handdator

Visa fullständig version : Jaktlycka?


Handcuff
2007-09-10, 10:57
Var och varanna dag under slutet av sommaren/hösten har man kunnat läsa i dagspress om detta fenomen: BJÖRNFROSSA!!!

Minst en person i varje jaktlag har införskaffat en rejäl "kanon" utifall att Nalle Phu dyker upp och gör han det - ja då ska han få smaka DUNDERHONUG! Höhöhö. De som sedan råkat på (känns mer som spårat upp..) denne Nalle hyllas därefter som en skogens hjälte modigare än få och med en precission så dödlig att en mammuth hade darrat.

Jag känner mest bara...avsky. Det pågår en hetsjakt på björn nu som aldrig förr. Björnhundar införskaffas. Amunition köps. Rejäla jaktgevär skjuts in på skjutbanorna och de modigaste männen i jaktlaget peppas i bastuns(och spritens )dimma.

Okej en arg björnhona med ungar är INTE trevlig att råka på i skogen. Men då ska man också veta att de är mycket räddare än du. Bjärnen är skygg för människor och att råka på en björn i skogen är inte vanligt. Skulle jag bli attackerad i skogen med min hund - skulle inte tveka att skjuta. Men detta hetsande och peppande är sjukt. :banned

Björndödarhjälte 387! (http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=69595&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False)

Handcuff
2007-09-10, 11:09
Det är alltså detta som är en Björn. INTE Nalle Phu!

http://i1.tinypic.com/6bjji9z.jpg

Vinter
2007-09-10, 11:20
Det är egentligen bara viltvård eftersom björnarna börjat vandra in på befolkade områden i norr. Men visst folk kunde ju vara lite mer finkänsliga ibland.

Liten Men Fet
2007-09-10, 11:23
Jag håller nog med, jag har inget emot jakt alls så länge det bedrivs på ett vettigt sätt. Man skjuter vilt som det finns gott om, tex rådjur, vildsvin, älg där det finns gott om det och björn om det finns gott om det. Nu är väl problemet att det inte är så gott om det å då tycker jag man kan låta bli att panga på dom så det blir lite fler.
Nu vet jag inte hur det är i norr men här i södra delarna finns det väl knappt nån björn alls? Vet inte heller hur det är med jaktsässong på björn?

Yes
2007-09-10, 11:23
Ja, hur modigt är det egentligen att skjuta en björn? En riktig man skulle knocka björnen och strypa den till döds.

Tolkia
2007-09-10, 11:26
Det skjuts ju en del björn i nödvärn varje år. Vill man vara elak kan man spekulera i varför björnar så mycket hellre anfaller jägare med vapen till hands än tanter med bärplockare?

coxie
2007-09-10, 11:58
Det skjuts ju en del björn i nödvärn varje år. Vill man vara elak kan man spekulera i varför björnar så mycket hellre anfaller jägare med vapen till hands än tanter med bärplockare?

http://www.youtube.com/watch?v=XE5pGeCUM-Y


Personligen hade jag gärna sett strängare regler för avskjutning av björn och varg.

Laan
2007-09-10, 12:02
Det är egentligen bara viltvård eftersom björnarna börjat vandra in på befolkade områden i norr. Men visst folk kunde ju vara lite mer finkänsliga ibland.

det är nog dags att björnarna börjar äta lite folk eftersom de har börjat gå ut i skogen...

skämtar du eller???

Buckethead
2007-09-10, 12:07
Jag ser gärna att dom skjuter av lite björnar innan dom kommer allt för nära husknuten. Inte roligt om det blir så många att dom börjar leta efter mat i soptunnorna som det händer i vissa delar i USA.

Det skjuts ju en del björn i nödvärn varje år. Vill man vara elak kan man spekulera i varför björnar så mycket hellre anfaller jägare med vapen till hands än tanter med bärplockare?
Jag tror det beror mycket på att jägarna försöker vara tysta när dom rör sig i skogen. Sen om man har en hund med sig som får för sig att reta upp en björn och sen när björnen blir lack, springer tillbaka till husse för skydd, så finns det inte så mycket att göra.

Även om jag skulle vara jägare så skulle jag nog tveka både en och två gånger innan jag sätter iväg ett skott mot en björn. Dom kan röra sig rätt fort om dom vill. http://www.de5stora.com/illustrationer/multi_20070601084825.wmv

daja
2007-09-10, 12:19
Det skjuts ju en del björn i nödvärn varje år. Vill man vara elak kan man spekulera i varför björnar så mycket hellre anfaller jägare med vapen till hands än tanter med bärplockare?

Och hur ofta har det ens hänt, i Sverige är det väl ungefär 1 människa var 10:e år som dödas eller skadas allvarligt av en björn, och i de fallen är det nästan alltid en jägare vars jakthund skrämt upp björnen och lockat den till anfall.

