handdator

Visa fullständig version : Jävla blåsor


Jennyiz
2007-09-10, 13:40
Hej. Jag sprang milen igår, och kände hur det började skava under fötterna. Givetvis fick varsin fot en blåsa, men på vänstra har jag världens blåsa som gör riktigt förbannat ont! Detta har lett till att jag inte kan gå på den foten utan att det gör helvetes ont. Vill inte ha ett handikapp hela veckan och bara ligga inne, något tips på hur man kan få bort det så fort som möjligt? Klurig fråga, och ja.. jag vet att man ska ha BRA skor och löparstrumpor, så det behöver ni inte nämna.
Tjohej.

LadyG
2007-09-10, 13:47
Jag brukar punktera dem, hälla över lite alsolsprit av princip och i nio fall av tio är besvären borta redan dagen därpå. Att låta vattnet vara kvar i blåsan är nog det mest smärtsamma imho. Om man får bort vätskan brukar huden antingen fastna igen eller torka ut och falla av. Till och med blåsorna på tårspetsarna försvinner på det sättet, för min del iaf.

Jag fick majoriteten av mina blåsor för att jag inte hade tillräckligt bra strumpor, men det kan ju lika gärna bero på känsliga fötter så att det skulle vara strumpor eller skor är inte helt självklart. Det finns de som sköter sina fötter enligt konstens alla regler, har rätt skor och strumpor och ändå får blåsor så man kan inte vara så säker på sin sak.

Nu får jag oftast blåsor när jag springer längre än jag är van, dvs längre tid (inte nödvändigtvis sträcka).
Längre tids friktion än fötterna är vana vid = blåsor. Men det försvinner som sagt, jag har ännu inte behövt ställa in ett träningspass pga blåsor :D

Jennyiz
2007-09-10, 13:51
Okej, tack för tipset! MEN, blåsan är redan spräckt av någon anledning. Men ändå gör det grymt ont, så jag får gå på en sida av foten bara. Aja, får väl vila idag då (trots rastlösheten) ;)

LadyG
2007-09-10, 13:58
Har du provat att tejpa med stadig sporttejp? Svider som eld en stund, men det går över. (Fick göra det på ett läger när jag fick blåsor på kanten av foten, det var inte skönt när man gjorde det men det gick att fortsätta träna med det.)

Det gör skapligt ont att ta bort också förresten. Kanske bäst att vila en dag ändå, så desperat är du kanske inte :)

Jennyiz
2007-09-10, 14:08
Nej, men massa massa plåster! haha, men det hjälpte inte när jag och hunden var ute och gick. Tänkte ta våran långa runda på 2h, men så blev det ju förstås inte. Jo, jag gillar inte att vara borta ifrån träningen.. men idag känns det totalt kört! är väl värt att vila om det är bättre imorgon, då ska jag kuta :hbang:

Vinter
2007-09-10, 14:18
Gå till apoteket och köp ett paket compeed, plåstret gör att det är lite mindre smärtsamt att röra sig med skor på. men det kan gå åt några st om man rör på sig endel.

Tejpa funkar bäst som extra skydd innan det bildas blåsor på huden.