliv förbi, men var då beredd på att ta följderna.

Ignatius72
2007-09-12, 07:22
Även om spelreglerna är enkla så måse jag ju säga att man kan råka köra 51 på 50 väg 71 på 70 väg även om intentionen är att hålla hastigheten, att betala böter för det känns...sådär.

Calle Siren
2007-09-12, 08:04
Även om spelreglerna är enkla så måse jag ju säga att man kan råka köra 51 på 50 väg 71 på 70 väg även om intentionen är att hålla hastigheten, att betala böter för det känns...sådär.

Då är det bra för sin del att alla hastighetsmätare visar för hög hastighet. 51 km/h mätarhastighet kan vara 46 km/h i verklig hastighet.
Dessutom drar polisen alltid av 3 km/h, oavsett mätmetod, för att korrigera en eventuell felmarginal.

Ignatius72
2007-09-12, 08:13
Då är det bra för sin del att alla hastighetsmätare visar för hög hastighet. 51 km/h mätarhastighet kan vara 46 km/h i verklig hastighet.
Dessutom drar polisen alltid av 3 km/h, oavsett mätmetod, för att korrigera en eventuell felmarginal.

Så du kan garantera att även min gamla båge från -82 visar för mycket om hastighetsmätaren står på 50? 70?
Med tanke på den andra debatten så är det intressant att en del gärna har dödstraff på kilometeröverträdelser i obygden medan det är ok att sälja och dra sig diverse substanser (tänker inte på dig Calle, utan på debatten som helhet).

Calle Siren
2007-09-12, 08:19
Så du kan garantera att även min gamla båge från -82 visar för mycket om hastighetsmätaren står på 50? 70?
Med tanke på den andra debatten så är det intressant att en del gärna har dödstraff på kilometeröverträdelser i obygden medan det är ok att sälja och dra sig diverse substanser (tänker inte på dig Calle, utan på debatten som helhet).
Faktum är att det är ett känt faktum att det enda tillförlitliga sättet att veta sin exakta hastighet under färd är med GPS, och t.om. då kommer det finnas en viss fördröjning. Ju snabbare man kör, ju mer tenderar hastighetsmätare att visa fel. I synnerhet på en hastighetsmätare med mekanisk utväxling (Vire och kugghjul) som sitter på din maskin. Felmarginalen minskar något med rätt inställningar på en elektronisk konstruktion.
GSXR 1000 har en topphastighet på 299 km/h enligt mätaren. En kompis klockade den på 283 km/h med GPS.
Angående att köra fort så är jag helt fel person att moralpredika egentligen.
Kör alltid för fort (När rätt tillfälle ges). Har precis som du har, mc-kort, och en av mina stora passioner i livet är att köra sporthoj och snabba bilar.
Enligt mig är det inte moraliskt fel att inte gilla doping och samtidigt ha en liberal syn på att köra för fort.

Mvh Calle Sirén

hultman
2007-09-12, 10:03
Då är det bra för sin del att alla hastighetsmätare visar för hög hastighet. 51 km/h mätarhastighet kan vara 46 km/h i verklig hastighet.
Dessutom drar polisen alltid av 3 km/h, oavsett mätmetod, för att korrigera en eventuell felmarginal.

Nja. Dagens mätare är faktiskt ganska exakta; polisen kalibrerar inte sina mätare särskilt mycket innan de använder dom som mätinstrument vid fortkörningar.

Ignatius72
2007-09-12, 10:07
Enligt mig är det inte moraliskt fel att inte gilla doping och samtidigt ha en liberal syn på att köra för fort.

Mvh Calle Sirén

Håller med. Egentligen går jag igång mycket på att man lägger ner våldsamma resurser på fartövervakning med motiveringen att det sparar liv, det är inget annat än en stor myt. OM Aitamaa kör 11km/h för fort i Svappavaras utkanter gör ingen skillnad på hur många som förolyckas. Däremot att köra 110, på 110 väg i tät dimma,på blanka vägar. Rattfylla, dåligt omdöme, risiga bilar , för täta avstånd etc etc. Men det ger inte lika mycket intäker och är mycket svårare att kontrollera.

Calle Siren
2007-09-12, 10:07
Nja. Dagens mätare är faktiskt ganska exakta; polisen kalibrerar inte sina mätare särskilt mycket innan de använder dom som mätinstrument vid fortkörningar.

Fel. Polisen måste kalibrera sina mätare (laser, Radar) för att kunna skriva ut en godkänd böter. 3 km/h avskrivs ALLTID oavsett vilken mätmetod som används. Sen att du inte alltid blir informerad om detta är en annan sak.

Calle Siren
2007-09-12, 10:10
Håller med. Egentligen går jag igång mycket på att man lägger ner våldsamma resurser på fartövervakning med motiveringen att det sparar liv, det är inget annat än en stor myt. OM Aitamaa kör 11km/h för fort i Svappavaras utkanter gör ingen skillnad på hur många som förolyckas. Däremot att köra 110, på 110 väg i tät dimma,på blanka vägar. Rattfylla, dåligt omdöme, risiga bilar , för täta avstånd etc etc. Men det ger inte lika mycket intäker och är mycket svårare att kontrollera.

