handdator

Visa fullständig version : räcker totalt 6 set för biceps, triceps, vader?


piraten99
2007-09-10, 10:15
jag har hört att det bara räcker med totalt 6 set när man tes kör biceps.

jag har förut kört totalt 12 set= 4 övningar 3 set på varje.
detta har jag kört med lång vila och förut med kortvila, 30 sek.

den som sa att det räcker med 6 set sa att det beror på hur man kör= att man ska trötta ut muskeln snabbt eller nåt sånt

Exhale_
2007-09-10, 10:44
Att köra 4 övningar a´la 3 set bara för en sån liten muskelgrupp som biceps är enligt mig bortkastat. Biceps tränas ju också sekundärt när du utövar en massa andra övningar, t ex chins, kabelrodd osv.

Själv kör jag en bicepsövning á 4 set en gång i veckan, det får räcka för den skitmuskeln ;)

RealMagic
2007-09-10, 11:56
Att köra 4 övningar a´la 3 set bara för en sån liten muskelgrupp som biceps är enligt mig bortkastat. Biceps tränas ju också sekundärt när du utövar en massa andra övningar, t ex chins, kabelrodd osv.

Själv kör jag en bicepsövning á 4 set en gång i veckan, det får räcka för den skitmuskeln ;)

Inte enligt mig! Men det beror ju på aom du vill ha STORA Armar eller vara en klenfis! Kör 2 övningar, en tung och en lätt övning.
En blandning ger bästa resultat..

Liten Men Fet
2007-09-10, 12:30
Inte enligt mig! Men det beror ju på aom du vill ha STORA Armar eller vara en klenfis! Kör 2 övningar, en tung och en lätt övning.
En blandning ger bästa resultat..

Men det handlar ju lite om balans och vad man kör för upplägg, kör man en tvåsplitt så lägger man inte gärna den tiden det tar att köra fyra övningar för biceps. Hur många övningar kör du då för rygg? 7? Ben 8 övningar eller?
Sen går det ju att diskutera om man är stark om man har stora armar men små ben å rygg för att man lägger all tid på biceps.

Du kan ju fråga SL killarna här hur mycket bicepsövningar dom kör å sen kan du fundera på om dom är starka eller svaga.

Man blir inte stark av att kör 4 övningar biceps 2 gånger i veckan.

Rahf
2007-09-10, 13:05
4-6 set biceps räcker gott och väl för mig. Triceps brukar ligga på ungefär samma.

piraten99
2007-09-10, 15:29
hallå grabbar!

jag kör biceps en gång i veckan.

piraten99
2007-09-10, 15:30
vilka två övningar för biceps skulle ni rekommendera?
likaså 2 övningar för triceps!?

Fartman
2007-09-10, 15:44
För biceps kan det nog räcka, eventuellt också för triceps.. (det beror ju på hur mycket dessa aktiveras i andra övningar)
För vaderna räcker då inte 6set om du vill att dom ska växa, där bör du nog helst smälla på med minst det dubbla.

piraten99
2007-09-10, 15:53
ok,,jag har kört 4 sittande och 4 stående för vader förut...slänger väl in en 4 settare till då

Liten Men Fet
2007-09-10, 16:01
vilka två övningar för biceps skulle ni rekommendera?
likaså 2 övningar för triceps!?

Jag skulle nog köra ståendes stångcurl med rak stång först och sen någon form av koncentrationscurl.

ok,,jag har kört 4 sittande och 4 stående för vader förut...slänger väl in en 4 settare till då

Gör det, jag skulle nog köra dom stående för den aktiverar mera vadmuskler än sittande.

piraten99
2007-09-10, 16:06
ok,,härligt.

jag har själv tänkt på rak bicepsstång och sen supersetta den med preachercurls.

för triceps har jag tänkt liggande tricpes med EZ stång och sen sittande med hantel bakom huvudet..eller nå bättre förslag?

Deceiver85
2007-09-10, 16:20
ok,,jag har kört 4 sittande och 4 stående för vader förut...slänger väl in en 4 settare till då

Stående i smith, stående i hackliften och liggandes i benpressen :thumbup:

Koloftw
2007-09-10, 16:28
Man kan stimulera tillväxt med ett enda set. Om man vill.

Raggis
2007-09-10, 16:30
Inensitet är också en viktig faktor.

mastermungo
2007-09-10, 18:07
Man kan stimulera tillväxt med ett enda set. Om man vill.

Hehe. Fast bara om man vill.

Skämt åsido. Vad menar du?

Mats J
2007-09-10, 18:12
Ja, att du kör detta set hårt nog är det han syftar på. DC konceptet kör ju endast 1 set per muskelgrupp. Själv har jag under perioder kört 4 set bicep o triceps per vecka med lysande resultat.

Sniggel
2007-09-10, 20:06
De bästa resultaten för biceps har jag fått på 1-3 set i veckan.

piraten99
2007-09-10, 20:48
Inensitet är också en viktig faktor.

ja, jag hade tänkt köra 30 sek vila..det körde jag förut och det var kul.

men det är ju många som vilar 2 minuter...vad håller de på med egentligen? jag själv kör så nu.

Raggis
2007-09-10, 20:49
ja, jag hade tänkt köra 30 sek vila..det körde jag förut och det var kul.

men det är ju många som vilar 2 minuter...vad håller de på med egentligen? jag själv kör så nu.

Finns ingen mening med att vila i 2 minuter när det gäller armträning. Vid tunga basövningar är det mer förståeligt.

fajiwara
2007-09-10, 20:50
Hade nog sett att du körde 2 övningar för triceps max, med tanke på att det är en liten muskel , inte alls lika stor som tex. ryggen. Och på ryggen kör du väll inte 8 övningar ? Dessutom aktiverar du dina triceps i många de övning du utför när du tränar andra msukelgrupper som prim

Liten Men Fet
2007-09-10, 21:01
ok,,härligt.

jag har själv tänkt på rak bicepsstång och sen supersetta den med preachercurls.

för triceps har jag tänkt liggande tricpes med EZ stång och sen sittande med hantel bakom huvudet..eller nå bättre förslag?

Beror lite vad du kör för andra muskelgrupper samma dag, smalbänk eller dips skulle jag kört om jag kör det samma dag som bröst.