handdator

Visa fullständig version : Vilket Tintinalbum är bäst?


Allan
2007-09-09, 18:33
Ytterligt seriös frågeställning i ett ämne som berör både statsmän och Nobelpristagare. Vilket Tintin-album (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tintin) är bäst? Gör gärna en liten reflektion över varför också. Pollen är offentlig och ger möjlighet till flerval.

Själv har jag flera favoriter - Krabban med Guldklorna ger mig fortfarande en sån där IndianaJones-känsla, Det hemliga vapnet är en annan favorit med sin bild av ett stängt och paranoidiskt Östeuropa

bigtraps
2007-09-09, 18:41
Det var ju ett tag sedan man läste dom men kommer ihåg att jag gillade Solens tempel bäst

King Grub
2007-09-09, 19:02
Min absoluta favorit är nog kombinationen De sju kristallkulorna och Solens tempel. Både jordnära mysiga äventyr hemma på Moulinsart och exotiska sådana i Peru.

Det berättarmässigt och konstnärligt bästa är utan tvekan Blå Lotus.

Jag tycker att alla Hergés perioder har sin charm; från dom tidiga äventyren där både berättarstilen och teckningarna är riktigt primitiva, till guldålderns drivna pärlor, till dom sista "äventyren", dom lite mer stillsamma, hemtama sådana som ofta utspelar sig i hemtrakterna.

Kurash
2007-09-09, 19:07
Fler än jag som var medlem i Tintinklubben alltså. Dom sänder Tintin på TV nu också, tyvärr inte lika bra som stillbildsvarianten. Får man rösta på karaktärer så är Kalkyl en stor idol.

King Grub
2007-09-09, 19:12
Fler än jag som var medlem i Tintinklubben alltså. Dom sänder Tintin på TV nu också, tyvärr inte lika bra som stillbildsvarianten. Får man rösta på karaktärer så är Kalkyl en stor idol.

Tintins Äventyrsklubb? Usch nej, dom albumen är billiga kopior av originalen. :( Dom trevligaste upplagorna är Bonniers inbundna, dom första, från 60-talet, med riktigt kufiska översättningar där kapten Haddock kallar rom för piratolja och whisky för Kalasmust. :D

Karin och Allan B Janzons översättningar från nästa upplageomgång är bäst; där kommer Hergés originaltexter till sin rätta. Tyvärr publiceras här albumen i fel ordning.

Senaste upplagan publiceras i rätt ordning... men där har man översatt om texten, och det är ny, med modernt språk... och undermålig. :(

Sverker
2007-09-09, 19:16
Tintin i Tibet.

Storyn kanske är udda men kapten Haddock lyfter hela berättelsen. Kapten Haddock står för förnuften men följer Tintin över helaq jorden.
Det kommer till sin spets där Tintin är instängd i en grotta och snömannen kommer. Allas vår hjälte, Kapten Haddock, upplever skräck och fasa men kommer tillslut över skräcken och skulle ge sitt liv för Tintin för att rädda honom.

Allan
2007-09-09, 19:16
Senaste upplagan publiceras i rätt ordning... men där har man översatt om texten, och det är ny, med modernt språk... och undermålig. :(

Jag är benägen att hålla med. Ändå har den nya översättningen tydligen rönt uppskattning från belgare (men vem fan bryr sig om belgare) och dessutom blir det töntigt med små fotnoter i texten, även om det var så Hergé hade det från början i följetongerna

Kurash
2007-09-09, 19:17
Jag får väl erkänna att jag inte var så pretentiös gällande kvalitén på albumen när det begav sig, det var ju ändå 20 år sen. Tyckte dock Haddock var grymt cool med sina kraftutryck. Av nån anledning såg jag honom som fysiskt oövervinnerlig, men när jag nu på senare dagar läst igenom albumen, märker man att han är en ganska oduglig alkis.

redbrigade
2007-09-09, 19:20
Har aldrig läst Tintin men älskade när det gick på tv när man var liten, kommer ihåg att jag gillade hans röd/vita raket

mangemani
2007-09-09, 19:21
den svarta ön

vsson
2007-09-09, 19:25
Tintin i Tibet. utan tevekan.

panzerpig
2007-09-09, 19:49
tintin är underbar. Hergé var otroligt begåvad, både som tecknare och författare. härligt att det finns seriefolk här också :)

skaparn
2007-09-09, 19:52
Den mystiska stjärnan

Inte så objektivt, men jag fick den som talbok på LP-skiva som liten, och lyssnade nog igenom den tusen gånger. Tomas Bolme kunde aldrig spela någon annan efter det.

