handdator

Visa fullständig version : Hjälp med proteintillskott!


Zano
2007-09-09, 21:51
Tjenare! Jo, det är just så att jag precis har börjat gymma. Jag har dock gymmat tidigare till och från men nu har jag bestämt mig för att träna seriöst! Jag har köpt en burk Triple Protein från Wnc och har lite frågor angående användningen av detta proteintillskott, hur är det om man tar för höga doser/inte tränar tillräckligt mycket/hårt? Blir man fet av överflöd av protein? Jag har som mål att se väldigt "vältrimmad" ut, inte som många andra som endast vill bygga onödigt stora muskler. Har jag gjort fel som köpt detta tillskott? ;)


Svar uppskattas!
/J.

Rahf
2007-09-09, 22:19
Kaloribalansen bestämmer om du lägger på dig vikt eller inte. Proteinet ger dig lite mer kalorier men kommer inte direkt innebära att du blir tjockare bara för att du inte tränar. Du kan lika gärna gå ner i vikt om du inte får i dig tillräckligt med näring men ändå dricker 4 proteindrinkar om dagen.

Följande skall skötas om du vill se resultat från din träning: Kost, vila, träning.

Det finns ingenting som heter onödigt stora muskler, på detta forum trängs såväl små som stora killar. Vill man ha definierade muskler så behöver man en stor dos muskelmassa och lågt kroppsfett.

Nej, högreppare ger inte snyggare muskler.

Kaloribalansen = kalorier in - kalorier ut = viktförändring.

Zano
2007-09-10, 21:47
Kaloribalansen bestämmer om du lägger på dig vikt eller inte. Proteinet ger dig lite mer kalorier men kommer inte direkt innebära att du blir tjockare bara för att du inte tränar. Du kan lika gärna gå ner i vikt om du inte får i dig tillräckligt med näring men ändå dricker 4 proteindrinkar om dagen.

Följande skall skötas om du vill se resultat från din träning: Kost, vila, träning.

Det finns ingenting som heter onödigt stora muskler, på detta forum trängs såväl små som stora killar. Vill man ha definierade muskler så behöver man en stor dos muskelmassa och lågt kroppsfett.

Nej, högreppare ger inte snyggare muskler.

Kaloribalansen = kalorier in - kalorier ut = viktförändring.
"Protein kan inte lagras på samma sätt som kolhydrater eller fett. Kolhydrater kan lagras som glykogen i musklerna och levern. Var fettet sätter sig har du nog redan själv hunnit upptäcka. Du har ingen ”reserv” av protein. Överflödigt protein används som energikälla eller omvandlas till fett.

Omvandlingen av protein till fett är en ganska kostsam process, så om man ska ”överäta” sig på någonting när man försöker gå ner i vikt är det bra om det är protein man äter mycket av."

Men om vi säger att jag tar en portion proteintillskott efter varje träning d.v.s cirkus 28 gram - varav 22,4 gram protein. Hur fasen vet jag hur mycket protein jag får från vanlig mat? om jag äter 1,5 gram per kg kroppsvikt så ska jag få i mig 67 x 1,5 = 100,5 gram!

Jag har också hört att det protein kroppen inte kan ta upp, eftersom det inte kan lagras, så pissar man helt enkelt bara ut överskottet. Det är dock bara skröna då?

Rahf
2007-09-10, 21:57
Nej man pissar inte ut protein, kroppen tar tillvara på allt du får i dig.

Om du vill veta hur mycket protein du får i dig så får du räkna och kolla näringstabeller för maten du äter. Generellt sett så brukar det inte vara några som helst problem att komma upp i den siffran du nämnde, detta är då om du ämnar ligga på kaloriöverskott och gå upp i vikt. Det är fortfarande en lätt match om du ska ligga kvar på samma vikt.

Kaloribalansen avgör fortfarande om du går upp i vikt och lägger på dig fett/muskler eller inte. Har du balans i ditt intag av makronutrienter (protein, kolhydrater och fett) så är det lugnt.

Zano
2007-09-11, 09:33
Okej okej, vägde mig precis och jag ligger på 65-66kg med mina 182cm över marken. Borde jag satsa på någon gainer istället kanske?

Eddie Vedder
2007-09-11, 12:20
Okej okej, vägde mig precis och jag ligger på 65-66kg med mina 182cm över marken. Borde jag satsa på någon gainer istället kanske?

Vaddå istället? En gainer är ju en proteindrink, plus att den även innehåller kolhydrater.

Kan vara lämpligt om du vill upp i vikt, snabbar på återhämtningen och bidrar med kcal som inte mättar särskilt mycket. Med andra ord extra kcal samtidigt som du förhoppningsvis orkar äta lika mycket.