handdator

Visa fullständig version : Dinkel

mrflyes
2007-09-09, 21:41
Till frukost brukar jag ibland äta hela okokta dinkelkorn/dinkelris som musli etc, brukar ha dem i keso, fil, med mjölk etc. Det är jättegott! Bara undra om det är "bra" att äta dem så, kan det ha några nackdelar?

en annan fråga, hur mycket kcal innehåller ca en dl okokt dinkel? någon som vet?

MVH

Eddie Vedder
2007-09-09, 21:46
Ja dinkel är nyttigt, har fått lite rykte om sig som något superspannmål men det är en överdrift.

Dock nyttigt som sagt, jag äter det också och tycker att det smakar gott.:) 1dl okokta korn motsvarar ca.80g. Så om du vet hur många kcal det är per 100gram är det ju bara att multiplicera med 0.8 och vóila!;)

Ronja
2007-09-10, 06:43
Tycker du inte det är väldigt hårdtuggat? :) tycker de kan vara svårtuggade även när de e kokta :D

Eddie Vedder
2007-09-10, 06:50
Tycker du inte det är väldigt hårdtuggat? :) tycker de kan vara svårtuggade även när de e kokta :D

Visst ät det lite tuggmotstånd, men svårtuggade? Hur långe kokar du dom då. Mina får bra konsistens, med lagom tuggmotstånd, efter frygt 40 minuters kokning typ.

z_bumbi
2007-09-10, 07:19
Till frukost brukar jag ibland äta hela okokta dinkelkorn/dinkelris som musli etc

Hur långe kokar du dom då. Mina får bra konsistens, med lagom tuggmotstånd, efter frygt 40 minuters kokning typ.

Jag gissar hejvilt och tror Ronja syftade på första inlägget. :)

Jag vet inte riktigt varför man skulle äta hela korn utom för att ge en viss bulk och jag tvivlar på att man tar upp någon som helst energi från kornen. Skalet är ganska hårt och jag tror inte magen hinner med att bryta ner det innan kornen paserat kroppen.

mrflyes
2007-09-10, 09:03
jag äter dem helt enkel okokta för att det är gott...påminner lite om solroskärnor, men visst det kanske inte är bra då..

Sir Anselm
2007-09-10, 09:36
Jag har okokt dinkel i min hemmagjorda müsli, går alldeles utmärkt att tugga...

Ronja
2007-09-10, 14:53
Visst ät det lite tuggmotstånd, men svårtuggade? Hur långe kokar du dom då. Mina får bra konsistens, med lagom tuggmotstånd, efter frygt 40 minuters kokning typ.

kokar dem typ 30 min, men det står 25 min på paketet:)

Eddie Vedder
2007-09-10, 15:20
kokar dem typ 30 min, men det står 25 min på paketet:)

Jaha där ser man, jag har faktiskt aldrig läst koktidsangivelserna utan bara kokat tills jag tycker att tuggmotståndet är som jag behagar.
Det är efter 40 minuter för mig iaf, Labans dinkelris använder jag.:)

Ronja
2007-09-11, 06:16
Jaha där ser man, jag har faktiskt aldrig läst koktidsangivelserna utan bara kokat tills jag tycker att tuggmotståndet är som jag behagar.
Det är efter 40 minuter för mig iaf, Labans dinkelris använder jag.:)

Labans för mig me´ :D

Eddie Vedder
2007-09-11, 06:32
Labans för mig me´ :D

Då rekommenderar jag mer tålamod vid kokning!:thumbup: