handdator

Visa fullständig version : Magen


Morty
2007-09-09, 23:51
Har hört att folk säger att magen ska ha kortare åtehämtningstid än övriga muskler, så att man kan träna magen 2 gånger i veckan utan problem... Är detta ren BS, eller kan jag slänga in mage i mitt bröst/triceps pass?

Whistler
2007-09-10, 00:38
Vad är ditt mål med träningen?

Ska du ha stora magmuskler är överträning ingen höjdare, hitta en lagom belastning som passar dig.

Själv kör jag mage på alla mina tre styrketräningspass i veckan, men det är ju för att jag kör helkroppspass. ;)

Det viktigaste är ju ändå att du tränar hela kroppen. Tunga basövningar som t ex knäböj gör mycket för magmuskulaturen också, så kör hårt och ät mycket så kommer det ordna sig. :)

Eddie Vedder
2007-09-10, 07:44
Jag har ofta hört det där med magen jag oxå men tänkt som så att det egentligen inte spelar roll. Jag menar kör man ett pass där man lägger in några rejäla magövningar och sen dessutom kör knäböj och marklyft under samma vecka så får ju magen rejält med pisk utöver "magdagen" ändå.

Sällan får jag sån känning i magen spm efter ett pass med rejält mycket frivändningar eller ett benpass där både vanliga knäböj och frontböj är på schemat.
Så det blir ju på något sätt automatiskt mer magträning även om man skippar fler crunches i veckan.

Guddi
2007-09-10, 08:26
Beror på hur du tränar magen. Tränar du den med få reps och tungt motstånd ska du köra den som de andra musklerna (rekommenderas bara för rectus). Kör du mer statiskt och uthållighetsmässigt kan du köra oftare om du vill.

pragmatist
2007-09-10, 08:52
Man kan träna alla muskelgrupper två gånger i veckan utan problem (så länge upplägget är vettigt), så på sätt och vis är det en icke-fråga. :)

Morty
2007-09-10, 10:24
Alltså, mage under ett pass, och sedan magen "av sig själv" under ryggpasset?
Det är iofs så jag kör nu, men frågan var inte angående mitt träningsschema, utan huruvida magen skulle återhämta sig snabbare än andra muskelgrupper...

Rahf
2007-09-10, 13:07
Ja enligt vissa så gör den det eftersom det är en postural muskelgrupp. Andra hävdar att den ska tränas som vilka muskler som helst.

Smml
2007-09-10, 16:33
Man kan träna alla muskelgrupper två gånger i veckan utan problem (så länge upplägget är vettigt), så på sätt och vis är det en icke-fråga. :)

Hur är ett vettigt upplägg enligt dig då? :)

Jorgen
2007-09-10, 17:09
Ta det i en annan tråd tack.