Slimfit
2007-09-09, 20:15
Det sönderslagna ögat för att jag fick en sån skön känsla av upptäckaranda och mystiska djungler. Tintin hos gerillan är en favorit av samma anledning.
Annars är Tintin i Tibet den mest gripande och personligt skivna boken.

Stog och bläddrade i nyutgåvorna och blev sugen på att köpa dom åt min son (mina egna gamla är rätt så sönderlästa) så att han får uppleva samma resa i fantasin som jag fick göra med Tintin :thumbup:

Tolkia
2007-09-09, 20:18
Tintin i Tibet (jag anser nog att det säger ett och annat att det är det album där jag kommer ihåg storyn bäst efter 10000 år; rätt många av de som står på listan har fallit i glömska).

Castafiores juveler och Blå lotus vill jag minnas att jag hatade.

Ivar_Lo-J
2007-09-09, 20:57
Rackham den rödes skatt, för min del. Bra klassisk äventyrskänsla.

Tror att Faraos Cigarrer är ett av de som jag läst mest... men jag minns inte så mycket av storyn. Var det där som den där extremt irriterande ungen var med, som skulle göra practical jokes på alla?

NiXPhoenix
2007-09-09, 21:04
Inte en aning, var för länge sen man läste dem.

Är nog lite dyrt att köpa alla också, kanske skulle man bege sig till biblioteket.


Det var väl ingen bokhandel som drog tillbaka Tintin i Kongo förresten? Det hade varit riktigt svagt.

Allan
2007-09-09, 21:16
Tinitn i Kongo är numer försett med ett rejält förord, vilket kan behövas. Man kan svårligen begära att alla Tintinläsare ska ha klart för sig vilken roll Belgien hade i det koloniala Afrika.

-AG-
2007-09-09, 21:25
Svårt val. Den enda jag inte riktigt gillar är Tintin och hajsjön. Gillar de album de är i östeuropa, tex Kung Ottokars spira. Vet nån om Syldavien existerat btw?

Ang. pollen så måste jag fundera vidare.

Metal_boy_
2007-09-09, 22:14
Tintin i Tibet.

Tolkia
2007-09-09, 22:31
Tintin i Kongo är f.ö. skapligt tråkig.

Hobbes
2007-09-09, 23:02
Månen tur och retur 1-2

Jag växte upp med att läsa allt om rymden och dess utforskning. Hade alla kassettband som fanns att få tag på osv. Jag valde Månen tur och retur 1-2 för att den var så stilbildande tyckte jag då - rakten för att nämna något. Hur de hittade vatten på månen, men sorgligast var han (minns inte namnet) som offrar sig för de andra och hoppar ut genom luftslussen.

George Remi gjorde en underbar bild som han skickade till NASA där Tintin med sällskap går fram och välkomnar Neil Armstrong - den är klassisk!

Någon mer än jag som har Esso:s Tintin figurer från 1973? Den uppsättningen jag har innehåller alla karatärer från Tintin och Hajsjön.

Hobbes
2007-09-09, 23:09
http://www.utas.edu.au/french/language/ventenpoupe/chapitre_11/11message.jpg

Hittade bilden!!

Den är så skön tycker jag!

Mental
2007-09-09, 23:15
Den med de exploderande svamparna!

Arf Pingvin
2007-09-10, 00:25
Shit vad länge sen man läste tintin. Kan inte på rak arm komma ihåg vad alla handlade om. Finns det inte synopsis för alla album nånstans?

Allan
2007-09-10, 03:45
Shit vad länge sen man läste tintin. Kan inte på rak arm komma ihåg vad alla handlade om. Finns det inte synopsis för alla album nånstans?

Jo, här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tintin)

coxie
2007-09-10, 08:14
Tintin i Kongo pga "nu behöver vi en bil och en boy".

Bahir
2007-09-10, 08:42
Plan 714 till Sydney är IMO bäst, men Rackham den Rödes skatt, Krabban med guldklorna, Det hemliga vapnet, Solens tempel och Den svarta ön är ungefär lika bäst. Kan inte riktigt bestämma mig för en klar favorit.

Slimfit
2007-09-10, 10:04
Till alla fans!

http://www.asterion.se/tintin.html

Juliette
2007-09-10, 10:20
Tintin i Tibet var/är min favorit.

Minns att jag tyckte yetin var så fascinerande, både tanken på att det kanske finns/fanns såna på riktigt, och sen var det var så fint att han räddade Tintin, att han var så snäll och jag såg honom som en riktig hjälte (yetin alltså).

Nu var det dock många år sen jag läste Tintin, blev sugen på att plöja genom alla igen, särskilt Tintin i Tibet.