handdator

Visa fullständig version : axenolin.com


Chaan
2007-09-10, 04:26
axenolin.com (http://axenolin.com)

Den ledande politikern i Stockholm har fått sin adress vidareledd. Ytterligt komiskt i och med att hon är mörkblå och därmed företräder idén skydd av egendom (om man nu kan kalla en domän för en egendom). Och dessutom har borgarna i Sth satsat 650 MILJONER på IT utan att komma längre än till dörren uppenbarligen. Det som händer när de frågar den amerikanska ägaren till servern är enligt DN att de inte vill lämna ut vem som snott åt sig adressen, och inte heller har någon skyldighet att göra så. Därför pågår detta.

Cilia
2007-09-10, 06:51
Jag förstår inte det roliga i att hon är moderat och att ngn köper en adress som innehåller hennes namn. Det är ganska svårt att boka upp alla namn så att ingen kommer åt dom.

Sen har inte Stockholms stad gjort av med 650 mnkr på IT utan dom har avsatt det för att göra investeringarna. Dom investeringarna är inte tänkta att användas till att köpa upp massa domäner för att skydda politikernas privata namn. Det ska användas till att göra IT-satsningar för att skapa e-tjänter för medborgarna så att dom kan utföra sina kontakter med staden när dom vill under dygnet.

Jag hittar inte artikeln så jag vet inte om det är du eller journalisten som gör kopplingen till dom 650 mnkr men oavsett så är det dålig research

jwzrd
2007-09-10, 07:07
Fattar inte hur du tänker. Det hjälper ju för fan hennes resonemang att tom hennes egen domän stals!

Cilia
2007-09-10, 07:12
Jag vet inte om hon någonsin ägt den domänen.
Jag uppfattade det så att någon har köpt en domän med hennes namn.
Frågan är om man har rätt till sitt namn. Har för mig att det varit uppe några domar i USA om det där stjärnor har fått rätt till domäner som andra har köpt lagligt (innan iaf) men med deras namn. Är ett namn unikt?

coxie
2007-09-10, 08:01
Jag vet inte om hon någonsin ägt den domänen.
Jag uppfattade det så att någon har köpt en domän med hennes namn.
Frågan är om man har rätt till sitt namn. Har för mig att det varit uppe några domar i USA om det där stjärnor har fått rätt till domäner som andra har köpt lagligt (innan iaf) men med deras namn. Är ett namn unikt?

Jag tror att anledningen till att kändisarna i USA fått rätt till domänerna är att de varumärkesregistrerat sitt namn.