handdator

Visa fullständig version : Datorhjälp tack - Vista eller inte Vista?


William
2007-09-10, 08:31
Tjabba!

Funderar på att uppgradera mitt operativsystem från XP till Vista. Jag är dock osäker på om jag ska välja 32-bitars eller 64-bitars. Har ni några förslag?

Har kollat runt lite på nätet och snackat med en del återförsäljare som sagt att den största skillnaden är att 64-bitarsversionen kan hantera mer minne än 32-bitarsversionen. 64-bitarsversionen ska dock kunna ställa till en del problem tydligen eftersom de flesta programmen idag inte stöder det systemet.

För tillfället har jag 3 gig minne som jag tänkte uppgradera till 4 gig eftersom jag spelar mkt men 32-bitars ska tydligen inte stödja 4 gig och då verkar det onödigt att uppgradera. Stämmer detta?

Ni som kör Vista, vad tycker ni? Funkar det bättre än XP?

King Grub
2007-09-10, 08:46
Det stämmer att du måste ha ett 64-bitars för att utnyttja mer än 3 GB.

Det finns i princip inga spel som rullar på bättre med 4 jämfört med 3 GB.

I dag är det bäst med ett 32-bitars Vista. Det är ont om bra drivrutiner till 64-bitars, och det är inte säkert att spel och program fungerar, som du säger.

Om ett par år kommer det säkert att vara 64-bitars som gäller.

Jag skulle köpt ett 32-bitars; Microsoft skickar en uppgradering till 64-bitars för självkostnadspris, när och om du så önskar.

I allmänhet tycker jag bättre om Vista än XP. Inga nackdelar, faktiskt, förutom då att en del program som är skrivna för XP är krångliga att gå igång på Vista, om det går alls. Funktionaliteten i själva operativsystemet finner jag bättre på Vista.

Ganymedes
2007-09-10, 08:48
Jag råder dig att hålla kvar vid XP, åtminstone tills SP1 kommer till Vista. För mycket barnsjukdomar än... XP är beprövat och fungerar helt ok. Vad gäller 64-bit så är det inte bara program som kan bli lite bökiga, utan även drivrutiner. Så nja, det är inget för en vanlig användare.

Yes
2007-09-10, 09:06
Spelar du mycket är det helt klart Vista som gäller med tanke på DX10 som allt fler spel börjar stödja. Service Pack 1 kan inte heller vara så långt borta.

Så, om DX10 stöd är intressant är det väl bara att skaffa Vista, annars spelar det väl ingen större roll.

William
2007-09-10, 09:21
Tack för svaren!

Då gör jag nog som så att jag kör på Vista men struntar i mer minne om det nu inte gör ngn större skillnad.

Upplever ni att det är många "vanliga" program som strular i Vista?

King Grub
2007-09-10, 09:24
Då gör jag nog som så att jag kör på Vista men struntar i mer minne om det nu inte gör ngn större skillnad.

Det gör ingen skillnad alls, eftersom även om du stoppar in 8 GB, kommer det att stå att du har 3 GB installerat i alla fall. Plus att alla spel är skrivna för 32-bitars operativsystem. Ingen lönsamhet i att skriva program som bara 0.2% av alla potentiella kunder faktiskt kan använda.

Upplever ni att det är många "vanliga" program som strular i Vista?

Nej.

William
2007-09-10, 10:41
Ok, då är jag med. Tack för hjälpen!

Fairing
2007-09-10, 10:51
[QUOTE=William;2507401

För tillfället har jag 3 gig minne som jag tänkte uppgradera till 4 gig eftersom jag spelar mkt men 32-bitars ska tydligen inte stödja 4 gig och då verkar det onödigt att uppgradera. Stämmer detta?[/QUOTE

å vissa har inte tid att träna........:D

bubbe
2007-09-10, 11:25
å vissa har inte tid att träna........:D

Stark nintendotumme!

