handdator

Visa fullständig version : ang. Ephedra SuperCaps


Biffensteffi
2003-04-15, 05:55
Tja!

skulle vilja ha hjälp av någon som testat dessa eller
vet mkt om dom.
en kapsel är på 833mg, men innehåller 8% (66mg) ephedrine.

betyder det alltså att jag får i mig 66mg efedrin med 1 kapsel?

Har hört att man inte skall överstiga 90mg efedrin per dag, max en av dessa kapslar per dag alltså, stämmer det?

Tacksam för svar!

Viveqa
2003-04-15, 09:41
Ifall där står motsvarande 66mg efedrin så stämmer det, annars så har de dålig svenska eller så innehåller kapslarna efedrin+ephedra.

Vissa säger max 75mg per dag, vissa mår dåligt att av 50mg, en del tar 200mg+ perdag utan problem, hur pass mycket man tål är induviduellt, men börja lågt och försiktigt.

Frazze
2003-04-15, 11:44
kanske överflödig fråga, men du är medveten om att de ger utslag i ett dopingtest osv?

Annars är det, precis som ovan nämnt, bäst att börja förisktigt och öka dosen efter hand.

tequilla
2003-04-15, 16:26
Originally posted by Biffensteffi
Tja!

skulle vilja ha hjälp av någon som testat dessa eller
vet mkt om dom.
en kapsel är på 833mg, men innehåller 8% (66mg) ephedrine.

betyder det alltså att jag får i mig 66mg efedrin med 1 kapsel?

Har hört att man inte skall överstiga 90mg efedrin per dag, max en av dessa kapslar per dag alltså, stämmer det?

Tacksam för svar!

Använder dom nu. Första dagarna e lite kinkiga, jag spydde o mådde dåligt men nu efter ett tag så e de ingen fara..
Tar de me 200mg koffein o man får bra fart på träningen.

Biffensteffi
2003-04-15, 18:38
Tequila, hur många tar du per dag?

har hört att man skall ta cirka 1:10 i förhållande efedrin/koffein.
Då skulle man ju alltså trycka i sig ca 600mg koffein samtidigt som man tar en av dessa Supercaps... låter mycket...

HeroinGirl, det finns mera info om dessa på:
http://d-n-e.com/10028884.html
kan man tolka det som står där att man får i sig cirka 66mg efedrin?

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!

Viveqa
2003-04-15, 18:42
Iofs 68g efedrin ;)
och där står en om dagen eom rekommenderad dos

Biffensteffi
2003-04-15, 18:51
Ok, 66mg rent efedrin alltså, tack för hjälpen!

hur är det med koffein... ska jag alltså lägga in 600mg koffein samtidigt som en av dessa SuperCaps?

Fultjack
2003-04-15, 19:27
600 mg koffein är hyffsat mkt, jag skulle råda dig att ta högst 300 mg , om du inte dricket mkt kaffe ...

z_bumbi
2003-04-15, 20:04
Originally posted by tequilla


Använder dom nu. Första dagarna e lite kinkiga, jag spydde o mådde dåligt

Och ändå fortsatte du ? :nono:

Grahn
2003-04-15, 20:34
Fan vad mkt snack om effe det e på senare tid.

Nils
2003-04-15, 20:37
Originally posted by Grahn
Fan vad mkt snack om effe det e på senare tid.
Hmm, kanske bra, jag hade faktiskt galna tankar på att testa effe för en sommardeff. Det har jag inte längre om man säger så.
Nils

tequilla
2003-04-15, 20:47
Originally posted by Biffensteffi
Tequila, hur många tar du per dag?

har hört att man skall ta cirka 1:10 i förhållande efedrin/koffein.
Då skulle man ju alltså trycka i sig ca 600mg koffein samtidigt som man tar en av dessa Supercaps... låter mycket...

HeroinGirl, det finns mera info om dessa på:
http://d-n-e.com/10028884.html
kan man tolka det som står där att man får i sig cirka 66mg efedrin?

TACKSAM FÖR ALL HJÄLP!