Vinter
2007-09-10, 12:21
det är nog dags att björnarna börjar äta lite folk eftersom de har börjat gå ut i skogen...

skämtar du eller???

Själva tanken med viltvård är att begränsa antalet så att de inte blir för många så att de söker sig till nya och kanske bebodda områden.

Laan
2007-09-10, 12:28
Själva tanken med viltvård är att begränsa antalet så att de inte blir för många så att de söker sig till nya och kanske bebodda områden.


så bara för att björnen nu börjar ta tillbaka lite av arealen i sverige som den tappat så är det plötsligt fel?

jag vill gärna ha en björnstam ända ner till södra sverige

Vinter
2007-09-10, 12:35
så bara för att björnen nu börjar ta tillbaka lite av arealen i sverige som den tappat så är det plötsligt fel?

jag vill gärna ha en björnstam ända ner till södra sverige

Björnar som söker sig till bebodda områden blir snabbt vana vid människor och lär sig hitta mat i våra sopor etc. Sedan kan du räkna ut resten själv.

daja
2007-09-10, 12:47
Det är egentligen bara viltvård eftersom björnarna börjat vandra in på befolkade områden i norr. Men visst folk kunde ju vara lite mer finkänsliga ibland.

Det är nog en sanning med modifikation, tror att en stor del av den jakt som bedrivs på björn är endast för jägarens ego och inte för att björnen ifråga börjat visa sig runt byar.

Vinter
2007-09-10, 12:54
Det är nog en sanning med modifikation, tror att en stor del av den jakt som bedrivs på björn är endast för jägarens ego och inte för att björnen ifråga börjat visa sig runt byar.

Ur jägarens synpunkt ja, ur rent viltvårdsperspektiv ska stammen inte bli så mycket större, därför tillåts jakt. Går att läsa om de politiska besluten och olika inblandade verk och organisationer på nätet för de som är extremt intresserade...

daja
2007-09-10, 13:00
Ur jägarens synpunkt ja, ur rent viltvårdsperspektiv ska stammen inte bli så mycket större, därför tillåts jakt. Går att läsa om de politiska besluten och olika inblandade verk och organisationer på nätet för de som är extremt intresserade...

Jag säger inte emot dig, men jag tror att det bedrivs väldigt mycket jakt på just björn i annat syfte med. Så om jaktlag får tillåtelse att skjuta av 10 björnar om året är det säkert 3-4 ggr det antalet som i själva verket skjuts av.

Vinter
2007-09-10, 13:04
Jag säger inte emot dig, men jag tror att det bedrivs väldigt mycket jakt på just björn i annat syfte med. Så om jaktlag får tillåtelse att skjuta av 10 björnar om året är det säkert 3-4 ggr det antalet som i själva verket skjuts av.

Jag tror inte du inser vilket stort projekt det är att bara skjuta 1 björn.

daja
2007-09-10, 13:09
Jag tror inte du inser vilket stort projekt det är att bara skjuta 1 björn.

Nej det gör jag nog inte riktigt, men för den skull är det inte få som försöker och någon av alla dessa trofé-jagande jägare lyckas ju då och då, utan att de eller andra har utsatts för en situation då det kan kallas nödvärn.

Snafu
2007-09-10, 13:16
Varför skjuter man inte alla björnar? 1000 björnars (eller hur många det nu finns i Sverige) död är ju mindre värd en människas.

Det kanske fuckar upp ekosystemet, vad vet jag.

Vinter
2007-09-10, 13:16
Nej det gör jag nog inte riktigt, men för den skull är det inte få som försöker och någon av alla dessa trofé-jagande jägare lyckas ju då och då, utan att de eller andra har utsatts för en situation då det kan kallas nödvärn.

Folk som inte håller på med gearwanking och poserar med sin nya fina bössa etc, är i allmänhet den stora grå massan som aldrig skulle komma på att ringa till tidningarna. ;)

Oftast ser de viltvård som nödvändigt ont, pga att deras levebröd kanske hänger på det.

hulken
2007-09-10, 13:50
Har i ca 35-års tid varit i skogen väldigt mycket, har varit i sk björntäta områden i Norra sverige, men aldrig i helvetet att jag sett en björn, däremot är jag övertygad om att jag varit i närheten av björn när jag fiskat vid ett antal tillfällen. Så hur faan kan björnarna vara ett problem, nää inför skottpengar på jägarna istället som poserar med sk monsterbjörnar på 130 kg i tidningarna, dom är det stora problemet, för det är just trofén dom är ute efter, skyddsjakt?? my ass...

pragmatist
2007-09-10, 14:43
En tänkbar anledning till att jägare oftare hamnar i nödvärnssituationer med björnar är ju att jägare är tysta och vanligen rör sig mot vindriktningen, olikt småpratande bärplockare och andra. Men visst, lite väl många nödvärnssituationer kan jag också tycka att det är.