LadyG
2007-09-10, 12:01
För tillfället har jag 3 gig minne som jag tänkte uppgradera till 4 gig eftersom jag spelar mkt men 32-bitars ska tydligen inte stödja 4 gig och då verkar det onödigt att uppgradera. Stämmer detta?

Ni som kör Vista, vad tycker ni? Funkar det bättre än XP?

Appropå minnet i Vista...

* Se till att datorn har 2Gb RAM
* Installera Vista 32-bitars
* Patcha
* Installera resten av minnet

Se stycket Resolution eller Workaround:
http://support.microsoft.com/kb/929777/en-us

Jag är mycket nöjd med Vista, de flesta gamla spel fungerar alldeles utmärkt i compatability mode och de nya fungerar rakt av i de flesta fall. Det finns säkert något som strulat men jag kommer inte på något nu. Inget så allvarligt att det faktiskt stört mig.

Att IE7 strulat är inte Vistas fel, de problem jag har med IE7 har jag haft ända sen jag började köra IE7. Förmodligen är det ett tilläggsprogram som bråkar, jag tror nästan att jag vet vilket också. Jag ska bara ta mig tid att reda ut det.

William
2007-09-10, 12:40
å vissa har inte tid att träna........:D

Träna är ju jobbigt :D

Appropå minnet i Vista...

* Se till att datorn har 2Gb RAM
* Installera Vista 32-bitars
* Patcha
* Installera resten av minnet

Se stycket Resolution eller Workaround:
http://support.microsoft.com/kb/929777/en-us

Jag är mycket nöjd med Vista, de flesta gamla spel fungerar alldeles utmärkt i compatability mode och de nya fungerar rakt av i de flesta fall. Det finns säkert något som strulat men jag kommer inte på något nu. Inget så allvarligt att det faktiskt stört mig.

Att IE7 strulat är inte Vistas fel, de problem jag har med IE7 har jag haft ända sen jag började köra IE7. Förmodligen är det ett tilläggsprogram som bråkar, jag tror nästan att jag vet vilket också. Jag ska bara ta mig tid att reda ut det.

Men som jag förstår det gäller det bara om man har mer än 3 gig. Har bestämt mig för att nöja med med mina 3 gig så förhoppningsvis slipper jag problemet men om det dyker upp vet jag vad jag ska göra. Tack för tipset!

LadyG
2007-09-10, 12:44
Men som jag förstår det gäller det bara om man har mer än 3 gig. Har bestämt mig för att nöja med med mina 3 gig så förhoppningsvis slipper jag problemet men om det dyker upp vet jag vad jag ska göra. Tack för tipset!

Då så, då har du inga problem :)

Trance
2007-09-10, 12:51
Även om du kör med 64-bitars så är det inte säkert du kan utnyttja 4+gig minne eftersom det gäller även att moderkort+bios klarar det. Detta är ju inte heller windows-specifikt utan tyvärr en naturlig begränsning av 32-bitars arkitekturen.

LadyG
2007-09-10, 13:22
Även om du kör med 64-bitars så är det inte säkert du kan utnyttja 4+gig minne eftersom det gäller även att moderkort+bios klarar det. Detta är ju inte heller windows-specifikt utan tyvärr en naturlig begränsning av 32-bitars arkitekturen.

+1

Bättre att vänta tills 64-bitarsarkitekturen har mer stöd i hw, sw och fw imho. Annars riskerar man bara att bli besviken.

gibfel
2007-09-10, 13:25
Kör kvar XP ett tag till är mitt tips. Har bara haft problem med Vista plus att det kräven ganska mycket av datorn. Helt i onödan känns det som.

King Grub
2007-09-10, 13:40
Tycker tvärtom. Allt går smidigare och bättre med Vista (förutsatt att man har en hygglig dator, som du påpekar).

William
2007-09-10, 13:42
För närvarande har jag AMD X2 3800+, 3 gig minne, 7800 GTX grafik med 256 mb minne. Det bör väl räcka för att det ska gå smidigt?