Tar 1/dag.. de räcker. Och så tar jag inte de varje dag

tequilla
2003-04-15, 20:48
Originally posted by z_bumbi


Och ändå fortsatte du ? :nono:

Tror att man mådde mera dåligt av kaffet än effedrinet. Hade inte ätit eller druckigt vatten den dan. :smash:

Grahn
2003-04-15, 20:52
Låter smart det där...varken äta eller dricka...sen stoppar man i sig droger och kallar det deff.

tequilla
2003-04-15, 20:57
Originally posted by Grahn
Låter smart det där...varken äta eller dricka...sen stoppar man i sig droger och kallar det deff.


Att dra ut o träna utan att ha fått i sig vatten var kanske inte de smartaste men att kalla efedrin för drogen e lite att ta i. Allt e inte bara svart eller vitt. Kreatin, kaffe, efedrin mm hamnar i den gråa skalan.

Grahn
2003-04-15, 21:02
är inte effedrin en drog? Jasså....antar att Amfetamin är ett kosttillskott med då?

z_bumbi
2003-04-15, 21:03
Grahn: Att det börjat dyka upp trådar om efedrin kan ju bero på att sommaren närmar sig, har man inte gjort det grundläggande arbetet för beachen i tid så tror man kanske det funkar med "tillskott".

tequilla: Vad du än kallar efedrin så...
Att träna när man inte har ätit och druckit samt då även testa efedrin i samma veva, det är ju upplagt för ett besök på sjukan.

Att jämföra efedrin med kreatin förstår jag inte hur du kan göra på något sätt, det ena blir man beroende av det andra inte...Gissa nu vilket...

tequilla
2003-04-15, 21:16
Grahn: "är inte effedrin en drog? Jasså....antar att Amfetamin är ett kosttillskott med då?"

Det finns många saker som e värre än efedrin som vi tycker e normalt.
Amfetamin o efedrin e inte samma sak, dom e däremot besläktade... men dit hör kaffe och te oxå...



z_bumbi: "Att jämföra efedrin med kreatin förstår jag inte hur du kan göra på något sätt, det ena blir man beroende av det andra inte...Gissa nu vilket..."

Man var på väg att dopingklassa kreatin, du som e insatt i detta vet troligen om det och anledningen att det inte gick igenom är att många vanliga livsmedel innehåller kreatin.

Efedrin snackas det mycket om men jag tror själv inte att de e så farligt och hade de varit väldigt farligt så hade man förbjudit det helt....

Grahn
2003-04-15, 21:21
Logik på hög nivå! :D

z_bumbi
2003-04-15, 21:32
tequilla: Vet inte hur seriösa man var med kreatin, det var ju i alla fall inte för tillskottets negativa effekter man gjorde detta utan för att det faktiskt höjer prestationen.

Om du ser till att det finns farligare saker än efedrin så kan jag nämna curare som också det är läkemedelsklassat, liksom med efedrin så finns det nog en anledning skulle jag tro..

Rumpelstilzchen
2003-04-15, 23:05
Kreatin är förövrigt dopningsklassat i Norge.

Om jag har förstått detta med efedrin rätt är det så att efedrin är olagligt att använda, inneha och sälja, om man inte har fått det ordinerat av läkare (kanske inte får sälja det om man har fått det ordinerat dock ;) ).

Om det nu är så här undrar jag varför man för en diskussion om hur man använder det som bäst?

Förresten, är inte bieffekterna väldigt stora?

Pez
2003-04-16, 00:06
Originally posted by tequilla



Att dra ut o träna utan att ha fått i sig vatten var kanske inte de smartaste men att kalla efedrin för drogen e lite att ta i. Allt e inte bara svart eller vitt. Kreatin, kaffe, efedrin mm hamnar i den gråa skalan.

Nu är du väl ändå ute och cyklar? De tre substanserna är inte jämförbara rent etiskt i min skalle iallafall... efedrin är fanimej snäppet "grövre". Det är inte bara jag som tycker det utan de flesta tränande (vare sig dom använder det själva eller ej) samt svensk lagstiftning.