Precis. De ökade hastighetskontrollerna är bara en ursäkt för att genrera profit till staten. Hur många liv har detta räddat? Detta gäller även hastighetskamerorna.
Det var framme som förslag att även motorcyklar skulle utrustas med skylt fram för att "öka säkerheten", när det i själva verket handlar om att man förlorar inkomst då man inte kan bevisa vem som körde. Hur många MC-olyckor har hänt strax innan/efter en hastighetskamera? Ingen...

Handcuff
2007-09-12, 10:48
Han förklarade sin situation och frågade sen om någon annan råkar veta hur det brukar gå till, vilket inte är konstigt att göra här då han omöjligt kan vara den enda som blivit tagen av polisen några gånger för fortkörningar. Polisen kunde som han själv sa inte ge han något svar direkt. Det är vad hela tråden handlar om ifall du har missat det.

Vad skiljer dig från trådskaparen förutom att trådskaparen har blivit tagen för ert gemensamma brott? Hur fan kan du sitta här och slänga moralkakor på han när du själv inte är ett dugg bättre? Jävla hycklare.

Jag kör själv för fort mest hela tiden och för trådskaparens del kan jag bara beklaga läget, men hellre dig än mig :)

Men lugna ner dig. Sen pubertet?
Tycker bara att man borde lärt sig efter 3 gånger och dessutom som yrkeschaffis - är man inte ett proffs då? Det som stör mig är nonchalansen till trafikreglerna. "Jag skiter i alla regler så länge jag inte blir av med mitt körkort".

Jag erkände att jag också råkar köra för fort ibland (som alla andra) och då av misstag, men att jag definitivt skulle tänka mig för om jag blev bötfälld...behövde inte ens vara jag som fick boten, efter att min sambo fick sin fortkörningsbot så tänker jag mig noga för.

Jag kör själv för fort mest hela tiden och för trådskaparens del kan jag bara beklaga läget, men hellre dig än mig

Är inte du också chaffis? Är reglerna svåra eller dumma? Vilka ska följa hastighetsbegränsningarna..alla andra? Eller ingen - slopa dom helt och låta folk köra ihjäl sig till höger och vänster (så länge det inte drabbar någon med anknytning till er själva)?

Jesper
2007-09-12, 11:02
förstår inte hur folk pallar med att inte köra för fort! Tar ju en evighet att ta sig från punkt A till B så. Öka hastighetsbegränsningarna med 100km/tim på alla vägar förutom kanske vid skolor/dagis.

David86
2007-09-12, 11:58
Men lugna ner dig. Sen pubertet?
Tycker bara att man borde lärt sig efter 3 gånger och dessutom som yrkeschaffis - är man inte ett proffs då? Det som stör mig är nonchalansen till trafikreglerna. "Jag skiter i alla regler så länge jag inte blir av med mitt körkort".

Jag erkände att jag också råkar köra för fort ibland (som alla andra) och då av misstag, men att jag definitivt skulle tänka mig för om jag blev bötfälld...behövde inte ens vara jag som fick boten, efter att min sambo fick sin fortkörningsbot så tänker jag mig noga för.
Kanske, jag är inte så gammal.

Okej, jag fick intrycket av att du var en regelbunden fortkörare, som alla andra på vägarna.


Är inte du också chaffis? Är reglerna svåra eller dumma? Vilka ska följa hastighetsbegränsningarna..alla andra? Eller ingen - slopa dom helt och låta folk köra ihjäl sig till höger och vänster (så länge det inte drabbar någon med anknytning till er själva)?
Missförstå mig inte nu, i lastbilen håller jag alltid hastighetsbegränsningen enligt GPSen och drar ofta ner till halva hastigheten om situationen kräver det.

I personbilen har jag inga problem med att dra på en bit över vad skyltarna visar, speciellt om det är en rak fin väg som jag kört tusen gånger. När man kört en hel dag i en lastbil och sen ska ut på samma vägar och av någon outgrundlig anledning inte är tillåten att köra något snabbare på den vägen trots enormt mycket bättre förutsättningar blir man bara förvirrad. Sen att hastighetsbegränsningar stått still i en himla massa år gör min respekt för dem ännu mindre. Sen har jag mitt på det torra med en hastighetsbotförsäkring...

hultman
2007-09-12, 13:27
Fel. Polisen måste kalibrera sina mätare (laser, Radar) för att kunna skriva ut en godkänd böter. 3 km/h avskrivs ALLTID oavsett vilken mätmetod som används. Sen att du inte alltid blir informerad om detta är en annan sak.

Ja, det var ju precis det jag skrev. De kalibreras däremot väldigt lite.