King Grub
2007-09-10, 13:52
Kör Vista Upgrade Advisor.

http://www.microsoft.com/windows/products/windowsvista/buyorupgrade/upgradeadvisor.mspx?wt_svl=20409a&mg_id=20409b

Den ger en bra indikation på hur det ligger till med prestandan.

Baan
2007-09-10, 14:02
vista funkar bra för mig med, använder det dock som xp så vissa grejer funkar inte exakt likadant och då kan det vara lite segt komma på hur man ska göra men annars inga större problem. för gäjmande så har allt jag kommer på funkat bra hittills. tror iofs äldre spel ger lite fler fps men det är irrelevant om du har någorlunda bra dator

gibfel
2007-09-10, 16:25
Tycker tvärtom. Allt går smidigare och bättre med Vista (förutsatt att man har en hygglig dator, som du påpekar).


Om man ska spela på datorn, som jag har tänkt ;) Så funkar inte vissta så bra för tillfället. Ok att man kan ha DirektX-10 men själva Vista begränsar RAM-minnet och suger typ 1 Gig av det bara man är på skrivbordet*gah!* Plus att många spel inte funkar över huvud taget. Lite frustrerande.

Ett extra minus för att det är riktigt dyrt. Fattar inte att Microsoft tror folk i allmänhet kommer köpa skiten istället för att ladda ner med deras hutlösa priser:furious:

King Grub
2007-09-10, 16:34
Om man ska spela på datorn, som jag har tänkt ;) Så funkar inte vissta så bra för tillfället

Det var värst. Konstigt att jag har gjort det problemfritt i 6 månader. Måste varit inbillning.

Jorgen
2007-09-10, 16:35
Det var värst. Konstigt att jag har gjort det problemfritt i 6 månader. Måste varit inbillning.

Men sen är din dator inte något vidare att ha heller. Kanske är därför?

gibfel
2007-09-10, 16:38
Det var värst. Konstigt att jag har gjort det problemfritt i 6 månader. Måste varit inbillning.


Sen beror det ju på VAD du spelar. Vissa spel har inte fungerat för mig och när jag spelar väldigt krävande spel, typ Company of Heroes med absolut högsta grafik kan det lagga trots att jag använder en riktigt bra dator (bla 4 gig RAM) eftersom Vista suger ut och begränsar RAM.
Och det är garanterat ingen inbillning.

Du är fan 34 bast och spelar datorspel ganska ofta verkar det som:S Ganska ovanligt.

King Grub
2007-09-10, 16:49
Company of Heroes gick dåligt för några grafikdrivrutiner sedan. Med senaste fungerar det felfritt, på högsta upplösning. Inte operativsystemets fel.

Trance
2007-09-10, 16:51
Om man ska spela på datorn, som jag har tänkt ;) Så funkar inte vissta så bra för tillfället. Ok att man kan ha DirektX-10 men själva Vista begränsar RAM-minnet och suger typ 1 Gig av det bara man är på skrivbordet*gah!* Plus att många spel inte funkar över huvud taget. Lite frustrerande.

1. Vista begränsar inte ram-minnet.
2. Av någon anledning så vill folk ha så mycket minne som möjligt ledigt hela tiden, ledigt minne är värdelöst. Vista använder prefetch som laddar in applicationer du använder ofta i minnet för att få snabbare respons. Dessa släpps självklart när datorn behöver minnet.
3. Vilka spel fungerar inte?


Ett extra minus för att det är riktigt dyrt. Fattar inte att Microsoft tror folk i allmänhet kommer köpa skiten istället för att ladda ner med deras hutlösa priser:furious:

Kostar väl som ickefria operativsystem brukar göra.

King Grub
2007-09-10, 16:51
Du är fan 34 bast och spelar datorspel ganska ofta verkar det som:S Ganska ovanligt.

Jaså?

The average game player is 33 years old and has been playing games for 12 years.

The average age of the most frequent game buyer is 38 years old.

Top 10 Industry Facts, Entertainment Software Association

gibfel
2007-09-10, 16:51
Company of Heroes gick dåligt för några grafikdrivrutiner sedan. Med senaste fungerar det felfritt, på högsta upplösning. Inte operativsystemets fel.