Jag är trött på att folk försöker övertyga sig själva om att t.ex efedrin är jämställt med koffein osv... ni är vuxna människor (iallafall myndiga får man hoppas) - ta det för vad det är om ni nu ska använda det och se till att ha tillbörlig respekt för det!

Och se för sjutton till att ha på fötterna när ni använder dylika substanser, att ta effe utan att ha druckit vatten kan vara förenat med stora risker!

/pez :insane:

Biffensteffi
2003-04-16, 05:29
Tacksam för alla svar!

Så SuperCapen innehåller alltså 60mg efedrin,
Enligt 1:10 modellen betyder det att det borde användas med 600mg koffein.
Det låter ju ganska mycket som vi konstaterat.
Så vad rekommenderar ni andra? 1 SuperCap med max 300mg koffein?

Tacksam för svar på dessa frågor. Är alltså denna information jag söker, inte hurvida det är lagligt eller ej.

Träna Hårt!

Viveqa
2003-04-16, 06:39
Ephedra är lagligt, men inte efedrin.

Och åtminstone på mig har koffein fler biverkningar än ephedra/efedrin.

z_bumbi
2003-04-16, 06:45
Heroinegirl: Så var vi där igen.. nej ephedra är inte mer lagligt än efedrin, inte på något sätt.

Sverker
2003-04-16, 06:48
Originally posted by Biffensteffi


Tacksam för svar på dessa frågor. Är alltså denna information jag söker, inte hurvida det är lagligt eller ej.

Träna Hårt!

Helt rätt, om det är lagligt eller inte är en fråga för polisen och rättssystemet:D Nästa gång vi övriga får ta ställning till den frågan är i Riksdagsvalet.


Tänk efter lite nu.
Att sköta sin kropp och hålla den i form är en fråga om att lära känna sin egna kropp och veta hur den reagerar.

Att börja med mediciner innebär att man istället lär sig styra kroppen efter hur mycket medicin som cirkulerar i blodet. Det är ingen användbar kunskap eftersom den felaktiga kosthållningen kommer att göra dig rund på nytt när du slutar med efedrinet.

Använd Kollozeum till att insamla kunskap om träning och kost istället !

Viveqa
2003-04-16, 06:51
Z-bumbi: Hmn, förra gången så var det jag som sa till dig att efedrin är olagligt när du påstod att det var lagligt, det räknas som brott mot läkemedelslagen eftersom det är ett receptbelagt läkemedel.

Ephedra (Mahuang) är inget läkemedel och säljs ex. här http://www.aprecis.nu/produkter.htm, jag tro inte att de hade sålt det ifall det varit olagligt.

Grahn
2003-04-16, 06:56
Ephedra säljs väl mest av skumma webshoppar.
Spelar iofs föga roll för mig, skulle maskrosor börja producera Deca så skulle det fortfarande vara en steroid.

z_bumbi
2003-04-16, 07:13
Heroinegirl: Jag har aldrig skrivt att det är lagligt (Inte medvetet i alla fall och inte under min tid på kolozzeum.), att det säljs är ett brott mot läkemedelslagen och det är som Grahn skrev mest skumma webshopar som säljer det i dagsläget.

Lite intressanta länkar:

http://www.mpa.se/lakemedelsnara/missbruk/narkotikakemikalier/prekursor_kemi.shtml

http://www.mpa.se/trafikfarligalkm/listan_lkm.shtml#E

http://www.mpa.se/lagar/klassifbroschyr.shtml#Vilka%20kriterier%20gäller%2 0vid%20klassificering?

Hittar tyvärr inte den text i frågan som Eiselt la upp ivd något tillfälle men om han läser så kan han kanske slänga upp den igen.

Viveqa
2003-04-16, 07:33
Z_bumbi, det står ju bara om efedrin, inte ephedra i dina länkar.

Jag tro inte att varenda mer eller mindre skum webshop hade fått fortsätta med sin ephedraförsäljning ifall det varit olagligt, leta upp en lagtext där det står så tror jag dig.

z_bumbi
2003-04-16, 07:48
Originally posted by Heroinegirl
Z_bumbi, det står ju bara om efedrin, inte ephedra i dina länkar.

Jag tro inte att varenda mer eller mindre skum webshop hade fått fortsätta med sin ephedraförsäljning ifall det varit olagligt, leta upp en lagtext där det står så tror jag dig.

http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____5163.asp

Så nu är det fritt att anmäla alla som du stöter på..

PlutonB
2003-04-16, 08:11
Originally posted by tequilla
Grahn: "är inte effedrin en drog? Jasså....antar att Amfetamin är ett kosttillskott med då?"

Det finns många saker som e värre än efedrin som vi tycker e normalt.
Amfetamin o efedrin e inte samma sak, dom e däremot besläktade... men dit hör kaffe och te oxå...



Efedrin hör mycket riktigt till amfetaminklassen av farmaka, men koffein hör inte alls dit. Efedrin har helt andra verkningsmekanismer, som i princip är de samma som för amfetamin fast svagare.

Att jämställa efedrin med koffein är alltså missvisande. Koffein har inte ens kunnats visas vara beroendeframkallande i djurförsök.

Stålkrull
2003-04-16, 08:12
Änn en gång ska jag försöka förklara hur det ligger till.

Efedrin är ett läkemedel och godkänt av läkemedelsverket. Ephedrea (och alla andra namn som förekommer) är också ett läkemedel (naturläkemedel) enligt läkemedelsverket. Men eftersom inga naturläkemedel är registrerade i Sverige, så är det inget brott mot läkemedelslagarna att sälja och bruka det.

Däremot anses ephedreaprodukter vara ett livsmedel (jmf. kosttillskott) och faller inom livsmedelslagstiftningen. I livsmedelslagen finns ett förbud att sälja ”skadliga” livsmedel. Det är den lokala hälsomyndigheten i varje kommun som ska kontrollera efterlevnaden av livsmedelslagen. Det betyder att varje kommun avgör om ephedreaprodukter får säljas, och många kommuner bryr sig inte. Kontentan av detta gör att det inte kan anses olagligt att använda ephedrea, (det är inte olagligt att använda skadliga livsmedel om dessa inte faller under annan lagstiftning t.ex narkotika- eller dopninglagstiftning)

Läs gärna mer på livsmedelsverkets hemsida, t.ex.
Livsmedelsverket (http://www.slv.se/templatesSLV/SLV_NewsPage____3207.asp)

// Janne

tequilla
2003-04-16, 08:51
Originally posted by Pez


Nu är du väl ändå ute och cyklar? De tre substanserna är inte jämförbara rent etiskt i min skalle iallafall... efedrin är fanimej snäppet "grövre". Det är inte bara jag som tycker det utan de flesta tränande (vare sig dom använder det själva eller ej) samt svensk lagstiftning.

Jag är trött på att folk försöker övertyga sig själva om att t.ex efedrin är jämställt med koffein osv... ni är vuxna människor (iallafall myndiga får man hoppas) - ta det för vad det är om ni nu ska använda det och se till att ha tillbörlig respekt för det!

Och se för sjutton till att ha på fötterna när ni använder dylika substanser, att ta effe utan att ha druckit vatten kan vara förenat med stora risker!

/pez :insane:


Tycker att du skrivet bra saker fast vi har lite olika åsikter.
Min tabbe me effe o vatten ska jag se till o inte upprepa.

z_bumbi
2003-04-16, 08:52
Stålkrull: Det finns ju inga undantag för efedrinalkaloider i läkemdelslagen vad jag har hittat...

Förutom det så är det väl livsmedelsverket som står över kommunerna vad gäller vad som får användas i livsmedel, har lite svårt att se hur varje kommun kan tillåta vissa ämnen bara för att den får lust med det. Livsmedelslagen är klubbad av vederbörlig instans (Riksdagen) får man anta/hoppas.

Att sen tillsynen inte är den bästa är ju en helt annan fråga, länken du gav berättade ju bara att Stockholms kommun i det fallet följde lagen.

Alltså ingen form av efedrinalkaloiderfår säljas som kosttillskott...oavsett om det är syntetiskt eller naturligt..

Stålkrull
2003-04-16, 09:40
>Z-bumbi

Du missade poängen. För att något ska vara läkemedel så måste det vara registrerat som läkemedel. Annars är det en kemisk substans, och det finns ingen förteckning över kemiska substanser som är läkemedel. Därför är inte ephedrea ett läkemedel utan ett livsmedel.

Vidare. Om du läser artikeln ordentligt så står det ingenstans att det är förbjudet enligt lag att sälja ephedrea utan varan omhändertogs p.g.a att det är ”förbjudet att saluhålla livsmedel som är otjänliga som människoföda”. Om någon kommun inte anser ephedrea ”otjänliga som människoföda” så får ephedrea säljas. Livsmedelsverket kan inte lagstifta att något enskilt livsmedel är ”otjänliga som människoföda”.

Något prejudikat i domstol att ephedrea alltid ska anses vara ”otjänliga som människoföda” har jag inte funnit. Jag har f.ö. inte ens funnit något domslut angående försäljning av ephedrea. Men om någon kan referera till en eller flera domar, vill jag gärna ha det.

//Janne
_________________________

Att dunka huvudet i väggen i en timme förbrukar 150 kcal. / B&K

JJ
2003-04-16, 10:11
Lägger som så många ggr förr in mitt svar från läkemedelsverket:
Hej!

Efedra är en växt som innehåller efedrin. Kostiilskott innehållande
efedraextrakt kan i Sverige klassificeras antingen som läkemedel eller
livsmedel. Läkemedel måste vara godkända för att få säljas och något godkänt
läkemedel med efedraextrakt finns inte i Sverige. Livsmedel innehållande
efedraextrakt får inte säljas i Sverige eftersom de kan vara hälsofarliga
och livsmedel måste vara ofarliga. Det är alltså olagligt att sälja
efedraprodukter i Sverige.

Med vänlig hälsning
Helena Calles

LÄKEMEDELSVERKET

z_bumbi
2003-04-16, 10:28
Stålkrull: Tror inte varken läkemedelsverket eller livsmedelsverket bryr sig om vad produkten kallas utan de ser till det kemiska ämnet och då är det ju ingen tvekan.
Ingen kommun kan säga att efedrin är godkänt att sälja som livsmedel då detta inte bestäms av kommunen som sådan utan av livsmedelsverket, kommunerna har dock tillsynsansvaret och detta sköter de olika bra i denna fråga.

Frågan är ju varför inte stora och mer seriösa företag säljer ephendra och liknande om det nu skulle vara lagligt, har svårt att se att t ex Twinlab tar fram en produkt bara för sverigekontoret tycker att efedrin inte är något bra, numera har de ju förvisso tagit bort efedrinet även i USA så nu är det ju samma produkter som jag förstår det.
Vore någon form av efedrin lagligt att sälja så tror jag inte de tar kostnaden med dubbla produkter bara för att det är kul...

Stålkrull
2003-04-16, 10:29
Taget frånlivsmedelsverkets hemsida.

Varning för efedrin


Produkter med efedrin säljs idag öppet i butik och på internet som sportpreparat eller bantningsmedel. De kan ge allvarliga biverkningar på hjärta och blodkärl. Livsmedelsverket anser att produkter som innehåller efedrinalkaloider ska avlägsnas från marknaden.

Efedrininnehållande produkter, som inte är klassade som läkemedel, är definitionsmässigt att betrakta som livsmedel om de är avsedda att förtäras. Livsmedelsverket anser att produkter som innehåller efedrinalkaloider kan innebära en allvarlig hälsofara och att de därför inte ska saluhållas som livsmedel.

Får inte säljas
Livsmedel som kan antas vara skadliga att förtära får inte saluhållas enligt livsmedelslagen. Det är i första hand företagens ansvar att se till att de livsmedel som saluhålls uppfyller kraven i lagstiftningen.

