handdator

Visa fullständig version : Vad anses som lätt/högt tempo på löpbandet?


Kattis00
2007-09-10, 09:24
Hej,

jag har nyss "gått på" ett löpprogram på 10 veckor, ett exempel på hur dom formulerar sig hur fort man ska springa är tex: löp 12 högt tempo eller löp 10 min lätt tempo. Min fråga är då, vad anses som högt/lätt tempo när man springer på löpband på gymmet?

I går sprang jag 10,6 vilket jag trodde var högt tempo (är inte van vid att springa, detta var 2a passet för mig) så för mig var det "högt tempo"

Man ska väl gå på sunt förnuft o springa så fort man själv orkar men det vore ändå skoj o veta riktlinjerna på Högt/lätt tempo....

Någon som kan/vet?

Vänligen K

King Grub
2007-09-10, 09:28
Skaffa en pulsmätare, så löser sig problemet.

tntballe
2007-09-10, 09:29
Individuellt, så det finns inga riktlinjer mer än det du själv känner är rätt. Som du själv säger, så fort man själv orkar.

Kattis00
2007-09-10, 09:30
Ok, men om jag inte har en sådan och vill veta det iaf.......finns det någon som kan hjäla mig?


Tack på förhand!!

Ironwoman
2007-09-10, 09:41
Det är extremt varierande beroende på vilken person man är, tar man ett marathon (42,2 km) så orkar en normal motionär hålla elitens tempo ca 0,5 km. Lätt tempo är då man joggar, och han springa och prata med kompisen bredvid, mer anfådd ska man inte vara, lite anfådd självklart. För en nybörjare kan det vara nästan promenadtempo, sedan blir den farten allt högre då man får bättre kondition. Högt tempo kan mycket väl vara 10,6 km/h för en ovan, det är tom ett bra tempo för en nybörjare. Högt tempo är mer svårt att beskriva det är mer att man får känna sig fram. Kan du hålla det höga tempot hela passet, samma tempo hela vägen, bli trött, men inte ta helt slut.

Tar du din fart 10,6 km i timmen och håller det en mil, blir det 56,36 och det skulle ge placering 2180 av 7275 på tjejmilen som gick för någon vecka sedan, dessutom väldigt tätt framför så ett par min snabbare och många placeringar bättre.

På löpband anser många att man ska ha en liten lutning på 1% för att få det lika som ute, jag kör med 0,5% för mig ger det då ungefär som ute, även om jag har lättare för att verkligen ta ut mig då jag springer ute.

Kattis00
2007-09-10, 09:49
Tack för svar! Jo faktiskt, så höll jag tempot hela tiden (10.9km/h) och det gick bra. Klart man blir andfådd men inte helt slut :) Jag kunde ha fortsatt en liten stund till kände jag men eftersom jag går efter "schemat" så la jag av :) Där ska man springa några minuter för att sedan gå raskt o sedan springa igen....Ett bra tips med liten lutning på löpbandet, ska tänka på det i fortsättningen!! ;)

hgus
2007-09-10, 11:23
Du skulle kunna använda borg-skalan. Eller RPE som det heter på engelska. Det är en subjektiv skala där ansträngningen bedöms efter hur jobbigt det är. Googla så hittar du utan tvivel tips.

Allmänt kan väl sägas att lätt skall kännas bekvämt, du skall kunna samtala mer eller mindre obehindrat. Hårt innebär att du inte kan föra ett samtal annat än stötvis.

Kattis00
2007-09-10, 11:44
Tack för alla svar & tips!! Underbart :thumbup:

Paltkoma
2007-09-10, 11:58
Ett enkelt sätt att hålla koll på hur jobbig löpningen är att räkna antal steg per andetag. Två steg per in- och utandning är en rätt hög ansträngning. 4 steg per in- och utandning är lite mer soft.

Mental
2007-09-10, 13:49
Som sagt, pulsen är ett bra mått, jag har så att säga usel kondition, efter 30 min på 10 km/h så har jag runt 170 i puls, men jag mår inte dåligt, jag är bara sjöblöt av svett :D

LadyG
2007-09-10, 14:03
Som sagt, pulsen är ett bra mått, jag har så att säga usel kondition, efter 30 min på 10 km/h så har jag runt 170 i puls, men jag mår inte dåligt, jag är bara sjöblöt av svett :D

*cry*

Jag som inte ens kan springa så länge i den farten! Om du tycker din kondis är usel vill jag inte veta eptietet för min kondis isf *gah!*

Jag kan springa i 3-4 timmar i 8-8,5km/h däremot men det har inte med kondis att göra.

Nej, det där med vad som är fort och inte är väldigt individuellt och det skiljer sig mellan könen också. Män är vanligtvis snabbare av någon orättvis anledning *avundsjuk*

machine gun
2007-09-10, 14:13
Män är vanligtvis snabbare av någon orättvis anledning *avundsjuk*

Det där är förjävligt. Man kan träna och träna och träna och så kommer nån liten 15-årig grabb som aldrig löptränat förut och man har inte en chans att hänga på *grr*


Men som sagt, ansträngningsnivå är väldigt individuellt och tenderar att variera över tid (när man får bättre kondition och/eller löpekonomi), så gå efter upplevd ansträngning alternativt puls.

Mental
2007-09-10, 19:04
*cry*

Jag som inte ens kan springa så länge i den farten! Om du tycker din kondis är usel vill jag inte veta eptietet för min kondis isf *gah!*

Jag kan springa i 3-4 timmar i 8-8,5km/h däremot men det har inte med kondis att göra.