Men varför laggar det då när man zoomar in och snurrar lite med vinklarna? Speciellt med mycket infanteri i närheten. Tycker det är lite konstigt för det gjorde det inte på XP.
Vilka spel kör du för övrigt?

Har inte träffat många 34+ åringar som spelar själv. Dom kanske gömmer sig här i Sverige någonstans där jag inte hittar dom.

bertbert
2007-09-10, 16:51
För egen del tycker jag Vista är otroligt mycket bättre än XP. Framförallt hanterar det last mycket bättre när man har många program igång samtidigt. Det mesta flyter smidigare.

Har haft lite problem med långsamma inloggningar och att datorn ballar ur när man ska göra hibernate, men efter uppdateringen för en månad sedan är alla problem ur världen.

XP känns som en dinosaurie i jämförelse.

Jag spelar dock aldrig datorspel.

King Grub
2007-09-10, 16:52
Men varför laggar det då när man zoomar in och snurrar lite med vinklarna? Speciellt med mycket infanteri i närheten. Tycker det är lite konstigt för det gjorde det inte på XP.
Vilka spel kör du för övrigt?

1. Det laggar inte för mig när jag zoomar och snurrar. Alls.

2. Alla! :D Åtminstone en gång.

Yucko
2007-09-10, 16:53
2. Alla! :D Åtminstone en gång.

Måste bli dyrt det :)

gibfel
2007-09-10, 16:54
1. Det laggar inte för mig när jag zoomar och snurrar. Alls.

2. Alla! :D Åtminstone en gång.


Konstigt. Jag måste ha något fel på min nedladdade version då.

Vi får ta en match när Opposing Fronts släppt då;) Jag ska va britterna:D Jag lägger upp med Hamachi så kör du med en polare mot mig och en polare:hbang:

King Grub
2007-09-10, 16:54
Måste bli dyrt det :)

Nä. http://bestsmileys.com/pirate/3.gif

Yucko
2007-09-10, 17:00
Nä. http://bestsmileys.com/pirate/3.gif

http://www.yle.fi/zappa/bilder/NEONuppett/pontus.jpg

King Grub
2007-09-10, 17:03
http://bestsmileys.com/shooting1/10.gif

gibfel
2007-09-10, 17:06
http://bestsmileys.com/shooting1/10.gif


Jag hör av mig när det kommit ut och jag har det i mina händer:naughty:
Rock'n'Roll:hbang:

William
2007-09-10, 17:14
Ok, nu har jag kört Vista Advisor och allt verkar grönt, iaf hårdvarumässigt. Det var några program som inte var kompitabla men det är inga problem.

Angående spel, så laddade jag ner demoversionen av World in Conflict och där fick jag nöja mig med medelinställningar för att datorn skulle klara av spelet. Trots det laggade det till ibland. Känns lite småjobbigt när nya spel laggar i en till synes bra dator.

King Grub
2007-09-10, 17:25
en till synes bra dator.

Din dator är inte en bra speldator längre, oavsett operativsystem. Det går undan i datorvärlden. ;)

William
2007-09-10, 17:33
Din dator är inte en bra speldator längre, oavsett operativsystem. Det går undan i datorvärlden. ;)

Jo visst, det är jag fullt medveten om, men det hade gärna fått gå undan en aning långsammare :)

Tomten
2007-09-10, 18:00
Spelar du mycket är det helt klart Vista som gäller med tanke på DX10 som allt fler spel börjar stödja. Service Pack 1 kan inte heller vara så långt borta.

Så, om DX10 stöd är intressant är det väl bara att skaffa Vista, annars spelar det väl ingen större roll.

HAHAHHAHAHAHHAHAHHAHAHAHAH

Tack för att du roar mig.

jakke
2007-09-10, 18:02
Jag kör vista på min laptop som endast har en 1.0GHz mobile processor och 1280MB i ram. Den går lika bra med Vista som den gjorde med XP. Mitt enda problem har varit med det nätverkskortet som strulade ganska hårt tidigare fast det måste ha blivit bort patachat.