Dopingmedel
Efedrin betraktas som dopingmedel av Riksidrottsförbundet och IOK. Produkter med efedrin kan ge allvarliga biverkningar i form av hjärt-kärlpåverkan, särskilt vid långtidsanvändning och högre doseringar, och särskilt hos känsliga individer. Långvarig användning kan ge upphov till missbruksproblem.

Farligt att kombinera
Om efedrin kombineras med andra stimulantia, som till exempel koffein eller yohimbin, kan efedrins negativa effekter förstärkas. Naturliga koffeinkällor är bland andra kaffe, te, guarana och kolanöt.

Hur vet man om en produkt innehåller efedrin?
Efedrin kan utvinnas ur örter av släktet Ephedra, men det finns också växter från malvasläktet som kan innehålla efedrin, till exempel Sida cordifolia. Efedrininnehåll i en produkt kan anges med det latinska namnet på en ingående växt som är efedrinkälla eller som Efedra, Ma Huang, epitonin eller efedrin. Avsikten med produkterna är att de ska vara stimulerande alternativt användas som bantningsmedel.

Åtgärder
I de fall företagen inte självmant avlägsnar produkterna från marknaden kan tillsynsmyndigheten ingripa och med stöd av 25 § livsmedelslagen lägga saluförbud på produkterna eller omhänderta dessa med stöd av 27 § livsmedelslagen. Tillsynsmyndighet är i de flesta fall miljö- och hälsoskyddsnämnden (eller motsvarande) i den kommun där produkterna saluhålls.



Lägg särskilt märke till meningen:Livsmedelsverket anser att produkter som innehåller efedrinalkaloider kan innebära en allvarlig hälsofara och att de därför inte ska saluhållas som livsmedel (Min kursivering)



//Janne

_________________________
Att dunka huvudet i väggen i en timme förbrukar 150 kcal. / B&K

Viveqa
2003-04-16, 10:40
Förordningar ifrån olika statliga verk gäller väl inte som lagar?

Lagar fattas utav riksdagen, eller så finns det prejudicerande fall, det vill säga en dom som man rättar sig efter i likartade fall.
Jag har aldrig hört talas om något fall där man utdömt straff mot innehav utav ephedra.

z_bumbi
2003-04-16, 10:57
Stålkrull: Din kursevering ändrar ju tolkning av texten iofs, men läser du texten i sin helhet så har jag svårt att se vilken kommun som kan godkänna försäljning av efedrin av någon typ.
Annars kan ju vilken kommun som helst godkänna vilka färgämnen eller andra tillsatser som helst på egen bevåg, så funkar det ju inte där så varför vid efedrin ?

Heroinegirl: Om läkemedelsverket och livsmedelsverket anser att det är förbjudet att sälja så vet jag inte vad mer det går att säga i saken.

Fråga alla som sysslar med kosttillskott och inte säljer efedrinprodukter varför de inte gör det om det nu är lagligt...

JJ: Så har jag även sett det sammanfattas på andra ställen..

Grahn
2003-04-16, 11:01
Var det inte så att det ITNE var tillåtet att sälja över hela sverige men det var upp till varje kommun att se till att det efterlevs?

Nåja skit samma....oavsett lagformuleringar så är väl andemeningen rätt uppenbar?

Viveqa
2003-04-16, 12:44
z-bumbi; det är krångligt att leva i en demokrati ;-)

z_bumbi
2003-04-16, 12:51
Heroinegirl: Inte för att jag vet vad det har med saken att göra men jag tror det är krångligare i en diktatur...

Viveqa
2003-04-16, 13:23
Jag menar att ifall man lever i en demokrati så är det inte så självklart vad som är lagligt och inte lagligt, och framförallt så är lagarna inte godtyckligt baserade samt fattade utav riksdagen och inte utav tjänstemän.

Självklart så är det krångligare att leva i diktatur.