Nej, det där med vad som är fort och inte är väldigt individuellt och det skiljer sig mellan könen också. Män är vanligtvis snabbare av någon orättvis anledning *avundsjuk*

Kan det ha med benens längd att göra? korta ben borde innebära ett kortare löpsteg och då kräva en högre stegfrekvens för att bibehålla samma hastighet?

machine gun
2007-09-10, 19:44
Kan det ha med benens längd att göra? korta ben borde innebära ett kortare löpsteg och då kräva en högre stegfrekvens för att bibehålla samma hastighet?

Det skulle delvis kunna vara en förklaring. Man kan dock lära sig att utnyttja sina bens längd mer effektivt. Det finns många korta löpare som ändå är sjukt snabba.

Eddie Vedder
2007-09-10, 20:13
Det finns många korta löpare som ändå är sjukt snabba.

Jag är ju inte på något sätt jätteasnabb men kort är jag och relativt snabb för att vara relativt färsk inom löpningen. I mitt fall känner jag att en lätt kroppsvikt är väldigt avgörande. Väger jag lite springer jag hur bra som helst, är jag tyngre (efter högt kolhydratintag t.ex.) så går det betydligt sämre. Det är verkligen en märkbar skillnad på flytet i löpningen.

För övrigt är ju floppix en duktig löperska och väldigt kortväxt.

LadyG
2007-09-10, 20:27
Det skulle delvis kunna vara en förklaring. Man kan dock lära sig att utnyttja sina bens längd mer effektivt. Det finns många korta löpare som ändå är sjukt snabba.

Deprimerande :)

Mental
2007-09-10, 20:53
Jag är ju inte på något sätt jätteasnabb men kort är jag och relativt snabb för att vara relativt färsk inom löpningen. I mitt fall känner jag att en lätt kroppsvikt är väldigt avgörande. Väger jag lite springer jag hur bra som helst, är jag tyngre (efter högt kolhydratintag t.ex.) så går det betydligt sämre. Det är verkligen en märkbar skillnad på flytet i löpningen.

För övrigt är ju floppix en duktig löperska och väldigt kortväxt.

Nu har du iof tjockförklarat lite folk här :em:

Hehe, eller är det bara mitt blekfeta jag som känner mig träffad?

LadyG
2007-09-11, 14:47
Det är nog fler som känner sig träffade, de vågar bara inte erkänna det :D

cowboyen
2007-09-11, 15:03
20km/h är ett högt tempo. det vet jag iaf :)

LadyG
2007-09-11, 20:32
20km/h är ett högt tempo. det vet jag iaf :)

3 min/km, det är full fräs det. :thumbup:

hgus
2007-09-11, 23:26
Män har större lungkapacitet.
Kvinnor har större andel kroppsfett.
Män har mer blod och blodet har mer hemaglobin.
Allt för att vi män skall slipa få tjejdäng. :)

Så nu undrar jag vad jag skall skylla mina dåliga resultat på. ;)

LadyG
2007-09-12, 01:10
Slippa få tjejdäng? Meningen är väl att ni män ska försvara oss kvinnor så att vi inte tappar andan med våra små lungor eller överanstränger oss med våra anemiska små muskler ;)

Du får skylla på att man når toppen av sin löparkarriär ungefär tio år efter att man börjat träna löpning, påstås det. (säg nu inte 'källa på det' för då pekar jag på google) :)

Mental
2007-09-12, 07:44
Slippa få tjejdäng? Meningen är väl att ni män ska försvara oss kvinnor så att vi inte tappar andan med våra små lungor eller överanstränger oss med våra anemiska små muskler ;)


Jojo, så var det en gång i tiden, sen kom jämnstäldheten in i bilden

"Equal rights, equal fights" :D

hgus
2007-09-13, 00:15
Slippa få tjejdäng? Meningen är väl att ni män ska försvara oss kvinnor så att vi inte tappar andan med våra små lungor eller överanstränger oss med våra anemiska små muskler ;)

Aha det är därför vi skall försvara er. Jag trodde det var för att stila och visa hur otroligt tuffa och hårda vi är. *whistle*

LadyG
2007-09-13, 01:11
Aha det är därför vi skall försvara er. Jag trodde det var för att stila och visa hur otroligt tuffa och hårda vi är. *whistle*

Stila och visa tuffhet ger parningsrättigheter om det utförs på rätt sätt. Och försvara sina rättigheter är väl var mans skyldighet? :)

Så har jag uppfattat det iaf :)

machine gun
2007-09-13, 14:23
Jag är ju inte på något sätt jätteasnabb men kort är jag och relativt snabb för att vara relativt färsk inom löpningen. I mitt fall känner jag att en lätt kroppsvikt är väldigt avgörande. Väger jag lite springer jag hur bra som helst, är jag tyngre (efter högt kolhydratintag t.ex.) så går det betydligt sämre. Det är verkligen en märkbar skillnad på flytet i löpningen.

För övrigt är ju floppix en duktig löperska och väldigt kortväxt.

Det finns tunga löpare som springer snabbt också. Och lätta löpare som springer långsamt, som jag själv... :(

En snabb tungviktare: http://www.halso.info/forum/t-25979.html (han har senare bättrat på det där perset med nån minut om jag minns rätt). Inte världselitsnabb kanske, men väldigt snabb för att vara en motionär och speciellt för sin viktklass.

hgus
2007-09-13, 19:14
Stila och visa tuffhet ger parningsrättigheter om det utförs på rätt sätt. Och försvara sina rättigheter är väl var mans skyldighet? :)

Så har jag uppfattat det iaf :)

Japp det gäller att slå vakt om sina rättigheter. :)

I staterna finns det tydligen en klass som heter Clydesdale för oss ståtliga löpare med pondus.