Baan
2007-09-10, 18:04
1. Vista begränsar inte ram-minnet.
2. Av någon anledning så vill folk ha så mycket minne som möjligt ledigt hela tiden, ledigt minne är värdelöst. Vista använder prefetch som laddar in applicationer du använder ofta i minnet för att få snabbare respons. Dessa släpps självklart när datorn behöver minnet.
3. Vilka spel fungerar inte?



Kostar väl som ickefria operativsystem brukar göra.

Precis, det är inte så enkelt som att bara slänga in 400 gig RAM så funkar allt klockers, bättre fokusera på vad för RAM man slänger in och kanske försöka överklocka lite, men frågan är om det ens har någon jättestor effekt.

Yes
2007-09-10, 18:18
HAHAHHAHAHAHHAHAHHAHAHAHAH

Tack för att du roar mig.
Tack själv för ditt konstruktiva bidrag till tråden. "Tomte" kändes plötsligt överflödigt att skriva...

Tomten
2007-09-10, 18:46
Tack själv för ditt konstruktiva bidrag till tråden. "Tomte" kändes plötsligt överflödigt att skriva...

DX10 är i dagsläget inte alls nödvändigt. De spel som ska stödja DX10 har fortfarande flera månader kvar innan de kommer ut på marknaden. En stor del av utvecklarna väljer också att helt skippa DX10 eftersom största delen av marknaden inte har VISTA eller grafikkort som stödjer DX10. Problemet är också att utvecklarna är tvingade att ha DX9 funktionalitet i spelen, just eftersom största delen av marknaden inte har DX10, och väljer då av kostnadsskäl att bara fokusera på DX9, eftersom det blir dyrare att också kasta in funktionalitet för DX10.

Idag så finns det ett fåtal spel som har någon form av DX10 funktionalitet, men de är inte byggda för DX10. Jag har för mig att Bioshock får en liten "boost" med DX10, men det är i regel inte så märkvärdigt att man måste känna sig manad att springa in i närmaste butik och köpa vista och dx10 kompatibelt grafikkort.

Yes
2007-09-10, 19:17
DX10 är i dagsläget inte alls nödvändigt. De spel som ska stödja DX10 har fortfarande flera månader kvar innan de kommer ut på marknaden. En stor del av utvecklarna väljer också att helt skippa DX10 eftersom största delen av marknaden inte har VISTA eller grafikkort som stödjer DX10. Problemet är också att utvecklarna är tvingade att ha DX9 funktionalitet i spelen, just eftersom största delen av marknaden inte har DX10, och väljer då av kostnadsskäl att bara fokusera på DX9, eftersom det blir dyrare att också kasta in funktionalitet för DX10.

Idag så finns det ett fåtal spel som har någon form av DX10 funktionalitet, men de är inte byggda för DX10. Jag har för mig att Bioshock får en liten "boost" med DX10, men det är i regel inte så märkvärdigt att man måste känna sig manad att springa in i närmaste butik och köpa vista och dx10 kompatibelt grafikkort.
Klart man inte behöver känna sig manad att springa iväg till närmaste butik för att köpa Vista och ett DX10-kort. Av urspungsposten att döma lät det dock som han satt på en riktig spelmaskin redan, och då kan DX10 vara ett trevligt inslag som dessutom snart kommer allt mer.

Att DX10 skulle vara en növändighet har jag inte påstått. Just nu ger det väl som mest lite extra effekter. Men, återigen, utgångspunkten för min post var att han spelar mycket och vill köra det senaste - då kan DX10 just nu erbjuda ett trevlig extra inslag, och snart kommer det titlar med mer utbyggt stöd(Crysis är väl t.ex. inte så långt bort).

Nu kom det iof fram här lite senare att hans dator ändå inte har tillräckligt med kräm, så där faller förstås hela grejen.

