handdator

Visa fullständig version : Ett utvecklingsbart träningschema


Lennon
2007-09-09, 18:57
Hejsan!
Jag ska komma till skott direkt och be er om tips och råd om mitt träningsupplägg.
Det är nämligen så att jag studerar dagligen men har tillgång till både gym och löpbana vilket jag planerar på att använda effektivt.

Bakgrund
21 år gammal. Har tidigare sysslat med en del sporter och även styrketränat nu på senare tid, cirka ett år.
Har en BMI på runt 24, vilket är en ”normalvikt”.

Mål
Mitt mål är att bli smidigare, starkare, få bättre kondition, fettförbränning och koordination. Jag siktar alltså inte på att bli "större" i den bemärkelsen där styrka prioriteras först. Styrkan tror jag kommer allteftersom.

Så här ser mina lediga tider ut där jag tänkte fördela träningen (löpträning varierat med träning i gymmet)

Måndag –Börjar 8, ledig mellan 10.00 – 13.00 samt efter 16 finns det tid
Tisdag – Börjar vid 10 vilket ger en ledig period innan där, slutar 19
Onsdag – Ledig mellan 10 – 11, har idrott den här dagen
Torsdag – Slutar 14 här, har dock idrott även idag
Fredag – En lektion där jag kan köra antingen gym innan(på morgonen) och löpträning efter (förmiddag) eller tvärtom
Lördag – Ledig
Söndag – Ledig

Hur ska balansen mellan styrka och gym samt löpträning se ut för att jag ska uppnå mina mål? 50/50, 30/70?

Hjälpen
Det jag behöver hjälp med är att veta vad för typ av mat jag bör inrikta mig på. Jag gissar på att min kost ska bestå till stor del av protein, lågt kcal-intag osv. men fungerar det så att jag ska titta på livsmedelsverkets tabell vid varje måltid i skolan och sitta och räkna?
Dessutom så undrar jag vad som är optimalt vid set/reps när man vill uppnå smidighet och styrka? Är det ett större antal reps då? Uppåt 15?

Jag är också öppen för kritik.

Koffeman
2007-09-09, 19:34
Välkommen till kolo! Det finns massor med rutinerade medlemmar som säkert kommer att hjälpa dig med din träning! Man får önska lycka till!

Lennon
2007-09-12, 21:45
Nu har jag filat en del och så här kommer upplägget att se ut.

Måndag - Strykepass (överkropp)
Tisdag - Joggning
Onsdag - Styrkepass (Nedrekropp)
Torsdag - Joggning
Fredag - Joggning/Styrkepass (helkropp)

Detta är mitt slutschema vilketbetyder att i början kommer jag ta det lite lugnare, då jag inte styrketränat på över ett halvår. Det känns idag trots att jag tränade i måndags.

Så här såg det ut:
Bänkpress 5reps*40kg, 5reps * 50kg, 3 reps*60kg
Marklyft 7reps*40kg,7reps*40kg, 7reps*40kg
Bicepscurl(?)med rak stång 7reps*25, 7reps*25
Triceps Kabel pushdowns 8*50kg, 8*50kg, 8*50kg
Militärpress bakomnacken i smith 4*40,4*40

Kommer nog se helt annorlunda ut på fredag. Jag kände mig lite för i måndags.