För övrigt tycker jag inte att det är något konstigt med att man håller en viltstam i schack genom en begränsad avskjutning, det gör man ju med i stort sett alla sorters djur utom de som är utrotningshotade. Jaktbart vilt som jaktbart vilt, liksom. Finns ingen anledning att undanta björnar från den principen bara för att somliga personer tycker björnar är söta/coola/trevliga/whatever.

Tolkia
2007-09-10, 14:50
Varför skjuter man inte alla björnar? 1000 björnars (eller hur många det nu finns i Sverige) död är ju mindre värd en människas.

Det kanske fuckar upp ekosystemet, vad vet jag.
Fler människor dör i älgolyckor istället? :D

Skämt åsido så är det åtminstone i dagsläget ett icke-problem (mest oroliga för björn verkar f.ö. de personer vara som egentligen aldrig är ute i skogen).

Motorbreath
2007-09-10, 17:43
En björn tog en kalv här i byn i dagarna.
http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=69549&cat=1&pageIndex=0&arkiv=False

Sen vet jag inte om jag skulle skjuta en björn om jag fick tillfället. Då ska jag vara 100% säker på att den dör. En skadskjuten björn är inte att leka med.

Handcuff
2007-09-11, 14:12
NSD (http://www.nsd.se/telegram.aspx?artid=69707&type=tgr)

Snart rekord! Miffon.

Laan
2007-09-11, 14:47
En tänkbar anledning till att jägare oftare hamnar i nödvärnssituationer med björnar är ju att jägare är tysta och vanligen rör sig mot vindriktningen, olikt småpratande bärplockare och andra. Men visst, lite väl många nödvärnssituationer kan jag också tycka att det är.

För övrigt tycker jag inte att det är något konstigt med att man håller en viltstam i schack genom en begränsad avskjutning, det gör man ju med i stort sett alla sorters djur utom de som är utrotningshotade. Jaktbart vilt som jaktbart vilt, liksom. Finns ingen anledning att undanta björnar från den principen bara för att somliga personer tycker björnar är söta/coola/trevliga/whatever.

Det är inte bara jägare som är tysta och smyger.. de flesta som är djur,fåglar, natur intresserade som jag känner (och är en sådan själv) beter sig så i princip dagligen då det roligaste som finns är att möta lite av våran natur på dess egna villkor. Dock har jag aldrig sett björn tyvärr, men varit bra nära, då en bekant såg den inom en km från mig.. När björnen väl upptäckte min vän så tittade den, och sedan gick den i motsatt riktning.

anledningen till att jag är emot jakt på björn, lodjur, varg, myskoxe osv är att det helt enkelt inte finns tillräckligt många av dem.

Har för övrigt träffat frun till en av de få i sverige som blivit dödad av en björn, och hon gillar inte björnar.. men hur dog han? jo, skadeSKJUTEN björnhona..

Laan
2007-09-11, 14:50
Har i ca 35-års tid varit i skogen väldigt mycket, har varit i sk björntäta områden i Norra sverige, men aldrig i helvetet att jag sett en björn, däremot är jag övertygad om att jag varit i närheten av björn när jag fiskat vid ett antal tillfällen. Så hur faan kan björnarna vara ett problem, nää inför skottpengar på jägarna istället som poserar med sk monsterbjörnar på 130 kg i tidningarna, dom är det stora problemet, för det är just trofén dom är ute efter, skyddsjakt?? my ass...



bra skrivet! det är många därute som är av samma åsikt, men tyvärr inte tillräckligt..

cowboyen
2007-09-11, 15:01
det är ganska lätt att sitta i en storstad och uttala sig...

Calle Siren
2007-09-11, 15:25
Varför skjuter man inte alla björnar? 1000 björnars (eller hur många det nu finns i Sverige) död är ju mindre värd en människas.


För att? Riktigt efterbliven kommentar enligt mig. Bara för att människan är teknologiskt överlägsen betyder det inte att vårt existensberättigande är överlägset. Dödar djur gör man endast för mat.

Handcuff
2007-09-14, 06:47
NSD (http://www.nsd.se/telegram.aspx?artid=69914&type=tgr)

Det går undan för jägarna! Snart är Nalle Phu utrotad!

Tolkia
2007-09-14, 07:03
Åja, har de fått en tilldelning på 50 lär det inte vara direkt ont om björn i området.

Handcuff
2007-09-14, 11:01
Åja, har de fått en tilldelning på 50 lär det inte vara direkt ont om björn i området.

Vet du hur STORT geografiskt område det handlar om? En hint är att det är ganska stort...