Litecore
2007-09-10, 20:23
Jag kör vista på min laptop som endast har en 1.0GHz mobile processor och 1280MB i ram. Den går lika bra med Vista som den gjorde med XP. Mitt enda problem har varit med det nätverkskortet som strulade ganska hårt tidigare fast det måste ha blivit bort patachat.
kör du Areo Glass och mycket Widgets då?

jakke
2007-09-10, 21:22
kör du Areo Glass och mycket Widgets då?

Glass fungerar inte om man har en 1:a på grafikkortet =)

Litecore
2007-09-10, 21:28
Glass fungerar inte om man har en 1:a på grafikkortet =)
nej, precis min mening.. alltså har du ingen direkt användning av Vista eftersom
det kräver mer av datorn och du således lika gärna kan använda XP istället, imho.

Baan
2007-09-10, 21:30
nej, precis min mening.. alltså har du ingen direkt användning av Vista eftersom
det kräver mer av datorn och du således lika gärna kan använda XP istället, imho.

fast dom två sakerna du nämnde är ju inte det enda nya med vista. vista har ju en del extra finesser som säkert gör sitt om man orkar lära sig dom

Litecore
2007-09-10, 21:34
fast dom två sakerna du nämnde är ju inte det enda nya med vista. vista har ju en del extra finesser som säkert gör sitt om man orkar lära sig dom
det har du såklart rätt i.. BitLocker är SJUKT ANVÄNDBART för privatpersoner ;)

EDIT: och Meeting Space också, förlåt.

jakke
2007-09-10, 21:41
nej, precis min mening.. alltså har du ingen direkt användning av Vista eftersom
det kräver mer av datorn och du således lika gärna kan använda XP istället, imho.

Läs på lite vettja.
Hela kärnan är omskriven. TCP/IP Stacken är också ny osv.

gibfel
2007-09-10, 21:43
"Microsoft har plockat bort ett flertal Vista-nyheter så att Home Basic ska fungera bättre på äldre datorer. Men då är det faktiskt bättre att behålla Windows XP. I Home Basic saknas bland annat Media Center, som du använder för att titta på tv och video, och det nya gränssnittet Aero Glass."

"Med andra ord är Home Basic ungefär som att köpa en ny bil, men utan lack och med din inbytesbils gamla interiör."

Det sammanlagda betyget blev bara 5/10 för Basic versionen.

Citat från "PC För Alla" 2007-01-30.


Jag håller med proffsen och säger behåll XP ett tag till:D

Litecore
2007-09-10, 21:50
Läs på lite vettja.
Hela kärnan är omskriven. TCP/IP Stacken är också ny osv.
smaksak, hur mycket av alla "nyheter" är du medveten om att du använder aktivt då ?
näe gibfel said it och jag kunde inte säga det bättre själv.. men det är bara min åsikt.

Baan
2007-09-10, 21:52
smaksak, hur mycket av alla "nyheter" är du medveten om att du använder aktivt då ?
näe gibfel said it och jag kunde inte säga det bättre själv.. men det är bara min åsikt.

då är det väl bara börja kolla vad nyheterna är om man vill ha lite anledning att uppgradera istället för att dissa det från start

Litecore
2007-09-10, 21:54
då är det väl bara börja kolla vad nyheterna är om man vill ha lite anledning att uppgradera istället för att dissa det från start
orka, jag kör Vista Ultimate själv - "bara för att det är nytt och häffans"

Baan
2007-09-10, 21:55
orka, jag kör Vista Ultimate själv - "bara för att det är nytt och häffans"

så ska det låta

Litecore
2007-09-10, 21:55
så ska det låta
*cupid* *kissass* :kinky:

Yes
2007-09-10, 22:18
Citat från "PC För Alla" 2007-01-30.


Jag håller med proffsen och säger behåll XP ett tag till:D
Eh, vad skrev du nu? :eek:

http://www.fjanta.com/fjant/modermodem.jpg

bertbert
2007-09-11, 08:01
:laugh: Modermodemet, hjärtat i hårddisken... :Virro

tntballe
2007-09-11, 08:09
Så fort jag kan vara säker på att cod uo fungerar så kommer jag byta till Vista.