Frazze
2003-04-16, 14:57
fast att jämföra med kaffe/te var ju ltie fånigt. Visa mig en dryck/föda som innehåller ephedra så håller jag med? (som faktiskt används)

Stålkrull
2003-04-16, 15:15
Livsmedelsfärg och andra livsmedelstillsatser måste vara godkänd enligt EU-lagstiftning för att få användas i livsmedel och kan därför inte jämföras med en substans som är oreglerad vilket epherin är.

Den tolkning som jag gör är att det inte är olagligt att sälja produkter med ephedrin i Sverige. Det är heller inte tillåtet att sälja det enligt någon lagstiftning. Frågan är helt enkel oreglerad (och därför tillåten). Vad livsmedelsverket tycker är en tolkningsfråga från deras sida, som länsstyrelsen i Stockholm håller med om. Det är inte säkert att andra kommuner och länsstyrelser har samma åsikt. För att få ett klarläggande om länsstyrelsens ställningstagande var rätt eller fel skulle företaget ha överklagat till domstol (länsrätt). Varför man inte gjorde det vet jag inte, men skulle gissa på att det inte vart värt ekonomiskt eller goodwillmässigt.

Läkemedelsverket har inget med frågan att göra om säljaren inte utger att produkten har medicinska egenskaper.

Den argumentation som livsmedelsverket använder skulle lika väl kunna användas på alkohol eller varför inte kaffe.

Koffein liksom det kemiskt närbesläktade ämnet teofyllin har bland annat en centralstimulerade verkan som ger vakenhet och ökad mental aktivitet. Koffein är vätskedrivande. Ett stort intag av koffein kan ge magbesvär med illamående, kräkningar, magont och diarré. Andra effekter kan vara sömnbesvär, huvudvärk, ångest, yrsel och hjärtklappning. Vid allvarlig överdosering kan upprepade kräkningar och stora urinmängder leda till extrem törst.
Ångest och hjärtklappning låter inte bra för ett livsmedels som är tjänliga som människoföda.

Varför de stora kosttillskottsleverantörerna ej säljer ephedrea får du fråga dem om, men jag misstänker att de är rädda för "bad goodwill" eftersom produkten är dopningsklassad vid tävlingar.


//Janne
_________________
Att dunka huvudet i väggen i en timme förbrukar 150 kcal. / B&K

Matti
2003-04-17, 06:10
z_bumbi skrev:

Att jämföra efedrin med kreatin förstår jag inte hur du kan göra på något sätt, det ena blir man beroende av det andra inte...Gissa nu vilket...

Källa? För i alla abstrakt jag läst har det stått typ "no withdrawal symptoms were found".

z_bumbi
2003-04-17, 07:45
Matti: Det är ju bara att prata med någon som kört efedrin en längre tid och sen slutar tvärt, för att inte få någon som helst typ av abstinens så måste man nog köra ganska korta perioder i stöten.
Förutom de andra negtiva effekterna.

Jag undrar lite vad som skulle hända om man digitaliserade alla gamla journaler om tävlingcyklister och la ut på nätet...där hade man ju redan på 50-talet problem med efedrin.

Matti
2003-04-17, 09:09
Jag vill gärna se abstrakt eller liknande för att vara säker på att det är tillbakadragandet av efedrin som orsakar symptomen och inte tillbakadragandet av koffein.

Frågan är om det finns någon studie?

Och så är det väl rätt dumt att sluta tvärt när man kan trappa ner långsamt istället.. ;)

clash
2003-04-17, 18:23
Vilken skitdiskussion!

Inte ens tullkrim visste fan riktigt vilka regler som gällde för effedrin men det ligger oftast till som så att ifall du åker dit på innehav av effe så blir du inte straffad, ibland kan du rent utav få tillbaka tabbarna. Dock så är det olagligt att ta in det i sverige och sälja det som jag förstått det.

Effe är annars ett centralstimulerande läkemdel (någonstans mitt emellan kaffe och amfetamin tror jag) och jag insert som bäst medans jag skriver det här att allt det här redan tjatats om.

Personliga erfarenheter av bieffekter:

1. Snoppen blir liten (temporärt) blodkärlen drar ihops sig och du får svårare att kissa (ibland kan det rentav göra ont)

2. Beroende på hur känslig du är för mediciner kan du få ångest och depression när effet tickar av, om du stackar med koffein brukar det förvärras betydligt.

3. Eftersom det är vätskedrivande blir du törstig även en god tid efter intaget och du kissar typ en gång i halvtimmen (varning utfärdas för att gå på bio)

4. Det kan vid ett kisstest se ut som om du har använt amfetamin.

slutsats. Om du inte kommit långt i din träning och vet vad du pysslar med skall du inte leka med sånna här saker ...det inbegriper antagligen de föesta på det här forumet så nöj er med kaffe!

Munter
2003-04-17, 20:05
Inte ens tullkrim visste fan riktigt vilka regler som gällde för effedrin men det ligger oftast till som så att ifall du åker dit på innehav av effe så blir du inte straffad, ibland kan du rent utav få tillbaka tabbarna. Dock så är det olagligt att ta in det i sverige och sälja det som jag förstått det.
Oh ja, jag ringde för något år sedan till Apoteket, Tullen, RF och Polisen och frågade om det där. Ingen visste vad som gällde för import, varken mängder eller postbeställning. Konstigt.

Grahn
2003-04-17, 20:06
Hela världen e fan praobaserad....

Langster
2003-04-17, 20:12
Att man skulle bli beroende är struntprat.

Det handlar möjligen om ett lätt psykologiskt beroende, eftersom man gillar känslan av att bli pigg. Abstinens är det ABSOLUT INTE frågan om iaf.
Jag har efter en längre period av efedrinintag slutat tvärt och det går hur bra som helst.

aGGe
2003-04-19, 12:16
vad är skillnaden mellan efedrin och ephedra?

ivandrago
2003-04-20, 13:17
Men vafaan UT OCH RÖR PÅ ER istället för att låta tabletter göra jobbet!

Kan komma med tusen kloka citat om att genvägar blir senvägar, men nöjer mig med att konstatera att människans lathet kommer bli hennes undergång.

Magnus
2003-04-20, 16:52
ivandrago: har det slagit dig att man kan göra båda delarna? :D

gasoliner
2003-04-20, 17:48
Originally posted by aGGe
vad är skillnaden mellan efedrin och ephedra?

Efedrin är syntetiskt framställt ( läkemedel)
ephedra är ett extrakt utvunnet ur växter. (kosttillskott)

Grahn
2003-04-20, 17:55
håhå jaja....kosttillskott är väl ända inte direkt en etikett som passar alla örter.

gasoliner
2003-04-20, 17:58
Nej.. i det här fallet är D så..
Ephedraprodukter klassas som kosttillskott och inte läkemedel..

get my point?:love:

Grahn
2003-04-20, 18:06
Bara för att det inte faller underläkemedelslagen betyder det inte att det är ett kosttillskott.

gasoliner
2003-04-20, 19:32
>Grahn..är du säker på att du är en man?

du missförstår mig hela tiden som annars bara kvinnor brukar klara av (erkänner att det blev lite otydligt skrivet..):nono: :D

Grahn
2003-04-20, 19:38
Tja ovanligt hårig om jag skulle vara ett fruntimmer och rätt säker på att ngn(tex min fästmö) hade upplyst mig om detta vid det här laget om det vore så.

Skriv tydligare istället det är inte jag som missförstår, jag ser bara det du skriver....

gasoliner
2003-04-20, 19:42
;) :booty:

henke_76
2003-12-18, 20:23
Att man skulle bli beroende är struntprat.


Visst för dig, men intag av olika preparat är så himmla individuellt......så det som gäller för en........bla bla o det där ni vet.

Droger kan vissa torska på efter bara en test, och andra kan använda längre tider och sluta tvärt av............passa er pöjkar.......det psykiska beroendet har stor inverkan på vissa, även om prepet i sig inte har fysiskt beroende biverkning.


Känner flera som sagt dom skulle "testa" en kur......yheeea right det blev ju mer än så =(

make it clean